شناسه خبر : 23262 لینک کوتاه

سفره چینی‌ها را با خرما پر‌کنید

چگونه‌ می‌توان از خشکبار پول درآورد؟

برای آنکه تجارت موفقی داشته باشیم، داشتن شریک قابل اطمینان شرط اول است. شریک را که پیدا کردیم‌، بازار هدف از آن نیز حیاتی‌تر است. بنابراین به دور و اطراف خود نگاهی انداخته و نزدیک‌ترین کشور به لحاظ نزدیکی روابط با ایران را پیدا کنید. کار چندان دشواری نیست؛ اگر فعلاً از امارات که در نزدیکی ماست چشم‌پوشی کنید و بگذرید، به بازار دیگری می‌رسید که برای ایرانی‌ها «خودی» است. چین سال‌ها است که بازو در بازوی ایران انداخته و در تجارت خارجی شریک اول ایران لقب گرفته.

برای آنکه تجارت موفقی داشته باشیم، داشتن شریک قابل اطمینان شرط اول است. شریک را که پیدا کردیم‌، بازار هدف از آن نیز حیاتی‌تر است. بنابراین به دور و اطراف خود نگاهی انداخته و نزدیک‌ترین کشور به لحاظ نزدیکی روابط با ایران را پیدا کنید. کار چندان دشواری نیست؛ اگر فعلاً از امارات که در نزدیکی ماست چشم‌پوشی کنید و بگذرید، به بازار دیگری می‌رسید که برای ایرانی‌ها «خودی» است. چین سال‌ها است که بازو در بازوی ایران انداخته و در تجارت خارجی شریک اول ایران لقب گرفته.

به دلیل اینکه میزان ذخایر ارزی ایران در این کشور آسیایی بالا است، امروز کالاهای زیادی می‌توان به بازار چین صادر کرد، ‌ضمن اینکه از شیر مرغ تا جان آدمیزاد نیز می‌توانید از این کشور وارد کنید. صادرات خرما به چین، یکی از فرصت‌های اقتصادی است که تازگی دارد و هنوز پای خیلی‌ها به آن باز نشده و شما با کمی درایت می‌توانید در این فضا که رقیب چندانی در داخل کشور برای آن پیدا نشده، سری از میان سرها درآورید. اما در بیرون از مرزهای ایران رقبای سرسختی منتظر شما هستند که تجار کشورهای حاشیه خلیج فارس حریف‌های چغری برای شما خواهند بود. با این حال، محصول خرمای ایرانی این امتیاز را به شما می‌دهد که در چین گوی رقابت را از اعراب بربایید.

تجارت- فردا- پنج کشور اول خریداران خرمای ایران

چگونه شروع کنیم

همان‌گونه که اشاره شد، صادرات خرما به چین، به قول تاجران و فعال‌های این بازار، جواب می‌دهد. این محصول نیز به اندازه کافی در بازار ایران موجود است و کافی است با یکی از تولیدکنندگان عمده خرما در داخل کشور تماس بگیرید تا آنها به دلیل کسادی بازار با اشتیاق شما را به خرید خرما دعوت کنند. پس یک طرف ماجرا حل است. اما طرف دیگر یعنی بازار چین. توصیه اول و مهم این است که اگر وارد پروسه صادرات خرما به چین شدید، از فله‌فروشی خودداری کنید. فکر آن را نیز از سر به در کنید چرا که شکست خواهید خورد. کافی است به رقبای خود و خرمایی که آنها به بازار چین صادر می‌کنند نگاهی بیندازید تا حساب کار دست‌تان بیاید. بنابراین هنگامی که وارد تجارت خرما به چین شدید، دور فله‌فروشی در این بازار را خط بکشید. فعالان بازار چین به کسانی که قصد تجارت و صادرات به این بازار را دارند این نکته را گوشزد می‌کنند که از ماندگاری در بازار چین این است که شما در این کشور شرکت و بنگاه اقتصادی خود را ثبت کنید. پس نکته دوم بعد از آنکه خیال خود را از فله‌فروشی آسوده کردید این است که شرکتی را در این کشور با برند مشخصی به ثبت برسانید. برای ثبت شرکت و بنگاه اقتصادی خود در هر کدام از استان‌های چین نگرانی نداشته باشید؛ قوانین این کشور راه ثبت شرکت و سرمایه گذاری را برای شما هموار کرده است. با این حال، مراحل ثبت شرکت در چین برای ایرانی‌ها در مقایسه با رقبا پروسه زمان‌بری خواهد داشت که آن نیز به دلیل مشکل نقل و انتقال پول و دشواری‌های این بخش به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه ایران است. برای ثبت شرکت خود در چین حداکثر سه ماه زمان کنار بگذارید اما ممکن است در زمان کوتاه‌تری نیز موفق به ثبت شرکت خود شوید.

توصیه‌ای که فعالان بازار چین دارند این است که اولویت اصلی خود را روی ثبت شرکت در این کشور بگذارید و تا حد امکان سراغ ایجاد نمایندگی یا شعبه واحد تجاری و تولیدی خود در چین نروید. اگرچه این پروسه در کمتر از 10 روز برای شما شکل خواهد گرفت و نسبت به مراحل ثبت شرکت زمان و پروسه کوتاه‌تری خواهد داشت اما در آینده و با شروع به کار، مشکل نقل و انتقال پول را بیشتر احساس می‌کنید و گرفتاری‌های اداری بیشتری از جمله در زمینه بیمه سراغ‌تان خواهد آمد. بنابراین ثبت شرکت و برند خود در چین را در اولویت بگذارید.

چقدر سرمایه‌گذاری لازم داریم

همانگونه که اشاره شد، برای صادرات خرما به چین، ابتدا باید به فکر ایجاد یک شرکت و ثبت برند خود در این کشور برای سورت‌بندی و بسته‌بندی محصول باشید. اما برای این کار به چه میزان سرمایه نیاز دارید؟ میزان سرمایه‌ای که برای صادرات اولیه خرما به چین باید کنار بگذارید تا گام نخست را محکم برداشته باشید، رقمی بین 1 تا 5 /1میلیون دلار است. شاید رقم بالایی باشد، اما شما می‌توانید در این کسب و کار به دنبال شرکای مطمئن بگردید و بخشی از این میزان سرمایه‌گذاری را تامین کنید. نگران باقی‌مانده میزان سرمایه و پولی که باید داشته باشید نباشید؛ در چین می‌توانید از وام‌های مناسبی که برای سرمایه‌گذاران آماده و مهیا است استفاده کنید. سود این وام‌های تجاری نیز با رقمی که در ایران آن سراغ دارید زمین تا آسمان تفاوت دارد. در چین بسته به کسب و کار و فعالیت اقتصادی که قصد دارید در این کشور به راه اندازید، از وام با سود 5 / 5 تا 7 درصد برخوردار خواهید شد که در مقایسه با سود بهره در ایران که بالای 20 درصد است، برای شما بسیار دلچسب خواهد بود. بخش زیادی از سرمایه‌ای که برای راه‌اندازی شرکت تجاری در چین باید با خود به این کشور ببرید، صرف بازاریابی و تبلیغات محصول تولیدی شما خواهد شد که فراموش نکنید این بخش در بازار چین از اهمیت فراوانی برخوردار است.

هزینه کارمند و کارگر مجموعه شرکت شما در این کشور نیز تفاوت چندانی با ایران ندارد و نزدیک به همان میزان هزینه‌ای که در کشور خود صرف این بخش خواهید کرد در چین نیز تقریباً به همان میزان باید پرداخت کنید.

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها