شناسه خبر : 15452 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رالی صعودی اونس جهانی چگونه بر بازار داخلی طلا تاثیر می‌گذارد؟

رالی طلایی

بازار جهانی در اوایل هفته گذشته با توجه به کاهش ارزش دلار در سطح جهانی، کاهش ارزش سهام بازارهای سرمایه و تغییرات در نرخ بیکاری آمریکا شاهد رشد قابل توجه ارزش طلای جهانی بود، ارزش طلا در بازارهای جهانی با تکیه بر رشد خود بعد از ۱۱ ماه، کانال ارزشی خود را به ۱۲۰۰ دلار در هر اونس تغییر داد.

امیرحسین لواسانی
بازار جهانی در اوایل هفته گذشته با توجه به کاهش ارزش دلار در سطح جهانی، کاهش ارزش سهام بازارهای سرمایه و تغییرات در نرخ بیکاری آمریکا شاهد رشد قابل توجه ارزش طلای جهانی بود، ارزش طلا در بازارهای جهانی با تکیه بر رشد خود بعد از 11 ماه، کانال ارزشی خود را به 1200 دلار در هر اونس تغییر داد.
این تغییر کانال ارزشی اونس جهانی یا به عبارت بهتر رشد ارزش طلا در بازارهای جهانی، ارزش این فلز گرانبها را در بازار داخلی افزایش داد که این موضوع نیز عاملی شد تا طلای خام و سکه تمام قیمت‌های جدیدی را طی 12 ماه اخیر به ثبت برساند.
طلای خام 18‌عیار که روزگاری هر گرم از آن بیش از 100 هزار تومان ارزش داشت برای بار دیگر این قیمت‌ها را در پی رشد اونس جهانی تجربه کرد و این در حالی بود که ارزش دلار آمریکا در بازار آزاد روند نزولی چند روز گذشته خود را حفظ کرده بود و تا قیمت فروش 3450 تومان نیز کاهش یافت.
طی هفته گذشته ارزش اونس جهانی کاهش قیمت را نیز تجربه کرد و این کاهش قیمت به میزانی بود که ارزش فلز طلا را در بازار جهانی به مدت یک روز کمتر از مرز روانی 1200 دلار در هر اونس نگه داشت.
اما با وجود آنکه ارزش اونس جهانی طی یک هفته گذشته بیشتر اوقات بیشتر از 1200 دلار ارزشگذاری شده بود، طلای خام 18‌عیار و سکه تمام آنچنان نتوانستند به ترتیب مرز روانی 100 هزار تومان در هر گرم و یک میلیون تومان را برای هر قطعه سکه تمام بهار حفظ کنند و در میانه هفته به واسطه کاهش قابل توجه ارزش دلار در بازار آزاد به کمتر از مرز روانی اعلام‌شده، آمد.
بررسی‌های انجام‌‌شده نسبت به بازار یک سال گذشته طلا و هفته نشان از آن دارد که در دو مقطع ارزش اونس جهانی یکسان بود اما ارزش طلا و سکه تمام نرخ‌های متفاوتی را برای خود انتخاب کرده بودند که این موضوع یکی از سوال‌های بزرگ برای آینده‌نگری و پیش‌بینی بازار طلا در داخل کشور است.
نکته قابل توجه در این افزایش ناگهانی اونس جهانی بر‌خلاف پیش‌بینی‌ها بر آن است که این موضوع در اولین ماه اجرای برجام از سوی غربی‌ها رخ داده است و در این زمان امید به رونق بازارهای همجوار طلا و سکه همچون بورس و مسکن وجود دارد، امیدی که پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری در این بازارها افزایش یابد.
حال با توجه به این تفاسیر سوالات بسیاری مطرح می‌شود که افزایش ارزش اونس جهانی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و حداکثر میزان صعود ارزش طلا در بازارهای جهانی تا چه میزان خواهد بود، از سوی دیگر سوال است که روند صعودی ارزش اونس جهانی طلا چه تاثیری بر بازار طلا و سکه خواهد داشت و در کنار آن تغییرات بازار جهانی و داخلی طلا چه تاثیری بر بازارهای همجوار بازار طلا و سکه دارد.
نکته قابل توجه در بازار طلا و سکه آن است که در بازار فیزیکی آن تا قبل از تشدید تحریم‌ها موضوعی به نام «سفته‌بازی» وجود نداشت اما با تشدید تحریم‌ها و نوسانات شدید در این بازار به واسطه نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد، سفته‌بازی رونق بسیاری گرفت و تا سال 92 این رویه ادامه داشت، با ایجاد ثبات و آرامش در بازار طی دو سال اخیر سفته‌بازی به حاشیه رانده شده بود و حال جای سوال است که آیا با افزایش نرخ و نوسانات در بازار اونس جهانی طلا سفته‌بازی بار دیگر به بازار طلا باز خواهد گشت؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها