شناسه خبر : 5274 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روند نزولی آمارهای فروش اپل

پایان پادشاهی؟

آمار تازه منتشر‌شده شرکت اپل، نشان می‌دهد این شرکت برای اولین‌بار در ۱۵ سال گذشته، با کاهش میزان فروش روبه‌رو شده است.

آمار تازه منتشر‌شده شرکت اپل، نشان می‌دهد این شرکت برای اولین‌بار در 15 سال گذشته، با کاهش میزان فروش روبه‌رو شده است. اطلاعات مربوط به میزان فروش در سال مالی 2016، که در 30 سپتامبر به پایان رسید، نشان می‌دهد کل فروش اپل در سال جاری میلادی 216 میلیارد دلار بوده است، که کمترین میزان فروش از سال 2001 به بعد محسوب می‌شود. این رقم در سال 2015 میلادی، 234 میلیارد دلار بوده است.
بخش عمده این کاهش فروش، مربوط به کاهش تقاضای گوشی‌های همراه هوشمند تولید اپل بوده است. اپل در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر سال جاری 5 /45 میلیون گوشی هوشمند آیفون فروخته است، در حالی که این رقم در مدت مشابه در سال گذشته میلادی 48 میلیون بوده است. در واقع سه‌ماهه منتهی به سپتامبر، سومین فصل متوالی محسوب می‌شود که فروش آیفون و درآمد ناشی از آن کاهش یافته است. البته اکثر تحلیلگران اعتقاد دارند این کاهش فروش نه مشکل اپل، که به دلیل تغییر ماهیت بازار گوشی‌های تلفن همراه اتفاق افتاده است. مردم دیگر به اندازه گذشته تلفن‌های خود را با نمونه‌های به‌روزتر جایگزین نمی‌کنند و اکثراً احساس می‌کنند گوشی‌های مدل بالاتر، به اندازه‌ای خدمات اضافی ارائه نمی‌دهند که ارزش پرداخت مبلغ بالاتر را داشته باشند. البته این نظریه‌ای است که گردانندگان اپل با آن موافق نیستند و عقیده دارند یا حداقل امیدوارند وضعیت فعلی تنها نوسانی موقت در تمایلات مردم باشد. همچنین شرکت اپل، با رقبای پیش‌بینی‌نشده‌ای در چین روبه‌رو شده است. رقبایی مانند زائومی و هوآوی، که توانستند بخشی از بازاری را که انتظار می‌رفت متعلق به اپل باشد، از آن خود کنند و در مجموع باعث کاهش 30درصدی فروش اپل در این کشور شوند. مشکلی که اپل امیدوار است آن را نیز در سال آینده میلادی رفع کند و بازار وسیع چین را همان‌طور که قبلاً پیش‌بینی می‌شد، در اختیار بگیرد. علاوه بر آن اپل برای در اختیار گرفتن بازار میلیاردی دیگری نیز، برنامه‌هایی دارد که در صورت موفقیت، می‌تواند تا سال‌ها، فروش و سود این شرکت را تضمین کند، بازار رو به رشد هند به عنوان تنها کشور جهان به جز چین که بیش از یک میلیارد نفر را در خود جای داده است، وقتی با اقتصاد رو به رشد آن که می‌تواند به معنی افزایش درآمد و قدرت خرید و افزایش سطح زندگی مردم ترکیب شود، امکانات بالقوه فراوانی را در اختیار اپل قرار می‌دهد، امکاناتی که این شرکت امیدوار است بتواند از آن استفاده کرده و به روزهای اوج خود بازگردد.
علاوه بر این، اپل در حال طرح‌ریزی برنامه‌ای است که فروش 76 میلیارد‌دلاری خود در سه‌ماهه اخیر را به 78 میلیارد دلار در سه‌ماهه بعدی برساند، اتفاقی که اگر رخ دهد، زنجیره فصل‌های متوالی کاهش فروش، شکسته خواهد شد. برای رسیدن به این هدف، مشکلی که سامسونگ با گوشی نوت 7 خود پیدا کرد که در نهایت به جمع‌آوری آن از بازار انجامید می‌تواند به اپل کمک کند. این گزارش مربوط به درآمد، دو روز پیش از کنفرانس از پیش برنامه‌ریزی‌شده این شرکت منتشر شد، کنفرانسی که احتمالاً در آن درباره امکانات و تغییرات جدید ایجادشده در خط تولید محصولات Mac این شرکت صحبت خواهد شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها