شناسه خبر : 21255 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دفاعیات مه‌آفرید امیرخسروی در جلسه اول دادگاه

نمی‌دانستم که این کارها پولشویی است

به هیچ‌وجه در جریان اینکه گشایش‌های اعتبار بدون مجوز بودند نبودم. از طریق یکی از متهمان به نام «ک» موضوع را فهمیدم و به آقای «الف» خبر دادم، قبل از آن نمی‌دانستم که این اقدامات بدون مجوز صورت گرفته است

به هیچ‌وجه در جریان اینکه گشایش‌های اعتبار بدون مجوز بودند نبودم. از طریق یکی از متهمان به نام «ک» موضوع را فهمیدم و به آقای «الف» خبر دادم، قبل از آن نمی‌دانستم که این اقدامات بدون مجوز صورت گرفته است. گروه ملی فولاد ایران و شعبه آن مجوزها را از تهران و خوزستان می‌گرفت و درباره تنزیل‌ها همه آنها با تاییدیه بانک‌ها از جمله بانک صادرات بوده و تاییدیه صادر شده بود. درباره بانک ملی هم، بانک صادرات کیش همه گشایش‌ها را تایید کرده و موارد را قبول داشته است. خودم هیچ شبکه‌ای را سازمان‌دهی نکردم و تنها به عنوان خریدار بودم، اما قبول دارم مقداری از LCها صوری بوده و کالاهایی مبادله نشده است. LC داخلی را خیلی‌ها نمی‌دانستند و ما برای اولین بار این کار را انجام دادیم. رایزنی کردیم و مجوز تنزیل اعتبارات اسنادی را از بانک مرکزی گرفتیم. نمی‌دانستم حمل جنس یا صوری بودن آن به چه معنایی است و کارشناسان می‌توانند بررسی کنند که آیا از خارج از کشور حتی یک مورد گشایش صوری انجام داده‌ایم یا خیر؟
من از سال 13۸۱ تا سال 13۸۸ واردات داشتم و حتی یک دلار هم کالای صوری وارد نکردم اما اطلاعات‌مان درباره LCها ناقص بود.
در مواجهه حضوری هم «ک» گفت: در اواخر سال 13۸۹ موضوع را فهمیده و به اطلاع من رسانده در حالی که حدود دو هزار میلیارد تومان گشایش انجام شده است. به پرداخت ۳۰ مورد رشوه اعتراف کردم در حالی که موارد پرداختی به آقای «ک» در زمینه امور خیریه بوده است. همه این مبالغ را در قالب چک پرداخت کردم که حجم آن حدود دو میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان بود. به «خ-الف» هم حدود ۹۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده‌ام که برای حفظ سهمیه شمش در فولاد بود.
خاوری شماره حسابی در کانادا اعلام کرده بود و قرار بود دو میلیون دلار به حساب او واریز شود اما در پیگیری‌های بعدی متوجه شدم مبلغ سه میلیون و ۱۰۹ هزار و ۴۵۰ دلار به حساب او واریز شده است که قرار بود در ازای پرداخت این مبلغ سقف اعتباری ما را از طریق بانک مرکزی بالا ببرد. پولی که داده شد به این دلیل بود نه برای تنزیل. همچنین برای تنزیل در یکی از بانک‌ها 1/1 درصد کارمزد را به آقای «هـ-س» دادم که برخی تنزیل‌ها را انجام دهد. برای اینکه پروژه‌ای را در اختیار بگیریم و هشت هزار نیرو را که نیازمند کار بودند، این پول را پرداخت کردم، قصد خیانت به کشور را نداشتم وگرنه می‌توانستم به راحتی پول‌ها را از کشور خارج کنم. بخشی از پول‌ها را از کشور خارج کرده‌ام، به دلیل اینکه تحریم بودیم باید پول را نقداً پرداخت می‌کردیم زیرا بدون پرداخت نقدی پول اجازه گشایش اعتبار به ما نمی‌دادند.
من خودم هم قبول دارم با مدیریت من خلاف‌هایی صورت گرفته است، همچنین مبلغ یک میلیون دلار به آقای «خ-م» پرداخت شد تا در بانک ملی سپرده‌گذاری کند. با آقای «الف» هم به طور خصوصی جلسه برگزار می‌کردم تا اینکه مجوز بانک آریا را گرفت.
۱۷ کارخانه تاسیس کردم، من اگر فکر خلاف داشتم و اگر می‌خواستم همه پول را از کشور خارج می‌کردم. من یک آپارتمان در آستاراخان خریدم و به گفته خاوری از این طریق قرار بود بخشی از دلارها از این طریق وارد کشور شود. چهار ماه پیش حرفی نزدم ولی الان می‌خواهم حرف بزنم و هر حکمی که صادر شود، قبول دارم. می‌دانم که اقدامات خلاف من باعث تزلزل در کشور شده و می‌دانم که تمام اتفاقات با اطلاع من بوده است.
از 2800 میلیارد تومان، هزار میلیارد آن تسویه شده و این جزو قوانین است که به جای بانک مرجع می‌توان به بانک طلبکار پول داد که ما هم این کار را کردیم. همه این کارها در اهواز انجام می‌شد و از اینکه مجوز نداشت خبر نداشتم. نمی‌دانستم که این اتفاقات پولشویی است ولی قبول دارم که این کارها اتفاق افتاده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها