شناسه خبر : 16117 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بررسی‌کننده دوباره دیدگاه‌های کینز

دان پتینکین متولد ۸ ژانویه سال ۱۹۲۲ میلادی در شیکاگو آمریکاست.

دان پتینکین
دان پتینکین متولد 8 ژانویه سال 1922 میلادی در شیکاگو آمریکاست. وی که یکی از اقتصاددانان بسیار مطرح در حوزه اقتصاد پولی بوده است در یک خانواده مهاجر بلاروسی در آمریکا متولد شد. او تحصیلات خود را در دانشگاه شیکاگو آغاز کرد و در سال 1947 میلادی موفق شد مدرک دکترای رشته اقتصاد را از این دانشگاه دریافت کند. او بعد از فارغ‌التحصیلی تدریس در همین دانشگاه را آغاز کرد. ولی دو سال بعد در سال 1949 میلادی به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرد و به تدریس اقتصاد در آن‌جا پرداخت و در این دانشگاه ماند تا اینکه ریاست دانشگاه به او واگذار شد.
پتینکین در سال‌های کاری‌اش بخشی از پایه‌های خرد دیدگاه‌های اقتصادی کینز به خصوص نقش تقاضای پول را مورد بررسی قرار داد. مونوگراف پول، نرخ بهره و قیمت‌ها که وی در سال 1956 میلادی ترسیم کرد برای سالیان سال یکی از مهم‌ترین مراجع پیشرفته برای مطالعه حوزه اقتصاد پولی بود.
این اقتصاددان برجسته طی سال‌های کاری‌اش مقالات و کتاب‌های زیادی تالیف کرد. از جمله آنها می‌توان به «قیمت‌های نسبی، قانون سی و تقاضا برای پول» و «انعطاف‌پذیری قیمت و اشتغال کامل» و «اقتصاد کینزی و نظریه کمیت» اشاره کرد که طی سال‌های گذشته در زمره مهم‌ترین مقالات حوزه اقتصاد بوده است. او در نتیجه این مطالعات علمی جوایز و تقدیرنامه‌های زیادی از مراکز مختلف اقتصادی دریافت کرد. این اقتصاددان برجسته که یکی از اثرگذارترین اقتصاددانان در حوزه رویکرد کینزی ارتدوکس بوده است در روز هفتم آگوست سال 1995 میلادی از دنیا رفت ولی کارهای علمی این اقتصاددان و یافته‌هایش تغییرات زیادی در روند مطالعات اقتصادی ایجاد کرده است و افق تازه‌ای را در مقابل دانشجویان رشته اقتصاد و فعالان این حوزه باز کرده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها