شناسه خبر : 28726 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رسوایی در شورای شهر بابل

جدال بر سر کمبودهای بخش درمان

اخیراً اخبار تکان‌دهنده‌ای از رسوایی اخلاقی در شورای شهر بابل منتشر شده است. گروهی از اعضای شورای این شهر به همراه دو نفر بیرون از شورا (برادر یکی از اعضای شورا و شهردار سابق این شهر) با برقراری روابط غیراخلاقی با زنی که گفته می‌شود آتلیه عکاسی و فیلمبرداری دارد، فضای افکار عمومی این شهر را به تشنج کشیدند.

رسوایی در شورای شهر بابل

اخیراً اخبار تکان‌دهنده‌ای از رسوایی اخلاقی در شورای شهر بابل منتشر شده است. گروهی از اعضای شورای این شهر به همراه دو نفر بیرون از شورا (برادر یکی از اعضای شورا و شهردار سابق این شهر) با برقراری روابط غیراخلاقی با زنی که گفته می‌شود آتلیه عکاسی و فیلمبرداری دارد، فضای افکار عمومی این شهر را به تشنج کشیدند. خبرآنلاین با انتشار این خبر به سخنان مجتبی روحانی، امام جمعه بابل اشاره کرده که در خطبه‌های نماز جمعه اعلام کرده است: این رسوایی با گرفتن حق‌السکوت‌های کلان همراه بوده و معلوم نیست اگر نیروهای امنیتی و نظارتی روی این موضوع حساس نمی‌شدند، دامنه فساد تا کجا بالا می‌گرفت. در ادامه این گزارش نوشته شده است: پس از آنکه برخی از مسببان پرونده فساد اخلاقی در بابل به نهاد قضایی معرفی شدند، فرماندار بابل در خبری اعلام کرد چهار تن از اعضای شورای شهر که ردپایشان در این پرونده دیده می‌شود، استعفا داده‌اند یا به تعبیری مجبور شده‌اند از سمت نمایندگی مردم شهر خود کناره‌گیری کنند. نفر پنجم البته گفته است استعفا نمی‌دهد و به هر جهت، چهار عضو دیگر علی‌البدل در قامت اعضای جدید شورای شهر بابل، سوگند خورده و مشغول کار شده‌اند. ایسنا هم این اتفاق را این‌گونه روایت کرده است: «شورای شهر بابل ۹ عضو دارد که چهار نفر از آنها در یک گروه و پنج نفر در گروهی دیگر قرار دارند. از مدتی قبل که قرار بود انتخابات هیات‌رئیسه شورا برگزار شود، اعضای یکی از گروه‌ها تصمیم به تغییر هیات‌رئیسه داشتند. به همین دلیل یکی از اعضای گروه دیگر که نمی‌خواست هیات‌رئیسه شورا تغییر کند، برای رسیدن به خواسته‌اش چنین نقشه پلیدی کشید و با تطمیع خانمی در خارج از شورا، برای گروه مقابل دام پهن کرد.» بر اساس این گزارش، «این زن که رقیه نام دارد و در یک آتلیه فعالیت می‌کند وظیفه اجرای این نقشه را بر عهده گرفت. وی که یک زن متاهل است و قصد جدایی از همسرش را دارد با مهارتی که در فیلمبرداری داشت، اعضای شورا را به خانه‌ای که از قبل تهیه شده بود کشاند و با شش دوربین که در زاویه‌های گوناگون جاساز شده بود از فساد خود با اعضای شورای شهر فیلمبرداری کرد.» بنابر گفته‌های امام جمعه بابل، «دو نفر از اعضای گروه رقیب در دام این خانم گرفتار شدند و پس از آن عامل اصلی با سی‌دی‌های غیراخلاقی که از آنها تهیه شده بود، این افراد را تهدید کرد که اگر رای به تغییر هیات‌رئیسه شورا بدهند، فیلم‌ها را پخش خواهد کرد. با این حال آن دو نفر به تهدیدهای او گوش نکردند و در نهایت هیات‌رئیسه شورا تغییر کرد و پس از آن بود که عامل اصلی این اتفاق تصمیم به پخش کردن سی‌دی‌های غیراخلاقی تهیه شده گرفت و خواست خدا بود که ماجرا لو برود.» در ادامه این گزارش ایسنا اشاره شده که «عامل اصلی این اتفاق حتی به اعضای گروه خودشان هم رحم نکرده بود. او از آن خانم برای فریب اعضای گروه خودشان هم استفاده کرد که این‌بار انگیزه‌اش مالی بود. دو نفر از آنها در دام آن خانم گرفتار شدند و فیلم‌هایی از آنها تهیه شد و آنها حاضر شدند برای اینکه فیلم‌ها منتشر نشود، ۳۷۰ میلیون و ۴۵۰ میلیون تومان به عامل اصلی پرداخت کنند. عامل اصلی پس از اخاذی از دو عضو شورا قصد داشت همه سی‌دی‌هایی را که از اعضای شورا تهیه کرده بود به فردی در شهرداری بفروشد و برای آن بیشتر از یک میلیارد تومان خواسته بود که در این شرایط ماموران اداره اطلاعات و نهادهای امنیتی که در جریان ماجرا قرار گرفته بودند موفق شدند این ماجرا را افشا و متهمان را دستگیر کنند.»

هشدار درباره مخاطرات کمبود لوازم پزشکی

یکی از مسائل مهمی که در شرایط ملتهب اقتصادی این روزها مردم را نگران و بیماران را گرفتار کرده، مشکلات مردم در تهیه دارو و دسترسی به تجهیزات پزشکی است. هفته گذشته نیز اخباری در این زمینه منتشر شد. در حالی‌ که رئیس مرکز تحقیقات ایدز بیمارستان امام خمینی گفت: «کمبود تجهیزات و حتی لوازم معمولی پزشکی که برای کنترل بیماری‌های عفونی است، بسیار مشکل‌ساز شده و خطرناک است» مقامات دولتی این مساله را رد کردند. مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز بیمارستان امام خمینی، در گفت‌وگو با ایلنا، گفت: «هم در حوزه تجهیزات و هم در حوزه دارو با کمبود مواجه هستیم، در بخش تجهیزات پزشکی به‌خصوص مواردی که مصرف آن برای کنترل بیماری‌های عفونی است با کمبود مواجه هستیم که این کمبود موجب بروز مشکلات بسیاری شده است.» با این حال ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، عنوان کرد: «عده‌ای درباره وضعیت استریل کردن در بیمارستان‌ها اظهاراتی را مطرح کرده بودند و می‌گویند اصلاً امکانات وجود ندارد. باید پرسید آیا آمار عفونت‌های بیمارستانی نسبت به روال سال‌های گذشته حتی یک‌دهم درصد افزایش داشته است؟ در شرایطی که ما احتیاج به آرامش داریم و به دلیل شرایط محیطی مردم ممکن است بابت هر چیزی نگران شوند، باید در صحبت‌هایمان دقت داشته باشیم.» طبق گزارش ایسنا، حریرچی کمبود داروی بیهوشی را هم تکذیب و بیان کرد: «طبق آمارها در تیرماه سال ۹۷ معادل ۴۵۴ هزار و ۱۶ عمل جراحی در بیمارستان‌های کشور انجام شده که از این میزان ۲۵۰ هزار و ۸۹۹ مورد در بیمارستان‌های دولتی، ۹۸ هزار و ۷۷۷ مورد در بیمارستان‌های خصوصی، ۵۲ هزار و ۶۶۲ مورد در بیمارستان‌های تامین اجتماعی، ۱۴ هزار و ۹۵۴ مورد در بیمارستان‌های سپاه و پنج هزار و ۳۱۹ مورد در بیمارستان‌های ارتش بوده است. بنابراین بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند که با جادو و جنبل و اجی مجی بیهوش نشده‌اند بلکه آنها را با دارو بیهوش کرده‌اند.»

سطح آب خزر یک متر کاهش یافته

کاهش سطح آب خزر، خشک شدن 70 درصد شادگان و مساله آب شیرین خرمشهر و آبادان هم از اخبار قابل تامل حوزه محیط زیست در هفته گذشته بود. 25 شهریورماه امسال رئیس سازمان نقشه‌برداری در یک نشست خبری اعلام کرد که به دلیل کاهش بارش‌ها و کاهش ورودی آب از رودخانه‌ها و به‌خصوص حوزه ولگا سطح آب دریاچه خزر طی دو سال اخیر چهار سانتی‌متر و طی ۱۰ سال اخیر یک متر کاهش یافته و به نظر می‌رسد این روند ادامه‌دار خواهد بود. آن‌طور که ایسنا به نقل از مسعود شفیعی نوشته، «طی یک دهه گذشته به اندازه ۳۸۰ کیلومترمربع معادل ۱۲ دریاچه ارومیه در زمان پرآبی آن از آب دریای خزر کاسته شده و به نظر می‌رسد روند کاهنده آن با توجه به داده‌هایی که به‌ طور ماهانه از این حوزه دریافت می‌کنیم، ادامه خواهد داشت.»

خبر خشک شدن 70 درصد شادگان نیز هفته گذشته توسط رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان اعلام شد. رحیم مجدمی در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: «در حال حاضر از هیچ رودخانه‌ای، آبی وارد تالاب شادگان نمی‌شود و همچنان فاضلاب وارد تالاب بین‌المللی شادگان می‌شود اما تصفیه‌خانه‌ای جهت تصفیه فاضلاب در شادگان در حال احداث است که احتمالاً تا آخر سال تکمیل می‌شود. البته با احداث تصفیه‌خانه نیز تصفیه فاضلاب از نظر شیمیایی امکان‌پذیر نیست و همچنان مواد شیمیایی به تالاب خواهد ریخت. با تصفیه فاضلاب‌ها تنها آلودگی برطرف می‌شود و می‌توانیم از این آب برای آبیاری فضای سبز یا نخیلات خارج از شهر استفاده کنیم. در حال حاضر وضعیت تالاب شادگان رضایت‌بخش نیست و حدود 70 تا 80 درصد این تالاب خشک شده است.»

مساله کیفیت آب خرمشهر و آبادان

«سختی‌های یک جرعه آب شیرین» تیتر گزارشی است که روزنامه شهروند در هفته گذشته منتشر کرد و در آن نوشت: «باز هم آب آبادان قطع شد و چند ساعت بعد آنچه از لوله‌ها می‌آمد یا بوی لجن می‌داد یا گل‌آلود بود. یک روز بعد از این اتفاق مدیر آبفای آبادان خبر داد که خط دوم طرح آبرسانی غدیر در کیلومتر 12 قیصریه دچار نشتی شده و حاصلش مشکل قطعی و افت فشار آب در بعضی مناطق آبادان بوده است. با وجود بحرانی که تیرماه امسال آبرسانی آبادان و خرمشهر را با مشکل مواجه کرد و تعدادی از شهروندان هم مسموم شدند، تلاش‌ها برای حل این مساله ادامه داشت تا شهروندان به آب سالم دسترسی پیدا کنند. با این همه شهروندان از اینکه به شور شدن و کاهش کیفیت آب اشاره‌ای نمی‌شود، گلایه دارند.» در این گزارش به برخی سخنان مردم درباره ترس از مسمومیت آب اشاره و سپس به نقل از صادق حقیقی‌پور، مدیرعامل آبفای خوزستان، نوشته شده که هرچند کیفیت آب در آبادان و خرمشهر در مقایسه با تهران مطلوب نیست اما کیفیت آب در خرمشهر و آبادان نسبت به پنج سال پیش بهتر شده است.

زباله، عامل نابودی شمال

از دیگر مطالب نگران‌کننده‌ای که هفته گذشته درباره محیط زیست منتشر شد محتوای نامه صادق زیباکلام درباره وضعیت زباله در استان گیلان بود. این استاد دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه نوشت: «استان‌های شمالی کشور بالاخص گیلان با مصیبت هولناکی به نام دفن زباله مواجه هستند. در استان گیلان روزانه ۲۰ هزار تن زباله تولید می‌شود. همچون مابقی کشور، در گیلان هم زباله‌ها دفن می‌شوند. سهم رشت به‌تنهایی ۶۰۰ تن در روز است که امسال تابستان به‌واسطه حضور مسافران به ۸۰۰ تن بالغ شد.» طبق آمارهای ارائه شده توسط زیباکلام، دو هزار تن زباله در روز در گیلان نزدیک به ۹۰ میلیون مترمکعب شیرابه در سال تولید می‌کند و ۹۰ میلیون مترمکعب شیرابه در سال راهی رودخانه‌ها، خاک، آب‌های زیرزمینی و جنگل‌های گیلان می‌شود. وی در ادامه این نامه نوشته است: «در شهر محبوب من رشت، حدود ۱۰۰ هزار مترمکعب در روز شیرابه در سراوان ایجاد می‌شود. شیرابه‌ها در محلی به نام «کچا» به رودخانه «زرچوب» ریخته شده که از وسط شهر رشت عبور کرده وارد تالاب انزلی می‌شود.» وی سپس به تجربه کشورهای توسعه‌یافته اشاره می‌کند که در این کشورها «زباله‌ها نه دفن می‌شوند و نه سوزانده بلکه بازیافت می‌شوند. پلاستیک، کاغذ، شیشه و فلزات جداشده و نزدیک به ۷۰ درصد زباله مواد غذایی تبدیل به کمپوست می‌شود.» آن‌طور که زیباکلام نوشته، در آلمان نزدیک به ۸۰ درصد زباله‌ها بازیافت می‌شوند اما در ایران این میزان به ۱۰ درصد هم نمی‌رسد. وی نامه خود را این‌طور به اتمام رسانده است: «استدعا دارم با کمک خانم دکتر هایده شیرزادی که به کمک آلمانی‌ها یک واحد بازیافت مدرن در کرمانشاه ایجاد کرده‌اند، اقدام به ایجاد واحدهای بازیافت کنید. زباله‌ها و شیرابه همچون خوره از یک‌سو جنگل‌های شمال و اکوسیستم منطقه را دارند نابود می‌کنند و از سویی دیگر تهدید جدی برای منابع آب‌های زیرزمینی شده‌اند. بماند آلودگی هولناک رودخانه‌ها و نهایتاً دریای خزر. نمی‌دانم قرار است ما به فرزندان نسل‌های بعدی چه پاسخی برای از بین بردن محیط ‌زیست ایران بدهیم؟» 

دراین پرونده بخوانید ...