شناسه خبر : 19460 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گرایش معامله‌گران به سمت نمادهای صنایع کوچک

ابهام در صنایع پرپتانسیل بازار

بازار سهام هفته گذشته تحت تاثیر خبر تصویب نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها در کمیسیون صنایع مجلس، عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی و دولت و برخی گزارش‌های مالی شرکتی پر‌عرضه بود و شاخص کل در کانال ۸۷ هزارواحدی نوسان کرد.

رزا فیروزی
بازار سهام هفته گذشته تحت تاثیر خبر تصویب نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها در کمیسیون صنایع مجلس، عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی و دولت و برخی گزارش‌های مالی شرکتی پر‌عرضه بود و شاخص کل در کانال 87 هزارواحدی نوسان کرد.
در حالی که سرمایه‌گذاران هنوز افزایش نرخ گاز به 13 سنت را باور نداشتند، در کمیسیون صنایع مجلس نرخ 18 سنت به تصویب رسید که البته واکنش‌های متفاوتی را در بین مسوولان در پی داشت. به نظر می‌رسد نرخ 18 سنت چندان مورد نظر دولتی‌ها و مجلسی‌ها نیست و امکان تغییر نرخ در کمیسیون تلفیق وجود دارد. زیرا موید‌ حسینی قبلاً بارها بر نرخ 13 سنت تاکید کرده بود و مهدوی‌ابهری دبیر انجمن صنعت پتروشیمی هم در مصاحبه با خبرگزاری‌ها نرخ 18 سنت را غیر‌منطقی عنوان کرده است. در حالی نرخ خوراک بار دیگر صنعت پتروشیمی را پر‌عرضه کرد که آمار صادرات آذرماه بیانگر رشد چشمگیر صادرات اوره و متانول نسبت به ماه‌های قبل است که می‌تواند ناشی از توافق ژنو و تسهیل در صادرات باشد. از طرف دیگر محصولات پتروشیمی عرضه‌شده در بورس کالا نیز با استقبال معامله‌گران مواجه شده و فزونی تقاضا بر عرضه، رشد قیمت را در برخی محصولات رقم زده است. نرخ خوراک گاز و ابهامات آن به سهام پتروشیمی فرصت خودنمایی نداده است. این در حالی است که نسبت قیمت بر درآمد بیشتر شرکت‌های گروه، چهار و پنج است. هفته گذشته بازار سهام تحت تاثیر ابهامات نرخ خوراک در صنعت پتروشیمی و نیز مصوبه دولت در خصوص عرضه سهام بانک‌ها، خودرویی‌ها و مخابرات توسط سازمان خصوصی‌سازی، به سمت سهام کوچک متمایل شد. شفاف‌سازی در نمادهای ساختمانی، نتوانست این گروه را از رشد باز دارد. سازمان بورس تلاش می‌کند تا با توقف نمادها و اخذ گزارش شفاف‌سازی، از رشد بی‌رویه قیمت در برخی نمادهای کوچک جلوگیری کند که در این زمینه چندان موفق نبوده است. البته سرمایه‌گذاران کمی محتاط‌تر شده‌اند اما بررسی رفتار سرمایه‌گذاران بیانگر آن است که به گزارش مالی در نمادهای بزرگ بیشتر واکنش نشان می‌دهند تا نمادهای کوچک. در هفته گذشته گزارش مالی چند شرکت منتشر شد که پوشش سود خوبی طی شش ماه نداشتند اما باز هم خریداران در صف خرید آنها قرار گرفتند. ورود نقدینگی قابل توجه به بازار و حضور چشمگیر سرمایه‌گذاران حقیقی سبب توسعه نوسان‌گیری در بازار سهام و حرکت‌های دنباله‌رو شده است. به همین دلیل است که نسبت قیمت بر درآمد در صنایع کوچک رشدی بیش از دو برابر نسبت به ابتدای سال داشته است. انبوه‌سازی، ساخت محصولات فلزی، وسایل اندازه‌گیری پزشکی، ماشین‌آلات و تجهیزات، برق، لاستیک و پلاستیک، سایر محصولات کانی غیر‌فلزی، ساخت محصولات فلزی، بیمه، بانک، چاپ و تکثیر، استخراج نفت و گاز، استخراج سایر معادن توسط سرمایه‌گذاران مورد تقاضا قرار گرفتند و نسبت قیمت بر درآمد آن را به بیش از دو برابر افزایش دادند.
بیشترین رشد نسبت قیمت بر درآمد را صنعت حمل و نقل با 453 درصد رشد داشته است. نسبت قیمت بر درآمد آن از 11 به 65 رسیده است. این صنعت به دلیل رفع تحریم کشتیرانی از فهرست اتحادیه اروپا مورد توجه قرار گرفت و روز دوشنبه، بازگشایی نماد حکشتی بعد از تعدیل 13 درصدی ناجی شاخص از امواج منفی شد. حسینا نماد تازه‌‌وارد این صنعت نیز از بدو ورود تا‌کنون با صف خرید همراهی می‌شود. صنعت خدمات فنی مهندسی با اقبال بازار، نسبت قیمت بر درآمد خود را از 7/4 درصد در ابتدای سال به 22 درصد رساند. صنعت محصولات چوبی رشد 294درصدی را در نسبت قیمت بر درآمد تجربه کرد. محصولات کاغذی و کاشی و سرامیک دیگر صنایعی بودند که بازار به آنها قیمت داد تا بیش از 220 درصد رشد را در نسبت قیمت بر درآمد تجربه کنند. در هفته گذشته، شاهد افزایش توجه بازار به سمت نمادهای فولادی و فلزی بودیم. اتفاقی که در سایه افزایش قیمت‌های جهانی و نیز رشد قیمت محصولات فولادی در بورس کالا افتاد. نسبت قیمت بر درآمد فلزات اساسی نسبت به ابتدای سال فقط 16 درصد رشد داشته است. این گروه هفته گذشته پر‌حجم ظاهر شد. شاید اگر عرضه‌های سنگین بانک تجارت در نماد فولاد نبود، اقبال این سهم ادامه می‌یافت. فولاد خوزستان سهمی که بعد از افزایش سرمایه به بازار برگشت و در روز دوشنبه به همراه حکشتی شاخص را نجات داد. اما آمارها بیانگر آن است که این شرکت با مشکل فروش مواجه است. با وجود آنکه صنایع کوچک این روزها بیشتر مورد توجه هستند اما به نظر می‌رسد کم‌کم بازار به سمت نمادهای بنیادی با پتانسیل بالا که از رشد بازار جامانده باشند، هدایت خواهد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران حقوقی بیشتر در صنایعی که این روز‌ها چندان مورد توجه نیستند، حضور دارند و اقدام به خرید سهام پتروشیمی، سنگ آهنی و چند‌رشته‌ای و فلزی می‌کنند. این گروه نسبت قیمت بر درآمدشان متناسب با بازار رشد نکرده و نسبت به متوسط بازار کمتر است. نسبت قیمت بر درآمد بازار در آذرماه به هشت رسیده و جالب آنکه صنعت پالایش جزو معدود صنایعی بوده که با کاهش نسبت قیمت بر درآمد مواجه شده است. بازار اگرچه تاکنون رشد سریعی داشته است اما هنوز صنایعی هستند که از رشد بازار جا مانده‌اند و حتی متوسط نسبت قیمت بر درآمدی کمتر از بازار دارند. صنایع پر‌پتانسیل نسبت به بازار حرکت کندی دارند و سرمایه‌گذاری در آنها نیازمند کمی شکیبایی است. صفتی که امسال به دلیل رشد سریع بازار و بازدهی‌های چشمگیر در مدت کوتاه، کمرنگ شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها