شناسه خبر : 30860 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ایرانی شدن فرزندان زنان ایرانی

دادستان اصفهان دوچرخه‌سواری زنان در فضای عمومی را حرام اعلام کرد

ایرانی شدن فرزندان زنان ایرانی

مجلس شورای اسلامی با اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی موافقت کرد. در جلسه علنی 23 اردیبهشت‌ماه مجلس، جزئیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی با 179 رای موافق، 21 رای مخالف و چهار رای ممتنع از 213 نماینده حاضر تصویب شد. بر اساس ماده واحده این طرح، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، قبل از رسیدن به سن 18 سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی به تابعیت ایران درمی‌آیند. بر اساس این ماده واحده فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن 18 سال تمام شمسی، در صورت عدم تقاضای مادری ایرانی، می‌توانند تابعیت ایران را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند، پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر ظرف مدت سه ماه انجام شود و نیروی انتظامی نیز مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی اقدام کند. خبرگزاری ایرنا نوشت: با تصویب تبصره 2 این ماده افراد فاقد تابعیتی که خود و حداقل یکی از والدین‌شان در ایران متولد شده باشند، می‌توانند پس از رسیدن به سن 18 سال تمام شمسی، تابعیت ایرانی را تقاضا کنند که در صورت نداشتن سوءپیشینه کیفری و نیز نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند. امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس، هنگام بررسی این لایحه گفت: «منظور از ازدواج در متن این لایحه، ازدواج شرعی است.» بر اساس ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی، ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی حتی اگر منع قانونی نداشته باشد موکول به اجازه دولت است. تصویب لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی واکنش‌های مثبت بسیاری به دنبال داشت. وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اظهار امیدواری کرد که با اجرای این قانون در سال 1398، برای هزاران کودک شناسایی‌شده شناسنامه صادر و مهر پایانی بر بی‌هویتی این فرزندان خورده شود.

دوچرخه‌سواری زنان حرام است

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان اظهار کرد: طبق فتوای علما و همچنین بر اساس قانون، دوچرخه‌سواری بانوان در فضای عمومی فعل حرام است. علی اصفهانی گفت: مدت زیادی بود که ائمه جمعه، جماعات و خانواده شهدا نسبت به دوچرخه‌سواری بانوان در اماکن عمومی معترض بودند و همچنین تعرضات و مزاحمت‌هایی برای این بانوان ایجاد شده بود. بر این اساس به نیروی انتظامی اعلام شد که اگر مواردی از دوچرخه‌سواری بانوان در سطح شهر دیده شد در نوبت اول خیلی محترمانه تذکر بدهند و اگر فرد مدارک هویتی دارد از او بگیرند و در غیر این صورت دوچرخه فرد را توقیف کنند. در این راستا افراد باید به پلیس امنیت مراجعه کنند و پلیس نیز برای بار اول از آنها تعهد می‌گیرد و بدون مجازات مدارک یا دوچرخه آنها را باز می‌گرداند. اگر این اقدام برای بار دوم و سوم ادامه یابد با فعل حرام صورت‌گرفته طبق قانون مجازات اسلامی برخورد می‌شود. ضمن اینکه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر که بر اساس قانون تشکیل شده و مصوبات آن لازم‌الاجراست درخواست پیگیری و برخورد با بانوان دوچرخه‌سوار در اماکن عمومی را دارد. بنده راهکاری به شهرداری و نیروی انتظامی پیشنهاد دادم که می‌توان دوچرخه‌ای با پوشش مناسب برای بانوان طراحی کرد که آنها بتوانند در اماکن عمومی تردد کنند. آن‌طور که خبرگزاری ایرنا گزارش داده، دادستان اصفهان همچنین گفت: موضوع سگ‌گردانی در فضاهای عمومی از جمله مواردی است که مورد مزاحمت برای مردم است و از این اقدام جلوگیری می‌شود. همچنین با بانوانی که اقدام به کشف حجاب در اماکن عمومی بکنند طبق قانون برخورد می‌شود و این دستور به نیروی انتظامی ابلاغ شده است.

انتقاد معاون بسیج از سگ‌گردانی و تن‌نمایی

معاون اجتماعی سازمان بسیج نیز در ملاقات از یک جوان «مضروب ناهی از منکر»، از سگ‌گردانی و تن‌نمایی انتقاد کرد. ایسنا با اعلام این خبر نوشت: مهدی کلیشادی با حضور در بیمارستان رسول اکرم‌(ص) و ملاقات با امیرمحمد رشیدی‌پور از وضعیت درمانی وی از نزدیک آگاه شد. رشیدی‌پور چند روز پیش هنگامی‌که قصد افطار کردن روزه خود را داشت به علت اعتراض به مزاحمت یک سگ در یکی از بوستان‌های منطقه ستارخان تهران از سوی صاحب سگ به وسیله چاقو مورد حمله قرار گرفت و از ناحیه ریه به شدت مجروح شده است. وی ضمن توضیح شرایط درمانی خود، خواستار برخورد مقامات قضایی و انتظامی با پدیده سگ‌گردانی در معابر عمومی و تفریحی شد. معاون اجتماعی سازمان بسیج نیز با انتقاد از برخی پدیده‌های اجتماعی از جمله سگ‌گردانی و تن‌نمایی گفت: قوانین ما در این باره مواد خوبی دارد و ضروری است مقامات قضایی و انتظامی در این خصوص و پیشگیری از این‌گونه حوادث برخورد قاطع کنند.

اعتراض به برخورد انتظامات در دانشگاه تهران

دانشجویان دانشگاه تهران در واکنش به برخورد با نحوه پوشش دانشجویان در مقابل پردیس هنرهای زیبا تجمع اعتراض‌آمیزی برگزار کردند. در جریان این تجمع که روز دوشنبه 23 اردیبهشت‌ماه برگزار شد، مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران، در بین دانشجویان حاضر شد، اما عده‌ای از سخنرانی‌اش در جمع دانشجویان معترض ممانعت کردند. سرسنگی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا درباره موضوع اعتراض دانشجویان با بیان اینکه هیچ نیروی امنیتی یا «گشت ارشاد» در دانشگاه تهران حضور ندارد، گفت: متاسفانه عده‌ای جاهلانه یا عامدانه اخباری را منتشر می‌کنند که موجب تشنج فضای دانشجویی می‌شود و من صراحتاً اعلام می‌کنم اگر دانشجویی به دلیل پوشش حجاب به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شده است، موضوع را اعلام کند. تنها چیزی که وجود دارد این است که هرساله به مناسبت ماه مبارک رمضان و با هدف حفظ حرمت این ماه تاکید شده که مظاهر روزه‌خواری در سطح دانشگاه دیده نشود و وضع پوشش هم نباید به گونه‌ای باشد که حرمت ماه رمضان نادیده گرفته شود. در همین راستا نیروهای انتظامات در محوطه دانشگاه تهران حضور پیدا کردند تا به افرادی که حرمت روزه‌داری را حفظ نمی‌کنند تذکر داده شود. آنچه امروز دانشجویان به آن اعتراض کردند این بود که برخورد انتظامات دانشگاه در حوزه حفظ حرمت روزه‌داری شدید بوده و نباید به این شکل برخورد شود. هیچ دانشجویی به دلیل روزه‌خواری یا  بی‌حجابی به کمیته انضباطی معرفی نشده و اگر هم اتفاقی افتاده تنها در حد تذکر به دانشجویان بی‌حجاب یا روزه‌خوار بوده است. هیچ آیین‌نامه یا بخشنامه جدیدی در حوزه برخورد با بی‌حجابی یا روزه‌خواری در سال جاری به دانشگاه اعلام نشده است و آنچه اتفاق افتاده روندی است که هرساله با هدف حفظ حرمت ماه رمضان روی داده است. نباید اتفاقات را به گونه‌ای جلوه داد یا به گونه‌ای رفتار کرد که نیروهای متدین در دانشگاه آزرده‌خاطر شوند. سرسنگی از تمهیدات دانشگاه تهران برای رعایت حال افراد غیرروزه‌دار خبر داد و گفت: ما برای رعایت حال کسانی که به هر دلیلی نمی‌توانند روزه بگیرند بخشنامه‌ای را به پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه صادر کردیم تا هر دانشکده‌ای یک اتاق برای آقایان و یک اتاق برای خانم‌ها در نظر بگیرد تا افراد بتوانند در این مکان‌ها غذا خورده یا آبی بنوشند. وقتی دانشگاه تا این اندازه با دانشجویان همراهی می‌کند انتظار داریم دانشجویان نیز به قوانین دانشگاه احترام بگذارند. دانشگاه تهران همواره در بحث پوشش دانشجویان محترمانه و باتدبیر رفتار می‌کند. مگر ما دانشجویان را وادار به پوشش چادر اجباری کردیم که عده‌ای به برخورد دانشگاه اعتراض می‌کنند.

پیامد حذف برنامه «برنده باش»

پس از فتوای آیت‌الله مکارم‌شیرازی مبنی بر حرام بودن یکی از برنامه‌های شبکه سه سیما که به حذف این برنامه از تلویزیون انجامید، این شبکه تلویزیونی پخش برنامه سخنرانی پس از افطار این مرجع تقلید را متوقف کرد. در طول سال‌های متمادی در لحظات پس از افطار، سخنرانی‌های مکارم‌شیرازی از شبکه سوم سیما پخش می‌شد اما برخلاف رویه معمول، ماه رمضان امسال خبری از پخش این آیتم در صداوسیما نیست. پایگاه خبری جماران با انتشار این خبر نوشت: «چندی پیش مکارم‌شیرازی در فتوایی شرکت در برخی برنامه‌های صداوسیما به ویژه «برنده باش» را حرام اعلام کرده بود. این فتوا با واکنش‌های مختلفی مواجه شد و در نهایت منجر به خارج شدن برنامه مورد علاقه رئیس شبکه سه از کنداکتور این شبکه شد.» طبق اعلام روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، سلسله مباحث کارشناسی آیت‌الله مکارم‌شیرازی با موضوع دعای مکارم‌الاخلاق صحیفه سجادیه امام سجاد (ع)، در ایام ماه مبارک رمضان از این شبکه پخش می‌شود.

آتش به جان بازار تبریز افتاد

آتش‌سوزی گسترده در سرای «دو دری» تبریز در بزرگ‌ترین بازار مسقف جهان بیش از 100 مغازه را خاکستر کرد. مهار این آتش‌سوزی مهیب بیش از پنج ساعت طول کشید. به دنبال وقوع این آتش‌سوزی ۲۹ نفر هم مصدوم شدند که حال عمومی همه آنها مساعد است. روزنامه «شهروند» نوشت: «هنوز علت اصلی این حریق معلوم نیست، اما برخی مسوولان محلی، اتصال سیم در پست ترانس برق را مسبب بروز این حادثه اعلام کرده‌اند، همچنین برآورد دقیقی هم از میزان خسارت‌های وارده در دست نیست. این برای دومین بار طی ۱۰سال گذشته است که بازار تبریز دچار حریق می‌شود. آبان‌ماه سال ۱۳۸۸ درست همین منطقه از بازار جهانی طعمه حریق شد. روز چهارشنبه (18 اردیبهشت) صدای مهیبی از سرای «دو دری» که به «ایکی قاپیلی» معروف است، شنیده شد. بعد از این صدای مهیب دود گسترده‌ای آسمان تبریز را فرا گرفت و آتش از یک مغازه به دیگر مغازه‌های بازار گسترش پیدا کرد. به دلیل اینکه سرای آتش‌گرفته بازار، سرای فروش لوازم‌آرایشی و بهداشتی بود، ترکیدن قوطی اسپری‌های موجود فضا را برای فعالیت آتش‌نشانان و افراد حاضر در محل بسیار مشکل کرده بود. بازار تبریز که حدود یک دهه پیش به‌ عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان به ثبت جهانی رسیده در میان شعله‌های حریق در حال سوختن بود و بالاخره بعد از پنج ساعت حریق با تلاش گسترده آتش‌نشانان اطفا شد.» مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی اعلام کرده است که علت آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست. حتی تعداد دقیق مغازه‌های آسیب‌دیده هم اعلام نشده است. طبق گزارش ایسنا به گفته این مقام مسوول، در مجموع ۱۲۵ باب مغازه در سرای دو دری بازار تبریز قرار داشته که سازمان آتش‌نشانی تبریز اعلام کرده ۱۱۰ باب مغازه ۵۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیده‌اند، فرمانداری تعداد مغازه‌های خسارت‌دیده را ۱۲۰ و میراث فرهنگی نیز ۱۱۳ باب عنوان کرده است، اما ۱۳ یا ۱۵ باب مغازه در دالان وسط این سرا سالم هستند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها