شناسه خبر : 29589 لینک کوتاه

ستاره‌های خاموش

تقدیر از بیضایی و کیارستمی در جشن منتقدان سینمایی ایران

ستاره‌های خاموش

دوازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران با تقدیر از بهرام بیضایی در غیاب او و عباس کیارستمی در فقدان او برگزار شد. در بخش برگزیدگان 40 سال سینمای کودک و نوجوان ایران این جشن سینمایی، جایزه بهترین فیلم کودک به «خانه دوست کجاست» اثر زنده‌یاد عباس کیارستمی اهدا شد. جوایز بهترین فیلم نوجوان و جایزه بهترین فیلمنامه سینمای کودک و نوجوان نیز به «باشو غریبه کوچک» اثر بهرام بیضایی تعلق گرفت که چند سالی است در ایران زندگی نمی‌کند.

در همین بخش جایزه بهترین کارگردانی به کیومرث پوراحمد تعلق گرفت که در سخنانی گلایه‌آمیز گفت: من از قبل از انقلاب کار کودک می‌ساختم اما همه مرا به «قصه‌های مجید» می‌شناسند. ای کاش فقط یکی در طول این ۲۷سالی که از ساخت «قصه‌های مجید» می‌گذرد این ارزش را قائل بود که بگوید تو که این اثر را ساختی بیا و یک فیلم دیگر هم بساز. هربار که پیشنهاد ساخت اثری می‌شود به من می‌گویند سرمایه‌گذار بیاور. فارابی به من می‌گوید خودت سرمایه می‌آوری؟ به غیر از آقای جعفری‌جلوه در بنیاد فارابی و رضاداد که از معدود مدیران پاک‌دست هستند و حمایت کوچکی از من کردند، دیگر مدیران فارابی از من حمایت نکردند و برای آنها من و یک جوان تازه‌کار تفاوتی نداریم. جوانانی هستند در سینما که امروزی هستند؛ کسی که تنها ۳۰ سالش است ولی یک متر از دفترش به اندازه کل زندگی من ارزش دارد. سپس مهدی باقربیگی، برنده جایزه بهترین بازیگر نوجوان برای ایفای نقش «مجید» در سریال «قصه‌های مجید»، با اشاره به پوراحمد گفت: ما ۴۰ سالمان شد اما قدمان اندازه شما نشد. آقای پوراحمد از شریف‌ترین آدم‌هایی است که در زندگی‌ام دیده‌ام. اگر او در مملکت دیگری بود بیشتر قدرش را می‌دانستند. اما من قدر شما را می‌دانم و امیدوارم روزی همه هنرمندان به جایگاه اصلی خودشان برسند.

در بخش دیگری از مراسم مهرزاد دانش، منتقد سینما، گفت: برگزاری این مراسم کار مردافکنی است اما هیچ فضای منتقدانه‌ای در این جشن نیست و تمایزی با جشن‌های دیگر ندارد. منتقدان، خبرنگاران، مدرسان و تحلیلگران ستاره‌های خاموش سینما هستند. اجازه دهید ما قهرمان همین یک شب باشیم. اگر اسم نقد را از جشن امشب بردارید با دیگر جشن‌ها تفاوتی وجود ندارد. ای کاش امشب، نقد تبلور بیشتری داشت.

هومن سیدی، کارگردان «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، هنگام دریافت جایزه با اشاره به صحبت‌های دانش، اظهار کرد: منتقدان، ستاره‌های خاموش سینما نیستند بلکه شما راه را به ما نشان می‌دهید و من همیشه نقدها درباره کارهایم را دنبال می‌کنم مخصوصاً نقدهای منفی را چون می‌خواهم در کارم پیشرفت کنم. فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ‌زده» بیشترین تعداد تندیس‌های این جشن را به دست آورد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها