شناسه خبر : 19817 لینک کوتاه

شاخص بورس طی هفته گذشته یک درصد رشد کرد

سرعت‌گیری دلار در بازار کالایی

بازارهای استراتژیک کالایی مانند نفت و طلا که در هفته‌های گذشته، ‌ روند صعودی را در پیش گرفته بودند با تقویت دلار در مقابل سایر ارزها روند محتاط‌تری را طی کردند و در مقابل رشد آنها، ‌ یک سرعت‌گیر به نام دلار قرار گرفت.

المیرا ابوالفتحی / مجید حیدری

بازارهای استراتژیک کالایی مانند نفت و طلا که در هفته‌های گذشته،‌ روند صعودی را در پیش گرفته بودند با تقویت دلار در مقابل سایر ارزها روند محتاط‌تری را طی کردند و در مقابل رشد آنها،‌ یک سرعت‌گیر به نام دلار قرار گرفت. در هفته گذشته شاخص دلار در مقابل سایر ارزهای جهانی به بیشترین مقدار در چهار ماه اخیر رسید. کارشناسان انتشار آمارهای امید‌بخش از اقتصاد آمریکا را مهم‌ترین عامل این رشد تلقی کردند. این روند باعث شد که در هفته گذشته بهای نفت و طلا روند کم‌نوسان و در مقاطعی کاهشی را پشت سر بگذارد. در هفته گذشته، بازارهای داخلی همچنان روند کم‌نوسانی را پشت سر گذاشتند و طی هفته یک درصد به ارزش شاخص بورس تهران افزوده شد. این شاخص با ثبت عدد 74 هزار و 514 به بیشترین مقدار طی یک ماه اخیر خود رسید.

تقویت دلار در مقابل سایر ارزها
در هفته گذشته، رخدادهای موجود در بازارهای جهانی باعث شد که نرخ دلار در برابر سایر ارزها تقویت شود. به گزارش بانک مرکزی روز دوشنبه، در پی شکست کودتای نظامی ترکیه، دولت این کشور هزاران نفر از نیروهای نظامی را دستگیر و برخی از نیروهای پلیس را اخراج کرد. بهترشدن شرایط در این کشور، نگرانی‌ها پیرامون احتمال تشدید دور دیگری از آشفتگی‌های سیاسی و اقتصادی اروپا را کاهش داد و سرمایه‌گذاران را به خرید ارزهای پرریسک ترغیب کرد. در روز دوشنبه هفته گذشته نرخ دلار در برابر ین با 5 /1 درصد تقویت، به بالاترین سطح سه هفته اخیر خود نزدیک شد. در این روز، روند نزولی لیر ترکیه در برابر دلار در ابتدای معاملات معکوس شد و در مقطعی از معاملات با سه درصد رشد از پایین‌ترین سطح سه هفته اخیر رهایی یافت. پس از اظهارات مارتین ویل، یکی از سیاستگذاران بانک مرکزی انگلیس، مبنی بر عدم نیاز به کاهش نرخ‌های بهره و اشاره به مشکلات ناشی از کاهش بیشتر نرخ‌های بهره و افزایش سیاست‌های انبساطی، نرخ پوند در برابر دلار 55 /0 درصد تقویت شد. در روز سه‌شنبه، انتشار آمار مبنی بر رشد بیش از انتظار شروع به ساخت مسکن آمریکا در ماه ژوئن و افت قابل ملاحظه نرخ یورو در برابر دلار، منجر به تقویت شاخص دلار به بالاترین سطح چهار ماه اخیر شد و شاخص دلار معادل 148 /97 واحد ثبت شد. تداوم انتشار آمارهای مثبت اقتصادی آمریکا با ارائه گزارش اشتغال این کشور در ماه ژوئن مبنی بر افزایش بیش از انتظار 287 هزار فرصت شغلی توسط کارفرمایان سبب شده برخی سرمایه‌گذاران به گمانه‌زنی پیرامون افزایش نرخ‌های بهره شبانه آمریکا در ماه‌های آتی بپردازند. در روز سه‌شنبه، نرخ دلار در برابر ین در ابتدای معاملات به بالاترین سطح سه هفته اخیر رسید، اما با تغییر روند صعودی اولیه و شکست میانگین متحرک ساده 50‌روزه، در نهایت 1 /0 درصد تضعیف شد.

تضعیف نرخ پوند
در بریتانیا، تمرکز سرمایه‌گذاران بر گزارش افزایش بیش از انتظار نرخ تورم این کشور و اعلام صندوق بین‌المللی پول مبنی بر کاهش دورنمای رشد اقتصادی در سال‌های 2016 و 2017، به دلیل نگرانی‌ها پیرامون خروج از اتحادیه اروپا، سبب شد نرخ پوند در برابر دلار 3 /1 درصد تضعیف شود. در چهارشنبه، شاخص بهای دلار به 24 /97 واحد رسید و بیشترین میزان چهارماهه نسبت به سایر ارزها به ثبت رسید. انتظارات افزایش رشد اقتصادی توسط فدرال‌رزرو باعث می‌شود که نرخ بهره قبل از پایان سال افزایش یابد و این موضوعی است که بر افزایش نرخ دلار در برابر سایر ارزها تاثیر گذاشته است. روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی اشاره کرد که بیشتر مقام‌های کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو به این نتیجه رسیده‌اند که انقباضی‌ترشدن سیاست پولی آمریکا در همین سال میلادی ممکن است. آمارهای وزارت بازرگانی آمریکا نشان می‌دهد که شروع به ساخت و ساز در این کشور 8 /4 درصد رشد کرده، موضوعی که ناشی از افزایش قدرت اقتصاد این کشور است.

روند نزولی در بهای نفت
در هفته گذشته، تقویت دلار باعث شده بود که روند نزولی بر قیمت نفت و طلا حکمفرما باشد. در هفته گذشته بهای هر بشکه نفت برنت تا نیمه کانال 40 دلار پایین آمد، اگر چه قیمت‌های منتشر شده در ابتدای هفته در سطح 47 دلار قرار داشت. تقویت شاخص دلار و اشباع جهانی عرضه سوخت، پیش‌بینی‌ها پیرامون کاهش ذخایر نفت خام آمریکا را تعدیل کرد. در نتیجه، قیمت‌های نفت نسبت به ابتدای هفته کاهش قابل توجهی داشتند. در روز دوشنبه، در پی افزایش ذخایر نفت خام و محصولات پالایشی آمریکا و به تبع آن تشدید نگرانی‌ها پیرامون اشباع مجدد بازار نفت خام، قیمت‌های این ماده سیاه بیش از یک درصد کاهش یافت. پایگاه تحلیلی مورگان استنلی نیز با وجود پیش‌بینی توازن عرضه و تقاضا در بازار نفت تا اواسط سال 2017، به افزایش موانع بنیادی در این زمینه اشاره کرد. روز سه‌شنبه، تقویت شاخص دلار و اشباع جهانی عرضه سوخت، پیش‌بینی‌ها پیرامون کاهش ذخایر نفت خام آمریکا را تعدیل کرد. در نتیجه، قیمت‌های نفت یک درصد کاهش داشتند. همچنین به گزارش بانک مرکزی، تعطیلی پایانه نفتی در شرق لیبی به دلیل اعتراض کارگران به سطح دستمزدها و به تبع آن کاهش 100 هزار بشکه‌ای تولید نفت این پایانه در روز، منجر به محدود شدن افت بهای نفت در ابتدای معاملات شد. در هفته گذشته، موسسه نفت آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد ذخایر نفت خام این کشور در هفته گذشته 3 /2 میلیون بشکه افت داشته است. این رقم بالاتر از پیش‌بینی کاهش 1 /2 میلیون بشکه‌ای تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز بود. این گزارش تاکید می‌کند که ذخایر فرآورده‌های نفتی شامل گازوئیل با افت ناگهانی 484 هزار بشکه‌ای مواجه شده و ذخایر بنزین نیز افزایش غیرمنتظره 805 هزار بشکه‌ای را تجربه کرده است.

اثر انتشار گزارش ذخایر نفت خام
اداره اطلاعات انرژی آمریکا قرار است آمار مربوط به حجم ذخایر نفت خام این کشور را چهارشنبه منتشر کند. اگر این اداره تایید کند که حجم ذخایر کاهش ‌یافته، این نهمین هفته متوالی است که حجم ذخایر نفت خام آمریکا، روند نزولی را طی می‌کند. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، اولیویر جاکوب، تحلیلگر بازار نفت در موسسه پتروماتریکس گفت: «اگر گزارش هفتگی نشان دهد که تغییر بیشتری در میزان ذخایر نفت خام آمریکا ایجاد شده ما انتظار داریم که معاملات با حجم پایین در بازار تداوم پیدا کند.» از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد معاملات آسیایی نیز بر روند قیمت نفت تاثیر داشته است. بن له‌بران، تحلیلگر بازار نفت در موسسه آپشنز اکسپرس استرالیا گفت: «قیمت‌ها در معاملات آسیایی اندکی پایین آمده و تجار و سرمایه‌گذاران در میانه وضعیت خوش‌بینی و بدبینی قرار دارند و نمی‌دانند قیمت نفت بالاتر خواهد رفت یا پایین‌تر.» او تاکید کرد بازار منتظر انتشار آمارهای مربوط به ذخایر نفت خام آمریکا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه است تا جهت بعدی حرکت قیمت‌ها مشخص شود.

همکاری روسیه با اوپک منتفی است
در هفته گذشته، اظهارات وزیر انرژی روسیه که گفته امیدی به هماهنگی میان مسکو و اوپک بر سر محدود کردن تولید نفت ندارد نیز در افت قیمت‌ها موثر بوده است. به گفته او، روسیه درباره هماهنگی بر سر محدود کردن تولید با اوپک صحبت نمی‌کند و تولید نفت این کشور امسال به 543 تا 544 میلیون تن خواهد رسید و رکورد بالاترین رقم 30 سال گذشته را خواهد شکست. به گزارش رویترز، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت، بعد از تلاش ناکام برای محدود کردن مشترک تولید نفت در اوایل امسال، وی دیگر هماهنگی با اوپک در زمینه تولید نفت را محتمل نمی‌داند. نواک گفت: «ما درباره مسائل مربوط به هماهنگی اقدامات بین روسیه و اوپک صحبت نمی‌کنیم، ما نمی‌توانیم در زمینه کاهش تولید توافق کنیم، زیرا چنین ابزارها و مکانیسم‌هایی را در اختیار نداریم.» سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت از جمله روسیه نتوانستند در ماه آوریل در دوحه بر سر محدود کردن تولید به منظور تقویت قیمت‌ها به توافق برسند. افت قیمت نفت، به عنوان اصلی‌ترین کالای صادراتی روسیه موجب شده تا اقتصاد این کشور آسیب ببیند و در سال گذشته رشد منفی 7 /3‌درصدی را تجربه کند. وزیر انرژی روسیه گفت، احتمالاً در کنفرانسی در الجزایر در پایان ماه سپتامبر با وزیر انرژی جدید عربستان دیدار خواهد کرد.

حبس بازه‌ای طلا
فلز زرد در بیشتر روزهای هفته گذشته میان قیمت 1320 و 1335 دلار نوسان می‌کرد. نوسان محدود در این دامنه، نتیجه اثر‌گذاری عوامل افزایشی و کاهشی گذرا بود. اما بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران، چشم‌انداز خوب این کالای گرانبها همچنان پابرجا مانده است. طلا با وجود اثرگذاری رشد شاخص‌های دلار و سهام و افت بهای نفت، در کانال 1300 دلار مقامت می‌کند. این رویه باعث شد که پیش‌بینی قیمت بسیار بالاتر در درازمدت نیز وجود داشته باشد. اونس روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های 1328 و 1332 دلار ایستاد، در روز چهارشنبه نیز قیمت را با 1333 دلار آغاز کرد، ولی با افزایش قیمت دلار کمی کاهش یافته و به سمت کانال 1320‌دلاری حرکت کرد.

مقاومت فلز زرد
اونس طلا در روز سه‌شنبه چهار دلار افزایش یافت، این در حالی بود که اکثر بازارهای کالاهای خام تحت فشار بودند. آنچه روز سه‌شنبه هفته گذشته به طلا کمک کرد، افت بیشتر شاخص‌های سهام جهان و تعدیل فنی در پی فشار فروش روزهای قبل بود. این در حالی بود که رشد شاخص دلار توانست روند بیشتر کالاها را کاهشی کند. روز سه‌شنبه، بازارهای سهام جهان شاهد عقب‌نشینی اصلاحی از روند روزهای قبل بودند. این وضعیت به طلا کمک کرد، اما از طرف دیگر مطرح ‌شدن احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در سال جاری میلادی به ضرر فلز زرد عمل کرد. اونس روز چهارشنبه را در ابتدای محدوده 1330 دلار آغاز کرد، اما خیلی زود به کانال 1320 دلار رفت. ادامه رشد شاخص دلار مهم‌ترین دلیل افت طلا در روز چهارشنبه بود، اگرچه در قیمت‌های پایین‌تر،‌ خرید طلا افزایش می‌یافت. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «اینترنشنال بیزینس تایمز»، تحلیلگران موسسه مالی «سوسدن فایننشال» بر این باورند که قیمت جهانی طلا در سه ماه سوم امسال بین 1210 تا 1425 دلار در هر اونس در نوسان خواهد بود. بر اساس این گزارش تحلیلگران موسسه مالی سوسدن معتقدند: «همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد قیمت طلا در سه ماه دوم امسال نیز روندی صعودی داشته و نگرانی‌های سیاسی موجب افزایش تقاضای فیزیکی و مکان امن سرمایه‌گذاری شده است.»

نوسان کم‌دامنه در بازار ارز
در هفته گذشته دلار در بازار آزاد تهران در بازه بین 3500 تا 3515 نوسان می‌کرد. نوسان‌های محدود دلار در روزهای پایانی تهران، باعث شده این بازار جذابیت زیادی برای فعالان بازار نداشته باشد. در چنین شرایطی، تعداد زیادی از معامله‌گران ترجیح داده‌اند که در بازار فعالیت چندانی نداشته باشند. به گفته فعالان، به طور ماهانه در روزهای انتهای ماه، تقاضا برای کاهش نقدینگی معامله‌گران در بازار پایین می‌آید. همچنین، در روزهای انتهای هفته گذشته، ارزش دلار در مناطق مرزی، به مقدار قابل توجهی بالاتر از بازار داخلی نبود تا قیمت از این ناحیه نیز تحت تاثیر قرار نگیرد. دلار که در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، در دامنه محدود 3500 تا 3510 تومان نوسان کرده بود، روز چهارشنبه نیز به این روند ادامه داد. در پنجمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3502 تومان آغاز کرد که کاهشی سه‌تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز سه‌شنبه داشت. البته قیمت دلار در ساعات انتهایی روز چهارشنبه در بخش غیررسمی بازار مقداری بالاتر رفت. در انتهای هفته رشد جزیی نرخ حواله درهم در کنار بالا بودن قیمت دلار در معاملات فردایی و امروزی نسبت به معاملات نقدی دو عاملی بودند که در رشد قیمت شاخص ارزی اثرگذار بودند.

افزایش یک‌درصدی شاخص سهام
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته با رشد یک‌درصدی به عدد 74 هزار و 514 واحد رسید که در یک ماه گذشته به بیشینه مقدار خود رسیده است. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد نزدیک به یک درصد (9 /0درصدی) رو‌به‌رو بود و به رقم 13 هزار و 831 واحد رسید که با توجه به سری زمانی در دوسال گذشته تقریباً نزدیک به محدوده بیشینه مقدار خود است. علاوه بر این، شاخص فرابورس نیز در هفته گذشته افزایش 7 /2‌درصدی را تجربه کرد و به عدد 787 رسید. به این ترتیب، به‌رغم بسته بودن بیش از 53 نماد که بیش از 23 درصد از کل ارزش بازار را به خود اختصاص می‌دادند، اغلب صنایع در هفته گذشته با رشد همراه بوده‌اند به طوری‌ که، صنعت انتشار و چاپ و صنعت زغال سنگ به ترتیب با 8 /15 و 2 /15 درصد و پس از آن صنعت استخراج نفت با 8 /6 درصد، بهترین عملکرد را در میان صنایع داشته و صنعت فنی مهندسی، زراعت و حمل و نقل به ترتیب با افت 9 /2، 7 /2 و 6 /2‌درصدی بدترین عملکرد را به خود اختصاص داده‌اند. در بین تک‌نمادها گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان در هفته گذشته با ثبت بازدهی 19‌درصدی بیشترین بازدهی را در بین نمادها به خود اختصاص داد و پس از چهار روز سبزپوش بودن، روز سه‌شنبه جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف شد. در عین حال بدترین بازدهی را نیز وصنعت به خود اختصاص داد تا بهترین و بدترین عملکرد در بین نمادها به گروه سرمایه‌گذاری‌ها اختصاص یابد. گروه سرمایه‌گذاری در هفته گذشته با افت 1 /0‌درصدی روبه‌رو بود. به‌رغم بسته بودن بسیاری از نمادها ارزش کل معاملات در بورس و فرابورس با رشد چشمگیر 20‌درصدی مواجه بود و به 1217 میلیارد تومان رسیده است.

بیشترین معاملات در خودرویی‌ها
در هفته گذشته، بیشترین ارزش معاملات به گروه خودرو و پس از آن به بانک‌ها اختصاص یافت و در میان گروه بانکی‌ها بیشترین ارزش معاملات مختص بانک صادرات بود. بانک صادرات در هفته گذشته بازده تقریباً 8 /2‌درصدی را ثبت کرده است به علاوه، به‌رغم افت 6 /0درصدی برای گروه‌های شیمیایی، بیشترین ارزش بازار به این صنعت اختصاص یافت.

بسته شدن نمادها در فصل مجامع
همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد در اغلب روزهای هفته گذشته بسیاری از نمادها به دلیل برگزاری مجامع عادی سالانه بسته شده‌اند و در معاملات بورس حضور نداشته‌اند. البته چندی از مجامع بانک‌ها به دلیل سختگیری بانک مرکزی در دادن مجوز به علت آماده نبودن صورت‌های مالی، برای برگزاری مجمع به تعویق افتاد. علاوه بر این، مجمع گروه مپنا نیز به دلیل افشای مسائل بااهمیت برگزار نشد. بنابر گزارش بورس‌پرس، با رای دادگاه 47 درصد سهام این شرکت از آستان قدس به دولت بازگردانده خواهد شد.
پتروشیمی زاگرس در گزارش سه‌ماهه 613 ریال به ازای هر سهم محقق کرده و 51 درصد از بودجه سالانه خود را پوشش داده است. پس از انتشار این گزارش سهام این شرکت مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته و طی سه روز اخیر با صف خرید مواجه شد. در میان شرکت‌های پتروشیمی، پتروشیمی فارابی در هفته اخیر رشد 11‌درصدی را ثبت کرده است.
از دیگر خبرهای مهم هفته گذشته تعدیل منفی نماد بانک ملت بود. بر این اساس بانک ملت سود خود را از 9 /19 میلیارد ریال برای سال ۱۳۹۴ به رقم 8 /14 میلیارد ریال کاهش داد تا سود هر سهم «وبملت» از ۵۰۰ ریال به ۳۷۲ ریال (معادل 26 درصد) کاهش پیدا کند. در حالی که جزییات کاهش این سود همچنان از چشم بازار مخفی است و این نماد با توجه به تعدیل با اهمیت سودآوری و برگزاری مجمع متوقف است. صورت‌های مالی حسابرسی‌شده این نماد و سایر نمادهای این گروه نیز همچنان منتشر نشده و در نتیجه در مجمع عمومی عادی که به طور فوق‌العاده برگزار شد از تصویب صورت‌های مالی خبری نبود و به تبع آن سودی نیز تقسیم نشد. در همین حال، در هفته گذشته بانک پاسارگاد نیز با انتشار نامه بانک مرکزی از لزوم اخذ 250 میلیارد تومان ذخیره بیشتر خبر داد که سبب کاهش تقریباً 50‌ریالی از سود هر سهم بانک پاسارگاد خواهد بود. شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر پیش‌بینی جدید سود هر سهم سال مالی جاری را با تعدیل مثبت 32درصدی، 220 ریال اعلام کرد که در گزارش سه‌ماهه منتشر‌شده 20 درصد آن را پوشش داده است. پیش‌بینی رشد فروش، عامل اصلی رشد برآورد سود بوده است. تعدیل مثبت این شرکت نیز موجب اقبال معامله‌گران در بازار سهام شده و نماد این شرکت معاملات روز جاری را با صف خرید سنگین به پایان رسانده است. در گروه کانه‌های فلزی، چادرملو و فولاد صبانور نیز با صف خرید آخرین روز معاملاتی هفته را به اتمام رسانده‌اند. شاخص گروه کانه‌های فلزی در هفته اخیر 5 /6 درصد رشد داشته است.
نیروگاه دماوند در سه‌ماهه 198 ریال سود محقق کرده که 44 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشته است. افت 24درصدی فروش مهم‌ترین دلیل کاهش سود هر سهم بوده است.

اثر رکود در بازار
به گفته مدیرعامل تعاونی‌های لبنی، به دلیل رکود حدود نیمی از کارخانجات لبنی در کشور تعطیل شده‌اند. این درحالی است که گروه غذایی به جز قند در هفته گذشته با رشد 3 /2‌درصدی همراه بود و ارزش معاملات 119 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این گروه که در هفته گذشته درمیان 30 شرکت با بیشترین ارزش بازار قرار داشت از ابتدای سال بازدهی 4 /43‌درصدی را داشته است. در گروه سیمان، به دلیل رکود ساخت و ساز در عراق و کاهش صادرات سیمان، هشت شرکت برای صادرات سیمان و کلینکر به این کشور انتخاب شده‌اند. این شرکت‌ها شامل سیمان بهبهان، سیمان هگمتان، سیمان سامان غرب، سیمان ایلام، سیمان خوزستان، سیمان نهاوند، سیمان ارومیه و سیمان کارون بوده و بیشترین سهمیه نیز متعلق به شرکت سیمان غرب است. در بازار داخلی سیمان، همچنان قیمت‌گذاری این محصول با مناقشاتی همراه است، پیشتر انجمن صنفی سیمان با افزایش قیمت سیمان موافقت کرده بود ولی به دلیل رکود در بازار و عدم فروش مناسب شرکت‌ها، این افزایش قیمت‌ها به سرانجام نرسید. هفته گذشته شاخص صنعت سیمان افت 7 /0درصدی را ثبت کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید