شناسه خبر : 32885 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فریاد انقراض یوزپلنگ

پیمانکاران شهرداری‌ها به بهره‌کشی از کودکان پایان دهند

فریاد انقراض یوزپلنگ

یک کودک کار که برای درآوردن لقمه نانی حلال تا کمر در سطل زباله خم شده بود، چند جوان و خنده‌های شیطانی آن هم پس از انداختن کودک بیچاره در سطل زباله. این صحنه‌ها شاید یکی از غم‌انگیزترین صحنه‌هایی بود که در چند روز گذشته خیلی‌ها در فضای مجازی مشاهده کردند. خبر دستگیری این چند جوان منتشر شد اما هیچ کس احوال پسرک خردسال را نپرسید به جز بچه‌های پویش یک لقمه مهربانی استان البرز که او را پیدا کردند و دلش را به دست آوردند. خیلی زود خبر این اتفاق سر از خبرگزاری‌ها درآورد، کارشناسان اجتماعی رفتار پسر جوانی را که دست به این اقدام زده بود بررسی کردند، فعالان مدنی فریاد برآوردند که حق کودک کار کجاست؟ هنرمندان از این اتفاق طرح‌های زیادی کشیدند و سرانجام ماجرا تا جایی پیش رفت که عوامل این کودک‌آزاری با دستور دادستانی تحت تعقیب قرار گرفتند و در نهایت خبر آمد که خود را به ماموران معرفی کردند.

سخنگوی ناجا گفت: افرادی که کودک زباله‌گرد را به درون سطل زباله انداخته و با انتشار کلیپی در فضای مجازی موجب تشویش اذهان عمومی شده بودند، وقتی عرصه را بر خود تنگ دیدند، امروز صبح خود را تسلیم پلیس کردند. سردار احمد نوریان سخنگوی ناجا اعلام کرد: در پی انتشار کلیپی در فضای مجازی و تشویش اذهان عمومی مبنی بر انداختن یک کودک کار توسط چند نفر در سطل زباله در کرج با تاکید فرمانده ناجا و پیگیری عوامل انتظامی استان البرز، افراد خاطی با تنگ شدن عرصه به خود نهایتاً خود را به دستگاه‌های امنیتی معرفی کردند. در پی انتشار این کلیپ وحید قبادی‌دانا رئیس سازمان بهزیستی از شکایت بهزیستی از عامل اهانت‌کننده به کودک زباله‌گرد خبر داد و گفت: اگر این فرد شناسایی شود، حتماً از وی شکایت می‌کنیم. بعد از شناسایی از فرد شکایت شد. حاجی‌رضا شاکری دادستان عمومی و انقلاب استان البرز نیز گفت: در رابطه با این موضوع، پرونده قضایی تشکیل شده است.

سرنوشت کودک کار چه شد؟

درست زمانی که در فضای مجازی همه به انتشار فیلم کودک‌آزاری بسنده کرده بودند و این حرکت ناجوانمردانه مرد جوان و دوستانش را محکوم می‌کردند الناز باقری موسس پویش یک لقمه مهربانی در استان البرز به همراه دوستانش خیابان به خیابان شهر را جست‌وجو می‌کرد تا ردی از پسرک کودک کار پیدا کند.

الناز در گفت‌وگو با رکنا ماجرا را این‌طور بازگویی می‌کند: شنبه‌شب (گذشته) بود که خواهرم فیلم کودک‌آزاری را برایم ارسال کرد، با دیدن این فیلم و صحنه‌های ناراحت‌کننده‌اش انگار سطلی از آتش روی سرم خالی کرده بودند. همان موقع تصمیم گرفتم هر جوری که شده کودک را پیدا کنم. هیچ آدرس و نشانه‌ای از او نداشتیم. او ادامه می‌دهد: پویش یک لقمه مهربانی را از سال 92 کلید زدیم، ایده اولیه این بود که به کودکان کار غذا برسانیم. می‌دانستم که این کودکان به خاطر شرایطی که دارند غذای خوبی نمی‌خورند به همین خاطر با دوستانم دست به کار شدیم تا با درست کردن غذای گرم و رساندن آنها به کودکان شاید بتوانیم بخشی از کمبود مواد غذایی آنها را جبران کنیم. همین کار ما باعث شد در طی چند سال گذشته با کودکان کار زیادی آشنا شویم و به غیر از رساندن غذا، در بخش آموزش و تحصیل آنها هم کارهایی بکنیم. الناز می‌گوید: از طریق کودکان کاری که با آنها در ارتباط بودم متوجه شدم او در یکی از کارگاه‌های ضایعاتی کار می‌کند. اما کدام شهر هنوز نمی‌دانستیم. دو روز تمام به همه کارگاه‌های ضایعاتی استان البرز سر زدیم تا اینکه روز دوم متوجه شدم این اتفاق در فردیس رخ داده و می‌توانم ردی از این کودک در آنجا پیدا کنم. حالا الناز و دوستانش یک سرنخ پیدا کرده بودند تا خود را به کودک برسانند. الناز می‌گوید: شروع کردیم در خیابان‌های فردیس به دنبال کودک گشتن اما خبری نبود. اما تصمیمم را گرفته بودم که او را پیدا کنم، می‌خواستم به او بگویم همه آدم‌ها بد نیستند. همین تصمیم باعث شد دوباره شروع به گشتن کنم تا اینکه سرانجام به یکی از کارگاه‌های ضایعاتی رسیدیم. با سرکارگر آن کارگاه صحبت کردم و پس از اینکه توانستم متقاعدش کنم هدفم فقط کمک به کودک است او دو کودک کار را به من نشان داد و گفت شاید یکی از آنهاست. اما اشتباه فکر می‌کردیم و آن دو کودک، فردی که ما به دنبالش بودیم نبودند و آنها زلمی را به ما معرفی کردند. زلمی همان پسرک خردسالی بود که دو روز تمام دنبالش بودم.

دیدار با زلمی

الناز از این دیدار این‌طور می‌گوید: پسرک می‌ترسید، از عمق وجودم مهربانی را به او هدیه دادم تا درنهایت باور کرد دوستش دارم. همان موقع صیادی معاون سیاسی فرمانداری فردیس و دکتر اسماعیلی‌فر مدیرکل امور بانوان استانداری البرز که در جریان ماجرا قرار گرفتند از راه رسیدند. سرانجام زلمی اعتماد کرد و با ما دوست شد. او را سوار ماشین کردیم، آرایشگاه رفتیم، لباس خریدیم، به خاطر زخم‌هایی که دست و پشتش برداشته بود نزد پزشک رفتیم. تمام تلاش خودمان را کردیم تا شاید کمی مهربانی را تجربه کند.

پیمانکاران شهرداری‌ها پاسخگو باشند

 دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: به پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری‌ها تذکر می‌دهم که به بساط بهره‌کشی از کودکان که یکی از شنیع‌ترین انواع سوءاستفاده از کودکان است، پایان دهند زیرا به زودی باید پاسخگوی رفتارهای غیرقانونی خود باشند.

محمود عباسی به ایرنا گفت: از شهردارها به ویژه شهرداری تهران می‌خواهیم سریعاً به قراردادهای پیمانکارانی که از کودکان بهره‌کشی می‌کنند، پایان دهند و از این نوع سوءاستفاده‌ها جلوگیری کنند؛ البته این نفی مسوولیت مباشران و عاملان این موضوع نیست.  وی ادامه داد: از سوی دیگر از سازمان بهزیستی درخواست داریم برای حمایت از کودکان تدابیر لازم اتخاذ شود و آنها را مورد حمایت قانونی قرار دهد.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک درباره تکلیف قانونی بهزیستی در قبال کودکان کار و خیابان اظهار داشت: مسوولیت مدیریت، ساماندهی و حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان بر اساس مصوبه شورای اجتماعی کشور برعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و فعالیت‌ها در این راستا توسط سازمان بهزیستی به عنوان زیرمجموعه این وزارتخانه مدیریت می‌شود.

صدای انقراض یوزپلنگ بلندتر به گوش می‌رسد

جمعیت یوزپلنگ؛ این‌گونه در خطر انقراض، طی چهار تا پنج سال اخیر در دنیا روند کاهشی شدیدی یافته به‌طوری که در این مدت، آمار این گربه‌سان ارزشمند از ۱۰ تا ۱۲ هزار قلاده به کمتر از هفت هزار و ۵۰۰ قلاده رسیده است. این‌گونه زیبای حیات وحش در گذشته در بیشتر مناطق آفریقا و گستره وسیعی از آسیای مرکزی و شبه‌قاره هند یافت می‌شد اما امروزه با کاهش شدید جمعیت روبه‌رو شده است. یوزپلنگ آسیایی و آفریقایی دو زیرگونه اصلی یوز است که جمعیت آنها در اغلب مناطق دنیا از جمله ایران سالانه روند کاهشی دارد، به استثنای آفریقای جنوبی که جمعیت یوزها روند افزایشی داشته است و آن هم به واسطه کمک گرفتن از فرآیندهای تکثیر در اسارت و نیمه‌اسارت بوده است. از میان دو زیرگونه اصلی یوزپلنگ، «یوزپلنگ آسیایی» که به نام زیستگاه اصلی آن یعنی ایران، یوزپلنگ ایرانی خوانده می‌شود، در خطر جدی انقراض قرار دارد و تعداد کمی، حدود ۳۰ قلاده از آن در دشت‌های مرکزی ایران به بقا ادامه می‌دهند.

سرپرست پروژه یوزپلنگ آسیایی و عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست به ایرنا گفت: جمعیت یوزپلنگ‌ها در کشور ما تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار دارد چون جمعیت یوز ما بسیار کم است و همین جمعیت کم نیز متاسفانه بعد از ۱۸ سال اجرای طرح حفاظت از یوزپلنگ آسیایی نه‌تنها بهبود نیافته بلکه بر اساس شواهد به نظر می‌رسد که کاهش نیز داشته است. باقر نظامی افزود: آمار دقیقی از جمعیت یوز در کشور وجود ندارد چون آخرین باری که دوربین‌گذاری منسجم انجام شده تقریباً ۱۰ سال پیش بود و بعد از آن هیچ‌وقت تکرار نشد و اعداد و ارقامی که ارائه می‌شود بیشتر حدسیات است اما به نظر می‌رسد که وجود جمعیتی در حدود ۳۰ قلاده یوز را می‌توانیم در کشور متصور شویم.

یوزها ازدواج فامیلی ندارند

سرپرست پروژه یوزپلنگ آسیایی درباره نحوه زادآوری یوزها توضیح داد: جفت‌گیری یوزها نسبت به دیگر گربه‌سانان پیچیده‌تر است زیرا آنها دوست ندارند که با یوزهایی که نسبت خویشاوندی دارند جفت‌گیری کنند این یک نوع سازگاری تکاملی است چون جفت‌گیری با خویشاوند باعث اختلالات ژنتیکی می‌شود. وی ادامه داد: در این فرآیند، معمولاً ماده‌ها از زیستگاهی که به دنیا آمده‌اند خارج می‌شوند و جایی که بچه‌هایشان به دنیا آمده‌اند را در زمانی که توله هستند از زیستگاه خارج می‌کنند و به زیستگاه دیگری می‌برند تا هم برای خودشان احتمال جفت‌گیری با آنها کم شود و هم اینکه پدرهای آنها با ماده‌ها جفت‌گیری نکنند، از این‌رو گستره خانگی یوزها وسیع است و به زیستگاه‌های وسیع نیاز دارند.

این استاد دانشگاه گفت: جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها هم در تلفات آنها تاثیر دارد، در طول سال‌هایی که تلفات یوز داشتیم، اغلب در جاده‌ها اتفاق می‌افتاد مثلاً جاده عباس‌آباد به سمت مشهد که تصادف با یوز زیاد است ۴۰ سال قبل نیز بود، بنابراین مشکل خود جاده نیست بلکه تعداد خودرو و افزایش رفت و آمدهاست.

تزریق واکسن آنفلوآنزا در زمان شیوع بیماری اثر ندارد

با شیوع آنفلوآنزا در ایران رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا در فصل شیوع و اپیدمی بیماری کارایی ندارد، افزود:‌ هجوم افراد عادی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا قابل پذیرش نیست زیرا این موضوع دسترسی افراد پرخطر را محدود می‌کند.

کیانوش جهانپور با بیان اینکه آمارها در خصوص مبتلایان به آنفلوآنزا به صورت هفتگی و پس از تجمیع صرفاً از سوی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ابتدای هر هفته اعلام می‌شود، افزود: اکنون با تقاضای کاذب و حتی القایی در دریافت واکسن آنفلوآنزا و داروی اسلتامیویر مواجه هستیم در صورتی که این نوع واکسن در فصل استاندارد خود تزریق می‌شد و امسال ۵۵ درصد بیش از سال گذشته تلقیح واکسن در زمان استاندارد خود انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا در فصل شیوع و اپیدمی بیماری قاعدتاً کارایی ندارد و حداقل دو هفته زمان برای ایجاد مصونیت نسبی لازم است، تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا برای همه افراد واکسن آنفلوآنزا تزریق نمی‌شود. در ایران نیز فقط افراد پرخطر یا در معرض خطر باید دریافت‌کننده این نوع واکسن باشند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در خصوص اثرگذاری واکسن آنفلوآنزا گفت: تا دو هفته بعد از تزریق واکسن مصونیتی برای فرد نداشته و به افراد کمکی نمی‌کند بلکه دو ماه پس از تزریق این نوع واکسن می‌توانیم پیک اثر آن را شاهد باشیم.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها