شناسه خبر : 7705 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بزرگ‌ترین هلدینگ خصوصی آی‌سی‌تی چگونه بال و پر گرفت؟

ارباب حلقه‌ها

امیر اشراقی / محمدرضا ازلی

فناپ از آن دسته از شرکت‌های نام‌آشنایی است که به دلیل B2B (بنگاه به بنگاه) بودن هسته فعالیت‌ها و کسب و کار آن ممکن است چندان برای عموم مردم نام آشنایی نباشد. در نتیجه بسیاری از شرکت‌هایی که کسب و کار آنها B2C (بنگاه به مشتری) است به دلیل ارتباط مستقیم با مشتری، ممکن است بسیار مشهور‌تر از شرکت‌های زیرساختی این چنینی مانند فناپ باشند.
اما با وجود اینکه فناپ بیشتر به شرکت‌‌ها خدمات خود را ارائه می‌دهد باز هم بیشتر افراد به طور مستقیم یا غیر‌مستقیم با سیستم‌های توسعه داده‌شده توسط فناپ ارتباط دارند. یکی از اولین پروژه‌های فناپ توسعه سیستم جامع بانکی بوده است که در حال حاضر در بانک‌های پاسارگاد، توسعه تعاون، قرض‌الحسنه رسالت، گردشگری، موسسه اعتباری آرمان و بخشی از بانک رفاه در سیستم بانکی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمینه دیگر فعالیت‌های فناپ در خصوص زیرساخت‌های کارگزاری، سیستم جامع معاملات و سیستم‌های بانکی، راهکارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بازار سرمایه است که بسیار پیچیده هستند.
شهروندان شهر تهران حتماً با طرح‌های زوج و فرد و طرح ترافیک در تهران آشنایی دارند. تصور کنید اگر این زیرساخت توسط فناپ توسعه داده نمی‌شد تا چه حد وقت و نیروی انسانی باید صرف کنترل این طرح و اجرایی کردن آن می‌شد. حتی امسال اعلام شد، کنترل طرح زوج و فرد در تهران کاملاً مکانیزه انجام می‌شود. اما نباید این سیستم را تنها وسیله برای کنترل ترافیک دید، زیرا از اطلاعات این سیستم می‌توان برای کنترل تعداد خودرو‌های وارد و خارج‌شده استفاده کرد و اطلاعات مفیدی را برای کنترل ترافیک و میزان رفت و آمد در روز‌های مختلف استخراج کرد. این پروژه تنها نمونه‌ای از فعالیت‌های فناپ در حوزه ICT است. فناپ در زمینه‌های متعدد دیگری مانند نصب و راه‌اندازی سیستم سرعت‌سنج بزرگراهی، اولین کریدور ITS کشور در محور تهران ـ مشهد، بلیت الکترونیکی برای شبکه اتوبوسرانی شهری، سیستم‌های پلاک‌خوان پارکینگی، سیستم سرعت‌سنج خودرویی و طرح پایلوت سیستم ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز نیز فعالیت داشته است.
کلیه فعالیت‌های فناپ در راستای رسیدن به سرزمین هوشمند است که برای دستیابی به آن باید سه هدف شهروند هوشمند، سازمان هوشمند و شهر هوشمند را تحقق بخشد. به طور خلاصه در مورد حوزه‌های این اهداف می‌توان گفت:
شهروند هوشمند: حوزه‌های خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، حوزه‌های خدمات خرده‌فروشی بر بستر‌های نوین، حوزه خدمات پرداخت خرد کیف پول الکترونیکی، حوزه‌‌ آموزش عمومی، حوزه‌‌ خدمات مدیریت تعاملات تعمیم‌یافته
سازمان هوشمند: ارائه راهکارهای جامع سازمانی در حیطه‌های مالی، بانکداری ( Core Banking)، بیمه (Core Insurance)، تجزیه و تحلیل اطلاعات، خدمات هوشمندی کسب و کار BI‌، امنیت شبکه‌‌ اطلاعات، خدمات معاملات آنلاین بورس، سامانه‌های BPMS‌، سامانه‌های برنامه‌ریزی منابع در بنگاه ERP
شهر هوشمند: دولت الکترونیک، مدیریت یکپارچه و هوشمند، نظارت بر عملکرد خدمات شهری، ذخیره‌سازی بانک اطلاعاتی شهری، حمل و نقل هوشمند، مراکز داده و رایانش ابری، ساختمان هوشمند، امنیت فیزیکی.
به علاوه فناپ مرکز نوآوری و فناوری خود را نیز راه‌اندازی کرده است که می‌توان گفت به نوعی یک شتاب‌دهنده است و هدف آن قدرت بخشیدن به ایده‌های نوآورانه و افزودن شرکت‌ها نوپای جدید به زنجیره محصولات و خدمات فناپ است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها