شناسه خبر : 45386 لینک کوتاه

تنش آبی خاورمیانه

آیا خاورمیانه راهی برای غلبه بر تنش آبی پیدا خواهد کرد؟

خاورمیانه براساس برآوردهای اقتصادی و البته محیط‌زیستی اکنون با تنش شدید اکولوژیک مواجه است و آب به عنوان مهم‌ترین مشکل منطقه‌ای است که در طول تاریخ کانون طوفان‌های گردوغبار بوده ولی اکنون وضع به مراتب بدتر از همیشه است.

همه این مشکلات اما باعث نشده کشورهای منطقه سیاست‌های جاه‌طلبانه اقتصادی خود را فراموش کنند. کشورهای حاشیه خلیج‌فارس پروژه‌های بزرگ اقتصادی را جلو می‌برند اگرچه در کنار آن گوشه چشمی به سازگاری تکنولوژیک با تنش‌های محیط زیستی را نیز لحاظ کرده‌اند. با این حال از ۱۷ کشور با وضعیتی وخیم در شاخص تنش آبی، ۱۱ کشور در منطقه «منا» قرار دارند. بر اساس گزارش یونیسف، نزدیک به ۶۶ میلیون نفر در این منطقه فاقد بهداشت اولیه بوده و فاضلاب در این مناطق به اندازه کافی تصفیه نمی‌شود. نزدیک به ۹ کودک از هر ۱۰ کودک در خاورمیانه و شمال آفریقا،‌ در مناطقی با تنش آبی زیاد یا بسیار زیاد زندگی می‌کنند.

 با افزایش دمای جهانی و تسریع بحران آب‌وهوا انتظار می‌رود بحران آب منا با وضعیت بدتری مواجه شود که می‌تواند رشد اقتصادی این منطقه را تحت تاثیر قرار بدهد. بنابر گزارش «بحران آب در منطقه منا»، بانک جهانی تخمین می‌زند کمبود آب ناشی از تغییر آب‌وهوا می‌تواند منجر به خسارات اقتصادی تا ۱۴ درصد از تولید ناخالص داخلی منطقه، طی ۳۰ سال آینده شود. نوآوری‌های تکنولوژیک و سیستم‌های پیشرفته مدیریت آب می‌تواند از طریق توسعه کارخانه‌های آب‌شیرین‌کن و همچنین اجرای برنامه‌های کشاورزی پایدار و بازیافت آب، به کاهش این وضعیت کمک کند. 

دراین پرونده بخوانید ...