شناسه خبر : 9290 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روندهای پیش روی بازار در گفت‌وگو با یک تحلیلگر ارزی

چشم‌انداز کاهشی برای دلار؟

امیررضا حسنی، تحلیلگر بازار ارز معتقد است چشم‌انداز کاهش قیمت پیش روی بازار ارز، پررنگ‌تر از چشم‌انداز افزایش در این بازار است. وی با بررسی عوامل موثر بر روندهای قیمتی بازار و همچنین نگاهی به بازار موازی اثرگذار یعنی بورس، نتیجه می‌گیرد در صورتی که شوک خاصی به بازار وارد نشود، روند پیش روی بازار کاهشی خواهد بود.

مجید حیدری

امیررضا حسنی، تحلیلگر بازار ارز معتقد است چشم‌انداز کاهش قیمت پیش روی بازار ارز، پررنگ‌تر از چشم‌انداز افزایش در این بازار است. وی با بررسی عوامل موثر بر روندهای قیمتی بازار و همچنین نگاهی به بازار موازی اثرگذار یعنی بورس، نتیجه می‌گیرد در صورتی که شوک خاصی به بازار وارد نشود، روند پیش روی بازار کاهشی خواهد بود. این در حالی است که به گفته او، قیمت دلار در حال حاضر کمترین قیمت در 44 هفته اخیر بوده و همچنان تمایل به کاهش، بیشتر از تمایل به افزایش است. البته به این تحلیل باید تصمیم بانک مرکزی و چشم‌انداز این نهاد برای آینده بازار را نیز اضافه کرد. حسنی در این گفت‌وگو آستانه‌هایی را برای محدوده‌های قابل انتظار نوسان در بازارهای ارز و سهام ارائه می‌کند و می‌گوید با توجه به ورود قیمت‌ به هر یک از این محدوده‌ها، می‌توان پیش‌بینی‌هایی را از روند قیمتی پیش روی بازار ارائه داد.



شرایط بازار ارز با توجه به نوسانات گذشته به چه سمتی حرکت می‌کند؟ آیا می‌توان انتظار داشت قیمت دلار کاهش یابد؟
بازار ارز در یک ماه و نیم گذشته به ثبات نسبی رسیده است. آمار و ارقام نشان می‌دهد از تاریخ 24 شهریور‌ماه سال جاری که قیمت ارز، افت 200تومانی را تجربه کرده بود با نوسانات جزیی به روند خود ادامه داده و تغییر چشمگیری نداشته است، این قیمت در حال حاضر پایین‌ترین رقم در 44 هفته گذشته بوده است که ادامه این روند نشان می‌دهد تمایل بازار بیشتر به سمت کاهش دلار در بازار خواهد بود. زیرا اکثر کسانی که در حال حاضر دلار در دست دارند و به خرید و فروش ارز روی آورده‌اند، با ادامه این روند دو راهکار اتخاذ می‌کنند، اول اینکه یا در این وضعیت باقی ‌مانده و از فروش خودداری می‌کنند که با این کار نه سودی به دست می‌آورند و نه ضرری می‌کنند، یا اقدام به فروش می‌کنند که با توجه به قیمت پایین دلار در 40 هفته اخیر احتمالاً ضرر می‌کنند، همچنین تمایلات صعودی خریداران ارز در حال حاضر به حداقل خود رسیده و هیچ واکنشی از بازار مبنی بر افزایش قیمت در بازار ارز وجود ندارد. این افزایش عرضه بازار و همچنین تمایلات نزولی در حال حاضر باعث می‌شود قیمت بازار ارز روند کاهشی را پیش رو داشته باشد.

این کاهش قیمت در چه محدوده‌ای طبیعی است؟ این روند کاهشی تا کجا ادامه می‌یابد؟
تحلیل‌های محیطی بر روانشناسی نشان می‌دهد اگر کاهش در محدوده 2900 تومان تا سه هزار تومان باشد در شرایط فعلی این روند طبیعی است ولی اگر قیمت دلار به زیر 2870 تومان رسید، در نتیجه سرمایه‌داران در بازار ارز برای اینکه بیش از این متضرر نشوند، شروع به فروش ارز کرده و این عرضه دلار باعث می‌شود بر روند کاهنده دلار تاثیر بیشتری بگذارد و قیمت ارز کاهش پیدا کند. این واکنش بازار می‌تواند قیمت تقریبی دلار را در محدوده 2600 تومان تعیین کند و به تعادل برساند.

‌آیا در شرایط فعلی می‌توان تصور کرد که قیمت ارز افزایش یابد و این روند افزایش تا چقدر می‌تواند منطقی باشد؟
روند کلی بازار به این شکل است که انتظارات بیشتر به سمت کاهش قیمت مایل است. اما اگر عاملی در بازار ارز باعث تحریک قیمت دلار به سمت بالا باشد و اصطلاحاً شوک قیمتی به بازار ارز وارد کند، می‌تواند قیمت دلار در بازار را تا 3300 تومان افزایش دهد. تحلیل روند افزایش قیمت دلار نشان می‌دهد تغییر قیمت دلار تا 3175 تومان طبیعی به نظر می‌رسد و تابع نوسانات روزانه بازار است، اما اگر بازار ارز به هنگام افزایش از این عدد عبور کند، تقاضایی برای دلار به وجود می‌آید که این تقاضا بر قیمت دلار تاثیر فزاینده گذاشته و قیمت آن را تا 3300 تومان افزایش می‌دهد.

‌تحلیل شما از وضعیت فعلی نرخ تعادلی دلار چیست؟ آیا قیمت دلار در سه هزار تومان در تعادل است یا این رقم در آینده کاهش می‌یابد؟
به نظر می‌رسد روند تغییر قیمت در حال حاضر در مسیر کاهشی قرار دارد و می‌تواند در قیمت‌های پایین‌تر به تعادل برسد. در حال حاضر گزارش‌ها از تغییر قیمت دلار طی 20 هفته گذشته نشان داده که دامنه تغییر قیمت دلار در بین 2980 و 3300 تومان در نوسان است که حد وسط در این بازه قیمتی 3130 تومان تعیین شده است. مادامی که قیمت دلار بالای این رقم باشد تمایل بازار به سمت افزایش خواهد بود و مادامی که قیمت دلار به زیر 3130 تومان برسد، روند تغییر قیمت در بازار کاهشی خواهد بود. در حال حاضر قیمت دلار حدوداً سه هزار تومان است که این رقم می‌تواند کاهش یابد و در رقم پایین‌تر به تعادل می‌رسد.

نظر شما درباره آینده بازار ارز در صورتی که تحریم‌های جامعه جهانی بر اقتصاد ایران کاهش یابد، چیست؟ آیا می‌توان تصور کرد که کاهش تحریم‌ها بر بازار ارز تاثیر قابل توجهی خواهد گذاشت؟
درباره موضوع تحریم‌ها باید به این نکته اشاره کرد که هنگامی ‌که تحریم‌ها بر اقتصاد کشوری اعمال می‌شود تاثیرات خود را با سرعت بیشتری بر بازار نشان می‌دهد، این بازه زمانی در هنگام کاهش تحریم‌ها بیشتر زمان می‌برد، حال اگر یک حالت خوش‌بینانه را در نظر بگیریم و تصور کنیم که در آینده تحریم‌ها کاهش پیدا کند، تاثیر آن را بر بازارها در بلند‌مدت باید بررسی کرد، البته خبر کاهش تحریم‌ها می‌تواند در کوتاه‌مدت بازار ارز را با نوساناتی مواجه کند، اما این نوسانات مقطعی خواهد بود و برای اینکه پیامد‌های کاهش تحریم در بازار ارز را بررسی کنیم احتیاج به بازه زمانی
بیشتری است.

‌نظر شما درباره روند حال حاضر بازار بورس چیست؟
شاخص کل در بورس از ابتدای سال جاری تقریباً دو برابر شده و رشد صد‌درصدی را پشت سر گذاشت. در ابتدای سال جاری شاخص بورس تقریباً برابر با 37 هزار بود که این شاخص در روز‌های اخیر به بالای 70 هزار رسیده است، این بدین معنی است که سهامداران به طور میانگین یک سود صددرصدی را پشت سر گذاشتند. به نظر می‌رسد تمایل بورس به سمت افزایش شاخص حرکت می‌کند و روند سود‌آوری در این بازار ادامه خواهد داشت.

‌چگونه می‌توان تحلیل کرد که بورس روند صعودی خود را در هفته‌های آتی نیز حفظ خواهد کرد؟
می‌توان از تغییر شاخص‌ها و دامنه آن رفتار آینده بورس را پیش‌بینی کرد. در حال حاضر تحلیل‌ها از تغییر بورس نشان می‌دهد اگر در دامنه از 78 هزار و 800 و از پایین در عدد 72 هزار نوسان کند، روند صعودی خود را حفظ می‌کند و تمایل به افزایش شاخص دیده می‌شود. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در صورت تداوم شاخص بورس در مسیر صعودی هدف بعدی بورس عدد 81 هزار و 500 خواهد بود. همچنین اگر شاخص بورس در مسیر نزولی باشد هدف بعدی خودش را عدد 67 هزار می‌بیند.

‌شاخص بورس در چند هفته گذشته با نوساناتی روبه‌رو بود و گاه شاخص بورس کاهش یافته بود. تا چه حد این نوسانات طبیعی است؟
در این بین امکان دارد نوسانات مقطعی نزولی هم دیده شود اما این نوسانات مقطعی خواهد بود و بازار روند صعودی خود را در این دامنه حفظ خواهد کرد. اما نوسانات بازار تا زمانی که به شاخص 72 هزار برسد طبیعی است. بازدهی در بورس به طور میانگین دو برابر شده و این حرف به این معنا نیست که یک شخص هر سهمی را داشته باشد بازده صددرصدی را دارد. ممکن است بعضی سهم‌ها افزایش قیمت بیشتر از میانگین و بعضی کمتر از میانگین داشته باشند، لذا می‌توان گفت به طور متوسط هر کس تمامی سهم‌ها را خریده باشد به این بازدهی می‌رسد. این امکان وجود دارد که در بازار بورس در این مدت شخصی بازده بیشتر از صد درصد نیز تجربه کرده باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها