شناسه خبر : 46427 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ویروس‌ها در گردش

دادگستری چگونه از کودکان آسیب‌دیده حمایت می‌کند؟

نتایج بررسی‌های وزارت بهداشت از ویروس‌های در گردش نشان‌دهنده این است که ویروس‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی در راس ویروس‌های در گردش در کشور قرار دارد. به منظور رصد و پایش ویروس‌های در گردش بیماری‌های حاد تنفسی، دیده‌وری دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران، شهید بهشتی و هرمزگان از مردادماه شروع شده و در بهمن‌ماه سال جاری، تعداد ۷۹ نمونه از نظر ۲۱ ویروس، تحت آزمایش قرار گرفته است. نتایج بررسی‌های وزارت بهداشت از ویروس‌های درگردش نشان‌دهنده این است که ویروس‌های آنفلوآنزا و رینوویروس در راس ویروس‌های در گردش در کشور قرار دارد و پس از آن، ویروس RSV با 9 /18 و سپس کرونا با 8 /10 در رتبه سوم قرار دارند. آنفلوآنزا نوعی بیماری ویروسی به شدت واگیردار است که معمولاً به وسیله سرفه و عطسه یک فرد بیمار منتشر می‌شود. ویروس آنفلوآنزا انواع مختلفی دارد که شایع‌ترین انواع درگردش آن در کشور، نوع A، نوع B و نوع H1N1 هستند. علائم بیماری به صورت ناگهانی با تب، سرفه، احساس سردی همراه با لرز، بدن‌درد، گلودرد، سردرد، خستگی، علائم گوارشی و سرگیجه همراه است و دوره معمول بیماری چهار روز است. رعایت بهداشت فردی شامل استفاده از ماسک، شست‌و‌شوی مداوم دست‌ها و پرهیز از تماس با افراد دارای علائم بیماری و تقویت سیستم ایمنی با پیروی از رژیم غذایی متعادل و متنوع و شامل انواع سبزیجات و میوه‌ها می‌تواند به پیشگیری از بیماری کمک شایانی کند. رینوویروس‌ها همان ویروس‌های سرماخوردگی هستند که علائم متداول آنها شامل سرفه، عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، گلودرد، بدن‌درد و احساس خستگی است. هنگامی که فردی به ویروس‌های سرماخوردگی مبتلا می‌شود در سه روز اول بیشترین احتمال انتقال ویروس به سایر افراد را دارد. اقدامات پیشگیرانه مانند شستن منظم دست‌ها با آب و صابون ممکن است به جلوگیری از عفونت کمک کند. پرهیز از دست زدن به دهان، چشم‌ها و بینی (شایع‌ترین نقاط ورود رینوویروس) نیز می‌تواند جهت پیشگیری کمک‌کننده باشد. ویروس سنسیشیال تنفسی یا ویروس RSV سبب بروز عفونت‌هایی می‌شود که ریه‌ها و مسیر تنفسی را درگیر می‌کند؛ کودکان بیش از سایرین در معرض ابتلا به این ویروس هستند، اما این ویروس می‌تواند افراد بالغ را نیز آلوده کند. علائم این بیماری در افراد بالغ و کودکان سالم معمولاً خفیف و عمدتاً شبیه به یک سرماخوردگی معمولی است.

اعلام سرعت مجاز در اتوبان‌ها و آزادراه‌ها

به گزارش شبکه شرق، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه «شهر امن» گفت: اگر شهروندان با ۳۰ کیلومتر سرعت در میادین و معابر شهری تردد کنند، حادثه خاصی روی نمی‌دهد. سرهنگ احسان مومنی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه زنده «شهر امن» گفت: یکی از علت‌های اصلی تصادفات سرعت و سبقت است. راننده‌ای که سرعت می‌رود مجبور به لایی‌کشی و سبقت نیز می‌شود. او افزود: ۹ درصد از آمار کل تصادفات به سرعت بازمی‌گردد که مستقیم در تصادفات نقش دارد. سرعت از علل اصلی تصادفات منجر به فوت و جرح و واژگونی‌ها و برخورد با شیء ثابت است. معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: ماده ۱۲۶ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی سرعت را تعریف کرده است که در داخل شهرها و آزادراه‌ها، حداقل ۷۰ و حداکثر ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که ما در سطح تهران آزادراه نداریم. سرهنگ مومنی افزود: در شهر تهران بزرگراه‌های شمالی به جنوبی مانند بزرگراه امام علی(ع)، شهید چمران و بزرگراه یادگار به خاطر شیبی که دارند حداکثر سرعت در آنها ۸۰ کیلومتر بر ساعت است. معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در بزرگراه‌های شرقی و غربی بر اساس نوع بافت و نوع خودروهایی که تردد می‌کنند میزان سرعت آنها را تعریف کرده‌ایم. معمولاً میزان سرعت در اکثر مسیرهای شرقی و غربی تهران ۹۰ کیلومتر بر ساعت هستند. معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ اظهار داشت: حداکثر سرعت در خیابان‌های اصلی ۶۰ کیلومتر و خیابان‌های فرعی ۵۰ کیلومتر و میادین و معابر ۳۰ کیلومتر بر ساعت است که اگر شهروندان با ۳۰ کیلومتر سرعت حرکت کنند، معمولاً حادثه خاصی روی نمی‌دهد و سپربه‌سپر است و شاهد واژگونی و فوت نخواهیم بود. معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: اولین بزرگراهی که تصادفات در آن زیاد است، بزرگراه امام علی (ع) به خاطر شیبی که دارد و بزرگراه بعدی بزرگراه آزادگان است که هفت مسیر رفت و هفت مسیر برگشت دارد و بزرگراه شهید لشگری رتبه سوم را داراست که به خاطر اینکه صبح‌ها تردد بسیار زیادی به سمت تهران دارد و رانندگان با سرعت زیاد در حال تردد هستند تا به محل کار خود برسند و در غروب هم به دلیل خارج شدن و زود رسیدن به مقصد، با سرعت تردد می‌کنند که باعث تصادفات می‌شود.

آلودگی آب

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه میزان نیترات، فلزات سنگین و دیگر پارامترهایی که برای سلامت آب مهم هستند به‌طور مکرر اندازه‌گیری می‌شود، اظهار کرد: استانداردهای مربوط به آلودگی‌های مرتبط با آب آشامیدنی بر اساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی تعریف شده و مکرراً مورد بررسی و سنجش قرار دارند. دکتر جعفر جندقی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره وضعیت تامین آب آشامیدنی سالم گفت: وزارت نیرو، مسئولیت تامین آب آشامیدنی سالم را بر عهده دارد و با دستگاه‌های اجرایی خود نسبت به اجرای این وظیفه اقدام می‌کند. وزارت نیرو به منظور تامین آب آشامیدنی سالم ارتباط تنگاتنگی با وزارت بهداشت دارد؛ به نحوی که «مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت» و «واحدهای مستقر در سطح دانشگاه‌های علوم ‌پزشکی» در زمینه تامین آب آشامیدنی سالم فعالیت می‌کنند. رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه آب می‌تواند دچار آلودگی‌های متفاوتی شود، اظهار کرد: اگر آب دچار آلودگی میکروبی شود، به این معناست که میزان کلر در آب کمتر یا بیشتر از حد مجاز است. مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، موضوع آلودگی را به سرعت به واحدهای زیر نظر خود اعلام می‌کند. به عبارت دیگر از اداره آب و فاضلاب می‌خواهیم که نسبت به میزان کلر در آب اقدام کند تا مشکل آلودگی میکروبی آب برطرف شود.

هشدار نسبت به افزایش تصادفات

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ نسبت به افزایش تصادفات در روزهای پایانی سال هشدار داد. به گزارش مهر، بر اساس اعلام رابعه جوانبخت، بیشترین تصادفات پنج روز پایانی سال گذشته از ساعت ۱۸ تا ۲۴ بامداد رخ داده است. او با اشاره به تصادفات فوتی پایتخت در پنج روز پایانی سال گذشته اعلام کرد: «در سال ۱۴۰۱ و در پنج روز پایانی، ۱۵ تصادف فوتی را متاسفانه تجربه کردیم که ۶۰ درصد آن به دلیل بی‌توجهی به جلو، ۱۳ درصد آن به ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه و ۲۷ درصد آن به دلیل تغییر مسیرهای ناگهانی و تجاوز به چپ رخ داد.» او افزود: «40 درصد از این تصادفات در بزرگراه، ۴۷ درصد در خیابان‌های اصلی و ۱۳ درصد در سایر معابر رخ داده است. از ۱۵ تصادف فوتی در پنج روز ابتدایی سال ۱۴۰۱، ۴۶ درصد به عابرین پیاده، ۴۶ درصد به موتورسیکلت و هشت درصد به خودروها مرتبط می‌شود.»

غربالگری سه سرطان شایع

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درباره غربالگری سرطان‌های شایع توضیحاتی ارائه کرد. حسین فرشیدی به ایلنا گفت: «غربالگری سرطان‌های شایع برای جمعیت بالای ۴۰ سال در قالب نظام شبکه کشور، در حال انجام است. او ادامه داد: «البته احتمالاً در سال آینده در صورت لزوم نیز پویش غربالگری سرطان‌های شایع را مانند آنچه در پویش غربالگری فشار خون بالا انجام دادیم، راه‌اندازی خواهیم کرد، اما در حال‌ حاضر چنین برنامه‌ای در دستور کار نداریم.» براساس اعلام او، در حال‌ حاضر به‌صورت روتین غربالگری سرطان سینه، سرطان کولورکتال یا سرطان روده و سرطان سرویکس یا سرطان دهانه رحم در نظام شبکه کشور در حال انجام است.

حمایت از کودکان آسیب‌دیده

وزیر دادگستری گفت: «مجتمع‌های شوق زندگی برای حمایت از کودکان در معرض آسیب و کودکان آسیب‌دیده و حتی زنان آسیب‌دیده و زنان در معرض آسیب راه‌اندازی شده است.» امین‌حسین رحیمی در توضیح بیشتر به ایلنا گفت: «تمام دستگاه‌هایی که مرتبط با کودکان و آسیب‌دیدگان اجتماعی در این حوزه هستند که شامل زنان و کودکان است، در این مجتمع‌ها حضور فیزیکی دارند. مجتمع شوق زندگی مرکزی است که در آن نمایندگان همه دستگاه‌های مرتبط با موضوع آسیب‌های اجتماعی از جمله نماینده پزشکی قانونی، مددکار اجتماعی، نمایندگان نهادهای مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد، نماینده دادگستری و دادستانی نیز در آن حضور دارند.» او ادامه داد: «این دستگاه‌ها در این مجتمع با همکاری یکدیگر کمک می‌کنند تا افراد بزه‌دیده و کودکان در معرض آسیب، کودکان بدسرپرست یا بی‌سرپرست مورد حمایت‌های لازم قرار بگیرند.» براساس اعلام او، هم‌اکنون این مجتمع‌ها در چندین استان تشکیل شده است اما راه‌اندازی این مجتمع‌ها در سراسر کشور از برنامه‌هایی است که در دستور کار ما قرار داشته و اجرایی می‌شود.

کمبود شیرخشک رفع شد

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره آخرین وضعیت شیرخشک در کشور گفت: «با بررسی‌های میدانی‌ که صورت گرفته، شیرخشک به ‌صورت کافی و مناسب در دسترس مردم در داروخانه‌ها فراهم است، همچنین با میزانی که سازمان غذا و دارو اعلام کرده، قیمت برای مصرف‌کننده تفاوتی نداشته است یعنی مصرف‌کننده، میزانی را که مورد نیازش است، با قیمت قبلی تهیه می‌کند.» سجاد اسماعیلی درباره آخرین وضعیت شیرخشک در کشور به ایلنا گفت: «در زمینه شیرخشک تقریباً با جرئت می‌توانم بگویم که 8 /99 درصد بازار، از طریق تولید داخل تامین می‌شود و حدود یک ماه است که مجوز جدیدی برای واردات نداده‌ایم؛ چراکه تولید داخل به حد کفایت بازار را تامین می‌کند.»