شناسه خبر : 4182 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌وگو با ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

سند اجلاس سران به نام صدا و سیماست

ماجرای واگذاری اراضی نمایشگاه بین‌المللی تهران به سازمان صدا و سیما به نظر می‌رسد با پایان کار دولت دهم که تا چند روز دیگر است، مختومه شود. برای پیگیری نظر مجلس نهم و اینکه دیدگاه نمایندگان با مصوبه واگذاری اراضی نمایشگاه تهران به سازمان صدا و سیما چیست، با ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

ماجرای واگذاری اراضی نمایشگاه بین‌المللی تهران به سازمان صدا و سیما به نظر می‌رسد با پایان کار دولت دهم که تا چند روز دیگر است، مختومه شود. به جز تهدید به استعفای دسته‌جمعی که از زبان مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران شنیده شد و چند نظر کوتاه از مخالفان این واگذاری، آنچه معاون اول رئیس‌جمهور پایین پله‌های ساختمان جلسات هیات دولت گفت، واکنش دیگری نداشت. ظاهراً هم موضوعی که محمدرضا رحیمی بار دیگر و این بار در روزهای پایانی دولت دهم مطرح کرد، خیلی هم جنجالی نبوده؛ چرا که مصوبه هیات وزیران در خصوص واگذاری زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران که همجوار سازمان صدا و سیماست به این نهاد دولتی، برای اجرایی شدن باید از گذرگاه مجلس شورای اسلامی عبور کند. اتفاقی که به اعتقاد آگاهان رخ نخواهد داد و مجلسی‌ها نظر مثبتی به این واگذاری ندارند. در همین رابطه برای پیگیری نظر مجلس نهم و اینکه دیدگاه نمایندگان با مصوبه واگذاری اراضی نمایشگاه تهران به سازمان صدا و سیما چیست، با ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

***

 آقای ندیمی؛ موضوع واگذاری اراضی نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجلس هم کشیده شده است؟
تا امروز (چهارشنبه 26 تیرماه) هیچ‌گونه بحثی در این ارتباط در مجلس نشده و لایحه‌ای نیز از طرف دولت به دست نمایندگان نرسیده است. اصولاً آنچه طی هفته گذشته از سوی معاون اول رئیس‌جمهور مطرح شد، تنها یک مصوبه است که ظاهراً چندی پیش در هیات وزیران به تصویب رسیده است و پس از آن و اعلامی که از طرف آقای رحیمی رسانه‌ای شد، هیچ‌گونه اسناد و داده‌هایی از این مصوبه منتشر نشده است تا ببینیم که نظر دولت در خصوص این واگذاری چگونه است. البته در محافل و رسانه‌ها در خصوص این واگذاری به هبه هم تعبیر شده اما همان‌طور که گفتم برای نمایندگان مجلس مشخص نیست که قرار است چگونه با روند واگذاری اراضی نمایشگاه به سازمان صدا و سیما برخورد شود.

 آقای رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور در سخنانی که در این رابطه داشته‌اند، عنوان کرده‌اند در صورت مخالفت با واگذاری زمین‌های نمایشگاه تهران به سازمان صدا و سیما، دولت این لایحه را به مجلس خواهد داد.
ایشان به طور خیلی سر‌بسته موضوع واگذاری اراضی نمایشگاه تهران را مطرح کردند و همان‌طور که گفتم برای هیچ یک از دیگر نهادها به جز دولت، زیر و بم این مصوبه مشخص و پیدا نیست.
اگر قرار باشد مخالفتی با این مصوبه صورت بگیرد و مجلس آن را حل کند، باید به صورت شفاف برنامه‌ای را که دولتمردان در دست دارند عیان کنند. اما در حال حاضر هیچ چیزی مشخص نیست. نمایندگان مجلس در صورتی می‌توانند روی طرح و لایحه‌ای نظر دهند که مجوزها و روش‌های آن نیز مشخص باشد.

 فکر می‌کنید که نظر مجلس در خصوص واگذاری اراضی نمایشگاه تهران به سازمان صدا و سیما چیست؟
آنچه تا به اینجا مشخص است، ما با یک مجموعه از اراضی نمایشگاه تهران مواجه هستیم که تاکنون ارزش‌گذاری نشده است؛ و در کنار این موضوع، همجواری بخشی از این اراضی با سازمان صدا و سیما نیز مطرح است. اگر قرار است واگذاری‌هایی صورت بگیرد، باید تمام جوانب و داشته‌ها و موانع را بررسی کرد. اینکه اراضی و زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران دارای یک ارزش ریالی است و ابتدا باید این میزان دارایی بررسی شده و میزان آن به دست آید. مساله دیگر، بررسی اراضی همجوار با سازمان صدا و سیماست. اینکه چه میزان از این اراضی با چه وسعتی در همجواری سازمان صدا و سیماست. تا زمانی که این موارد و سایر نکات مبهم مورد تحقیق و بررسی قرار نگیرد، نمی‌توان اظهارنظر دقیقی در این باره داشت.

 دولت دهم تاکنون این‌طور نشان داده که برای تسویه بخشی از بدهی‌های خود به سازمان‌ها و نهادهای دولتی، روی اراضی و حتی مالکیت نمایشگاه تهران حساب می‌کند. در یک مورد گذشته که به جنجال هم کشیده شد، دولت تصویب کرد که نمایشگاه تهران را بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح واگذار کند. در خصوص سازمان صدا و سیما، آیا دولت بدهی‌هایی به این نهاد دارد که اراضی نمایشگاه تهران را به این سازمان دولتی بخشیده است؟
در اینکه سازمان صدا و سیما طلب‌هایی از دولت دارد، شکی نیست و البته میزان آن نیز برای ما مشخص نیست. نکته‌ای که روشن است، اینکه سند سالن اجلاس سران که در بخشی از اراضی نمایشگاه بین‌المللی تهران مستقر است، به نام سازمان صدا و سیماست. اما آنچه باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد این است که میزان و رقم مطالبات سازمان صدا و سیما از دولت به چه مقدار است. رقم آن که مشخص شد آنگاه می‌توان نسبت به پرداخت این مطالبات مصوباتی داشت. اما اینکه به یکباره دولت تصمیم بگیرد و مصوبه‌ای هم در هیات وزیران بگذراند که تمامی یا بخشی از اراضی نمایشگاه تهران به سازمان صدا و سیما داده شود، پذیرفته‌شده نیست.

 نظر شخصی شما به عنوان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص این نوع واگذاری چیست؟
باید چارچوب این واگذاری از سوی دولت اعلام شود تا بتوان درباره آن نظر داد. تا زمانی که این چارچوب مشخص نشود نمی‌توان از مجلس و دیگر مراکز و نهادهای تصمیم‌گیر کشور انتظار نظردهی داشت.

 فکر می‌کنید با توجه به زمان باقی‌مانده از عمر دولت دهم، لایحه واگذاری اراضی نمایشگاه تهران برای تصویب نهایی به مجلس برسد؟
بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد. هم مجلس و هم دولت در این روزها منتظر جا‌به‌جایی قوه مجریه هستند و در عین حال تصورم این است که بررسی این موضوع به دولت یازدهم کشیده شود که باید دید دولتمردان جدید با این واگذاری و اصولاً موضوع نمایشگاه بین‌المللی تهران و اراضی گرانبهای آن چگونه برخورد خواهند کرد.

 به نظر شما درباره نمایشگاه تهران که در چند سال اخیر حواشی زیادی نیز داشته است، چه تصمیمی باید گرفته شود؟
اولویت اصلی به نظر من این است که مکانی را باید برای نمایشگاه بین‌المللی تهران در نظر گرفت. در طول دوره‌های گذشته سناریوهایی برای ساخت و جایگزینی نمایشگاه بین‌المللی تهران مطرح شده که به نظر می‌رسد تمامی طرح‌ها و پیشنهادها تنها روی کاغذ مانده. در این شکی نیست که مکانی برای استقرار نمایشگاه تهران نیاز داریم اما اینکه این مکان کجا باشد و به چه صورت باید باشد و حتی اینکه چگونه می‌توان از فضای کنونی بهترین استفاده را برد و حواشی آن را کم کرد، نتایجی تاکنون به دست نیامده است. یکی از مهم‌ترین مباحثی که پیرامون نمایشگاه بین‌المللی تهران همواره در گردش بوده، موضوع حمل و نقل و ترافیک است که بارها و به خصوص هنگام برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ، به یک چالش شهری درآمده است. حتی طی سال‌های گذشته، نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی به این موضوع ورود پیدا کردند و تنش‌ها تا آنجا پیش رفت که فرماندهان راهنمایی و رانندگی خواستار تعطیلی و بسته شدن نمایشگاه تهران شدند که تا حدودی نیز این کار را هم کردند. نکته دیگر، وجود بخش خصوصی و اتاق بازرگانی است. این نهاد طی سال‌های اخیر خواستار در اختیار گرفتن نمایشگاه بین‌المللی تهران به عنوان یک بنگاه اقتصادی بزرگ شده است که حق هم دارند. اما بررسی‌ها باید کارشناسی‌شده و به دور از حواشی و مسائل سیاسی صورت گیرد تا بهترین نتایج در رابطه با نمایشگاه بین‌المللی تهران گرفته شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها