شناسه خبر : 25109 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (اجتماعی)

بیشترین شیوع مصرف مواد مخدر در بخش «کارگران صنعتی»

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری دانشجویان ایرانبه نقل از حمید صرامی، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، نوشت: 4 /5 درصد در میان جمعیت 15 تا 64 سال ایران به مواد مخدر اعتیاد دارند که از این میان جامعه کارگری در محیط‌های صنعتی با 3 /22 درصد بیشترین شیوع مصرف مواد مخدر را دارند. ضعف در تهیه بسته سیاستی جامع و مشخص در خصوص پیشگیری از مصرف مواد مخدر در سطح کارخانه‌ها و سازمان‌ها از جمله آسیب‌های حوزه پیشگیری اولیه از اعتیاد است. ضعف در بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و مشارکت سازمان‌های غیردولتی و همچنین عدم تمایل بخش خصوصی در پیشگیری از اعتیاد، عدم بهره‌گیری موثر از فضای مجازی و ضعف در غنی‌سازی اوقات فراغت از دیگر آسیب‌های این حوزه هستند.

♦♦♦

گورستان ظهیرالدوله، مخروبه‌ای دلگیر

تجارت فردا- لوگو قانوننوشت: سربالایی‌های دربند خط‌ونقشی از «فروغ»، «ابوالحسن صبا» و «محمدتقی بهار» را به یادگار دارد. وقتی میدان قدس را بالا برویم، به خیابانی به نام «ظهیرالدوله» می‌رسیم که در گوشه‌اش گورستانی کوچک را با همین نام در خود جای داده؛ قبرستانی که اکنون بیش از آنکه محل دفن بزرگان فرهنگ و هنر باشد، به مخروبه‌ای دلگیر تبدیل شده و ظهیرالدوله‌ای که روزگاری پذیرای اهالی فرهنگ و هنر بود، اکنون حتی درش برای خواندن یک فاتحه به روی عموم مردم نیز باز نیست و مسوولان ذی‌ربط قاعده غیرقانونی تفکیک جنسیتی را بر این محل بار کرده‌اند و نه سازمان میراث فرهنگی و نه سازمان اوقاف برای ترمیم و بازسازی این مکان تاریخی اقدام مثبتی نمی‌کنند.

♦♦♦

مشارکت کیش در برگزاری جام جهانی

تجارت فردا- لوگو شرقنوشت: یک اتفاق مهم برای فوتبال ایران؛ امضای تفاهم‌نامه همکاری بین فدراسیون‌های ایران و قطر. اخیراً رئیس فدراسیون قطر در دوحه میزبان مهدی تاج و علی کفاشیان، رئیس و نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال ایران بود. تفاهم‌نامه بین دو فدراسیون دو جنبه پراهمیت دارد؛ نخست اینکه قطری‌ها امکانات کمپ مدرن «اسپایر» را در اختیار تیم‌های ملی ایران قرار دهند. بخش مهم‌تر این تفاهم‌نامه به احتمال مشارکت ایران در میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ارتباط دارد. پیشنهادی که به‌عنوان یک طرح جدی مورد مذاکره قرار گرفته، استقرار چند تیم جام جهانی در کیش است. 

♦♦♦

هزینه مهاجرت نخبگان

تجارت فردا- لوگو ایراننوشت: ۶۰ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از ایران تحصیل می‌کنند. بر اساس آمارهای رسمی نسبت خروج فارغ‌التحصیلان از ایران به تعداد کل این افراد، ۱۵ درصد است. مهاجرت نخبگان چنان رواج داشته که در چند سال گذشته صندوق بین‌المللی پول، ایران را از این نظر در رتبه نخست جهان قرار داد. سازمان ملل نیز ایران را در جایگاه نخست فرار مغزها قرار داده است. برخی آمارها نشان می‌دهد سالانه 180 هزار نفر متخصص از کشور مهاجرت می‌کنند که مهم‌ترین علت آن سوء مدیریت در استفاده از نخبگان است. برآورد کمیسیون آموزش عالی مجلس نشان می‌دهد که هزینه سالانه مهاجرت نخبگان، حدود چهار میلیارد دلار است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها