شناسه خبر : 24895 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افت ارزش برگشتی‌ها

روایت بانک مرکزی از آمار چک در مهرماه 96 منتشر شد

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از آمار چک‌های برگشتی و مبادله‌ای مربوط به مهرماه است. بر اساس این گزارش در مهرماه سال 1396 در کشور به میزان 9 /9 میلیون فقره چک به ارزش 5 /61 هزار میلیارد تومان مبادله شده است.

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از آمار چک‌های برگشتی و مبادله‌ای مربوط به مهرماه است. بر اساس این گزارش در مهرماه سال 1396 در کشور به میزان 9 /9 میلیون فقره چک به ارزش 5 /61 هزار میلیارد تومان مبادله شده است. از این تعداد 6 /1 میلیون فقره چک به ارزش حدود 1 /13 هزار میلیارد تومان برگشت داده شده است. آمارها نشان می‌دهد که در مهرماه تقریباً از هر شش چک صادرشده یک چک برگشت خورده است. در مهرماه نسبت چک‌های برگشتی نسبت به کل چک‌ها از نظر تعداد 7 /15 درصد بوده است. این رقم در شهریورماه 6 /15 درصد گزارش شده که نشان می‌دهد از نظر تعداد وضعیت چک‌های برگشتی بدتر بوده است.

اما از نظر ارزش، میزان چک‌های برگشتی به کل چک‌ها، کاهش یافته است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی در مهرماه نسبت ارزشی چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌شده معادل 3 /21 درصد بوده است. این رقم در شهریورماه معادل 8 /21 درصد ثبت شده است. بنابراین این موضوع تایید می‌کند که از نظر ارزشی روند چک‌های برگشتی نسبت به کل چک‌های مبادله‌شده نزولی بوده است.

از چک به‌عنوان یک شاخص اعتبار در بازار یاد می‌شود. آمار و ارقام چک‌های وصول‌شده می‌تواند منعکس‌کننده وضعیت کسب‌وکار در کشور باشد. بانک مرکزی آمار چک‌های مبادله‌ای کل کشور در اولین ماه پاییز را منتشر کرد. در آغاز پاییز، تعداد چک‌های مبادله‌شده کشور با افزایش همراه شد. این افزایش به میزان ۳ /‌۸ درصد در عرض یک ماه بود و باعث شد تعداد کل چک‌های مبادله‌ای به مرز ۱۰ میلیون فقره برسد. این بیشترین تعداد چک مبادله‌شده در طول یک ماه، برای سال جاری است. اما افزایش میزان چک‌ها همراه با افزایش ارزش آنها نیز بود. در مهرماه ارزش کل چک‌های مبادله‌شده در سطح کشور به ۴ /‌۶۱ هزار میلیارد تومان رسید. اما این میزان برخلاف تعداد، بالاترین مقدار سال جاری نیست. در مرداد با اینکه تعداد چک‌های کمتری نسبت به مهر رد و بدل شده بود، اما ارزش بالاتری را ثبت کرده بود. 

تجارت فردا- اینفوگرافیک-آمار چک‌های برگشتی

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها