شناسه خبر : 18631 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

احمدی‌نژاد پول زیادی برای عسلویه در اختیار داشت

گذر عسلویه از پیچ بهارستان

از زمانی که رئیس‌ مجلس از فازهای در حال توسعه پارس جنوبی بازدید کرد، صحبت‌های مختلفی در خصوص پیشرفت این فازها در دولت یازدهم عنوان شد.

از زمانی که رئیس‌ مجلس از فازهای در حال توسعه پارس جنوبی بازدید کرد، صحبت‌های مختلفی در خصوص پیشرفت این فازها در دولت یازدهم عنوان شد. با این حال، صحبت‌هایی که برخی از اعضای کمیسیون انرژی مطرح می‌کنند حاکی از آن است که تاکنون هیچ گزارشی در این مورد در کمیسیون انرژی مطرح نشده است. جلیل جعفری یکی از اعضای کمیسیون انرژی است که مساله بازدید سرزده رئیس مجلس از عسلویه را مطرح می‌کند. این عضو کمیسیون انرژی مجلس در عین حال در ریشه‌یابی مشکلات پارس جنوبی معتقد است دولت قبل، سرمایه کافی در اختیار داشت و به همین خاطر توسعه همزمان فازها را کلید زد. وی همچنین از کمک‌های مالی مجلس به وزارت نفت برای توسعه فازهای اولویت‌دار وزارت نفت خبر داد. جعفری، ضعف مدیریت و هدفمند جلو نرفتن برنامه‌های دولت قبل را دلیل تاخیرهایی می‌داند که در طول هشت سال در فازهای مختلف پارس جنوبی ایجاد شده است. با این حال، به گفته او می‌توان به برنامه‌های دولت یازدهم برای توسعه پارس جنوبی امیدوار بود چرا که مجلس نیز تسهیلات ویژه‌ای را برای کمک به این بخش در نظر گرفته است.



اخیراً رئیس مجلس بازدیدی از پارس جنوبی داشته و گزارشی از روند توسعه این بخش ارائه شده است. ارزیابی شما از این روند چیست؟
اصلاً گزارشی به ما ارائه نشده.

یعنی در جریان بازدید رئیس مجلس هم نبودید؟
خیر، اصلاً هیچ صحبتی با اعضای کمیسیون انرژی نشد و به یکباره ایشان تصمیم گرفتند به عسلویه سفر کنند. دست کم اگر اعضای کمیسیون انرژی خبر داشتند، با رئیس مجلس همراهی می‌کردند تا در جریان پیشرفت فازهای مختلف پارس جنوبی قرار گیرند.

در مورد گزارش بازدید چطور؟ نظرتان در مورد گزارشی که از روند پیشرفت پارس جنوبی به رئیس مجلس داده شده، چیست؟
در این رابطه نیز هیچ اطلاعی به اعضای کمیسیون داده نشده است. البته باید این مساله در جلسه آینده کمیسیون انرژی مطرح شود. اعضای کمیسیون باید در جریان روند پیشرفت فازهای مختلف پارس جنوبی قرار گیرند.

در مجموع روند پیشرفت کلی پارس جنوبی را چطور می‌دانید؟ در هر صورت گزارشی از پیشرفت فازهای مختلف در دولت‌های گذشته داشته‌اید...
در دولت‌های قبل وضع خوب بود و برخی فازها به درصدهای قابل ملاحظه‌ای نیز رسیدند. نباید دولت‌های قبلی را تخریب کرد. در هر صورت با وجود تحریم‌ها، تلاش‌های بسیاری برای پیشرفت فازها انجام شد و نمی‌توان کلیه فعالیت‌ها را نادیده گرفت. حتی دولت قبل کلیه فازها را با هم آغاز کرد تا توسعه پیدا کنند.

مساله درست همین‌جاست. بسیاری از انتقادهایی که به روند پیشرفت فازهای پارس جنوبی می‌شود این است که همه فازها به صورت همزمان پیش رفت.
خب دولت آقای احمدی‌نژاد پول داشت. یعنی آنقدر سرمایه در اختیار داشت که توانست کلیه فازهای مختلف پارس جنوبی را به صورت همزمان پیش ببرد.

اما همین مساله سبب شد تا تاخیرهای زمانی بسیاری ایجاد شود.
بله، باید ضعف مدیریت را از نکات اصلی تاخیر در پارس جنوبی دانست. یعنی پول و سرمایه کافی در اختیار بود و این امکان وجود داشت که کلیه فازها به بهره‌برداری برسد. اما آنچه اتفاق افتاد این بود که به دلیل هدفمند پیش نرفتن مساله و نبود اولویت‌بندی برای توسعه این فازها، در نهایت عقب‌ماندگی‌های بسیاری گریبان این بخش را گرفت. شاید بهتر بود که دولت قبل نیز اولویت‌بندی انجام می‌داد و سرمایه‌هایی را که در اختیار داشت، به صورت مجزا در اختیار فازهای مختلف می‌گذاشت.

این درست همان مساله‌ای است که در دولت یازدهم اصلاح شده است. فکر می‌کنید این روند به بهبود وضعیت منجر شود؟
مساله این است که به همین مساله نیز انتقادهایی عنوان می‌شود. بسیاری معتقدند وزیر نفت اولویت‌بندی درستی نکرده است. از سوی دیگر نیز مساله اعتراض‌هایی است که به فازهای متوقف‌شده می‌شود. فازهایی که به دستور وزیر نفت متوقف شده، سبب بیکاری بخشی از نیروی انسانی شده است. از سویی برخی از پیمانکاران نیز بیکار شده‌اند. به همین خاطر نمی‌توان این تصمیمات را نیز به صورت صد درصد مناسب دانست. اما قاعدتاً از بسیاری از مشکلاتی که در دولت‌های قبل در پارس جنوبی ایجاد شد نیز جلوگیری می‌کند.

در دولت قبل نیز مساله اولویت‌بندی فازهای مختلف در قالب توسعه فازهای 35ماهه صورت گرفت. چقدر این دو تصمیم را مشابه می‌دانید؟
این دو مساله شبیه به هم هستند و با یکدیگر متناقض نیستند. یعنی هرکدام از آنها امکان موفقیت را داشت. در مورد اولویت‌بندی وزیر نفت دولت یازدهم هم باید بعد از مدتی گزارشی از پیشرفت فازهای اولویت‌بندی‌شده داشت تا در آن صورت بتوان ارزیابی مناسبی از این روند انجام داد.

منابع اختصاص‌یافته به فازهای در حال توسعه چقدر افزایش پیدا کرده؟ یعنی مجلس در این راستا چقدر کمک‌های مالی خود را به دولت یازدهم بیشتر کرده است؟
قطعاً منابع بیشتری برای توسعه فازهای پارس جنوبی اختصاص یافته است. در سال گذشته نیز کمک‌های بسیاری در قالب تسهیل استفاده از امکانات صندوق توسعه ملی تصویب شد که همگی در راستای کمک مجلس به دولت برای اتمام برخی فازهای پارس جنوبی بود.
امسال چقدر تسهیلات به این بخش اختصاص یافته است؟ گفته می‌شد این تسهیلات حدود دو میلیارد دلار بوده است.
بسیار بیشتر از این رقم است. البته حدود 100 میلیارد دلار در قالب بخش‌های مختلفی است که در بودجه امسال عنوان شده و بخشی دیگر از سوی مجلس ارائه شده است. کمک‌های مجلس بیشتر در قالب تصویب استفاده از منابعی همچون صندوق توسعه ملی بوده است. در حقیقت در بخش‌های مختلفی دست وزارت نفت برای اینکه از منابعی استفاده کند، باز است.

در کل فکر می‌کنید بزرگ‌ترین مشکل توسعه پیدا نکردن پارس جنوبی چیست؟
یکی از مسائلی که در این راستا وجود دارد، استفاده از پیمانکاران داخلی بدون حضور خارجی‌هاست. درست است که پیمانکاران ما توان لازم را برای توسعه دارند اما باید به این مساله نیز توجه کرد که نیاز به رقابت همزمان میان بخش‌های داخلی و خارجی‌ها دیده می‌شود. از سوی دیگر نیز برخی پیمانکاران داخلی مشکلاتی دارند که نمی‌توان کل کار را به آنها سپرد. زمانی بود که شرکت‌های بزرگی همچون شل و توتال بودند و رقابت میان بخش‌های مختلف صورت می‌گرفت. کشورهایی که می‌توان در حال حاضر با آنها کار کرد، چین یا کره جنوبی است که کار با آنها صد درصد رضایتبخش نیست. حتی چین در توسعه یکی از فازهای پارس جنوبی، تعلل کرد و در نهایت از آن پروژه کنار گذاشته شد.

فکر می‌کنید در کل توسعه فازهای مهم چقدر نیاز به سرمایه داشته باشد؟
این‌طور که مشخص است توسعه صفر تا صد هر فاز حدود چهار میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد. در عین حال وزارت نفت 5/14 درصد از سهم فروش نفت را در اختیار خود می‌گیرد که این مبلغ نیز می‌تواند به عنوان منبع مورد نیاز برای توسعه به کار گرفته شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها