شناسه خبر : 5056 لینک کوتاه

احتمال انتقال پایتخت به خارج از جاکارتا به دلیل خطر سیل

دلیلی متفاوت برای جابه‌جایی پایتخت

کشورهای زیادی در طول تاریخ به دلایل مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی و ... تصمیم به انتقال پایتخت گرفته‌اند که هر کدام اهدافی را مدنظر داشته‌اند و کم و بیش به آن دست یافته‌اند. هنگامی که بحث انتقال پایتخت مطرح می‌شود باید تمامی جوانب و پیامدهای آن را در نظر گرفت. این امر به خصوص هنگامی که دولت‌ها می‌بایست طرح انتقال را به مجلس برده و نمایندگان را برای اجرای آن قانع کنند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. حتی در مواردی به دلیل دشواری، زمانبر بودن و آثار اقتصادی فرآیند انتقال، با طرح موافقت نمی‌شود.
البته بعضی دیگر هم به جابه‌جایی اقدام می‌کنند و موفق می‌شوند. در این نوشتار به بررسی کشوری می‌پردازیم که دلیلی نسبتاً متفاوت برای انتقال پایتخت خود به شهری دیگر دارد. اندونزی یا کشور هزار جزیره که در جنوب شرقی آسیا و مجاورت اقیانوس آرام واقع شده است به شدت در معرض سیل، توفان و سونامی قرار دارد. بر اساس آمار‌های موجود، پایتخت این کشور، جاکارتا، حداقل هر پنج سال یک بار سیلی ویرانگر را تجربه کرده است. در ضمن این آمار باران‌های سیل‌آسایی را که موجب گرفتگی معابر شده و رفت و آمد را در سطح شهر مختل می‌کند در نظر نگرفته است. به طور کلی از آنجا که تمامی نهادهای دولتی و اجرایی اندونزی در جاکارتا واقع شده‌اند، هنگام بروز چنین حوادثی خسارت‌های زیادی به این کشور وارد شده و مهم‌تر از آن توانایی کنترل اوضاع و مدیریت بحران از سوی دولت مرکزی به دلیل آسیب‌هایی که به این سازمان‌ها وارد شده به شدت کاهش می‌یابد. از همین رو بسیاری اعتقاد دارند تنها راه‌حلی که برای فائق آمدن بر این مشکل وجود دارد، انتقال بخش اداری دولت به شهری دیگر است که خطر کمتری از لحاظ مواجهه با این‌گونه حوادث طبیعی دارد. نکته قابل توجه در این مورد خاص این است که نمایندگان مجلس اندونزی برای انتقال پایتخت پیش‌قدم شده‌اند. index:2|width:300|height:225|align:left
چندی پیش یکی از نمایندگان با اشاره به خطر حتمی مواجهه با چنین حوادث طبیعی در آینده نزدیک، از دولت درخواست کرده است تا زمینی به مساحت دو هزار هکتار را در شمال جاکارتا که با دریا فاصله داشته باشد، انتخاب کند و برای طراحی و ساخت پایتخت جدید این کشور مورد بهره‌برداری قرار دهد. وی همچنین به تجربه موفق مالزی که موقعیت مشابهی با اندونزی از این نظر دارد اشاره کرد و افزود: «دولت مالزی هم که چنین خطری را به لحاظ موقعیت جغرافیایی کوالالامپور احساس می‌کرد، موفق شد نهاد‌های اجرایی خود را به شهر دیگری به نام پوتراجایا منتقل کند که البته فاصله چندانی با پایتخت فعلی ندارد ولی به هر حال امن‌تر است.» در همین راستا برخی پیشنهاد انتقال پایتخت به شهر پالانگ کارایا را مطرح کرده‌اند. البته این شهر تنها گزینه موجود نیست و نامزدهای دیگری هم به این منظور وجود دارند. جُنگُل و بانتن دیگر شهرهایی هستند که معرفی شده‌اند. البته آنچه مسلم است این انتقال باید با مطالعات دقیق از پیش انجام شده صورت گیرد.
مشکلی که ظاهراً در سر راه اجرای این طرح وجود دارد، علاقه نه چندان زیاد مقامات دولتی به اجرای این طرح در سال‌های پیش روست. در واقع دولتی‌ها اصرار دارند با توسعه زیرساخت‌های شهری و بهبود کانال‌ها و سیستم تخلیه آب می‌توان حتی‌الامکان با این معضل مقابله کرد، ولی به عقیده بسیاری از کارشناسان این قبیل اقدامات تنها نوعی علاج موقت محسوب می‌شود و خطر محتمل سیل را ریشه‌کن نخواهد کرد.
گذشته از این، جاکارتا مانند دیگر پایتخت‌های دنیا، با مشکل ازدحام و آلودگی‌های زیست محیطی، مدیریت پسماند و ... روبه‌روست. تعداد وسایل نقلیه در این شهر روز به روز در حال افزایش است در حالی‌ که خیابان‌ها و جاده‌ها با شتابی بسیار کمتر از این ساخته می‌شوند. index:3|width:300|height:208|align:left
مسوولان محلی که وظیفه مدیریت و توسعه شهری پایتخت را بر عهده دارند، صراحتاً اعلام کرده‌اند گسترش سیزدهمین شهر پرجمعیت دنیا بیش از این ممکن نیست و عواقب منفی آن دامنگیر ساکنان این شهر خواهد شد. از سوی دیگر طبق مطالعات انجام شده به دلیل آلودگی بیش از حد، این شهر در آینده نزدیک با مشکل کم‌آبی و آلودگی آب‌های زیرزمینی مواجه خواهد شد که زندگی را بیش از پیش مشکل می‌کند. اگر چه با توجه به خطر موجود، انتقال پایتخت تقریباً ضروری به نظر می‌رسد اما همان طور که اشاره شد، انتقال پایتخت بدون در نظر گرفتن جوانب مختلف و مطالعات گسترده، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد. به همین منظور اخیراً مطالعه‌ای در مورد آثار اجتماعی اجرای این طرح صورت گرفته است که نشان می‌دهد در صورت فراهم بودن امکانات رفاهی، بخشی از مردم ساکن جاکارتا که عمدتاً خانواده‌های کارمندان دولت هستند مایلند به شهر جدیدی نقل مکان کنند.
البته باید در نظر داشت که پذیرش این امر در سطح ملی و جا افتادن آن نیازمند گذر زمان است. در هر حال باید دید در سال‌های آینده دولت اندونزی به اجرای این طرح روی خواهد آورد یا خیر. در نهایت زمان همه چیز را نشان خواهد داد.

منبع :
http://www.antaranews.com/en/news/87083/pros-and-cons-on-idea-to-move-capital-city-from-jakarta
http://geography.about.com/od/politicalgeography/a/Capital-City-Relocation.htm

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها