شناسه خبر : 27577 لینک کوتاه

ابعاد گسترده بحران آب در خوزستان

مسموم شدن مردم با آب ناسالم

بحران آب آشامیدنی در استان خوزستان که از چند هفته قبل آغاز شده بود، هفته گذشته ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد. شامگاه شنبه 9 تیرماه با ادامه اعتراضات مردمی و آشفته شدن وضعیت خرمشهر، نیروی انتظامی شروع به دستگیری برخی افراد کرد.

بحران آب آشامیدنی در استان خوزستان که از چند هفته قبل آغاز شده بود، هفته گذشته ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد. شامگاه شنبه 9 تیرماه با ادامه اعتراضات مردمی و آشفته شدن وضعیت خرمشهر، نیروی انتظامی شروع به دستگیری برخی افراد کرد. اخبار ضدونقیضی درباره نحوه مواجهه نیروی انتظامی و معترضان مطرح شد و حتی گفته شد درگیری‌ها در این شهر کشته داشته است. ظهر روز بعد فرماندار خرمشهر با بیان اینکه تجمعات شب گذشته در خرمشهر هیچ کشته‌ای در پی نداشت، عنوان کرد: هیچ خسارت خاصی در این اغتشاشات به شهر وارد نشد و تنها شیشه‌های اموال عمومی شکسته شد. همچنین تنها یک مجروح حاصل این تجمعات بود که جراحت وی سطحی بود. ولی‌الله حیاتی گفت: شب گذشته تجمعاتی در خیابان‌های شهر در اعتراض به شوری آب انجام شد که عده‌ای اخلالگر موجب بر هم زدن نظم عمومی شدند. با دخالت نیروی انتظامی، اوضاع کنترل و اخلالگران دستگیر شدند.

بیش از 350 مورد مسمومیت با آب ناسالم

در پی دشوار شدن دستیابی به آب شرب سالم در نقاطی از خوزستان، طی دو روز دست‌کم 350 مورد مراجعه به مراکز درمانی رامهرمز بر اثر استفاده از آب ناسالم اتفاق افتاد. دوشنبه یازدهم تیرماه فرماندار رامهرمز گفت: بر اساس آخرین گزارش رسیده از مراجع مربوطه، از صبح شنبه تا بامداد دوشنبه 350 فرد مسموم‌شده ساکن در دهستان ابوالفارس رامهرمز به مراکز درمانی مراجعه کردند. عبدالرضا احسانی‌نیا اعلام کرد: از این تعداد 75 مورد مراجعه مجدد بوده که به دلیل بروز مجدد عوارض یا عدم بهبود کامل به مراکز درمانی مراجعه کردند. 78 نفر از مراجعه‌کنندگان در بیمارستان‌های سینا و نفت اهواز و رامهرمز بستری هستند. مراجعات اخیر بیشتر مربوط به بزرگسالان است که علائم مسمومیت به دلیل مقاومت بالای بدنی آنان دیر بروز کرده اما مسمومیت کودکان در همان روزهای نخست به دلیل مقاومت پایین بدنی آنان خود را نشان داد. خبرگزاری ایرنا در ادامه گزارش خود از مسمومیت ناشی از آب آلوده در خوزستان نوشت: «به گفته رئیس مرکز بهداشت خوزستان علت مسمومیت قطعاً مصرف آب آلوده بوده زیرا مردم به دلیل قطعی 20‌ساعته آب، از آب چشمه استفاده کرده‌اند و بعد از وصل شدن آب نیز چندین ساعت آب بدون کلر وارد شبکه شده است. در حالی که رئیس مرکز بهداشت استان عامل بروز این وضعیت را آلودگی آب عنوان می‌کند، مسوولان آب و فاضلاب روستایی استان هرگونه آلودگی آب را رد می‌کنند. معاونت نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان با رد ورود آب بدون کلر به شبکه در پی قطعی چندساعته آب این دهستان، ادعا کرد: پس از بروز این مشکل کارکنان آبفای روستایی و بهداشت شهرستان رامهرمز در محل حاضر شدند و شبکه توزیع، انتقال و مخازن را مورد آزمایش قرار دادند. نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد که میزان کلر در آب شرب این منطقه هشت‌دهم ppm است که مقدار استانداردی است.» بر اساس این گزارش تنها از صبح روز شنبه تا صبح روز یکشنبه 210 نفر از اهالی دهستان ابوالفارس رامهرمز از سه روستای شهید رایگانی، ستلون و کبوتری با علائم اسهال خفیف و تب دچار مسومیت شده و به مرکز خدمات جامع سلامت روستایی باوج رامهرمز مراجعه کردند. بعد از ظهر چهارشنبه 13 تیرماه نیز ایسنا به نقل از رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهمئی کهگیلویه‌وبویراحمد نوشت: 14 نفر از همشهریان بهمئی که به حوزه ابوالفارس شهرستان رامهرمز سفر کرده بودند پس از بازگشت به علت مسمومیت به بیمارستان اعزام شدند. او از شهروندان خواست تا اطلاع ثانوی از مسافرت به مناطق مذکور خودداری کنند.

جمع‌آوری تانکرهای آبرسانی

ظهر سه‌شنبه 12 تیرماه مدیر اداره آبفای خرمشهر اعلام کرد میزان شوری آب خرمشهر به کمتر از سه هزار میکروموس و حدود دو هزار و 200 میکروموس رسیده و خرمشهر به صورت کامل از بحران خارج شده است. غلامرضا پورجلالی درباره وضعیت آبرسانی به مردم خرمشهر گفت: در حال حاضر در بخش شهری هیچ‌گونه تانکری برای آبرسانی دیگر فعالیت نمی‌کند. تانکرها جمع‌آوری شده‌اند و شرایط عادی است و آب مورد نیاز مردم از طریق تصفیه‌خانه در حال تامین است. او همچنین اظهار کرد: اگر خط دوم غدیر نیز وارد مدار شود شرایط ما از نظر کیفیت و کمیت باز هم بهتر می‌شود. صبح چهارشنبه 13 تیرماه نیز عضو شورای شهرستان آبادان و نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها، گفت:‌ شرایط شهر آبادان از نظر آب آشامیدنی فعلاً مناسب است. عدنان محمد نصاری در عین حال به شرایط بحرانی روستاها اشاره کرد و گفت: روستاییان نگران احشام و زمین‌های کشاورزی خود هستند و اگر فکری به حال زمین‌های ما نشود، به زودی تبدیل به شوره‌زار می‌شوند. آن‌طور که ایلنا گزارش داده، عضو شورای بخش اروندکنار ادامه داد: در بخش مرکزی و اروندکنار مشکل همچنان ادامه داشته و آب کاملاً شور است. آب شور و تلخ با کیفیت بسیار نامناسب در لوله‌ها جاری است. در روستاها با تانکر به مردم آب‌رسانی می‌شود. در حوزه روستایی مردم علاوه بر آب شرب، نگران آب مصرفی زمین‌های کشاورزی و احشام خود نیز هستند.

ابرهای ما را می‌دزدند

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با مشکوک خواندن تغییرات اقلیمی در ایران، از دزدیده شدن ابرها و برف‌های ایران سخن گفت. آن‌طور که خبرگزاری‌ها نقل کرده‌اند، غلامرضا جلالی در سومین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی، با بیان اینکه تغییرات اقلیمی در کشور ایران و منطقه غرب آسیا مشکوک است و رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از کشورها با کارهایی برف و ابردزدی انجام می‌دهند، گفت: با مطالعاتی که انجام شده به این موضوع رسیدیم که چهار سال اطراف منطقه ما خشک ولی کشورهای دیگر بارانی است. رئیس سازمان پدافند غیرعامل اظهار کرد: تیم‌های مشترکی از اسرائیل و یکی از کشورهای همسایه، ابرهای در حال ورود به ایران را غیربارور می‌کنند؛ علاوه بر این ما با بحث ابردزدی و برف‌دزدی نیز مواجه هستیم.

در پی طرح این ادعا، رئیس سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: این اظهارات پایه علمی ندارد، چون دستکاری جو توسط بشر ممکن نیست. برای همین مدعیان ابردزدی باید ادعای خود را در جمع کارشناسی به اثبات برسانند. داود پرهیزکار، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور، با اشاره به اینکه ابردزدی و دخالت خارجی‌ها در تغییرات اقلیمی ایران مبنای علمی ندارد و از منظر علم هواشناسی رد می‌شود، گفت: خشکسالی‌های مکرر و کمبود بارش در ایران ناشی از پدیده گرمایش جهانی و به‌تبع آن تغییر اقلیم است نه دخالت کشورهای دیگر. آن‌طور که ایسنا گزارش داده، این مقام مسوول تاکید کرد: تغییر اقلیم یک بحث علمی و مرتبط با گرمایش جهانی است. بسیاری از کشورها درگیر این پدیده هستند و در مناطق مختلف پیامدهای گرمایش جهانی به شکل‌های مختلف بروز پیدا کرده است. همین خبرگزاری به نقل از فرید گلکار، رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها، نیز نوشت: این مساله که آیا تاکنون ابردزدی و برف‌دزدی وارد مرحله عملیاتی شده، موضوعی است که باید مورد ارزیابی قرار گیرد و نمی‌توان بدون دیدن مستندات در مورد آن صحبت کرد. بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته تغییر و تحول در لایه یون اتمسفر می‌تواند صورت بگیرد که در حال حاضر در دنیا تئوری‌های آن وجود دارد، اما به طور کلی بحث‌های موجود در مورد این حوزه در دنیا تا به حال در حد یک تئوری مطرح شده و مستندات علمی و قوی در این حوزه وجود ندارد.

پس از مطرح شدن این انتقادات، روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور درباره سخنان منتسب به رئیس این سازمان درباره «ابر‌دزدی» اطلاعیه‌ای صادر کرد. طبق گزارش ایسنا، در  این اطلاعیه آمده است: «برخلاف فضاسازی‌های صورت گرفته، موضوع مورد اشاره در سخنرانی ریاست سازمان پدافند غیرعامل کشور درباره سرقت ابرها و تغییرات عامدانه اقلیمی صرفاً یک نگاه آینده‌نگرانه‌ علمی بوده است و الزاماً به معنای رقم خوردن آن در مقطع کنونی نیست و موضوع سرقت ابرها از طرف دشمنان و رژیم صهیونیستی غاصب رویایی بیش نیست.» این اطلاعیه با انتقاد از موضع‌گیری‌های سطحی نسبت به چنین پدیده‌های علمی، فنی و پیچیده‌ای آورده است: «وظیفه سازمان پدافند غیرعامل رصد تمامی تهدیدات بالفعل و بالقوه در حوزه‌های مختلف است که شریان‌های حیاتی کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

حکم قطعی و نقاط گنگ پرونده پزشکی کیارستمی

هفته گذشته حکم قطعی پرونده پزشکی زنده‌یاد عباس کیارستمی اعلام شد. محسن خلیلی، قائم‌مقام معاون انتظامی کل سازمان نظام پزشکی، با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه در این پرونده و در هیات تجدید نظر استان، رای به توبیخ کتبی با درج در پرونده و درج در نشریه سازمان داده شد، از طریق ریاست کل سازمان درخواست بررسی مجدد در این پرونده در هیات عالی شد. به این ترتیب هیات عالی نیز پس از رسیدگی، رای هیات تجدید نظر را تایید کرد. با توجه به اینکه باید مراحل اداری و زمانی در این رابطه طی می‌شد و ۳۰ روز هم خانواده مرحوم زمان داشتند به رای هیات عالی اعتراض کنند که البته اعتراضی هم نشد، رای هیات عالی قطعی اعلام شد. خلیلی درباره عوارضی که این حکم برای پزشک این پرونده دارد، گفت: تا سه سال برای ایشان عدم سوءپیشینه انتظامی صادر نمی‌شود و به این ترتیب وی نمی‌تواند مسوولیت فنی مراکز درمانی را بر عهده بگیرد و موسس مرکزی درمانی باشد. همچنین با توجه به سوءسابقه‌ای که در پرونده وی است، در صورتی که قصور دیگری انجام دهد و پرونده تشکیل شود، در آرای بعدی، حکم‌های سنگین‌تری برای وی صادر می‌شود. ایسنا چند روز پس از انتشار این خبر نوشت: بهمن کیارستمی که از زمان درگذشت پدرش پیگیر جدی شکایت از بیمارستان و پزشکان مرتبط با درمان عباس کیارستمی بوده تاکید دارد که هنوز نقاط گنگی در این پرونده وجود دارد که حتی وزیر بهداشت هم با وجود قولی که داده بود، نتوانست آنها را روشن کند و گزارشی ارائه دهد. او با تاکید بر اینکه هیچ‌گاه میزان حکم صادر‌شده در پرونده پزشکی پدرش برایش اهمیت زیادی نداشته است، گفت: هنوز هم اگر راهی پیدا شود تا گزارش مراحل اولیه درمانی پدرم را در اختیار بگیریم حتماً اقدام می‌کنیم، چون هنوز هیچ اطلاعات موثق و قابل استنادی در این باره ارائه نشده است.

عباس کیارستمی کارگردان بلندآوازه ایرانی بود که حدود دو سال پیش در حال طی مراحل درمانی درگذشت. پس از درگذشت کیارستمی، خانواده این کارگردان از پزشک معالج او و بیمارستان جم که کیارستمی در آن بستری بود، شکایت کردند و خواستار بررسی روند چهارماهه درمان او در ایران شدند.

گران‌قیمت‌ترین نقاشی تاریخ هنر ایران

نهمین حراج تهران با ارائه آثار کلاسیک و مدرن هنرمندان ایران برگزار شد. کل رقم فروش ۳۱ میلیارد و ۳۷۸ میلیون تومان بود، اما آنچه در رسانه‌ها انعکاس بسیاری داشت، قیمت آثار سهراب سپهری در حراج تهران بود. دو اثر این هنرمند در حراج تهران در مجموع به قیمت هفت میلیارد تومان به فروش رسید. آن‌طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند یکی از تابلوهای سهراب سپهری که اواخر دهه ۵۰ خلق شده به مبلغ پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خریداری شد و رکورد گران‌قیمت‌ترین نقاشی تاریخ هنر ایران را شکست. اثر دیگر این هنرمند نیز که با قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در حراج ارائه شد، یک میلیارد و ۹۰۰‌میلیون تومان چکش خورد. 

دراین پرونده بخوانید ...