شناسه خبر : 26957 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دعوت بی‌حاصل

استخدام جدید دولت چه ضرورتی دارد؟

«در آموزش و پرورش حدود 120 هزار نفر نیروی مازاد داریم»، «مجموعه وزارت نفت ۱۰۰ هزار نیروی مازاد دارد»، «در شهرداری‌های کشور 350 هزار نیرو مازاد هستند»، «مترو تهران چهار هزار کارمند بیکار حقوق‌بگیر دارد»، «به جای ۲۵ هزار نفر کارمند می‌توان سازمان صداوسیما را با ۱۳ هزار نفر اداره کرد»، «حدود ۲۳ تا ۲۸ هزار نفر نیروی مازاد در شهرداری تهران وجود دارد»؛ این جملات را کارشناسان یا مردم عادی بیان نکرده‌اند.

  ابراهیم علیزاده: «در آموزش و پرورش حدود 120 هزار نفر نیروی مازاد داریم»، «مجموعه وزارت نفت ۱۰۰ هزار نیروی مازاد دارد»، «در شهرداری‌های کشور 350 هزار نیرو مازاد هستند»، «مترو تهران چهار هزار کارمند بیکار حقوق‌بگیر دارد»، «به جای ۲۵ هزار نفر کارمند می‌توان سازمان صداوسیما را با ۱۳ هزار نفر اداره کرد»، «حدود ۲۳ تا ۲۸ هزار نفر نیروی مازاد در شهرداری تهران وجود دارد»؛ این جملات را کارشناسان یا مردم عادی بیان نکرده‌اند. هرکدام از این جملات را افرادی اعلام کرده‌اند که به نوعی در بخش مربوطه مسوولیتی بر عهده دارند.

جمشید انصاری، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور؛ بیژن زنگنه، وزیر نفت؛ سعیدرضا جندقیان، معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور؛ مجید فراهانی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران؛ علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت میرزایی، معاون برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران کسانی هستند که با بیان جملات بالا به نوعی از مازاد نیرو در دستگاه‌های مختلف سخن گفته‌اند. از شهرداری‌ها گرفته تا صداوسیما و بخش‌های مختلف دولت و از اینها بدتر حتی بنگاه‌های بخش خصوصی نیز گرفتار بلای مازاد نیرو هستند.

محسن کوهکن‌ریزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دوم اردیبهشت‌ماه امسال به خانه‌ملت گفته بود: «میانگین جهانی نیروی انسانی برای تولید یک میلیون تن ذوب آهن هزار نفر است، فرض بگیریم در ایران برای هر یک میلیون تن تولید 1500 نفر نیروی کار نیاز داریم، در حال حاضر ذوب آهن سه میلیون تن تولید دارد و باید 4500 نفر نیروی کار داشته باشد اما در حال حاضر 16 هزار نفر در این کارخانه کار می‌کنند.» جواد حسینی‌کیا، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز 26 اسفندماه سال گذشته به خانه‌ملت گفته بود: «در صنعت خودرو در برخی از شرکت‌ها دو تا سه هزار نیروی اضافه بر سازمان در حال فعالیت هستند.» از بخش دولتی گرفته تا بخش خصوصی انگار همه به نوعی درگیر مازاد نیرو هستند اما گویا برای حل آن حتی نمی‌توانند به تعدیل نیرو فکر هم کنند.

به عنوان مثال میرزایی درباره نیروهای مازاد شهرداری تهران عنوان کرد: «بخش بزرگی از اینها نیروهای رسمی هستند و بخشی هم نیروهای قراردادی هستند که حقوق مکتسبه‌ای دارند و به هیچ وجه هم مدیریت شهری قصد اخراج این نیروها را ندارد.» جمشید انصاری نیز درباره نیروهای مازاد آموزش‌وپرورش تصریح کرد: «این نیروی مازاد در بخش‌هایی است که نمی‌توانیم این نیرو را به نقاطی که نیاز داریم جابه‌جا کنیم.» در واقع این بخش‌ها در باتلاقی گرفتار شده‌اند که برای رهایی آن ابزار قابل اتکایی در دسترس نیست. با این حال همچنان دولت آگهی استخدام منتشر می‌کند. 19 اردیبهشت‌ماه امسال جمشید انصاری، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور از استخدام ۱۸ هزار نفر در دستگاه‌های دولتی خبر داده و ثبت نام از متقاضیان هم شروع شده است. اما آیا این اقدام دولت راهکاری برای حل مشکل دولت یا بیکاری متقاضیان میلیونی شغل می‌تواند باشد یا به فرو رفتن بیشتر در مرداب مازاد نیرو منجر خواهد شد؟ 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها