شناسه خبر : 35355 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رویکرد فشار و جریمه در برابر کرونا

شمار مبتلایان کووید-19 در ایران از ۳۳۳ هزار تن گذشت

رویکرد فشار و جریمه در برابر کرونا

کرونا همچنان در ایران می‌تازد و قربانیان زیادی می‌گیرد. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با شناسایی ۲۵۱۰ بیمار جدید کووید ۱۹ در کشور طی آخر هفته گذشته، شمار مبتلایان کرونا در کشور به بیش از ۳۳۳ هزار نفر رسید. به گزارش ایسنا، دکتر سیماسادات لاری گفت: تا روز ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۹ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۳۳۳ هزار و ۶۹۹ نفر رسید. لاری گفت: متاسفانه در 24 ساعت منتهی به 22 مرداد، ۱۸۸ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۸ هزار و ۹۸۸ نفر رسید. وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۲۹۰ هزار و ۲۴۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. لاری گفت: ۳۹۴۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به گفته وی، تاکنون دو میلیون و ۷۶۳ هزار و ۲۲۵ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. وی در توضیح استان‌های در وضعیت قرمز کرونا گفت: استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. لاری همچنین درباره استان‌های در وضعیت هشدار گفت: استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال‌و‌بختیاری و کهگیلویه و‌بویر‌احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

وزیر بهداشت: رویکرد جدیدمان، فشار و جریمه است

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم پرهیز از عادی‌انگاری‌ها در شرایط کرونا و اهمیت اعتلای رفتار بهداشتی مردم در این دوران، گفت: در کنار خواهش‌های مستمر، رویکرد جدیدمان فشار و جریمه است و اگر کسی حریم و پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌ها را شکست، باید برخورد سنگین کرد. به گزارش ایسنا، دکتر‌سعید نمکی در نشست مجازی با وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی با اشاره به اینکه ایران جزو یکی از هفت کشور برگزیده در شرق مدیترانه در عرصه مدیریتی کووید ۱۹ است، گفت: با توجه به جایگاه ایران، پس از سخنرانی مدیر محترم منطقه امروز اولین کشوری که سخن گفت ما بودیم. در این نشست از فعالیت‌هایی که داشتیم گزارشی ارائه کردیم. یکی از نگرانی‌های عمده در شرایط پاندمی پرداختن به بیماری کووید ۱۹ و غفلت از بقیه موارد است. گزارشی ارائه کردیم که گرچه در روزهای اول گرفتاری پاندمی، پوشش واکسیناسیونمان مثل همه کشورها دچار افت شد و رسیدگی به زنان باردار و سایر مراقبت‌ها افت یافت که مقداری از آن به دلیل ترس و وحشت مراجعه به مراکز و مقداری هم به دلیل مشغله ما برای بیماریابی کووید ۱۹ بود، اما خوشبختانه با برنامه منسجم ملی امروز پوشش واکسیناسیون در حد شرایط عادی قبلی قرار گرفت. وی افزود: مراقبت از زنان باردار با انتخاب مراکز در سطح شهرستان‌ها و مراکز حاشیه شهر و مراکز عاری از کووید ۱۹ برای بقیه شهروندان فعالیت‌های بهداشتی در حال بازگشت به سطح قابل قبولی است.

کرونا با اهدای خون منتقل نمی‌شود

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در خصوص میزان اهدای پلاسما توسط بهبودیافتگان کرونا گفت: تاکنون بیش از 280 هزار نفر از کرونا بهبود یافته‌اند، اما فقط شش هزار بهبود‌یافته (معادل دو درصد) برای اهدای پلاسما مراجعه کرده‌اند. دکتر پیمان عشقی در خصوص نذر خون در ماه محرم و صفر گفت: عید قربان و غدیر به عنوان اعیاد ایثار پشت سر گذاشته شد و در آستانه ماه‌های محرم و صفر که نمونه ایثار و ازخودگذشتگی است، هستیم. سازمان انتقال خون هم تصمیم گرفت ایده نذر خون را مطرح کند که هدف آن تغییر رفتار و نجات جان انسان‌ها توسط یک «زخم موثر زدن» بر خود است. وی با بیان اینکه طرح نذر خون امسال هم ادامه دارد، ولی با شرایط کرونا همراه با امکانات بیشتر و تغییراتی در شعارها و درخواست‌ها از مردم است، اظهار کرد: درخواست ما از مردم استفاده از سامانه نوبت‌دهی اینترنتی است تا اهداکنندگان برای جلوگیری از تجمع، سر نوبت مراجعه کنند و معطل نشوند و در عین حال فاصله‌گذاری فیزیکی رعایت شود.

موسسه مطالعات زنان به اظهارات پرویز فتاح واکنش نشان داد

هیات مدیره موسسه مطالعات و تحقیقات زنان پیرو اظهارات پرویز فتاح، ‌رئیس بنیاد مستضعفان، درباره ملکی که از سوی بنیاد مستضعفان در اختیار مرکز مطالعات زنان بود، جوابیه‌ای منتشر کرد. در جوابیه موسسه مطالعات و تحقیقات زنان آمده است: «پیرو اظهارات جنابعالی در مصاحبه تلویزیونی برنامه نگاه یک روز شنبه مورخه ۱۷ مردادماه سال ۹۹، نام موسسه مطالعات و تحقیقات زنان و دو تن از اعضای هیات امنا را در کنار اسامی کسانی که املاک بنیاد را مسترد ننموده‌اند مطرح کردید، حال آنکه ملک در اختیار این موسسه یک سال و نیم پیش بر اساس مصوبه هیات امنای بنیاد مستضعفان تخلیه و تحویل داده شده است.» در ادامه این جوابیه آمده است: موسسه مطالعات و تحقیقات زنان در بدو تشکیل و با مشورت و نظرخواهی (استفتاء) از حضرت امام خمینی در خصوص بازنگری و بازخوانی حقوق زنان در اسلام رهنمود گرفته و از الطاف و تشویق آن رهبر فقید برخوردار شد و به لحاظ مشکلات مالی برای راه‌اندازی و داشتن مکانی برای شروع فعالیت، هیات موسس در سال ۶۸ برای ادامه فعالیت از رئیس وقت بنیاد مستضعفان، درخواستی مبنی بر در اختیار نهادن مکانی کردند که ریاست وقت بنیاد، ساختمانی فرسوده و مخروبه که هنوز مصادره هم نشده بود، در اختیار موسسه قرار دادند و در سال ۱۳۷۱ بر اساس موافقت مقام معظم رهبری ملک مذکور جهت ادامه فعالیت تحویل موسسه شد. موسسه با هزینه‌کردی قابل توجه به بازسازی کلی ملک مزبور پرداخت و برای نگهداری و سر پا نگه داشتن آن متحمل هزینه‌های هنگفتی شد. هیچ‌یک از اعضای هیات امنا و هیات مدیره عضو ثابت و سهامدار موسسه نیستند و اصولاً موسسه وفق اساسنامه خود فاقد صاحبان سهم است و نامبردگان تاکنون هیچ‌وجهی از موسسه یا بنیاد دریافت نکرده‌اند. بنابراین برخلاف اظهارات جنابعالی و نحوه طرح یک‌طرفه آن در سیما علیه این موسسه و دو تن از اعضای هیات امنا، به‌ خصوص که اقدام به پرداخت وجه به موسسه با دو فقره مصوبه هیات محترم امنای بنیاد و به طور قانونی از بابت مطالبات موسسه از حیث نگهداری ملک و تعمیرات مطابق اسناد موجود، پس از کسر اجرت‌المثل بوده و حدود یک سال قبل از ورود جنابعالی ملک به بنیاد تحویل شده است.

هدف ما دریای خزر عاری از مواد آلوده‌کننده است

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از برنامه پیشنهادی ایران به کشورهای عضو کنوانسیون تهران برای داشتن دریای خزر عاری از مواد آلوده‌کننده خبر داد. احمد لاهیجان‌زاده با اشاره به نشست ویدئوکنفرانسی وزرای محیط زیست کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: «در این جلسه دکتر کلانتری -‌رئیس سازمان حفاظت محیط زیست‌- پیشنهاد تصویب یک برنامه ۱۰‌ساله با محوریت محیط زیست دریای خزر را داد تا طی این برنامه دریای خزری عاری از مواد آلوده‌کننده داشته باشیم.» وی با اشاره به تاریخچه نامگذاری روز دریای خزر اظهار کرد: «از اوایل دهه ۸۰ با محوریت جمهوری اسلامی ایران اقداماتی با هدف حفاظت از محیط زیست دریای خزر آغاز شد و در همین جهت تلاش شد که تمام کشورهای حاشیه دریای خزر در این امر دخیل باشند.» لاهیجان‌زاده افزود: «این اقدامات در سال ۸۳ نتیجه داد و کنوانسیون تهران به امضای روسای جمهوری و وزرای کشورهای حاشیه دریای خزر رسید و این کنوانسیون از ۲۲ مردادماه سال ۸۵ برای همه این کشورها لازم‌الاجرا شد و از آن تاریخ به بعد این روز را روز دریای خزر می‌نامند.» وی ورود منابع آلوده‌کننده، پسماندهای پلاستیکی، آلودگی‌های نفتی و آب‌شیرین‌کن‌های ساحلی برخی کشورهای دیگر حاشیه دریای خزر را از جمله عوامل آسیب‌زننده به دریای خزر عنوان کرد و گفت: «در این خصوص علاوه بر پیشنهادی که از طرف دولت ایران توسط رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به کشورهای حاشیه دریای خزر در خصوص دریای خزری عاری از آلودگی داده شد، قرار است در ۲۹ مردادماه جلسه مجازی کارشناسان و در پی آن اگر شرایط کرونا اجازه دهد اجلاس COP60 با حضور وزرای محیط زیست کشورهای حاشیه دریای خزر در باکو برگزار شود.»

خانه بهار تخریب نمی‌شود

کاربری خانه تاریخی ملک‌الشعرای بهار از مسکونی به فرهنگی تغییر پیدا کرد تا به راحتی قابل تخریب و خرید و فروش نباشد. همچنین کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز پیگیر تخصیص اعتبار برای تملک این ملک توسط شهرداری است.

به گزارش ایلنا، فائزه دولتی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۷ با بیان اینکه خانه ملک‌الشعرای بهار متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) است، گفت: این ملک چند سالی است که بلااستفاده مانده و از آنجا که پیش از این کاربری مسکونی داشته، خریدوفروش آن به راحتی مقدور بود. او افزود: با تلاش‌های شهرداری منطقه ۷، کاربری این ملک از مسکونی به فرهنگی تغییر پیدا کرد تا به راحتی قابل تخریب و خریدوفروش نباشد و نتوان به جای آن برج یا ساختمان چندطبقه ساخت. دولتی با رد شایعات مربوط به تخریب خانه ملک‌الشعرای بهار اضافه کرد: تاکنون هیچ‌گونه مجوزی از شهرداری منطقه ۷ برای تخریب این خانه صادر نشده و حتی درخواستی نیز برای این امر ارائه نشده است. همچنین معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۷ با بیان اینکه تاکنون اعتباری برای تملک خانه ملک‌الشعرای بهار به منطقه داده نشده، عنوان کرد: تملک این ملک در برنامه شهرداری منطقه ۷ قرار دارد و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز به صورت جدی پیگیر تخصیص اعتبار برای تملک آن است. خانه ملک‌الشعرای بهار در تهران که مربوط به دوره پهلوی اول است، در خیابان طالقانی، خیابان ملک‌الشعرای بهار، کوچه گوهر، پلاک 4 واقع شده است. این اثر که دارای عرصه‌ای ۶۰۰‌متری و یک بنای دو‌طبقه است در تاریخ دوم بهمن ۱۳۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

زمان دقیق برگزاری کنکور ۹۹ هنوز اعلام نشده است

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: زمان دقیق برگزاری کنکور ۹۹ هنوز اعلام نشده است و منتظر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه هستیم. «فاطمه زرین‌آمیزی» سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به خبر برگزاری کنکور ۹۹ در تاریخ ۲۷ تا ۳۰ شهریور سال ۹۹ گفت: ما این خبر را تایید نمی‌کنیم و منتظر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم. وی گفت: مرجع تصمیم‌گیری در این خصوص به عهده ستاد ملی مقابله با کروناست و امروز جلسه فوق‌العاده برای این موضوع دارند که فعلاً هم تاریخ به ما اعلام نشده است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها