شناسه خبر : 44563 لینک کوتاه

مرگ و الکل

اقدامات اخیر فراجا برای حفظ حجاب چیست؟

141 نفر مسموم شدند و 15 نفر جان باختند؛ این خلاصه اتفاقی است که هفته گذشته در اثر مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز در کرج رخ داد و به گفته کادر درمان بیمارستان کوثر کرج، همچنان این وضعیت ادامه دارد. به گزارش هم‌میهن تنها طی دو روز چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته، 10 نفر جان باختند و بالای 80 نفر مسموم و تعدادی هم نابینا شدند؛ در روزهای بعد به تعداد مرگ‌ها و مسمومیت‌ها اضافه شد. مرگ مغزی و کاهش سطح هوشیاری، دلیل اصلی مرگ مسموم‌شده‌ها بود و به گفته کادر درمان این بیمارستان، سه ماه پیش هم اتفاقی مشابه در استان البرز رخ داد و موجی از مسمومیت‌ها را ایجاد کرد. با گذشت یک هفته از این اتفاق، رئیس قوه قضائیه در عین حال که به حرام بودن مصرف مشروبات الکلی اشاره کرد، به دستگاه‌های انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی دستور داد تا در زمینه فروش الکل‌های صنعتی و سهمیه‌ای در بازار آزاد و ادغام آنها با محلول‌های دیگر تحقیق کنند. از آن طرف هم رئیس دادگستری استان البرز از تشکیل پرونده قضایی، شناسایی و بازداشت تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان به پلیس خبر داد. پرونده مسمومیت‌های ناشی از مصرف مشروبات الکلی باز است و هربار به آمارها افزوده می‌شود. سال 1400 بود که معاون وزیر کشور، نرخ شیوع الکل در کشور را بین ۹ تا ۱۰ درصد اعلام کرد و گفت افراد بالای ۱۵ تا ۶۴ سال که معادل پنج میلیون نفر است، الکل مصرف می‌کنند. سال گذشته هم روزنامه فرهیختگان در گزارشی با استناد به یک نظرسنجی غیررسمی نوشت که «7 /47 درصد یک جامعه آماری دوهزارنفره گفته‌اند به تناوب نوشیدنی‌های الکلی می‌نوشند. از میان آنها 3 /24 درصد «گاهی» مشروبات الکلی مصرف می‌کنند، 9 /7 درصد «ماهانه»، 8 /8 درصد «هفتگی» و 4 /6 درصد به‌صورت «روزانه» مصرف الکل دارند. حدود ۵۱ درصد از همین جامعه آماری مشروبات الکلی را به شکل دست‌ساز خریداری می‌کنند. ۲۸ درصد خودشان مشروبات الکلی را به شکل خانگی تولید کرده و در نهایت ۲۰ درصد نیز مشروبات کارخانه‌ای و قاچاق را خریداری می‌کنند». درمانگران اعتیاد به الکل، از نبود برنامه و سیاست‌های جامع در زمینه کنترل مصرف مشروبات الکلی در کشور انتقاد می‌کنند. گفته می‌شود قرار بود وزارت بهداشت طی پنج سال میزان مصرف را به نصف برساند که نه‌تنها این اتفاق نیفتاد که به تعداد مصرف‌کنندگان نیز اضافه شد. همه هشدارها درباره افزایش موارد فوتی و مسمومیت ناشی از مصرف به دلیل گرانی خرید مشروبات الکلی خارجی و تمایل بیشتر به سمت الکل‌های دست‌ساز داخلی در شرایطی است که پیش از این مسوولان وزارت بهداشت با استناد به آمارهای سال 89 از مصرف الکل، اعداد را بیش از انتظار توصیف کرده بودند.

تصادف مینی‌بوس دانش‌آموزان

مسوول روابط عمومی اورژانس ۱۱۵ استان کهگیلویه و بویراحمد از مصدوم شدن ۱۴ نفر در پی برخورد مینی‌بوس با وانت نیسان سایپا در محور «پاتاوه به دهدشت» خبر داد. حامد پاکباز در گفت‌وگو با ایرنا توضیح داد: «گفته می‌شود که مینی‌بوس از شهر قلعه رئیسی، مرکز بخش چاروسا به مقصد یاسوج در حرکت بود و مینی‌بوس مربوط به اداره آموزش‌وپرورش بخش چاروساست. تعداد مصدومان این حادثه احتمالاً زیاد است، تیم‌های امدادی اورژانس و هلال‌احمر به محل حادثه اعزام شدند اما هنوز تعداد دقیق فوتی‌ها و مصدومان احتمالی مشخص نیست. این حادثه تاکنون ۱۴ نفر مصدوم داشته که نیروهای امدادی و اورژانس هوایی در حال انتقال مصدومان حادثه هستند. حال دو نفر از مصدومان وخیم گزارش شده است که سرنشینان وانت هستند. این مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان بخش چاروسا از توابع شهرستان کهگیلویه بوده که برای شرکت در مسابقات قرآنی به یاسوج اعزام شده بود.»

عدالت جنسیتی چه شد؟

تلاش‌های برخی از فعالان حقوق زن جواب نداد، اثری از «عدالت جنسیتی» در لایحه برنامه هفتم توسعه نیست؛ موضوعی که بعد از آمدوشد فراوان کارشناسان حوزه زنان در برنامه ششم توسعه گنجانده شده بود و در پیش‌نویس لایحه برنامه هفتم توسعه هم اثری از آن بود اما در نهایت در لایحه‌ای که دیروز، 28 خردادماه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به مجلس ارائه داد، هیچ ردپایی از آن نیست.

عدالت جنسیتی، تعریفی است با هدف در نظر گرفتن عدالت میان زنان و مردان با در نظر گرفتن استعدادها، وظایف و نقش‌های متفاوت آنها در جامعه. واژه‌ای که در برنامه ششم توسعه برای آن مصادیقی در نظر گرفته شده بود و در پیش‌نویس لایحه برنامه هفتم توسعه هم یک تبصره ذیل ماده 170 داشت، ماده‌ای که وظایف معاونت زنان و امور خانواده را تعیین کرده بود. در این تبصره از همه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده یک قانون خواسته شده بود تا برای عدالت جنسیتی، گزارش عملکرد خود را براساس شاخص‌هایی که معاونت رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده تعیین می‌کند، هر شش ماه یک‌بار به این معاونت ارائه کنند. این موضوع هرچند به عقیده برخی از فعالان حقوق زنان کافی نبود اما برخی از آنها به گزارش عملکرد مستمر هم خوش‌بین بودند. حالا دیگر نه خبری از عدالت جنسیتی است، نه گزارش‌دهی مستمر پیرامون اجرای آن. حذف عدالت جنسیتی تنها موضوعی نیست که نقد برخی از فعالان حقوق زن را به‌همراه داشته، فصل‌هایی که بر جمعیت و باروری تاکید دارد هم با انتقادهایی همراه است.

سه درصد کلاس‌اولی‌ها مردود می‌شوند

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفته است که در حال‌ حاضر سه درصد از میانگین جمعیت کلاس‌اولی‌ها مردود می‌شوند. مجتبی همتی‌فر درباره تعداد مردودی‌های پایه ‌اول که در آمار منتشرشده ۵۰ هزار نفر از آنها مجبور به تکرار پایه شده‌اند و راه برون‌رفت از این شرایط گفت: «بخشی از علل وجود مردودی‌ها در پایه اول این است که کودکان آمادگی لازم را برای ورود به کلاس اول ندارند. مشکل مردودی بیشتر در مناطقی که دوزبانه‌اند مشاهده می‌شود و اتفاقاً قانونگذار در سند تحول بنیادین آموزش به این مساله فکر کرده و پیش‌بینی‌هایی داشته است که دوره پیش‌دبستانی در مناطق دوزبانه با حمایت دولت برگزار شود. منتها محدودیت اعتبارات مانع از این می‌شود که بتوانیم همه کودکان را در این مناطق پوشش دهیم.»

پلمب پاساژ «داد»

دادستان عمومی و انقلاب تهران دستور پلمب پاساژ «داد»، یکی از ساختمان‌های تجاری ناایمن و پررفت‌وآمد در منطقه ۱۱ تهران را صادر کرد. علی صالحی در گفت‌وگو با ایرنا با تاکید بر اهتمام دادستانی تهران نسبت به اجرای سیاست‌های دستگاه قضایی در زمینه ارتقای ایمنی ساختمان‌های پرخطر، گفت: «این ساختمان یکی از مجموعه‌های تجاری معروف خیابان ولیعصر تهران است و ۵۰ واحد تجاری در آن مستقر است.» دادستان تهران ادامه داد: «پاساژ «داد» از چند ماه‌ پیش به‌عنوان ساختمان پرخطر و ناایمن شناسایی شده بود، به همین دلیل بارها به مالک ساختمان اخطارهای مکرر برای رفع خطر داده شد ولی در این زمینه هیچ اقدامی نکرد که درنهایت دستور قضایی مبنی بر قطع انشعابات و پلمب ساختمان صادر و همه واحدهای تجاری آن تخلیه شد.»

روغن‌کاری دیرهنگام پله‌برقی‌های مترو

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه گفته است که روغن تمام پله‌برقی‌های مترو تهران در اسفندماه سال گذشته بعد از حدود سه سال تاخیر عوض شده است. مسعود درستی درباره آخرین وضعیت اورهال و روغن‌کاری پله‌برقی‌های مترو گفت: «در پایان سال گذشته بین دو تا سه سال از تاریخ انقضای روغن‌کاری پله‌برقی‌های مترو گذشته بود. در بهمن‌ماه و اسفندماه یک‌گام بزرگ برداشتیم و همه پله‌برقی‌ها را روغن‌کاری کردیم. باید به پله‌برقی‌ها مانند سایر تجهیزات الکترونیکی رسیدگی کرد. وقتی به پله‌برقی‌ها رسیدگی نمی‌شود، راندمان، کیفیت و عمر مفید آنها پایین می‌آید.» درستی با بیان اینکه در این مساله به دنبال مقصر نیستیم، ادامه داد: «تلاش بر این است که دیگر اتفاقی همچون حادثه‌ای که در ایستگاه بهشتی رخ داد، نیفتد. از بهمن‌ماه به این طرف نیز حدود ۱۰۰ میلیارد تومان قطعه برای پله‌برقی‌های مترو تامین کردیم.»

افزایش پوشش دوربین‌های انتظامی

فرمانده کل انتظامی کشور گفته است، سطح پوشش دوربین‌های فراجا برای تامین امنیت در همه ابعاد افزایش می‌یابد. احمدرضا رادان گفته است: «رئیس‌جمهور با این موضوع موافق‌اند و امیدواریم زودتر تامین اعتبار لازم انجام شود و بتوانیم بهتر از گذشته در همه ابعاد امنیتی با استفاده از بسترهای هوشمند حاضر شویم.» او ادامه داد: «در حوزه امنیت عمومی و بحث حجاب چهار ناظر را ایجاد کرده‌ایم که هرکدام فرآیندی برای مقابله با بی‌حجابی‌ها دارند؛ به‌عنوان نمونه ناظر چهار در حوزه فضای‌ مجازی فعال است.» او ادامه داد: «ناظر چهار برای افرادی که در فضای مجازی کشف حجاب می‌کنند یا افرادی که دیگران را تشویق و بی‌حجابی را ترویج می‌کنند، استفاده می‌شود و در این راستا نیز برای برخی از افراد چهره پرونده‌های قضایی تشکیل شده و برخوردهای لازم در حال انجام است.» 

♦♦♦

ایسنا: عباس مسجدی‌ارانی، رئیس سازمان پزشکی‌قانونی کشور، از افزایش تلفات جاده‌ای در سال ۱۴۰۱ خبر داد. وی دراین‌باره گفت: «در سال ۱۴۰۱، ۱۹ هزار و ۴۹۰ فوتی داشته‌ایم که نسبت به سال ۱۴۰۰، 2 /16 درصد رشد داشته است.»

ایرنا: علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران، گفته است در حال‌ حاضر قفسه‌های داروخانه از دارو پر نیست و برخی از داروها از داروهای ساده تا داروهای خیلی خاص کمیاب هستند.

ایلنا: محمدرضا مسجدی، دبیرکل اتحادیه جهانی مبارزه با بیماری‌های ریوی، گفته است که آلودگی ‌هوا، چهارمین عامل مرگ در کشور است.

فارس: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی چهارشنبه هفته گذشته با تداوم روند افزایش دما در جنوب شرق، بیشینه دمای هوا در شهداد کرمان به 2 /50 درجه سلسیوس رسید و نخستین دمای ۵۰ درجه کشور در سال ۱۴۰۲ را رقم زد.

تسنیم: رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران از بررسی بوستان‌های شهر تهران به منظور اختصاص یک بوستان در هر محله ویژه بانوان خبر داد.

شرق: گران بودن خدمات تشخیصی، دارویی، درمانی و...، مهم‌ترین علت برای حمایت سازمان‌های بیمه‌گر از آحاد جامعه است. در این میان، بیمه‌های پایه با توجه به منابع اعتباری که در اختیار دارند و البته به دلایل کاملاً غیرموجه، از پوشش کامل برخی خدمات درمانی طفره می‌روند.

ایسنا: محمدمهدی دهقان، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، ضمن اعلام خبر کاهش تعداد دانشگاه‌های کشور به ۴۰۰ دانشگاه، گفت: در حال حاضر دو هزار و ۱۸۳ مرکز آموزش عالی در کشور داریم که با اجرای طرح آمایش آموزش عالی این دانشگاه‌ها ادغام شده و تعداد آنها به ۴۰۰ دانشگاه کاهش می‌یابد.

ایلنا: سینما ماندانا به دستور دادسرای ناحیه ۸ و به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد.

فارس: محمدجواد حسینی مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان بهزیستی کشور پس از برکناری مسوول فنی و خلع‌ید یک موسسه متخلف نگهداری کودکان، از پیگیری حقوقی و صدور قرار بازداشت برای دو نفر از کارکنان این موسسه به‌دلیل رفتار نامناسب با کودک خبر داد.

♦♦♦

10 هزار خانواده از زابل مهاجرت کردند

هم‌میهن نوشت: خشکسالی دلیل اصلی مهاجرت‌هاست؛ الگویی که در جهان دیده می‌شود و در ایران هم انواع مهاجرت‌های داخلی را رقم زده است. تا جایی که اعلام می‌شود تنها در سال گذشته، 10 هزار خانواده ایرانی به دلیل همین شرایط اقلیمی از شهرستان زابل سیستان‌وبلوچستان خارج شده‌اند؛ وضعیتی که ادامه‌دار است. حالا درباره تاثیر تغییرات اقلیمی بر مهاجرت‌ها، نشستی با حضور عیسی منصوری، متخصص مطالعات توسعه و معاون وزیر اسبق کار، مهدی ضرغامی، عضو هیات ‌علمی دانشگاه تبریز و بهرام صلواتی مدیر رصدخانه مهاجرت ایران برگزار شد.

 

جای خالی متخصص دامپزشکی حیات‌وحش

شرق نوشت: علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفته است که ما اصلاً متخصص دامپزشک حیات‌وحش نداریم و بیشتر کارشناس‌های حیات‌وحش ما، کارشناس‌هایی عمومی‌اند، همچنین تکنسین‌هایی هم که بتوانند در این بستر کمک کنند، نداریم. درنتیجه به دلیل وجود چنین نیازهایی، قرار است با دانشگاه‌های معتبر کشور در همین خصوص وارد بحث شویم و آموزش عالی با توجه به نیازهای ضروری محیط ‌زیست، رشته‌های جدیدی راه‌اندازی خواهد کرد. آموزش عمومی در زمینه حفاظت از محیط ‌زیست، باید مبنای کار باشد.

 

30 میلیون هکتار تحت تاثیر فرسایش بادی

ایسنا نوشت: عباسعلی نوبخت رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفته که براساس مطالعات بازنگری شناسایی کانون بحرانی فرسایش بادی کشور، به‌طورکلی در کل کشور مساحت مناطق تحت ‌تاثیر فرسایش بادی در ۲۲ استان کشور حدود ۳۰ میلیون هکتار تعیین شده است. در محدوده کانون‌ها که به آن بخش از مناطق تحت ‌تاثیر فرسایش بادی اطلاق می‌شود که به منابع زیستی و اقتصادی آن منطقه خسارت وارد می‌کند، در کشور ۱۴ میلیون هکتار ارزیابی شده است. براساس مطالعات سال ۹۷ خسارت مستقیم ناشی از هجوم ماسه‌های روان، سالانه بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار در سال برآورد شده است.

 

تعداد زیاد دانش‌آموزان خارجی در روستاها

اعتماد نوشت: محمد محمدی، سرپرست دفتر آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی وزارت آموزش‌وپرورش، گفته است ۱۸ هزار کلاس درس فقط به دانش‌آموزان ابتدایی اتباع افغانستانی اختصاص داده شده است. ترکیب جمعیتی دانش‌آموزان افغانستانی در برخی شهرهای کوچک و روستاها ۷۰ به ۳۰، ۸۰ به ۲۰ و حتی ۹۰ به ۱۰ شده است. در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ ما میزبان بیش از ۵۵ هزار دانش‌آموز ابتدایی و متوسطه اتباع در شهر تهران بودیم. ۴۰ نفر از مدیران مدارس تهران در یک دوره ۴۰ساعته در ارتباط با مهارت‌های شناختی با دیدگاه فرصت‌محور که دانش‌آموزان اتباع سفیران فرهنگی ما هستند، آموزش دیدند.