شناسه خبر : 25720 لینک کوتاه

برف ایران را به خاطر آورد

تلاش زیاد برای افزایش عوارض سیگار

هفته گذشته باز هم مدارس بسیاری از مناطق کشور تعطیل شد و ساعات کار ادارات تغییراتی داشت، اما نه به خاطر گردوغبار و آلودگی هوا، این بار بارش برف بود که نظم و روال طبیعی زندگی مردم بسیاری از نقاط کشور و به‌ویژه پایتخت‌نشینان را مختل و البته دل‌ها را شاد و امیدوار کرد.

هفته گذشته باز هم مدارس بسیاری از مناطق کشور تعطیل شد و ساعات کار ادارات تغییراتی داشت، اما نه به خاطر گردوغبار و آلودگی هوا، این بار بارش برف بود که نظم و روال طبیعی زندگی مردم بسیاری از نقاط کشور و به‌ویژه پایتخت‌نشینان را مختل و البته دل‌ها را شاد و امیدوار کرد. پس از گذشت چهار ماه از سال آبی در خشکی و کم‌بارشی، بارش یکریز برف اندکی از نگرانی و ناراحتی مردم کاست. البته این خوشحالی از بارش‌ها با انتقاد از کم‌کاری‌ها و مشکلات همراه شد. روزنامه ایران روز دوشنبه نهم بهمن‌ماه با تیتر «چالش سفید» نوشت: «مسوولان به عادت مالوف دقیقه 90 دوباره اقدام عاجل را به پس از اتفاق موکول کردند تا مبادا سنت غافلگیری از این شهر پاک شود! در تهران اگرچه کمی زودتر از سایر شهرها مدیریت شهری فعال شد و با اعزام نیروهای خدماتی کار برف‌روبی و پاکسازی معابر را آغاز کرد، اما کمبود کیسه‌های شن و نمک در معابر و همین‌طور سقوط تعدادی داربست‌های موقت روی مخازن شن و ماسه اجازه نداد تا در بعضی معابر، کار نمک‌پاشی به‌درستی انجام شود.» در ادامه این گزارش به سخنان مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران، اشاره شد: «اگرچه از شنبه‌شب برف و باران چاره‌ساز مشکلات شده اما برای مدیریت ما مشکل‌ساز شده است. چراکه سطح خیابان‌های شهر با وجود بودجه برف‌روبی، دچار اختلال شده و برف‌روبی نشده به گونه‌ای که امکان تردد نیست. متاسفانه درختان زیادی شکسته شده و عوامل شهرداری و مدیریت شهر در سطح معابر دیده نمی‌شوند. اول به خودم و بعد به مسوولان شهرداری تذکر می‌دهم. با وجود پیش‌بینی‌ها به‌ویژه در مناطق جنوبی و مرکزی خدمات شایسته ارائه نشده است. در مقام نماینده مردم شریف تهران از شهروندان معزز تهرانی عذرخواهی می‌کنم.» اما حجت میرزایی، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران، در واکنش به انتقادها گفت: «شهرداری از برف غافلگیر نشده، بلکه از همان شنبه‌شب، همه سایت‌های برف‌روب و کارگران خدمات شهری مشغول به فعالیت شدند.» رئیس مرکز ملی مدیریت بحران سازمان هواشناسی نیز به اعتماد آنلاین گفت: «غافلگیری معنا ندارد، چون از اواسط هفته گذشته، به همه دستگاه‌ها هشدار داده‌ایم.» در عین حال روزنامه اعتماد با تیتر «باز هم غافلگیری» گزارش داد: «اولین برف زمستان خشک امسال پایتخت را به تعطیلی کشاند. مردم را ساعت‌های طولانی در خیابان‌ها، اتوبان‌ها و جاده‌ها اسیر کرد. فرودگاه‌ها تعطیل و پروازها کنسل شدند و مردم به ناچار در هواپیماها به مبداهایشان برگشتند یا در شهرهایی که محل زندگی‌شان نبوده، سرگردان شدند. حتی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، نیز در شیراز ماند زیرا هواپیمایش نتوانست پرواز کند. درختان شکسته در گوشه و کنار کوچه و خیابان افتاده بودند. ما دوباره غافلگیر شدیم. آنقدر غافلگیر که محمدحسین مقیمی، استاندار تهران، با اشاره به اینکه شنبه‌شب برخی از هموطنان به دلیل بارش سنگین برف و ایجاد ترافیک و راه‌بندان در معابر به ویژه مسیرهای اصلی برون‌شهری تهران دچار مشکل شدند، برای بروز مشکلات پیش‌آمده و تحمل شرایط نامساعد، از مردم پوزش طلبید و عذرخواهی کرد.»

 امید سپید

انتقادهای مردم و رسانه‌ها و عذرخواهی مسوولان در روزهای بعد هم ادامه داشت. روزنامه شهروند روز سه‌شنبه 10 بهمن‌ماه تیتر زد: «خوشی‌ها و ناخوشی‌های برف» و گزارش داد: «خلاف آن‌وقت‌هایی که برف و باران، شهر تهران را قفل می‌کرد، برف دو روز گذشته خیابان‌ها و بزرگراه‌های اصلی آن را خلوت کرد و مردم شادمان را راحت گذاشت تا در خوشی «امید سپید»، روز بگذرانند. وضعیت در همه جاده‌ها البته مثل تهران نبود، مثل جاده‌های منتهی به قم یا کرج که باعث شد خیلی‌ها به علت یخبندان و کولاک از ۵ تا ۱۰ساعت در ماشین‌هایشان به حالت ایستاده بمانند. تعداد زیادی از مردم اما با تمام این مشکلات به قدری از آمدن برف زمستانی، آن هم بعد روزهای گرم گذشته در زمستان امسال خوشحال بودند که این ‌بار بیشتر نیمه پر لیوان را دیدند؛ اگرچه انتقادات زیادی هم به نحوه مدیریت بحران، کم‌وکاستی‌های شهرداری در برف‌روبی و درخت‌تکانی مطرح شد اما آنها بساط برف‌بازی در خیابان به راه انداختند و شهردار تهران از مردم و همکاران شهرداری قدردانی کرده است.» این روزنامه به نشستن برف سنگین بر روی درختان اشاره کرد و نوشت: «بعضی از این درختان خم شدند و شکستند، برای همین شهردار تهران در توئیتی از جوانان تهرانی خواست به ماموران شهرداری برای تکاندن برف درختان کمک کنند.»

دو روز بعد از بارش نخستین برف زمستانی، معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران در یک نشست خبری، به انتقاداتی که درباره عملکرد شهرداری شد، پاسخ داد. یکی از انتقادات از وضعیت حمل‌ونقل عمومی بود و اینکه بسیاری از مردم ساعت‌ها در کنار خیابان‌ها به انتظار تاکسی یا اتوبوس ایستاده بودند. حسن رباطی در این‌باره گفت: «۹ درصد حمل‌ونقل از طریق مترو، ۱۰درصد از طریق اتوبوس و ۲۲ درصد از طریق تاکسی و باقی به وسیله خودروهای شخصی است. در زمینه تاکسی‌ها کاری از دست ما برنمی‌آید، چراکه تاکسیرانی در مالکیت خصوصی است و نمی‌توانیم به تاکسی‌ها بگوییم چرا سرکار نیامدید.» علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، نیز 9 بهمن‌ماه به ایسنا گفت: «پیشاپیش از شهروندان تهرانی عذرخواهی می‌کنم حتی اگر یک نفر بیش از زمان همیشگی، در انتظار تاکسی ایستاده است.» با این حال خبرگزاری تسنیم نوشت: «با توجه به لغو تعداد زیادی پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) و انسداد برخی آزادراه‌های منتهی به این فرودگاه، رانندگان از مسافران برای مسیر فرودگاه-تهران یک‌میلیون تومان کرایه درخواست می‌کنند.» روز بعد نیز امیر سیدهنجن، مدیر روابط عمومی سازمان تاکسیرانی، به ایسنا اعلام کرد: در صورتی که گزارشی از اخذ کرایه‌های غیرمتعارف و میلیونی از سوی تاکسی‌های تحت نظارت سازمان تاکسیرانی دریافت شود، قطعاً راننده به کمیته انضباطی معرفی خواهد شد.

بر اساس گزارش شهروند، سردار موسی امیری، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا، نیز بابت اتفاقی که در محورهای مواصلاتی بر اثر برف و کولاک افتاد، از مردم عذرخواهی کرد و گفت: «مردم حق دارند در مورد گرفتاری در جاده قم و آزادراه کرج گله‌مند باشند.» در برخی از محورها نیز تصادفات رانندگی کشته بر جای گذاشت. از جمله اینکه در محور اصفهان-‌تهران بر اثر لغزندگی جاده و سر خوردن اتوبوس، سانحه رانندگی به کشته شدن شش تن انجامید. همچنین خبرگزاری میزان به نقل از سخنگوی اورژانس مازندران نوشت: «تصادف کامیون و پراید در جاده برفی در یکی از روستاهای نکا، سه کشته و دو زخمی برجای گذاشت.» از سوی دیگر طبق گزارش ایلنا به نقل از مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور، از ساعت 19 روز شنبه 7 بهمن تا ساعت 20 روز 9 بهمن 146 نفر از سوی اورژانس خدمات دریافت کردند که از این تعداد 138 نفر به بیمارستان منتقل شدند و یک نفر در اثر سرمازدگی جان خود را از دست داد.

 تصویب نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک

پس از کش‌وقوس‌ها و نقدها و نظرهای بسیار، سرانجام هشتم بهمن‌ماه کلیات طرح ترافیک جدید در شورای شهر تهران تصویب شد. دو روز بعد هم اعضای شورای شهر تهران عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک را بررسی و تصویب کردند. چهارشنبه هفته گذشته روزنامه همشهری درباره این جلسه نوشت: «طرح 8‌ماده‌ای بعد از ساعت‌ها بحث و بررسی با کمترین تغییر تصویب شد و از 15 فروردین‌ماه سال آینده نیز به اجرا درخواهد آمد. از جمله مهم‌ترین مباحثی که در مصوبه روی آن بحث شد معافیت عوارض تردد برای جانبازان بالای 75 درصد و جانبازان اعصاب و روان بالای 25 درصد بود. همچنین برای خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری نیز تخفیف 50‌درصدی در نظر گرفته شد؛ منتها به‌منظور جلوگیری از همه تخلفات و سوءاستفاده‌هایی که طی سال‌های گذشته به اسم خبرنگاران صورت می‌گرفت، قرار شد آیین‌نامه‌ای به‌منظور شناسایی خبرنگاران واقعی تهیه شود.» بر اساس این گزارش،‌ آن‌طور که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، در حاشیه جلسه سه‌شنبه شورای شهر گفت، «اگر ضرایب تخفیف در نظر گرفته شود، نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک از 13 هزار تومان تا 40 هزار تومان خواهد بود». خبرگزاری تسنیم نیز به نقل از محسن پورسید‌آقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، نوشت: «آثار ضدترافیکی و ضدآلودگی طرح ترافیک جدید سال آینده دیده خواهد شد و 63 هزار مجوز به اشخاصی ارائه می‌شود که در تمام سال مجوز ورود به محدوده طرح را داشته باشند.» پورسید‌آقایی با اشاره به تعیین ضریب برای دریافت وجه از شهروندان بیان کرد: «ضریب‌هایی بر اساس ساعت پیک ترافیک و ضریب آلایندگی خودروها از آنها دریافت خواهد شد ضمن اینکه خودروهای هیبریدی با ضریب یک می‌توانند وارد محدوده طرح شوند و این یک امتیاز برای خودروهای کمتر آلاینده بوده است.» در همین حال این خبرگزاری به نقل از مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران، نوشت: «این طرح قطعاً باعث افزایش آلودگی هوا خواهد شد و شهرداری در این طرح تنها به‌دنبال افزایش درآمد است.»

عذر بدتر از گناه

هفتم بهمن‌ماه همایشی درباره سرطان برگزار شد که در آن وزیر بهداشت سخنان انتقادآمیزی را بیان کرد. حسن قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به هزینه یک تریلیون دلار در سال برای بیماری سرطان در دنیا، افزود:‌ «اگر به موضوع پیشگیری توجه کنیم، می‌توان 100 تا 200 میلیارد دلار از این هزینه را کاهش داد. سرطان مرگ‌ومیر کمتری نسبت به بیماری‌های قلبی ایجاد می‌کند، اما هزینه بیشتری دارد. علت آن نیز این است که کمتر سواد جوامع را افزایش داده و به موضوع عوارض کالاهای آسیب‌رسان توجه نکردیم.» آن‌طور که ایسنا گزارش داده، وزیر بهداشت اضافه کرد: «به ما می‌گویند شما با سیگار چه کار دارید، از یک طرف می‌گویند پیشگیری بر درمان مقدم است. تا می‌خواهیم وارد چنین مقوله‌هایی شویم، یقه‌مان را می‌گیرند. اگر کسی به صنعت خودرو به دلیل آلوده کردن هوا اشکال می‌گیرد، نباید مذموم تلقی شود. پیشگیری از این جهت اهمیت دارد که هزینه‌ها و مرگ‌ومیر را کاهش می‌دهد. تلاش زیادی برای افزایش عوارض سیگار شده و مجلس نیز می‌تواند اراده خود را نشان دهد تا بگوید که چقدر به پیشگیری علاقه نشان می‌دهد. می‌گویند اگر عوارض بر سیگار تصویب و سوخت ناسالم اصلاح شود، اشتغال کاهش و قاچاق افزایش پیدا می‌کند، اما این عذر بدتر از گناه است.»

تغذیه بیش از حد

قائم‌مقام وزیر بهداشت نیز هفته گذشته آمارهای قابل توجهی درباره تغذیه ایرانی‌ها ارائه کرد و گفت: «بیش از 50 درصد خانوارهای ایرانی بیشتر از میزان مورد نیاز غذا و کالری دریافت می‌کنند. حدود 20 درصد از خانوارها مصرف غذا و دریافت انرژی مناسبی دارند اما بیشتر از 20 درصد از خانوارهای ایرانی غذای کمتری استفاده و کالری کمتری دریافت می‌کنند یا ترکیب غذایی آنها نامناسب است.» آن‌طور که ایلنا نقل کرده، ایرج حریرچی عنوان کرد: «در سال 95 از 360 هزار مرگ‌ومیر اتفاق افتاده در کشور 219 هزار مورد در مردان و 141 هزار مورد در زنان ایرانی رخ داده است. 193 هزار یا 53 درصد کل مرگ‌ها قبل از 70‌سالگی بوده است.»

تماس روزانه سه هزار مزاحم با اورژانس

حریرچی با اشاره به عملکرد اورژانس تهران گفت: «روزانه 10 تا 12 هزار تماس تلفنی فقط با اورژانس تهران گرفته می‌شود که 30 درصد آنها یعنی حدود سه‌ هزار مورد مزاحمت است و وقت پرسنل اورژانس را می‌گیرد. متاسفانه حدود یک درصد از این موارد اطلاعات کاملاً غلط و دروغ می‌دهند و پرسنل اورژانس هنگام مراجعه به محل با ساختگی بودن و مزاحمت تماس‌گیرنده و نبود بیمار و مورد اورژانسی مواجه می‌شوند. البته همه موارد مزاحمت‌های تلفنی از طریق مراجع قانونی و قضایی پیگیری می‌شود. اما راه اصلی پیشگیری از چنین مواردی ارتقای فرهنگ عمومی در این زمینه است.»  

دراین پرونده بخوانید ...