شناسه خبر : 17527 لینک کوتاه

توافق هسته‌ای در مسکن معجزه نمی‌کند

راه روشن پیش‌روی مسکن

بازار مسکن پس از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵ با شوک قیمتی و تغییر محسوس همراه نخواهد بود. البته مناقشات بین‌المللی و سیاسی می‌تواند در اقتصاد مسکن اثرگذار باشد، اما این تغییرات در کوتاه‌مدت نمود ندارد و نیازمند زمان است. زمان این اثرگذاری در ابزارهایی همچون طلا، ارز، مسکن و نفت بسیار متفاوت است.

حسام عقبایی/ رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران
بازار مسکن پس از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 با شوک قیمتی و تغییر محسوس همراه نخواهد بود. البته مناقشات بین‌المللی و سیاسی می‌تواند در اقتصاد مسکن اثرگذار باشد، اما این تغییرات در کوتاه‌مدت نمود ندارد و نیازمند زمان است.
زمان این اثرگذاری در ابزارهایی همچون طلا، ارز، مسکن و نفت بسیار متفاوت است. به نظر بنده در بخش مسکن نیز چه در بخش ساخت و ساز، چه خرید و فروش و چه رهن و اجاره در کوتاه‌مدت تاثیر واضحی نمایان نمی‌شود. به‌گونه‌ای که در هیچ حوزه‌ای هیچ شوکی به بازار وارد نمی‌شود اما شاید بخش اجاره کمی بیشتر از دیگر بخش‌ها تحت تاثیر قرار گیرد. چراکه جنس این بازار کمی متفاوت است.
در بخش رهن و اجاره باید گفت این بازار تابع شرایط خود است، چراکه مستاجر حتماً باید برای ادامه زندگی خود خانه‌ای تهیه کند و با این بازار همراه شود، بنابراین بازار رهن و اجاره با مناقشات بین‌المللی در ارتباط مستقیم نیست و در کنار بازار خرید و فروش تغییر می‌کند.
اما باید گفت بعد از توافق در بخش ساخت وساز و خرید و فروش مسکن هر دو بخش تحریک می‌شوند و به سمت و سویی می‌روند که انگیزه سرمایه‌گذاری در بازار مسکن افزایش پیدا خواهد کرد و این انگیزه سرمایه‌گذاری در بازار مسکن از موجبات افزایش تولید مسکن خواهد شد و در نتیجه این سرمایه‌گذاری‌ها آغاز می‌شود. اکنون نیز اگر این ساخت و سازها رونق گیرد، نتیجه آن حدود 12 تا 24 ماه آینده نمود خواهد داشت و این‌گونه نیست که همین امروز و فردا در بازار تاثیرگذار باشد. اکنون نوبت منتظران بازار مسکن است و باید گفت خیلی از کسانی که در انتظار خرید بودند به بازار می‌آیند و بازار مسکن شاهد افزایش حجم معاملات خواهد بود.
رکودی که همچنان در بازار مسکن حاکم است شکسته خواهد شد و رونق بیشتری به بازار وارد می‌شود. البته این رونق به مفهوم گرانی مسکن در بازار نیست و هنوز ظرفیت افزایش قیمت در بازار وجود ندارد و شاهد رونق نسبی خواهیم بود و این خود می‌تواند یک عامل اقتصادی باشد. پروسه خرید و فروش و ساخت و ساز ملک یک یا دوروزه نیست.
هر متقاضی مسکن از زمان اقدام تا خرید مسکن حداقل یک ماه زمان لازم دارد تا ملک مورد نظرش را پیدا کند. بر این باورم که طلسم رکود بازار مسکن تا پایان سال شکسته شود.
من نیز بر این باورم که تا پایان امسال افزایش قیمتی در بازار مسکن ایجاد نمی‌شود و بعد از توافق معجزه‌ای رخ نمی‌دهد و کسانی که قدرت خرید و تصمیم به خرید داشتند اما خریدی انجام نمی‌دادند یا وارد سرمایه‌گذاری در این حوزه نمی‌شدند، اکنون به بازار مسکن می‌آیند و وجود یک ثبات سیاسی اقتصادی و فرهنگی کمک می‌کند تا بازار مسکن آرام شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها