شناسه خبر : 28294 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اجتماعی)

چالدران منتظر گردشگران است

تجارت فردا- لوگو اعتمادنوشت: آوردگاه جنگ چالدران در شمال شرق دشت چالدران می‌تواند بهانه‌ای باشد برای مرور تاریخ نخستین جنگ ایران و عثمانی. این روزها چالدران یکی از مهم‌ترین مکان‌های رویدادهایی است که می‌تواند با روایتگری بخشی از تاریخ صفویان تبدیل به جاذبه‌ای منحصربه‌فرد در حوزه گردشگری شود. جنگی که در آن 40 هزار قزلباش به مصاف نزدیک به صد هزار سرباز عثمانی و «ینی چری» رفتند و نتیجه‌اش شکست سپاه ایران بود و تقسیم کردستان و از دست دادن بخش‌هایی از غرب ایران، اما صفحات تاریخ می‌خواهند از رشادت سربازان ایرانی در این جنگ بگویند و بارها تاکید کنند که در این جنگ هیچ سرباز ایرانی به اسارت عثمانی درنیامد و سربازان ایرانی تا پای جان‌شان از میهن خود دفاع کردند.

♦♦♦

طلبه‌ای که با «دوبس دوبس» از در و دیوار بالا می‌رود

تجارت فردا- لوگو ایراننوشت: آدم اگر بخواهد پارکور هم بازی کند و از در و دیوار بالا برود و کله معلق بزند هم باید مثل حاج‌آقا باشد. یعنی حجت‌الاسلام محمد حبیب‌اللهی طلبه 30ساله‌ای که کار اصلی‌اش کارشناسی مسائل فرهنگی در نهاد رهبری دانشگاه تهران و مشاوره ورزشی در دفتر امام جمعه کن است. وقت هم گیر بیاورد، خودش را می‌رساند به مجموعه ورزشی شهدا در وحیدیه و با دوبس دوبس از در و دیوار بالا می‌رود. پاسی از شب گذشته که به ملاقاتش می‌روم. اینجا همه پارکوربازهای جوان حاج‌آقا صدایش می‌زنند. حاج‌آقا چه حاج آقایی؛ باید دو متر به هوا بپری و بین زمین و آسمان پاهایت را 180 درجه باز کنی که متوجه شوی دقیقاً چه می‌گویم!

♦♦♦

حذف مهر ایران از پاسپورت توریست‌های ورودی

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصادنوشت: معاون رئیس‌جمهوری در نشستی با هتل‌داران از موافقت نیروی انتظامی و وزارت امور خارجه با پیشنهاد مهر نخوردن پاسپورت گردشگران خارجی خبر داد؛ امری که برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و رفع دغدغه برخی از گردشگران خارجی، می‌تواند موثر واقع شود. بر اساس قوانین آمریکا، شهروندان کشورهایی که برای ورود به آمریکا نیاز به ویزا نداشته باشند چنانچه به ایران سفر کنند، باید برای ورود به ایالات متحده درخواست ویزا داشته باشند. این موضوع به گواه برخی از فعالان گردشگری در یکی، دو سال اخیر باعث کاهش انگیزه سفر اروپایی‌ها به ایران شده است. چندی پیش نیز لبنان اقدامی مشابه این را برای شهروندان ایرانی انجام داد تا سفر آنها را به این کشور آسان‌تر کند.

♦♦♦

صیادان خارجی دریا را بی‌برکت کرده‌اند

تجارت فردا- لوگو شهروندنوشت: خانه‌های کوتاه‌قامت و قدیمی محله صفین هیچ شباهتی به پیکره غالب جزیره ندارد. ماهیگیران سیه‌چرده که بیشترشان بومی منطقه هستند و حالا از کار و کاسبی کساد دریا می‌گویند. اسحاق تعریف می‌کند که ماه گذشته تنها ۶۰۰ هزار تومان درآمد داشته است و گاه روزهای طولانی می‌شود که دست خالی از دریا برمی‌گردد. او صیادهای هندی و چینی را مقصر دریای «بی‌برکت» می‌داند و می‌گوید آنها با کشتی‌های ترال و صید برقی تمام جانداران دریا را می‌کشند و دیگر چیزی برای ماهیگیران ایرانی نمی‌گذارند. زاهد هم می‌گوید صیادان خارجی دریا را فقیر می‌کنند. او توضیح می‌دهد در حالی که شیلات برای ماهیگیران ایرانی شرایط سختگیرانه‌ای ایجاد کرده است خارجی‌ها به راحتی مقررات دریا را می‌شکنند و ذخایر را نابود کرده‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها