شناسه خبر : 1985 لینک کوتاه

صد چهره تاثیرگذار

یکی تمجید می‌کند و دیگری افسوس می‌خورد، یکی هشدار می‌دهد و آن یکی مرور خاطرات می‌کند و در نهایت یک لیست صد نفری چهره‌های تاثیر‌گذار برگزیده می‌شود. صد چهره برتر و تاثیر‌گذاری که نام‌شان با قلم‌فرسایی افرادی سرشناس در مورد هر یک از این صد نفر بر صفحات مجله «تایم» نقش می‌بندد تا چهره‌های تاثیر‌گذار ۲۰۱۴ این مجله منتشر شوند.

نسرین رضایی ـ شیدا قماشچی

یکی تمجید می‌کند و دیگری افسوس می‌خورد، یکی هشدار می‌دهد و آن یکی مرور خاطرات می‌کند و در نهایت یک لیست صد نفری چهره‌های تاثیر‌گذار برگزیده می‌شود. صد چهره برتر و تاثیر‌گذاری که نام‌شان با قلم‌فرسایی افرادی سرشناس در مورد هر یک از این صد نفر بر صفحات مجله «تایم» نقش می‌بندد تا چهره‌های تاثیر‌گذار 2014 این مجله منتشر شوند. تاثیر‌گذارهای منتخب 2014 مجله تایم امسال را بیشتر چهره‌های اقتصادی تشکیل دادند. در رده بعدی رهبران سیاسی، هنرمندان و بعد چهره‌های مذهبی و فعالان حقوق بشر. اما آنچه سوای این صد چهره بسیار جالب و خواندنی است، مختصر نوشتاری است که به قلم افراد سرشناس در مورد آنها نگاشته شده است. آنجا که یکی از رهبری اخلاقی در کلام و در عمل سخن به میان می‌آورد و دیگری می‌گوید متاسفانه باید اعتراف کنم که اشتباه کردم این مرد بسیار بدتر از اینها بود. تجارت فردا نگاهی گذرا انداخته است به برخی از این چهره‌ها.



index:2|width:70|height:70|align:right پاپ فرانسیس
رهبری اخلاقی در کلام و در عمل

نادرند رهبرانی که باعث شوند ما بخواهیم انسان‌های بهتری باشیم. پاپ فرانسیس چنین رهبری است.
آستان او ما را به پیامش در یکدلی با ضعیفان، به حاشیه رانده‌شدگان و طرد‌شدگان فرا‌می‌خواند. حرکات ساده و در عین حال شگرف او الهام‌بخش ما در مسائل بسیاری است.
پاپ فرانسیس نکاتی را به ما یادآور می‌شود که کلام به تنهایی قادر در وصف آن نیست؛ اینکه در هر موقعیتی باشیم به یکدیگر تعهدات اخلاقی‌ای داریم. او ما را به چالش‌هایی برای کاهش و از بین بردن فقر و نابرابری و برای ترویج صلح فرامی‌خواند؛ او ما را به یاری گرسنگان، پناه دادن به بی‌پناهان، کمک به بیماران و گشودن دریچه‌های تازه‌ای از امید برای همگان فرامی‌خواند. پیام عشق و یکدلی او و تلاش او برای تحقق حداقلی از این آرمان‌ها به عنوان چکیده‌ای از آموزه‌های مسیح، در عصر بد‌بینی‌ها به ما نیرو می‌بخشد. باشد که به این الگوی تواضع اعتنا کنیم.
باراک اوباما رئیس‌جمهوری کنونی ایالات متحده

index:3|width:70|height:70|align:right امام عمر کوباین لایاما
اسقف اعظم دیودونه زاپالینگا
نیکلاس گره‌کویام

رهبران مذهبی در خط مقدم
در حالی که خشونت، جمهوری آفریقای مرکزی را بلازده کرده است، این سه نفر برای صلح و برای نگه داشتن کشورهایشان در کنار یکدیگر بی‌وقفه تلاش می‌کنند. امام عمر کوباین لایاما رئیس جمعیت اسلامی آفریقای مرکزی؛ اسقف اعظم دیودونه زاپالینگا و نیکلاس گره‌کویام، رئیس ائتلاف اوانجلیکال جمهوری آفریقای مرکزی، رهبران مذهبی‌ای هستند که طبق باورهای خود عمل می‌کنند. صرف یک وعده غذا با این سه نفر دیگر بار به من نشان داد که وقتی رهبران مذهبی باورهای خود را زندگی می‌کنند، چه رخ می‌دهد. گواه این مطلب بهایی است که در زندگی خصوصی خود نیز پرداخته‌اند هنگامی که امام لایاما و خانواده‌اش از ماه دسامبر با اسقف اعظم زندگی کردند درست وقتی که «بانگویی» برای در خانه ماندن امام بسیار خطرناک شده بود. آنها باعث توجه دنیا به مساله تضاد و کشمکش‌ها شدند. او به روشنی حقیقت مهمی را ابراز داشته است: «سیاست سعی در جدایی مذاهب دارد در حالی که مذهب نباید عامل نفرت، جنگ و نزاع باشد.»
جیم والیس بنیانگذار و رئیس «سوجورنرز» است که به تازگی کتابی تحت عنوان «چگونه انجیل امید را به این دنیای از هم پاشیده می‌آورد» را منتشر کرده است.

index:4|width:70|height:70|align:right ملاله یوسف‌زی
کسی که برای تحصیل دختران در پاکستان شکنجه را تحمل کرد

مانند میلیون‌ها تن دیگر در تمام دنیا من نیز از شجاعت ملاله قدرت می‌گیرم. من شجاعت و دلاوری را در بسیاری جاها دیده‌ام، در هزاران نیروی ارتشی و نظامی ملت‌ها، در آنها که در پارکینگ «سیف وی» در ژانویه 2011 به سوی آتش تفنگ‌ها دویدند، و در رهبران‌مان که‌...، اما در این بین شجاعت ملاله غیر‌معمول و نادر است. در برابر چنین ظلم و بی‌عدالتی تلخی، او مجالی برای خواسته خود می‌طلبد. در برابر خشونت دستان بزدلان از خواسته‌ خود دست نمی‌کشد. ملاله نمادی است که نشان می‌دهد زنان در هیچ کجا در مقابل تهدید و ارعاب سکوت نخواهند کرد؛ ما صدای‌مان را به گوش‌ها می‌رسانیم. ما حرف خود را می‌زنیم، به هر سختی‌ای که باشد.
جیفوردز: عضو بازنشسته مجلس نمایندگان ایالات متحده از آریزونا

index:5|width:70|height:70|align:right راند پل
قهرمان آزادیخواه

در همه احزاب دنیا ارزش تبلیغ برای تغییر موضع و حزب افراد بر کسی پوشیده نیست، در این میان کسی به ارزش و زحمات بی‌دریغ راند پل در این زمینه شک ندارد، زحماتی که از برلیوا کالیفرنیا تا دیترویت و دانشگاه کنتاکی، جایی که کمتر جمهوریخواهی زحمت رفتن به آنجا را به خود می‌دهد در‌بر می‌گیرد و او این کار‌ها را با بزرگواری تمام انجام داده و با هر کسی که معتقد است قدرت دولت مرکزی در واشنگتن باعث از میان رفتن آزادی‌های فردی و اجتماعی دیگر ایالت می‌شود در میان می‌گذارد.
او همچنین یک قانون مهم برای خودش دارد با این مضمون که هیچ هم‌حزبی‌ای نباید پشت سر هم‌حزبی دیگرش بد‌گویی و غیبت کند، اما دلیل شهرت و موفقیت راند پل از سالن بولینگ تا مرکز واشنگتن اصیل و صادق بودن شخصیت اوست، شخصیتی که همه آن را از تلویزیون‌های واشنگتن دی‌سی با عینک ریبن و شلوارک همیشگی‌اش دیده و می‌شناسند.
این در حالی است که اگر پنج دقیقه با راند سپری کنی متوجه خواهی شد که او به اینکه چطور به نظر می‌رسی یا اهل کجا هستی اهمیت نمی‌دهد، تنها مساله مهم برای او اهمیت دادن به حق آزادی است. در حالی که از افراد می‌خواهد درباره عقاید حزب جمهوریخواه بیندیشند و به آنها بپیوندند به آنها نشان می‌دهد که چگونه این حزب همچنان و تا به امروز بر اهداف خود همچون سال‌های ۱۸۶۰ پایدار و وفادار است، او بسیار شوخ‌طبع است که این شوخ‌طبعی‌اش را به دیگران نیز انتقال می‌دهد.
میچ مک‌کانل، سناتور ارشد ایالت کنتاکی، رهبر اقلیت سنا

index:6|width:70|height:70|align:right شینزو آبه
اصلاح‌طلب برجسته آسیایی

اگر قرار باشد کشور ژاپن به دنیا نشان دهد که به دوران رونق اقتصادی خود بازگشته است انتخاب نخست‌وزیر شینزو آبه می‌تواند گواه این ادعا باشد. این در حالی است که بعد از مرخصی نخست‌وزیر در سال ۲۰۰۷ و تنها پس از گذراندن ۳۶۵ روز کاری به علت آنچه بیماری او خوانده شد کسی امید به بازگشت دوباره وی نداشت، ولی شینزو آبه توانست مجدداً اعتماد رای‌دهندگان را جلب کند، به قدرت برسد و برنامه جسورانه اقتصادی خود را برای خروج ژاپن از رکود ۱۰ ساله اقتصادی طراحی کند. این برنامه اقتصادی که به منظور مقابله با رکود اقتصادی کشور ژاپن و تشویق مردم برای وارد کردن سرمایه‌های خود در بازار به منظور شکوفایی اقتصادی این کشور طراحی شده بود توانست تنها بعد از گذشته ۲۰ ماه اعتماد مردم به پایدار بودن ثبات اقتصادی در کشور را جلب کند، این در حالی است که موفقیت نهایی شینزو آبه همچنان به معامله‌های ناتمام بزرگ تجاری او در اقیانوس آرام و برخی از اصلاحات داخلی است که باعث افزایش تقاضا در بازار داخلی این کشور می‌شود.
جک لو وزیر خزانه‌داری ایالات متحده است.

index:7|width:70|height:70|align:right ولادیمیر پوتین
رهبری برای محک زدن دولت‌های غربی

یادم می‌آید که در سال ۲۰۰۸ در چنین صفحه‌‌هایی نوشتم پوتین برای ناتو دردسر‌ساز باقی خواهد ماند و منجر به جدایی بین اعضای این اتحادیه خواهد شد و به همین جهت بهتر است غرب از وابستگی‌اش به منابع سوخت فسیلی روسیه بکاهد، متاسفانه باید اعتراف کنم اشتباه کردم پوتین بسیار بدتر از اینها بود. اقدامات غیر‌قانونی پوتین در اوکراین به ما یادآوری کرد زمانی که رهبران کشورهای بزرگ تصمیم خود را می‌گیرند چقدر خطرناک خواهند بود، رهبرانی چون پوتین که جهان‌بینی آنها بر افسانه‌ها استوار است تا واقعیت. ملی‌گرایی شدید پوتین باعث افزایش طرفداران او در روسیه شد اما این محبوبیت موقتی خواهد بود. با اتفاقاتی که در اوکراین افتاد روسیه اعتبار بین‌المللی خود را از دست داد و بدین ترتیب پوتین باعث بروز انبوه مشکلاتی شد که این کشور باید با آن دست و پنجه نرم کند، در واقع او با توهمات خود به منابع سرشار و مردم این کشور خیانت کرد.هرچند ممکن است برای برخی پوتین پیروز ماجرای مربوط به کریمه به نظر برسد ولی این پیروزی واقعی نیست، بدین جهت که پوتین به بهای آن منافع بسیاری را از دست داد چه‌بسا که تاریخ پر است از پیروزی‌های متجاوزانی که در نهایت به شکست آنها منجر شده است.
مادلین آلبرایت شصت و چهارمین وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا

index:8|width:70|height:70|align:right ادوارد اسنودن
معاند در تبعید

ماجرای اسنودن از جمله برگزیده‌هاست. او قرار بود یک نابغه در زمینه کامپیوتر باشد اما تصمیم گرفت کاری را که درست است در مقابل کاری که به او پر و بال می‌داد، انجام دهد. او کاری را که درست می‌پنداشت به قانونی بودن ترجیح داد. او زیر بار مسوولیت‌پذیری، از نظام نظارتی جهانی‌ای پرده برداشت که بسیار گسترده و عمیق است. نظامی که تهدیدی برای آزادی در جهان به حساب می‌آید و پایه‌هایی را که دموکراسی بر مبنای آن بنا نهاده شده است تهدید می‌کند. نظامی که ابزارهای ارتباط و به اشتراک‌گذاری را تحلیل می‌برد و به نفع خود از آنها بهره‌برداری می‌کند در صورتی که این ابزارها باید در خدمت ما و برای توانمند‌سازی ما مورد استفاده قرار گیرند. اسنودن پنجره‌ای رو به ما می‌گشاید و به ما این فرصت را می‌دهد که در مقابل چنین نظامی هوشیارانه عمل کنیم. این هوشیاری باید ادامه داشته باشد به خاطر او و به خاطر خودمان و فرزندان‌مان. آینده ما به قمار گذاشته شده است.
دانیل دامسشیت‌برگ؛ فعال فناوری آلمانی و سخنگوی اسبق ویکی‌لیکس

index:9|width:70|height:70|align:right آنگلا مرکل
گذار آلمان

به نظر من هیچ چیز رهبری آنگلا مرکل را بیشتر از ایفای نقش او در جام‌جهانی 2006 نشان نمی‌دهد. ما به عنوان میزبان نگران این بودیم که چگونه دیده می‌شویم. چرا که هنوز سایه سیاهی از خلال تاریخ پیداست. ما تیمی جوان و مشتاق را گرد هم آوردیم. تیمی که منضبط و سازمان‌یافته بود، با قدرت فیزیکی بالا به گونه‌ای که تصویری کامل از فرهنگ ما نمود یافته بود. در این بین انتقادات تندی نیز وجود داشت. حمایت‌های مرکل و رویکردش به امور، مورد استقبال مردم آلمان قرار گرفت. ملت ما به آسانی به افتخاری دست یافت که در طول نسل‌ها دیده نشده بود. مرکل در مقاطع حساس در صحنه حضور داشته است. بعد از پیروزی 2006 در سال 2007 ما با بحران مالی و اقتصادی روبه‌رو شدیم و بار دیگر او آلمانی‌های دیر‌باور را به ضرورت تغییر متقاعد کرد. رهبری مستحکم، دقیق و مورد قبول مرکل به آلمان برای بازگشت به جایگاهش چه در فوتبال و چه در دیگر عرصه‌ها کمک کرده است.
یورگن کلینزمن؛ بازیکن اسبق فوتبال و مربی تیم ملی آلمان در جام‌جهانی 2006

index:10|width:70|height:70|align:right هیلاری کلینتون
حامی رهبران زن

هیلاری کلینتون نماد قدرت برای زنان در سراسر دنیاست. «حقوق زنان حقوق بشر است»؛ این گفته مشهور اوست. او نه‌تنها این سخنان را ابراز داشته بلکه از طرق سیاسی و بشر‌دوستانه زندگی خود را نیز وقف قدرت بخشیدن به زنان در همه جای جهان کرده است. او برای رهبران زن بسیاری از جمله خود من، خانواده‌ام و آنها که با من همراه بودند زمانی که مورد هجوم قرار گرفتم، سرچشمه‌ نیروی مقاومت است. «رسالتت را ادامه بده، قوی باش، ما به تو ایمان داریم»، اینها را او به من، پدرم و دیگر اعضای بنیاد ملاله هنگامی که سال پیش در مراسم جایزه پیشگامی جهانی کلینتون ملاقات داشتیم، گفت. زندگی او به زنان نشان می‌دهد اگر به قدرت خود ایمان داشته باشیم می‌توانیم به خواسته‌هایمان برسیم. دنیایی با رهبران زن بیشتر، دنیای بهتری است و هیلاری کلینتون در این راه تلاش می‌کند.
ملاله یوسف‌زی؛ فعال پاکستانی که از حق تحصیل دختران در مقابل طالبان دفاع کرد و از پایه‌گذاران بنیاد ملاله

index:11|width:70|height:70|align:right باراک اوباما
کناره‌گیری اوباما از سیاست اغراق‌آمیز است

«شایعات مبنی بر کناره‌گیری من از سیاست مقداری اغراق‌آمیز است»، باراک اوباما در آوریل 2013 در یک کنفرانس مطبوعاتی در صدمین روز از دومین دوره‌اش این گفته را ابراز داشت. اوضاع رو به افول بوده و رئیس‌جمهور سال سختی را پشت سر گذاشته است. سیاست‌های او به ویژه در مسائل برون‌مرزی سخت و خشک بوده و عملکردش شلخته و به نوعی فجیع بوده است. تصمیمش به مداخله نکردن در یک جنگ خاور‌میانه‌ای دیگر-سوریه- عملی محتاطانه بود. اما صحبت‌های بی‌محابا و بدون عملکرد جدی او از «خط قرمز‌ها» و اینکه «اسد باید برود» باعث شد ولادیمیر پوتین به سرسختی اوباما شک کند. میراث او برای آمریکا به موفقیت در اولویت‌هایش بستگی دارد، که تاکنون نارسایی اقداماتش همه برنامه‌ها را نقش بر آب کرده است. اوباما می‌گوید: ما تاکنون تنها 66 درصد از دوران ریاست‌جمهوری او را دیده‌ایم و او هنوز زمان زیادی برای جبران کردن و کامیابی در اختیار دارد. فقط اگر بتواند مدیریتی بهتر را مدیریت کند.
جو کلین؛ (ستون‌نویس) روزنامه‌نگار سیاسی تایمز

index:12|width:70|height:70|align:right نیکولاس مادورو
مردی که آینده ونزوئلا را در دست دارد

سال پیش هنگامی که مادورو به ریاست‌جمهوری ونزوئلا منصوب شد هنگامی که در یک کلیسای کوچک در حال عبادت بود پرنده‌ای به دیدارش آمد سه بار به دور او گردید و شروع به آواز خواندن کرد. مادورو می‌گوید او در آن لحظه روح چاوس را حس کرد که برای او در مسند جدیدش دعا می‌کند.
مادورو در کمپین‌های انتخاباتی خود پی‌درپی به چاوس استناد می‌کرد که شاید بی‌تاثیر هم نبود. مادورو پیروز شد در حالی که مخالفان سعی در ایجاد اختلال در انتخابات داشتند. حالا یک سال بعد از انتخابات و پیروزی، در فقدان بینش سیاسی چاوس، مادورو با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند، از تورم سر به فلک کشیده تا کمبود غذا و عدم رضایت هوادارانش. همه اینها در کشوری در جریان است که بسیاری در منطقه وابسته به نفت ارزان این کشور هستند. حالا همه چیز به مادورو بستگی دارد که آیا می‌تواند از سایه جنگجوی پیشینش قدمی فراتر بگذارد و اینکه با مخالفانش به توافقی برسد.
نیخیل کومار؛ سردبیر ارشد تایم در مسائل جهان

index:13|width:70|height:70|align:right حسن روحانی
سیاستمداری که به غرب راه یافت

اولین بار روحانی را در سال ۲۰۰۳ ملاقات کردم؛ زمانی که آژانس انرژی اتمی از فعالیت‌های مخفیانه اتمی ایران آگاه شده بود. روحانی در آن زمان دبیر عمل‌گرا و خردمند شورای امنیت ملی در دولت محمد خاتمی بود؛ وی تمایل داشت تا از طریق گفت‌‌وگوی مستقیم با آمریکا به راه‌حلی سیاسی دست یابد. در دوره وی، ایران فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود را به نشانه حسن نیت طی زمان تکمیل شدن گفت‌وگوها تعلیق کرده بود. رسانه‌های ایران وی را شیخ دیپلمات نامیدند.
متاسفانه سیاست‌های میانه‌رو روحانی از سوی تندروهای آمریکا که به‌شدت به نیت ایران بدگمان بودند نابود شد؛ همچنین عدم شفافیت و ابهام از سوی ایران موجب شد آمریکا از تعامل مستقیم با ایران یا ایجاد انگیزه اجتناب کند. روحانی و خاتمی که نتوانستند نتایج ملموسی از تلاش‌های خود کسب کنند، انتخابات بعدی در سال ۱۳۸۴ را به گروه تندرو واگذار کردند.
به گفته رئیس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یک دهه طول کشید تا غرب متوجه شود رقابت برای انزوای ایران که در منطقه نفوذ زیادی دارد استراتژی مناسبی نیست. توافق موقت اخیر، ۱۰ سال قبل نیز قابل حصول بود. می‌توان با احترام متقابل، اعتمادسازی و مصالحه راه را برای انجام یک معامله بزرگ میان غرب و ایران گشود تا تغییری ملموس در امنیت و ثبات منطقه رخ بدهد. روحانی میانه‌رو، فرصتی است که به‌ هیچ ‌عنوان نباید از دست برود؛ فرصتی که حائز اهمیت بسیار است.
محمد البرادعی؛ سیاستمدار مصری و برنده جایزه صلح نوبل در سال 2005

index:14|width:70|height:70|align:right جان کری
مذاکره‌کننده‌ای بی‌رحم

دیپلماسی در خون جان کری است. به‌عنوان پسر یک افسر نیروهای خارجی او به‌خوبی درک کرد که سرنوشت آمریکا با جهان بیرون در هم تنیده است. دیپلماسی استقامت، اشتیاق و بینش می‌خواهد که همه این ویژگی‌ها در جان کری گرد هم آمده است. او در مقابل موانع بی‌رحم است. رویای صلح در خاورمیانه، مقابله با تجاوز روسیه به اوکراین، مذاکره برای پاک کردن سوریه از سلاح‌های شیمیایی و امضای معاهده موقت هسته‌ای با ایران و تلاش او برای تغییرات آب و هوایی همگی نشانگر پایداری او در مقابل موانع و مسائل است. خاطرنشان کردن خطرات ناشی از گرم شدن کره زمین همیشه یکی از دغدغه‌های شخصی او بوده است. برای پیشبرد این اهداف هیچ‌کس بهتر از جان کری نیست. مردم آمریکا باید از اینکه او نماینده آمریکا و منافعش در دنیاست به خود ببالند. برای من که این‌ چنین است.
هیلاری کلینتون؛ شصت‌و‌هفتمین وزیر خارجه ایالات‌متحده

index:15|width:70|height:70|align:right عبدالفتاح السیسی
مرد قدرتمند بعدی مصر

هنگامی که رئیس‌جمهور پیشین مصر محمد مرسی، عبدالفتاح السیسی را به‌عنوان وزیر دفاع خود منصوب کرد، تعداد اندکی از نیروهای ارتش نام این ژنرال اعتدال‌پیشه را شنیده بودند؛ کسی که در نهایت منجر به سلب قدرت از مرسی شد. امروز السیسی محبوب‌ترین چهره سیاسی در مصر است. او از سوی حامیانش «شیر مصر» خوانده می‌شود؛ میهن‌پرستی که با برکناری مرسی به ندای میلیون‌ها مصری پاسخ داد. اما از دید عده‌ای دیگر او حاکم ستمگری است که اولین رهبر مصر را که با انتخاب آزادانه روی کار آمده بود با یک کودتای نظامی سرنگون کرد. جدا از هر عقیده و نظری که داشته باشیم، واقعیت این است که از زمان کودتای مصر، این کشور شاهد یکی از خونین‌ترین دوران خود بوده است. هزاران تن از مردم و نیروهای امنیتی در طول این دوره کشته شدند و هزاران نفر بازداشت شدند. در حالی که السیسی برای پیروز شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر آماده می‌شود، سوال بسیاری از مصری‌ها این است که: آیا او ناجی کشور خواهد بود یا یک فرعون دیگر؟
آیمن محی‌الدین گزارشگر ان بی سی

index:16|width:70|height:70|align:right عبدالله گل
یک میانه‌رو ترک با انتخابی سخت در پیش رو

سیاست ترکیه بسیار مردسالار و دوقطبی است. اما یازدهمین رئیس‌جمهور این کشور عبدالله گل میانه‌رو است و مرامی آشتی‌جویانه دارد. در انتخاباتی که در ژوئن 2015 پیش رو دارد هم حامیان او و هم کسانی که به او مظنون هستند، می‌دانند که او در این سال‌ها نقش بسزایی در سیاست ترکیه داشته است. به‌عنوان وزیر خارجه، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور، عبدالله گل سال‌ها دوست و هم‌پیمان رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر کنونی و شخصیت برجسته سیاسی ترکیه و در عین ‌حال رقیب اصلی او بوده است. هنگامی که سال پیش «پارک گزی» در اعتراض به تصمیم اردوغان برای ساخت مرکز خرید در این پارک به آشوب کشیده شد، گل اظهار داشت تجمع مسالمت‌آمیز حق مردم است. بعد از فیلتر شدن توئیتر او نیز مانند میلیون‌ها شهروند دیگر این تحریم را شکست و در توئیتر نوشت «سرکوبی یک شبکه اجتماعی هیچ‌گاه مورد تایید نبوده است».دموکرات‌های ترکیه چشمداشت بسیاری از گل‌ دارند. او در حال حاضر در تقاطع مهمی قرار گرفته است. می‌تواند زندگی آرامی در پیش گیرد یا اینکه به عرصه فعالیت‌های سیاسی بازگردد و برای دموکراتیزه شدن ترکیه که آنکارا امروز بسیار به آن نیازمند است تلاش کند.
علی‌اف شفق؛ رمان‌نویس و روزنامه‌نویس ترک

index:17|width:70|height:70|align:right نارندرا مودی
سیاستمداری تفرقه‌انداز

انتخابات حاکی از عکس‌العمل‌هاست و عموماً عکس‌العمل‌هایی منفی. این به وضوح توضیحی برای حضور نارندرا مودی است. کسی که آمده است تا نخست‌وزیر بعدی هند شود و در نتیجه رهبر منتخب بزرگ‌ترین جمعیت رای‌دهندگان جهان. در حال حاضر مانموهان سینگ 81ساله نخست‌وزیر هند است. او قدرت چندانی ندارد و رهبری منفعل است. نارندرا مودی درست نقطه مقابل اوست. مودی فردی قاطع، کاریزماتیک و سرسخت است. بیشتر مردم هند بر این باورند که نرخ رشد کشورشان تقریباً به نصف رسیده در حالی که تورم اوج گرفته است. مودی به خاطر اقدامات سریعش، تشویق بخش خصوصی و حکمرانی مناسب، چهره‌ای شناخته‌شده است. حرف‌هایی از شیوه استبدادی و هندی- ملی‌گرایی او به گوش می‌رسد ولی اینها در مقابل وضع نابسامان کشور و نیازش به تغییر اهمیت چندانی ندارد.
فرید زکریا از برنامه «جی پی اس» سی‌ان‌ان

index:18|width:70|height:70|align:right شی جین پینگ
مرد برجسته چین

شی جین پینگ بعد از دنگ شیائوپینگ به‌عنوان تحول‌خواه‌ترین رهبر چینی ظاهرشده است. او با اراده و ثابت‌قدمی‌اش توانست توجه رهبران دنیا را اندکی جلب کند. او برای در‌هم کوبیدن تهدیدها علیه حکمرانی جذب کمونیست مصمم است و برای رسیدن به این هدف سیاست ارعاب را پیش‌ گرفته است. جهان خواستار مشارکت چین و حضورش پای میز تصمیم‌گیری است در حالی که دغدغه کنونی «شی» رسیدن به یکپارچگی در داخل کشور است. در طول یک دهه فعالیت خود توانست کشوری را به دنیا معرفی کند که قرن‌ها برای رسیدن به اتحاد و یکپارچگی تقلا کرده است. راه‌حل میانه‌ای وجود ندارد؛ یا این تلاش با شکست مواجه می‌شود که می‌تواند پیامدهای فاجعه‌آمیزی برای منطقه داشته باشد و اگر چین موفق به اصلاحات شود به بزرگ‌ترین چالش آمریکا در قرن 21 بدل خواهد شد.
جان هانتسمن؛ سفیر پیشین آمریکا در چین

index:19|width:70|height:70|align:right خوزه موخیکا
او ماری‌جوانا را قانونی کرد

خوزه موجیکای اروگوئه‌ای به خاطر شیوه زندگی متواضعانه‌اش فقیرترین رئیس‌جمهور دنیا نام گرفته است. او سوار لیموزین نمی‌شود و در کاخ ریاست‌جمهوری اقامت ندارد و در عین‌ حال چیزی از دیگر همتایان خود در کشورهای دیگر کم ندارد. سال پیش او قانونی را به تصویب رساند و اروگوئه را اولین کشوری ساخت که تولید و فروش ماری‌جوانا در آن قانونی شد. این اقدامی خطیر بود چرا که کشور را در برابر تهدیدهای بسیاری قرار می‌داد و از طرفی به پر‌ شدن خزانه دولت کمک وافری می‌کرد. هنوز برای قضاوت درباره این قانون کمی زود است. از دید موجیکا، اروگوئه قدم در راه تجربه‌ای بی‌نظیر و جسورانه گذاشته است که مورد توجه حامیان قانونی شدن ماری‌جوانا از جمله خود من
واقع‌ شده است.
مگان مک‌کین؛ روزنامه‌نگار و مجری شبکه تلویزیونی پیوات آمریکا

index:20|width:70|height:70|align:right کیم جونگ اون
حاکم مستبد کره شمالی

بعد از کیم جونگ ایل، کیم یونگ اون سال اول قدرتش را صرف لگد زدن به چرخه زندگی مردم کره شمالی کرد. او شهروندان خود را در فشار، مخمصه و بحران قرارداد و همچنین با اقدام به آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی سعی در محک زدن منطقه و دنیا داشت. حبس توریست آمریکایی و کشتن عموی خود و اقداماتی از این ‌دست، هم‌پیمان کلیدی آن یعنی چین را نیز از او دور ساخت و باعث شد رئیس‌جمهور کره جنوبی نیز خط و نشان شدید‌تری برای او بکشد. مهم‌تر از همه بی‌توجهی کیم به اوضاع وخیم شهروندانش این سوال را برمی‌انگیزد که: بشر تا چه حد رنج و سختی را تاب می‌آورد؟ اگر به مردمش اهمیت ندهد او اولین ژنرال کیمی خواهد بود که پاسخ این سوال را خواهد یافت.
آدام جانسون؛ نویسنده کتاب بردن جایزه پولیتزر

index:21|width:70|height:70|align:right اسکات واکر
جمهوریخواه امیدوار

از جمله سخت‌ترین چالش‌های پیشگام بودن و رهبری استوار بودن در عقیده‌ای است که به آن ایمان داری، به‌ویژه هنگامی که با بی‌رحمی مورد حمله عموم قرار می‌گیری. اسکات واکر از این آزمون رو‌سفید بیرون آمد. به‌رغم این‌گونه تهدیدها او با سربلندی ایستاده بود. اصلاحات او کاهش مالیات را برای شهروندانش و رشد اقتصادی را برای ایالتش به همراه داشت. آنها به کارگران در پیوستن به اتحاد آزادی عمل بخشیدند و ویسکانسین را به جای بهتری برای زندگی و کار تبدیل کردند. طنین‌انداز شدن «انتخابات مجدد» در سال 2012 بعد از شکست یک فراخوان، رونق و شکوفایی ایالتش و رضایت از دانستن اینکه مردم عزم راسخ او را در فرمانداری‌اش درک می‌کنند، پاداش او بر پایداری‌اش است. اسکات واکر چنین فرمانداری است.
کریس کریستی؛ فرماندار نیو‌جرسی

index:22|width:70|height:70|align:right اروند کجریوال
یک خارجی قدرتمند در سیاست هند

اروند کجریوال، یک هندی ملی‌گرا نیست، از شهرت چندانی هم برخوردار نیست و تا به حال پولی از سیاست به جیب نزده است. او تلاش‌های بسیاری برای شفاف‌سازی در دولت انجام داد. اما نقش او به عنوان نیروی محرک اقدامات علیه فساد بود که در سال 2011 او را به عرصه ملی کشاند. اواخر سال گذشته او به عنوان وزیر دهلی انتخاب شد.
با وجود اینکه مدیریت او تنها 49 روز پایید و اینکه او در به حرکت درآوردن چرخ‌های کشور آن طور که وعده داده بود چیره نشد، اما تصویر او به عنوان یک خارجی که منافع مهمی را برای کشور دنبال می‌کرد او را به جایگاه خاصی در سیاست هند رساند.
راجدیپ ساردسای؛ سردبیر شبکه IBN 18

index:23|width:70|height:70|align:right میشله باشلت
قهرمان حقوق زنان

میشله باشلت که امسال برای بار دوم به عنوان رئیس‌جمهور شیلی برگزیده شد رهبری متعهد و شجاع است. او برای مدت‌ها قهرمان دفاع از حقوق زنان بود. تجارب او در زندگی، از تبعید شدن در پس کودتای سال 1970 تا رئیس‌جمهوری، او را به ایجاد تغییر مشتاق ساخته است. او همیشه در سخت‌ترین مسائل چهره‌ای شگفت‌آور و با‌ذکاوت از خود نشان داده است. شیوه حکمرانی او ترکیبی از بشردوستی و رهبری‌ای سرسختانه است. او آرام و خوش‌برخورد و در عین حال قوی و مصمم است. همان‌طور که خودش می‌گوید: او «مانند هر زن دیگر در شیلی، کار می‌کند، خانه‌داری می‌کند و برای خرید به سوپر مارکت می‌رود». اما او همچنین «زنی است که برای تحقق دغدغه‌های سیاسی و اجتماعی خود تلاش می‌کند».
ملامبو انکوکا؛ مدیر اجرایی سازمان ملل در مسائل زنان

index:24|width:70|height:70|align:right جری براون
هنرمند دگرگون‌ساز کالیفرنیا

اوضاع در کالیفرنیا رو به سامان است. فرماندار جری براون با متقاعد کردن مردم به پرداخت مالیات بیشتر، کسر بودجه 62 میلیارد‌دلاری را بر‌طرف کرده است. سال گذشته کالیفرنیا با ایجاد 320 هزار موقعیت شغلی در بخش خصوصی، سردمدار ایالات متحده بوده است و نرخ بیکاری ما از 5/12 درصد به هشت درصد رسید. او با صرفه‌جویی در بسیاری موارد توانست به کسری بودجه کمک کند. من به یاد می‌آورم که در سال 1975 او از تعویض فرشی که از دوران ریگان به ارث رسیده بود با وجود مندرس شدن آن خودداری کرد. اگر او می‌تواند با فروتنی زندگی کند پس دیگران هم می‌توانند این کار را انجام دهند و به بودجه کشور کمک کنند. او همیشه برای تغییرات آب و هوایی مبارزه کرده است. تمرکز او بر مسائل و توسعه‌بخشی به مدارس سطح پایین، ساخت اولین خط آهن سریع‌السیر آمریکا و بازسازی سیستم معیوب آب در کالیفرنیا در حمایت از بزرگ‌ترین اقتصاد کشاورزی آمریکا چشمگیر بوده است.
گری دیویس؛ فرماندار کالیفرنیا 2003-1999

index:25|width:70|height:70|align:right تراویس کالانیک
مدیرعامل با‌انگیزه‌ای که روش جدیدی برای حمل‌ونقل ابداع کرد

تا زمانی که از اوبر استفاده نکرده‌اید، جای خالی آن را در زندگی درک نخواهید کرد. تا زمانی که سادگی و نبوغ آن بخشی از زندگی روزمره‌تان شود. تا زمانی که از «اوبر» به عنوان یک فعل در جملات‌تان استفاده کنید. در نگاه اول، اوبر اپلیکشن گوشی هوشمند است که برای شما ماشین خبر می‌کند و چندان هیجان‌انگیز به نظر نمی‌رسد.
اما وقتی از آن استفاده کنید شاهد شکوهش خواهید شد: ماشین‌ها بهتر و تمیزتر از تاکسی هستند و از لیموزین‌ها هم ارزان‌ترند. همزمان می‌توانید مسیر خودروتان را دنبال کنید و با جزییات دقیق‌تر مسیرتان را اس‌ام‌اس کرده یا در تماس تلفنی اعلام کنید.
در گذشته، پس از دیدن یک نمایش در برادوی در راهروهای خروج از سالن نمایش می‌دویدم تا خودم را به گوشه‌ خیابان برسانم تا بلکه بتوانم تاکسی پیدا کنم. آن وقت بود که می‌دیدم 15 نفر دیگر هم مثل من فکر کرده‌اند و دست‌هایشان را در هوا تکان می‌دهند تا یک تاکسی را متوقف کنند. اما حالا به آسودگی می‌توانم موبایلم را روشن کنم، دکمه را فشار بدهم و منتظر تماس بمانم و بدون نگرانی سوار اتومبیل شوم. ساده بگویم اوبر فوق‌العاده است. بنیانگذارش، تراویس کالانیک، هم فوق‌العاده است. او زرنگ و با‌انگیزه است. بی‌صبرانه منتظرم تا ببینم کار بعدی‌اش چه خواهد بود. مطمئنم چیزی خواهد بود که هرگز نمی‌دانستم به آن نیاز دارم ولی بدون آن نیز نمی‌توانم زندگی کنم.
نیل پاتریک هریس، هنرپیشه، تهیه‌کننده و کارگردان است و در نمایش Hedwig and angry inch ایفای نقش می‌کند.

index:26|width:70|height:70|align:right پونی ما
شخص اول موبایل چین

او به آرامی سخن می‌گوید، همانند یک کودک است، منزوی و خلوت‌گزین.
در توصیف پونی ما، بعضی از کلمات تکرار می‌شوند. بنیانگذار تنسنت (Tencent)- غول آنلاین چینی که ترکیبی است از بازی و تجارت الکترونیک با کیوکیو و سرویس پیام کوتاه وی چت. رفتار متواضعانه‌ای دارد، اما چیزی کم از یک راک‌استار ندارد. در کنفرانس‌های اینترنت در چین، جوانان سعی می‌کنند با او عکس بگیرند. کمپانی او که در سال 1998 تاسیس شد تا حدی رشد کرده است که نام آقای ما به طور مرتب در فهرست‌هایی مشابه فهرست تایم در چین به چشم می‌آید. اما کار او بیش از یک تجارت موفق است. در چشم‌انداز فرهنگی بی‌مانندِ چین- از میزان استفاده از موبایل گرفته تا خانواده‌های تک‌فرزند- او توانسته است بر نکته‌ای دست بگذارد که جهانی است و عمرش هرگز به پایان نخواهد رسید: اشتیاق در برقراری ارتباط.
آخرین کتاب ‌آریانا هافینگتن «کامیابی‌: سومین گزاره در موفقیت و ایجاد یک زندگی سالم، هوشمندانه و خارق‌العاده» نام دارد.

index:27|width:70|height:70|align:right آروناچالام موروگانانتام
کارآفرینی که شوالیه‌ سلامتی شد

در دهکده‌ کوچکی در جنوب هند، علاقه‌ مردی به همسرش انقلابی را به همراه آورد. در سال 1998 آروناچالام موروگانانتام متوجه شد همسرش پارچه‌های کهنه را برای دوران قاعدگی‌اش جمع‌آوری می‌کند. خرید نوارهای بهداشتی بسیار گران بودند. او در پاسخ به این عمل دستگاهی را طراحی کرد که نوار بهداشتی ساده تولید می‌کرد. او از پمپ‌های کوچکی برای تست محصولاتش استفاده کرد. در عوض فروش ایده‌اش به بالاترین قیمت پیشنهادی، او ماشین کم‌هزینه‌اش را در اختیار جوامع روستایی قرار داد. اکنون میلیون‌ها زن هندی با استفاده از این وسیله می‌توانند از بیماری‌های مختلف جلوگیری کنند. این ایده توجه جهان را به خود جلب کرده است. البته که واضح است‌: همدردی، انقلابی‌ترین نوع احساسات است.
روچیرا گوپتا بنیانگذار AapneAap است، سازمان هندی مبارزه با قاچاق جنسیتی

index:28|width:70|height:70|align:right جک ما
ورود چین به دوران دیجیتال

«جک ما» نماد ورود چین به دوران دیجیتال است. در سال 1999، او که معلم زبان انگلیسی بود به همراه تعدادی دیگر «علی‌بابا» را در آپارتمانی در ‌هانگ‌ژو راه‌اندازی کردند. این پروژه‌ نحوه‌ خرید را در چین امروز تغییر داده است. علی‌بابا چهار‌پنجم بازار خرده‌فروشی در اینترنت چین را در‌بر می‌گیرد. وب‌سایت‌‌های اصلی آن یعنی Taobao و Tmall با کالای بیشتری از آمازون سروکار دارند. تائو بائو نیز همانند گوگل به یک فعل تبدیل شده است: به دنبال لباس یا موبایل جدیدی هستید؟ به تائوبائو سر بزنید.
اکنون آقای «ما» به دنبال ایجاد تغییرات جدیدی در چین است. سال گذشته او سمت مدیر سازمان حفاظت از محیط زیست را بر عهده گرفت و خود را وقف پاکسازی چین از آلاینده‌ها کرد: «شرایط محیط زیست به گونه‌ای نیست که در آن تعلل کنیم.» امیدواریم که او بتواند با این مشکل نیز به همان سرعتی که مشتریان را مجذوب کرد، برخورد کند.
مایکل شومان گزارشگر اقتصادی تجاری مجله‌ تایم در پکن است.

index:29|width:70|height:70|align:right مگین کلی
یک نیروی توانا در شبکه‌های خبری

10 سال پیش همسرم کیم، که در آن زمان رئیس‌ دفتر واشنگتن فاکس‌نیوز بود، با نوار ویدئویی در دست وارد دفتر شد: «باید این را ببینی.» نوار ضبط‌شده از آزمون مصاحبه‌ یک خبرنگار محلی بود که مگین کندال نام داشت. او وکیل بود و تازه وارد این کار شده بود ولی تمام خصوصیات مورد نیاز یک گزارشگر را داشت: ظاهر برازنده‌ای داشت، صدای قوی، حضوری توانا ولی خوشایند و به وضوح باهوش. به عبارت دیگر: توانایی‌های نامحدود. اما یک مشکل وجود داشت: موقعیتی برای استخدام نداشتیم. هنگامی که با راجر الایز، رئیس‌ فاکس‌نیوز تماس گرفتم تا راجع به استخدامش صحبت کنم این موضوع را به من یادآوری کردند. به راجر گفتم: «خواهش می‌کنم، فقط یک بار به نوار ویدئویی نگاه کن». می‌دانستم که او نیز متوجه همان چیزی می‌شود که من دیده‌ام.
متوجه شد و امکان استخدام را فراهم کرد. از همان ابتدا مگان پوشش خبری فوق‌العاده‌ای از دادگاه عالی تدارک دید و از نخستین کسانی بود که متوجه خطا‌های اتهام تجاوز در بازیکنان دوک لاکراس شد. او بهتر از آن بود که یک گزارشگر ساده باقی بماند و این‌طور هم نشد. باقی ماجرا را هم می‌دانیم.
بریت هیوم تحلیلگر ارشد سیاسی در کانال فاکس‌نیوز است.

index:30|width:70|height:70|align:right مری بارا
مدیر بر روی صندلی داغ

در یک دنیای خیالی، جنسیت مطرح نیست. دیگر زمان آن فرا رسیده تا زنی با تجربه و استعداد مری بارا به ریاست جنرال‌موتورز برسد. من هرگز این شانس را نداشتم که با بارا ملاقات کنم. با وجود چند دهه اختلاف سن با یکدیگر، پیش‌زمینه‌اش را خوانده‌ام و می‌دانم که سرگذشت مشابهی داشته‌ایم. او نیز همانند من در یک خانه‌ متوسط بزرگ شده و از کودکی عاشق اتومبیل شده است.
او عاشق یک شورولت کاماروی قرمز ‌شده و من عاشق مدل A شده بودم که پدرم خریده بود. تنها گذر زمان (و افراد دانا) می‌توانند درباره‌ کاری که بارا در جنرال‌موتورز برای رئیسان، کارمندان، معامله‌کنندگان و از همه مهم‌تر مردمی که از آنها خرید می‌کنند، انجام خواهد داد قضاوت کنند. اگر او بتواند با همان آمادگی که از او در برابر کنگره دیده‌ام ادامه بدهد مدت‌های زیادی در تصدی این مقام باقی خواهد ماند.
لی یاکوکا مدیر سابق فورد و رئیس‌ اسبق هیات مدیره‌ کرایسلر است.

index:31|width:70|height:70|align:right دیوید کوخ و چارلز کوخ
میلیاردرهایی برای پیشرفت محافظه‌کاران

دیوید و چارلز کوخ میهن‌پرست هستند. با ثبات قدم، پافشاری و کار سخت، تجارتی 100 میلیارد‌دلاری در سال را بنا نهاده‌اند و ده‌ها هزار شغل ایجاد کرده‌اند.
با سخاوت بسیار برای بخش‌های تحقیقات پزشکی، هنر، آموزش، اتاق‌های فکر و علوم هزینه می‌کنند. آنها عمیقاً به ارزش‌هایی که موفقیت در آمریکا را ممکن ساخته است - بازار آزاد، آزادی، محدودیت دولت و رقابت - اعتقاد دارند. به این ترتیب به صحنه‌ سیاست وارد شدند، جایی که ده‌ها میلیون هزینه می‌کنند و صدها میلیون دیگر را نیز جمع‌آوری می‌کنند تا از کاندیداها حمایت کنند. به این دلیل بارها مورد انتقاد شدید چپگرایان قرار گرفته‌اند، در حالی که چپگرایان هنگامی که جرج سوروس، تام اشتایر و دیگر ثروتمندان چپگرا برای ایجاد تغییر در سیاست هزینه کردند، با تزویر سکوت اختیار کردند.کوخ‌ها با شجاعت به این حملات پاسخ دادند و به دیگر راستگرایان این جرات را بخشیدند که وارد مبارزه شوند. خدا آنها را مورد عنایت قرار دهد به خاطر همه‌ کارهایی که انجام دادند.
کارل روو، مشاور اسبق جرج دبلیو بوش است و بنیانگذار American crossroads

index:32|width:70|height:70|align:right جف بزوس
شکیبا‌ترین مخترع تکنولوژی

20 سال پیش جف بزوس شغل بسیار پردرآمدش در امور مالی را رها کرد و به دیگر سوی کشور راند تا تجارت خودش را راه‌اندازی کند. او در مسیر پرمخاطره‌ای قدم گذاشت: از یک قهرمان در تجارت اینترنتی تا نماینده‌ موج دات کام، و همترازی با استیو جابز پس از بازگشتش به اپل.
آمازون هنوز هم عظیم‌ترین داستان تکنولوژی در دهه‌ 1990 است؛ همچنین از معدود شرکت‌هایی از آن نسل است که هنوز توسط بنیانگذارشان اداره می‌شوند. کس دیگری به جز بزوس تمام سود حاصله‌اش را در توسعه، سرمایه‌گذاری نمی‌کند.
آمازون امروز بسیار با‌ارزش است و تقریباً تمام ارزش آن از آینده‌اش به دست می‌آید. مسیر پیش رو برای بزوس به ‌اندازه‌ روز آغازش در سال 1994 عظمت دارد.
پیتر تیل، مخترع و فعال در زمینه‌های بشردوستانه و کارآفرین است.

index:33|width:70|height:70|align:right آلیکو دانگوته
ثروتمندترین مرد آفریقا که علاوه بر خوب کار کردن، کار خوب هم انجام می‌دهد

یک سال پیش در لندن برای ریشه‌کن کردن فلج اطفال سخنرانی داشتم. این سخنرانی شامل نیجریه هم می‌شد چرا که یکی از سه کشوری است که ویروس در آنجا هنوز فعال است. سازمان‌دهنده‌ کنفرانس به من اطلاع داد از آلیکو دانگوته هم دعوت شده است. با خودم فکر کردم که دوست دارم با او ملاقات کنم ولی مطمئناً اگر در نیجریه بماند و مشغول کار هرروزه‌اش بشود، ویروس زودتر ریشه‌کن خواهد شد. خوشبختانه آلیکو نیز همین‌ فکر را کرده بود. او در سخنرانی من شرکت نکرد ولی این به نفع کودکان نیجریه تمام شد. آلیکو ثروتمندترین مرد آفریقاست و فعالیت‌های تجاری‌اش رشد اقتصادی در کل قاره را به همراه آورده است. این نکته تاثیر‌گذار است، ولی من او را فردی می‌شناسم که همیشه در پی آن بوده تا پلی میان بخش خصوصی و بهداشت عمومی برقرار کند. به همین منظور سعی کرد بخش خصوصی Health Alliance را در نیجریه راه‌اندازی کند؛ و به همین دلیل است که او حامی تحقیقات کشاورزی و کنترل مالاریاست.
اضافه بر این آلیکو پیشگام مبارزه با فلج اطفال و دیگر بیماری‌ها نیز هست. آخرین باری که در نیجریه بودم با ده‌ها نفر دیدار کردیم از رهبران دولت‌ها گرفته تا بهداشت‌یاران. پس از اینکه من رفتم، آلیکو پیگیری کرد تا مطمئن شود آنچه را که قول داده‌اند‌، انجام می‌دهند. امسال نیجریه به کمترین میزان ابتلا به فلج اطفال دست یافته است. آلیکو از مهم‌ترین دلایل این اتفاق است.
بیل گیتس از مدیران بنیاد بیل و ملیندا گیتس است.

index:34|width:70|height:70|align:right فیبی فیلو
نیروگاه مُد سلین

من و فیبی در سال 1994 در دانشگاه سنترال سنت‌مارتین لندن با یکدیگر آشنا شدیم. از آن روز به بعد از هم جدانشدنی بودیم. من و او شانه به شانه‌ هم در پاریس کار کردیم، بچه‌های شیطانی که از لندن به خانه‌ مُد کلوئه آمده بودند. هنگامی که من تصمیم گرفتم تا جدا بشوم و برند خودم را راه‌اندازی کنم او در کلوئه باقی ماند و کلوئه را با هنر خود مسحور کرد، استعدادی انگلیسی که دنیای مد فرانسه را به تسخیر خود درآورد. او از معدود طراحان زن است، فیبی سادگی را ارج می‌نهد و کیفیت را به لباس زنان هدیه می‌بخشد. هنگامی که مردم بر کار او سرمایه‌گذاری کنند تا آخر عمر از نتیجه‌اش بهره خواهند برد. از نکات مشترک میان ما این است که مطمئن شویم لباسی که طراحی می‌کنیم در واقعیت هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت. او یک مادر است و خانواده‌اش را عزیز می‌داند؛ او از شما حمایت می‌کند، حسی که به زنانی که لباس‌هایش را می‌پوشند نیز انتقال می‌یابد. فیبی هنوز چیزهای زیادی برای ارائه کردن دارد و فکر می‌کنم همه منتظر حرکت بعدی او هستند. او در 20 سال گذشته دوست من بود و مادر من را می‌شناخت، نکته‌ای که برای من اهمیت زیادی دارد. به او افتخار می‌کنم و مطمئنم که همیشه انتظارات را برآورده خواهد کرد، او این استعداد را دارد و آن را از دست نخواهد داد.
استلا مک‌کارتی، برندی با نام خودش را در سال 2001 راه‌اندازی کرده است.

index:35|width:70|height:70|align:right کارل آیکان
تولد دوباره‌ گرگ وال‌استریت

من و کارل آیکان سال‌ها با هم رفاقت کرده‌ایم. صفت‌های زیادی برای ما به کار می‌بردند. «حمله‌کننده به شرکت‌ها»، «دزد سرمایه»، «غول خون‌آشام» و دیگر حرف‌های سخت؛ و همگی نادرست. اگرچه کارل کمی مشکل است ولی وجودش از بهترین اتفاقاتی است که برای تجارت آمریکایی افتاده است. هرچه می‌خواهید او را بنامید ولی آنچه هست را به رسمیت بشناسید: یک اکتیویست سهامدار. یک اکتیویست موفق. کارل برای حفظ تجارت آمریکایی خواستار ایجاد تغییر در آن است. کارل ایده‌های جدیدی روبه‌روی میز می‌گذارد. ایده‌هایی خلاقانه و حل‌کننده‌ مشکلات. او با سرمایه‌گذاری‌های عظیمش در شرکت‌های مختلف از ایده‌هایش پشتیبانی می‌کند. بیشتر مواقع حق با اوست. آنها به حرف‌های کارل عمل می‌کنند. تغییرات انجام می‌گیرد. کمپانی‌ها و تجارت آمریکا پیشرفت می‌کنند.
در این روند کارل بیش از اینکه به روسای هیات‌مدیره توجه داشته باشد به فکر سهامداران بوده است؛ و البته که به سرمایه‌ کارل افزوده می‌شود. کارل دوست‌داشتنی نیست؟ آمریکا چطور؟
تی‌بون پیکنز یک سرمایه‌گذار آمریکایی است.

index:36|width:70|height:70|align:right چارلی رز
ژورنالیستی که قدرتمندان را خلع سلاح می‌کند

با گذشت سالیان، تحلیل‌های سیاسی در تلویزیون -‌‌از هر دو طرف چپگرا و راستگرا- تندتر شده‌اند. هردو طرف با ارائه‌ آمارهای تکراری راجع به یک موضوع حرف می‌زنند. درست به همین دلیل است که حضور شخصی مانند چارلی رز از اهمیت برخوردار است.
مصاحبه‌های طولانی چارلی اندیشمندانه، حقیقی و کاوشگرانه هستند. مکالماتی هستند از جنس مصاحبت با دوستان نزدیک و خانواده‌مان. یعنی زمانی که فکر می‌کنیم. حرف می‌زنیم و به مسائل مهم می‌پردازیم.
مصاحبه‌های چارلی به ما امکان می‌دهند این نوع مکالمات را با جالب‌ترین افراد در سطح جهانی بیازماییم؛ و به ما اجازه می‌دهند صداقتی را که از بحث‌های عمومی حذف شده است‌، تجربه کنیم.
به عنوان کسی که در مقابل چارلی بر سر میز نشسته است می‌توانم به شما بگویم: هیچ کس در آمریکا به ‌اندازه‌ چارلی نمی‌تواند شما را خلع سلاح کند و در نتیجه او از مهم‌ترین و موثرترین ژورنالیست‌هاست.
مایکل بلومبرگ شهردار سابق نیویورک است.

index:37|width:70|height:70|align:right ناتالی مسنت
مامور ویژه‌ مد لباس در اینترنت

کلمه آینده‌نگر بیش از حد استفاده شده است. به نوعی حتی مورد سوءاستفاده نیز قرار گرفته است. افراد کمی هستند که می‌توانند آنچه را که وجود خارجی ندارد، ببینند. آن را خلق کنند. توصیفش کنند؛ و دیگران را متقاعد کنند تا آنها نیز این‌گونه عمل کنند. ناتالی مسنت یکی از این افراد است. او دنیایی را متصور شد که مردم 2000 دلار برای خرید یک شلوار جین بپردازند، جایی که می‌توانید هر آنچه را که می‌خواهید در آن به دست ‌آورید، جایی که صفحات مجلات و فداِکس با هم یکی می‌شوند.
آن را می‌خواهید؟ می‌توانید آن را داشته باشید. در اینجا کلیک کنید. او در سال 2000 وب‌سایت‌ Net-a-porter را برای اشیای لوکس به راه انداخت. تصور او بسیار واضح و درخشان بود. او توانست برند‌هایی همچون مارک جیکابز، کلوئه و جیمی چو را متقاعد کند تا برای عرضه اجناس‌شان از یک مدل تجاری که پیش از این تجربه نشده بود، استفاده کنند. واضح به نظر می‌رسد؟ فقط به این خاطر که او این روش را به راه انداخت. دنیای مد و تجارت به طرز عجیبی در 10 سال گذشته تغییر کرده‌اند، بخشی به دلیل وجود زنی که خود را یک صخره می‌داند. من که سهام زیادی از آن را خریداری خواهم کرد.
جنا لیونز مدیر هنری J.Crew است.

index:38|width:70|height:70|align:right حسین رحمان
طراح تکنولوژی‌های پوشیدنی

بعد از به وجود آمدن گوشی‌های هوشمند، مسابقه‌ای برای تکنولوژی‌های پوشیدنی به راه افتاده است. اپل، گوگل و سامسونگ در تلاشند تا ابزارهای تکنولوژیک ما را شخصی‌تر کنند و سنسور‌هایی را در آنها جاسازی می‌کنند تا همه چیز از ضربان قلب تا میزان آب بدن‌مان را‌ اندازه‌گیری کنند. با این وجود حسین رحمان با ارائه‌ دست‌بندهای کامپیوتری UP از همه‌ آنها جلوتر است. از سال 1999 که رحمان Jawbone را پایه گذاشت همواره از مد روز جلوتر حرکت کرده است. او هدست‌های بلوتوث را به یک اثر هنری بدل کرد که در موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو و مرکز پمپیدو در پاریس به نمایش درآمدند. او بلندگو‌های بی‌سیم را طراحی کرد، پیش از آنکه به تولید میلیونی برسند؛ و با ارائه‌ دست‌بندهای ورزش و استراحت UP کمپانی Jawbone را به یکی از مهم‌ترین شرکت‌ها در زمینه‌ تکنولوژی پوشیدنی تبدیل کرد. این دست‌بندها زیبا هم هستند و بر دستان ستارگانی مانند گویینت پالترو و دمی مور نیز دیده شده‌اند. بسیاری از کمپانی‌های «سیلیکون ولی» بهای بسیار زیادی برای دیزاین می‌پردازند. رحمان یکی از معدود افرادی است که ثابت کردند این موضوع تا چه حد اهمیت دارد.
مت ولا سردبیر بخش تکنولوژی و تجارت مجله‌ تایم است.

index:39|width:70|height:70|align:right تونی فادل
مهندس خانه‌های هوشمند

ساختن اشیا بسیار سخت است. ساختن چیزهایی که به کار بیایند بسیار مشکل است. ساخت محصولات زیبایی که درخور سلیقه‌ همه مصرف‌کنندگان باشد و دنیای تجارت را نیز تکان دهد تقریباً هرگز اتفاق نمی‌افتد. من این مشکلات را درک می‌کنم زیرا ترکیب کردن دیزاین، مهندسی و کارآفرینی از 20سالگی دغدغه‌ مشترک من و تونی فادل بوده است. «یک مهندس فوق‌العاده و با‌احساس» چیزی بود که مردم در دهه 90 راجع به تونی در سیلیکون ولی می‌گفتند. این فقط ظاهر قضیه است. تونی در این کار دو‌بار موفق شده است: نخستین بار با ساخت آی‌پاد برای شرکت اپل؛ و دومین بار با ساخت ترموستات Nest Labs کمپانی که چهار سال پیش تاسیس کرد و اخیراً گوگل آن را خریداری کرد. آیا به نقش او در ساخت و توسعه‌ گوشی‌های آیفون اشاره کردم؟ بسیاری از مردم همه‌ عمر تلاش می‌کنند یک بار به موفقیتی دست بیابند که به حساب بیاید، موفقیتی که به راستی در تجارب بشری تفاوت ایجاد کند. در سن 45سالگی تونی دو‌ بار چنین موفقیتی را کسب کرده است، شاید هم سه بار. چه تفاوتی دارد؟ بی‌صبرانه منتظرم که بدانم حرکت بعدی‌اش چه خواهد بود؟
ایوز ِهار پایه‌گذار آژانس دیزاین Fuseproject است.

index:40|width:70|height:70|align:right ایوان اشپیگل و بابی مورفی
پشت پرده‌ عکس‌های ناپدید‌شونده

اعتراف می‌کنم نخستین باری که راجع به Snapchat شنیدم از آن استقبال نکردم. عکس‌هایی که پس از دیدن ناپدید می‌شوند؟ من به تولید عکس، ادیت و ذخیره آن و تصمیم‌گیری برای نوع ارسال آن، عادت کرده بودم. ایوان اشپیگل و بابی مورفی کل این روند را زیر سوال بردند و روشی پیشرفته و سریع را جایگزین آن کردند: لحظه را ثبت کن، تصمیم بگیر برای چه کسی آن را ارسال کنی و چه مدت می‌توانند به آن عکس نگاه کنند پیش از آنکه عکس برای همیشه ناپدید بشود. ایوان به تازگی گفته است: «اسنپ‌چت محتوا را به کنار می‌راند و بر احساساتی که در آن لحظه پدید آمده است تمرکز دارد. فارغ از اینکه محتوا چگونه به چشم می‌آید.» طبیعت بصری، شخصی و زودگذر عکس‌های لحظه‌ای به مردم آزادی عمل داده است. روزانه 400 میلیون عکس فوری ارسال می‌شود. اسنپ‌چت بسیار شبیه شخصیت ایوان و بابی است و حتی محلی که کمپانی در آن خانه کرده است، ساحل ونیز در کالیفرنیا: تازه، کمی خام و بسیار جذاب.
جک دورسی بنیانگذار و مدیرعامل توئیتر و اسکویر است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها