شناسه خبر : 21607 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

تاسیس مرکز داوری بخش خصوصی

a-14-1نوشت: مرکز داوری اتاق بازرگانی تهران افتتاح شد. یکی از اهداف اصلی بازرگانان، تجار، صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی و بین‌المللی کم کردن هزینه‌های معاملات و رفع ابهام از قراردادهاست. اساساً فلسفه و ماهیت بررسی و نگاشتن هر قراردادی رفع همین ابهامات و بالا بردن هزینه تخلفات قراردادی است. بر این اساس داوری را می‌توان به جرات برجسته‌ترین روش حل‌وفصل اختلافات دانست که در صورت اجرای صحیح آن، فاقد معایب دادرسی قضایی است؛ چراکه قوه قضائیه در ایران با مشکلات بزرگ از جمله تکثر و تعدد پرونده‌های مطروحه، کندی مسیر دادرسی و عدم تخصص در تمام کشورهای جهان با مشکلاتی مثل موانع موجود در اجرای احکام در کشورهای خارجی دست‌به‌گریبان است.

♦♦♦

موجودی منفی 17 میلیاردی قلک کشور

a-14-2نوشت: موجودی نقدی حساب ذخیره ارزی با احتساب تعهدات قطعی منفی ۱۷ میلیارد دلار در سال پایانی برنامه چهارم توسعه (88) بوده است. موجودی نقدی حساب ذخیره بدون تعهدات قطعی از ۹ /۵ میلیارد دلار در سال اول به ۲ /۲۳ میلیارد دلار در سال ۸۶ و سپس با تنزل شدید به حدود ۵ /۲ میلیارد دلار در پایان سال ۸۸ رسید. در دوره مورد بررسی نزدیک به ۴۵۰ درصد بیش از پیش‌بینی‌های قانونی از صندوق برداشت شد. دولت در حالی مجاز به برداشت سالانه پنج میلیارد دلار و طی چهار سال 25 میلیارد دلار بوده که سالانه حدود ۲۴ میلیارد دلار و طی چهار سال 120 میلیارد دلار از حساب ذخیره برداشت کرده.

♦♦♦

هتل نیامدیم؛ ویرانه تحویل گرفتیم

a-15-2در گفت‌وگو با وزیر نفت به نقل از او نوشت: زمانی که می‌خواستم وزیر شوم در مجلس و زمان رای‌گیری گفتم می‌دانم اگر به من رای بدهید مرا به هتل پنج ستاره یا مسافرخانه شمس‌العماره نمی‌فرستید؛ ما یک ویرانه تحویل گرفتیم. از سوی دیگر فکر می‌کردم داریم وارد میدان مینی می‌شویم که خارجی‌ها آن را گذاشته‌اند و باید آن را پاکسازی کنیم ولی انتظار نداشتم تعداد تیرهایی که از تک‌تیراندازهای خودی به سمتم بیاید از تعداد مین‌هایی که در زمین کاشته شده است بیشتر باشد. بخشی از وقت من صرف این شد که این حاشیه‌های داخلی را حل کنم. انتظار نداشتیم آنقدر مخالف داخلی و آنقدر اصطکاک در داخل برایمان وجود داشته باشد و اصلاً نخواهند که کار کنیم.

♦♦♦

روحانی باید گزارش خرابی‌ها را به رهبری می‌داد

a-15-3در یادداشتی به قلم حسین راغفر نوشت: به اعتقاد من دولت در ابتدای کار باید با ارائه گزارشی به رهبری اعلام می‌کرد ادامه کار با وضع موجود امکان‌پذیر نیست و از ایشان می‌خواستند دستور دهند برخی نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌ها از اقتصاد خارج شوند. در جایی که وزیر نفت می‌گوید «ما سه میلیارد دلار به یکی از نهادها پرداخت کرده‌ایم که در پارس‌ جنوبی برای ما گاز استخراج کند، در حالی ‌که تاکنون یک ریال سرمایه‌گذاری انجام نداده و معلوم نیست این پول‌ها به کجا رفته است» دیگر حرفی باقی نمی‌ماند. حضور چنین نهادهایی باعث می‌شود اولویت بانک این نهادها باشد، بخش خصوصی هم یا سرمایه‌اش را خارج کند یا فعالیت‌های نامولد انجام دهد.

 

 

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها