شناسه خبر : 16228 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌وگو با علاء میرمحمدصادقی

ما را خیلی قدیمی ندانید

علاء میر‌محمدصادقی اگر در همان اوایل انقلاب پیشنهاد شهید رجایی را برای وزارت بازرگانی رد نمی‌کرد شاید زندگی حرفه‌ای او به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. اما آگاهی او از اینکه بنی‌صدر با وزارت او مخالفت می‌کند باعثشد عطای وزارت بازرگانی را به لقایش ببخشد و حضور در اتاق بازرگانی را ترجیح دهد.

علاء میر‌محمدصادقی اگر در همان اوایل انقلاب پیشنهاد شهید رجایی را برای وزارت بازرگانی رد نمی‌کرد شاید زندگی حرفه‌ای او به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. اما آگاهی او از اینکه بنی‌صدر با وزارت او مخالفت می‌کند باعث شد عطای وزارت بازرگانی را به لقایش ببخشد و حضور در اتاق بازرگانی را ترجیح دهد. او از سال‌های آغازین دهه 40 تحت تاثیر اندیشه‌های امام خمینی‌(ره) وارد مبارزات انقلابی شد. حاج علاء که تاجری سرشناس محسوب می‌شد، در سال 1347، با راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه مسجد لرزاده، شرایطی فراهم کرد تا انقلابیون، منبع کوچکی برای تامین مالی مبارزات خود داشته باشند. میرمحمدصادقی از قدیمی‌های اتاق بازرگانی است که برخلاف دیگر دوستانش همچنان سنگر این نهاد بخش خصوصی را حفظ کرده است. حتی منتقدانش، او را امروز از حلقه‌های اصلی اتصال‌دهنده اتاق بازرگانی با مقامات ارشد نظام می‌دانند.
می‌گویند شما سالخورده هستید و نمی‌توانید کارایی سابق را در اتاق بازرگانی و هیات‌رئیسه داشته باشید. مخالفان شما می‌گویند اتاق بازرگانی و به‌ویژه هیات‌رئیسه اتاق به نیروهای جوان‌تر برای پیشبرد اهداف بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نیاز دارد.
من این‌گونه نظرات را قبول ندارم و تصور می‌کنم چنین گفته‌هایی از سر ناپختگی است که بعضاً بیان می‌شود. در قانون اتاق بازرگانی نیز محدودیت سنی برای عضویت در جمع هیات نمایندگان و هیات‌رئیسه اتاق قید نشده است. اما آنچه مسلم است این است که قدیمی‌های اتاق بازرگانی مورد اعتماد فعالان اقتصادی و بخش خصوصی و به‌خصوص نظام هستند و مردم نیز تشخیص درستی دارند. نباید به مردم شک کرد. مردم خودشان می‌بینند. این افراد از قدیم فعال بودند و امتحان خود را پس داده‌اند، اکنون نیز توان کار کردن دارند. بسیار محتمل‌تر است که مردم به این افراد رای دهند تا کسانی که به‌تازگی وارد صحنه اقتصاد شده‌اند و شناخت زیادی از آنها وجود ندارد. حتی ممکن است اطلاعات آنها از مسائل اقتصادی کم باشد. به ‌هر حال توصیه ما آن است که استقبال از انتخابات اتاق زیاد باشد و تمام اعضای اتاق در انتخابات شرکت کرده و کسانی را که واقعاً شایسته می‌دانند، انتخاب کنند. عضویت در اتاق‌های بازرگانی، افتخار کمی نیست. کسانی که به اتاق‌ها راه می‌یابند، باید ساعت‌های زیادی را در اتاق صرف کرده و وقت زنده مفید بگذارند اما پولی هم دریافت نمی‌کنند و از کار خود نیز باز می‌مانند. من مثل برخی از اعضای اتاق، مطلق‌نگر نیستم که بگویم وجود پیرها مضر است و ضرر دارد. من می‌گویم جوان‌ترها هم بیایند و همین ترکیب پیرها و جوان‌هاست که از اتاق، چهره خوبی ارائه می‌کند.

شاید منظور، رابطه مرشدی در اتاق است و می‌گویند افرادی که سن و سال بالایی دارند، خلاقیت جوانان را برنمی‌تابند. همچنین می‌گویند نمی‌شود از این افراد سالخورده که ایده‌های قدیمی هم دارند و دوران کاری خود را پشت سر گذاشته‌اند، انتقاد کرد. شما این را قبول دارید؟
این سوال‌ها، سوال‌های خوبی نیستند. هر آدمی می‌تواند از کسی خوشش بیاید یا خوشش نیاید. ما که رابطه مرشدی و بچه‌مرشدی نداریم. خلاقیت هم ندیده‌ایم که بخواهیم جلوی آن را بگیریم. فکر کنید من قدیمی هستم و ایده‌هایم خشکیده، شما لطف کنید و ایده بدهید ما هم استقبال می‌کنیم. همین جا هم اعلام می‌کنم اگر شما نقدی بر فعالیت‌های من داشتید، بدون رودربایستی مطرح کنید.

شما هفت دوره در راس هیات‌رئیسه و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی حضور داشته‌اید و تا دوره پنجم به صورت مستقل در انتخابات شرکت می‌کردید اما در دوره ششم و دوره آتی در قالب یک تشکل انتخاباتی برای حضور دوباره در اتاق بازرگانی پیش‌قدم شده‌اید. به چه دلیل تشکل انتخاباتی راه انداختید؟
شاید در دوره‌های گذشته نگاه تشکل‌گرایانه به‌ اندازه‌ای که امروز شاهد آن هستیم قوت نداشت. اما به طور قطع طی سال‌های اخیر تشکل‌محوری در بخش خصوصی جان تازه‌ای گرفته است.

می‌گویند مجمع فعالان توسعه تشکلی صرفاً انتخاباتی است و در آستانه انتخابات زنده می‌شود و پس از آن دیگر رد و نشانی از این تشکل و تفکرات آن در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی دیده نمی‌شود؟
هدف این گروه ارتقای بخش اقتصاد مملکت است، بنابراین باید در انتخابات فعال باشد. ما در مجمع فعالان توسعه تلاش‌مان بر این است که شایستگان بخش خصوصی و اندیشمندان این بخش به اتاق بازرگانی راه پیدا کرده و کرسی‌های اتاق را ان‌شاءالله تصرف کنند. آنها باید برای ارتقای سطح اقتصادی و بازرگانی کشور فعالیت کنند که در وهله فعلی، بسیار مورد نیاز است.

به هر حال برخی این انتقاد را وارد می‌دانند که اتاق بازرگانی برای پیشبرد اهداف خود نیاز به نیروهای جوان و تفکری امروزی دارد. از این رو به طیف‌های سنتی همچون فعالان توسعه این خرده را می‌گیرند که شما قدیمی هستید. نظر شما چیست؟
البته ما خیلی هم قدیمی نیستیم فقط زود شروع کردیم. من این مساله را قبول ندارم. ما چنین چیزی را لمس و مشاهده نکردیم. البته معمولاً افراد روی هر دسته‌ای، نامی می‌گذارند. ممکن است یک دسته را قدیمی بنامند و دسته‌ای را با صفتی دیگر یاد کنند. در صورتی که چنین چیزی نیست. من طیف سنتی نمی‌بینم. افرادی که در مجامع تشکیل‌شده حضور دارند، همه افراد باسواد و متجدد هستند. در ائتلاف بزرگ افرادی حضور دارند که تنها یک دوره عضو اتاق بوده‌اند. ممکن است که در برخی گروه‌ها، یک نفر هم، چند دوره در اتاق حاضر باشد اما این دلیل نیست که همه از او پیروی کنند. وقتی در یک گروه عضو هستید باید از جمع تبعیت کنید. پس فردی هم که سال‌ها در اتاق حاضر بوده باید از نظر سایر افراد گروه پیروی کند. بنابراین سنتی و این حرف‌ها وجود ندارد. اعضای اتاق، مایل هستند که اتاق بازرگانی و سطح اقتصاد کشور، ارتقا پیدا کند و در این جهت تلاش می‌کنند و من امیدوارم همه عاشقانه و به خاطر خدا، به خاطر کشور و به خاطر مردم ایران در این انتخابات شرکت کنند تا ان‌شاءالله موفقیتی که انتظار داریم، حاصل شود.

پس به عقیده شما طیف سنتی وجود ندارد؟
به نظر من واژه قدیمی را با سنتی اشتباه می‌گیرند. برخی شجاعت و درایت آن را داشتند که 30 سال قبل به‌صورت سیستماتیک در بخش اقتصاد کار کنند. آنها قدیمی‌های اتاق هستند؛ سنتی نیستند. آنها پیشاهنگ بوده‌اند. حالا که جاده صاف شده و مشکلات حل شده است، همه آمده‌اند و می‌گویند «انا رجل»، این افراد قدیمی، سنتی فکر نمی‌کنند. آنها نیز از همه تخصص‌های روز برای کار تجاری خود استفاده می‌کنند. آیا امروز بدون اتکا به سیستم مدرن می‌توان محصولی را صادر کرد و به بازارهای کشورهای مختلف نفوذ کرد؟ این بهانه‌ای است که به دست برخی افتاده و با چنین واژه‌هایی گروهی را «عقب نگه‌داشته شده» تلقی می‌کنند. در حالی که کاملاً بر ‌عکس است. این افراد روزهایی آمدند که آقایان جرات نمی‌کردند در کف کارگاه، آجر روی آجر بگذارند.

حضور دولتی‌ها در اتاق بازرگانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
حضور دولتی‌ها نیز لازم است، البته به همان صورتی که در قانون اتاق به آن اشاره شده است. به نظر من حضور آنها در اتاق بازرگانی خوب است اما دخالت کردن آنها در دسته‌بندی‌های اتاق نه به مصلحت دولت و نه به مصلحت اتاق بازرگانی است. آنها ممکن است احیاناً بر اساس سلیقه خود در برخی دسته‌بندی‌ها شرکت کنند. من شخصاً فکر می‌کنم این موضوع نباید به‌گونه‌ای باشد که حضور پرتعداد آنها از یک وزارتخانه، قدرت لابی آنها را بالا ببرد. این تعداد نماینده بخش دولتی لازم نیست تنها از وزارت بازرگانی و وزارت صنایع باشند. این نماینده‌ها می‌توانند از بخش‌های مختلف اقتصادی باشند. چرا نماینده گمرک، نماینده خصوصی‌سازی و نماینده بانک مرکزی در جمع اتاقی‌ها نباشند؟ هم مشکلات را می‌شنوند و شاید کاری انجام دهند و قدرت لابی آنها کاهش می‌یابد.

آقای خاموشی نیز در انتخابات پیش رو ثبت‌نام کرده‌اند. حضور دوباره ایشان را در رقابت‌های انتخاباتی اتاق بازرگانی چگونه می‌بینید؟
آقای خاموشی ممکن است رای هم بیاورند ولی اختیار با خودشان است و من از نیت ایشان برای حضور دوباره در انتخابات و احتمالاً هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خبر ندارم. امیدوارم کسانی به اتاق راه بیابند که در راه اعتلای اقتصاد این مملکت تلاش کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها