شناسه خبر : 19193 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گزارشی در مورد ثروتمندان جهان در سال ۲۰۱۵

ثروت بیشتر

بر اساس گزارش جدید موسسه WEALTH - X تعداد افراد بسیار ثروتمند در جهان در سال ۲۰۱۵ میلادی ۶ / ۰ درصد رشد داشته است.

بر اساس گزارش جدید موسسه WEALTH-X تعداد افراد بسیار ثروتمند در جهان در سال 2015 میلادی 6 /0 درصد رشد داشته است. با احتساب این رشد، جمعیت افراد بسیار ثروتمند در جهان، تنها 004 /0 درصد کل جمعیت بزرگسال جهان است. در حالی که ثروت در اختیار آنان در همین بازه زمانی 8 /0 درصد رشد داشته و به رقم 30 تریلیون دلار رسیده است که بالاترین رکورد در این زمینه محسوب می‌شود. این به طور خلاصه به آن معناست که ثروتمندان جهان در سال گذشته میلادی، ثروتمندتر شده‌اند. اما آیا در همه کشورهای جهان اوضاع به همین منوال بوده است؟
ابتدا لازم است تعریفی برای میزان ثروتی که می‌تواند یک فرد را در لیست افراد بسیار ثروتمند قرار دهد، داشته باشیم. بر اساس تعریف استفاده‌شده در این گزارش تنها اشخاص با ثروت خالص بیش از 30 میلیون دلار می‌توانند در این لیست قرار گیرند. در عین حال این گزارش نشان می‌دهد این افزایش ثروت به صورت همگن در همه کشورها رخ نداده است. به دلیل شرایط جهانی اقتصاد و بازار نفت، ثروتمندان ساکن کشورهایی که صادرکننده نفت محسوب می‌شوند در سال 2015 از زندگی خود کمتر از سال‌های پیش از 2014 رضایت داشتند. در واقع این نارضایتی تا حدی بوده است که این افراد در صورت امکان از کشورشان مهاجرت کرده‌اند. آمار نشان می‌دهد کشورهای روسیه و نروژ و استرالیا با کاهش میزان ثروت و همچنین تعداد ثروتمندان ساکن در داخل کشور مواجه شده‌اند. استرالیا در میان کشورهای توسعه‌یافته، بیشترین کاهش در تعداد شهروندان بسیار ثروتمند ساکن در داخل کشور را داشته است. استرالیا البته صادرکننده نفت نیست، اما گاز طبیعی و انواع سنگ‌های معدنی خصوصاً آهن را صادر می‌کند و در دهه‌های گذشته بزرگ‌ترین شریک تجاری این کشور، چین بوده است. کاهش رشد اقتصادی جهان و خصوصاً چین، قیمت مواد اولیه را کاهش داده است و کاهش تقاضای چین به طور خاص اثر منفی بحران جهانی اقتصاد بر استرالیا را شدیدتر هم کرده است. در نتیجه تعداد افراد بسیار ثروتمند این کشور در سال 2015 حدود 31 درصد کاهش یافته و به 2475 نفر رسیده است و میزان ثروت این افراد هم با 33 درصد کاهش به 295 میلیارد دلار کاهش یافته است. جمعیت افراد بسیار ثروتمند روسیه نیز 13 درصد کاهش یافته و به 1075 نفر رسیده است.
احتمالاً لازم به گفتن نیست که ایالات متحده محل زندگی بیشترین افراد بسیار ثروتمند در جهان است و حدود 69 هزار نفر یا به عبارتی یک‌سوم این عده، ساکن این کشور هستند. این گزارش همچنین نشان می‌دهد بحران اقتصادی جهان، سهم زنان را، چه از نظر تعداد و چه از نظر میزان ثروتی که در اختیار دارند، کاهش داده است. سهم زنان از مجموع ثروت خالص جهان از 14 درصد به حدود 11 درصد کاهش یافته است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها