شناسه خبر : 21307 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

معجزه ناممکن قالیباف

نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه پس از شروع به آغاز سیاست‌های اصلاحی، برای 5 /2 برابر کردن رشد درآمدهای خود، زمانی بیش از دو دهه را سپری کرده‌اند. هیچ کشوری نتوانسته بدون داشتن برنامه بلندمدت و رشد اقتصادی پایدار، سطح درآمدهای خود را در یک بازه زمانی کوتاه حتی دو برابر کند. توسعه اقتصاد رقابتی، اصلاحات مالی، تمرکز بر صادرات و فراهم کردن اقتصاد رقابتی، از پیش‌شرط‌های 5 /2 برابر شدن درآمدهای اقتصادی این کشورهاست. بر اساس این گزارش دو کشور ترکیه و مکزیک هر کدام 20 سال، امارات 21 سال و کره‌جنوبی 33 سال زمان صرف کرده‌اند تا درآمد خود را دو برابر کنند.

♦♦♦

افزایش 60‌درصدی درآمد سرانه

در گفت‌وگو با حسین عبده‌تبریزی به نقل از او نوشت: دولت یازدهم در آغاز دوره فعالیت خود باید برای مردم افشا می‌کرد که چه وضعیت اقتصادی دشواری را به ارث برده است و به مردم می‌گفت وضع بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی، بودجه دولت، بدهی‌های دولت و نابسامانی و سالم نبودن اقتصاد در دولت‌های نهم و دهم تا چه حد وخیم بوده است. اگر نرخ رشد اقتصادی 3 /5‌درصدی دولت اصلاحات تداوم می‌یافت، درآمد سرانه امروز ایرانیان 60 درصد بالاتر بود و بسیاری از مشکلات جاری کمتر می‌شد و متاسفانه کسانی که جمهوری اسلامی ایران را از کانال رشد اقتصادی 6 /5 درصد به کانال رشد منفی سوق دادند، امروز خود از دولت یازدهم طلبکار شده‌اند.

♦♦♦

زنگ خطر زعفران چینی

نوشت: رئیس اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی گفت: چین مدتی است اقدام به کاشت زعفران کرده؛ هفت سال زمان برای به بار نشستن زعفران لازم است اما پس از آنکه این محصول به ثمر بنشیند باید فاتحه بازار زعفران ایران را خواند. افغانستان هم در این حوزه وارد شده و اگرچه محصول آن ۱۰ تن هم نیست اما با قاچاق زعفران ایرانی به این کشور تولید ما به نام افغانستان به فروش می‌رسد. هندوستان هم که بزرگ‌ترین بازار زعفران ماست، برای محصول ایرانی ۳۳ درصد تعرفه گمرکی در نظر گرفته اما افغانستان بدون پرداخت این هزینه می‌تواند کالای خود را به هندوستان صادر کند.

♦♦♦

بازی سیاسی تعطیلی کارخانه‌ها

نوشت: تعطیلی برندهای قدیمی ابزار بازی سیاسی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری شده است. از «ارج» و «آزمایش» شروع شد و حالا حرف تعطیلی «داروگر» و «روغن جهان» نقل محافل خبری شده است. برندهای نوستالژیک ایرانی آنقدر برای نسل‌های مختلف خاطره‌ساز بوده‌اند که خبر تعطیلی آنها برای طیف گسترده‌ای از مردم خبر تلخی است. اما کسی از پیش‌زمینه این تعطیلی‌ها حرفی به زبان نمی‌آورد و گویا همه چیز یک‌شبه اتفاق افتاده است. اجرای نادرست طرح هدفمندی یارانه‌ها و چند برابر شدن قیمت حامل‌های انرژی، سودهای گزاف بانکی، تحریم و کند و متوقف شدن واردات مواد اولیه، چند برابر شدن قیمت زمین و اجاره و... همه و همه دلایل این تعطیلی‌هاست، یک‌شبه هم نمی‌توان توقع معجزه داشت.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها