شناسه خبر : 18354 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اعلام توافق اوپک برای کاهش تولید نفت باعثجهش قیمت‌ها شد

پرواز در ساحل مدیترانه

مذاکرات تولیدکنندگان بزرگ نفت در سواحل مدیترانه برای بازار خوش‌یمن بود؛ آنجا که خبرگزاری رویترز در پایان روز چهارشنبه به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد: اوپک تصمیم گرفته است از ماه نوامبر ۲۰۱۶(آبان و آذر ۹۵) سقف تولید روزانه نفت خود را به ۵ / ۳۲ میلیون بشکه محدود کند.

مذاکرات تولیدکنندگان بزرگ نفت در سواحل مدیترانه برای بازار خوش‌یمن بود؛ آنجا که خبرگزاری رویترز در پایان روز چهارشنبه به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد: اوپک تصمیم گرفته است از ماه نوامبر 2016 (آبان و آذر 95) سقف تولید روزانه نفت خود را به 5 /32 میلیون بشکه محدود کند. در نتیجه این گزارش، قیمت نفت در بازارهای جهانی بیش از پنج درصد جهش کرد. تولید کنونی اوپک 24 /33 میلیون بشکه است.
جلسه روز چهارشنبه که با حضور بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت ایران برگزار شد، در واقع نشستی غیررسمی میان وزیران کشورهای عضو اوپک و روسیه بود که در حاشیه مجمع بین‌المللی انرژی در الجزایر گرد هم آمده بودند.
پیش از نشست چهارشنبه، گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره دستور کار آن انجام شده بود: فریز تولید، کاهش تولید، معافیت از فریز برخی از تولیدکنندگان و ادامه روند کنونی به عنوان سناریوهای احتمالی این نشست تلقی می‌شد. اما پس از اینکه وزیر نفت الجزایر با خوش‌بینی فراوان در خصوص توافق میان ایران و عربستان و مثبت بودن نتیجه این نشست سخن گفت، دولت عربستان در تغییر موضعی آشکار به ایران پیشنهاد داد اگر ایران با فریز تولید خود موافقت کند، ریاض هم حاضر است تولید نفت خود را کاهش دهد. این پیشنهاد البته به‌وسیله بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت کشورمان رد شد. ایران به دنبال بازپس‌گیری سهم بازار خود و رساندن سطح تولید خود به مقادیر قبل از اعمال تحریم‌هاست.
وزیر نفت ایران که در الجزایر، مذاکراتی با الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه برای همکاری بیشتر میان دو کشور داشت، گفت: «دولت‌ها نباید از نفت برای آسیب‌رساندن به رقبا و تحقق اهداف سیاسی استفاده کنند. ما همواره از اقدام‌هایی که در تاریخ اوپک برای تثبیت بازار نفت اتخاذ شده است حمایت کرده‌ایم و در هر زمان دیگری که نیاز باشد چنین خواهیم کرد، ما از همکاری همه صادرکنندگان غیراوپکی برای کمک به تثبیت بازار استقبال می‌کنیم.»
در همین حال، محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک که برای نخستین بار در نشست این سازمان ریاست را بر عهده داشت اعلام کرد «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بازار نفت به تدریج در حال متعادل شدن است.»
با توجه به این تحولات، خالد الفالح وزیر نفت جدید عربستان که نسبت به همتای قبلی خود انعطاف بیشتری را در همکاری با کشورهای دیگر اوپک نشان می‌دهد، گفت:‌ «سه کشور ایران، لیبی و نیجریه شرایط ویژه‌ای دارند و می‌توانند از فریز تولید معاف شوند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها