شناسه خبر : 26947 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مذاکره با 1+4

تلاش مشترک ایران و اروپا برای حفظ برجام

آمریکا از برجام خارج شده اما رایزنی‌ها برای حفظ برجام بدون حضور آمریکا و با همراهی 1+4 ادامه دارد.

مذاکره با 1+4

آمریکا از برجام خارج شده اما رایزنی‌ها برای حفظ برجام بدون حضور آمریکا و با همراهی 1+4 ادامه دارد. هفته گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بعد از گفت‌وگو با همتایان چینی و روسی خود، به دیدار مقام‌های بلندپایه اروپا در بروکسل رفت. دیدارهایی با هدف چاره‌جویی برای فراهم کردن امکان حیات توافق هسته‌ای پس از خروج آمریکا و ارائه راهکارهایی برای تداوم همکاری‌های مشترک. اما مهم‌ترین دستاورد سفر ظریف، بسته پیشنهادی بود که اروپا به ایران ارائه کرد. این بسته با هدف ضمانت‌بخشی منافع ایران در قالب برجام مطرح شده و ضمانت‌هایی در زمینه مبادلات بانکی، فروش نفت، حمل و نقل و بیمه ارائه می‌دهد.

پس از نشست وزیر امور خارجه ایران با وزرای خارجه E3 و هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیانیه مطبوعاتی منتشر شد. شرکت‌کنندگان در این نشست تعهد خود در اجرای کامل و موثر برجام را یادآوری کردند و با اظهار تاسف از خروج آمریکا از برجام، بر اینکه رفع تحریم‌های مرتبط هسته‌ای و عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران بخش‌های اساسی توافق [برجام] را تشکیل می‌دهد، صحه گذاردند. آنها [همچنین] بر تعهد خود به ایجاد اطمینان نسبت به ادامه تحقق اهداف تاکید کرده و موافقت کردند که گفت‌وگوهای خود را در راستای این هدف تعمیق بخشند. همچنین به طور ویژه متعهد شدند که مباحث کارشناسی فشرده‌ای را با ایران در خصوص برخی از مسائل با هدف رسیدن به راه‌حل‌های عملی [ظرف مدت چند هفته آینده] آغاز کنند.

این مسائل حفظ و تعمیق روابط اقتصادی با ایران، تداوم فروش نفت، گاز، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران و تعاملات مالی مربوطه، تعاملات موثر بانکی با ایران، ادامه روابط حمل و نقل موثر دریایی، زمینی و هوایی و خط آهن با ایران، تامین بیشتر اعتبارات صادراتی اتحادیه اروپا و ایجاد مسیرهای ویژه در حوزه‌های مالی، بانکی، بیمه‌ای و تجاری با هدف تسهیل همکاری‌های اقتصادی و مالی شامل ارائه حمایت‌های عملی از تجارت و سرمایه‌گذاری، تکمیل و اجرای بیشتر یادداشت تفاهم و قراردادهای منعقده بین شرکت‌های اروپایی و طرف‌های ایرانی، سرمایه‌گذاری بیشتر در ایران، حمایت از فعالان اقتصادی اتحادیه اروپا و تامین فضای اطمینان‌بخش حقوقی، ایجاد هر چه بیشتر فضای شفاف و قانونمند اقتصادی بود.  

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها