شناسه خبر : 15349 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ونزوئلا به‌خاطر کمبود شکر کوکاکولا تولید نمی‌کند

کوکا شکر ندارد

شرکت کوکا کولا اعلام کرد به علت کمبود شکر، تولید خود در ونزوئلا را فعلاً و به صورت موقت متوقف می‌کند.

شرکت کوکا کولا اعلام کرد به علت کمبود شکر، تولید خود در ونزوئلا را فعلاً و به صورت موقت متوقف می‌کند. این یکی از جدیدترین نشانه‌های بحران اقتصادی و انسانی است که در ونزوئلا در حال گسترش است. دولت این کشور در حال حاضر توان پرداخت هزینه واردات کالاهای اولیه‌ای مانند شکر خام، شیر، تخم مرغ و آرد را هم ندارد. کارمندان دولت، با هدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی، تنها دو روز در هفته بر سر کارهای خود حاضر می‌شوند و خدمات پزشکی در وضعیت بحرانی قرار گرفته و کمبود دارو و مواد مصرفی بیمارستانی سلامت 30 میلیون شهروند این کشور را تهدید می‌کند.
چند روز پس از آنکه عرضه‌کنندگان شکر در ونزوئلا اعلام کردند عرضه شکر تصفیه‌شده و صنعتی را فعلاً متوقف می‌کنند، شرکت کوکاکولا هم اعلام کرد این کمبود، بر میزان تولید شرکت تاثیر خواهد گذاشت. تولید نیشکر در ونزوئلا، به دلیل کنترل قیمت شکر که بدون توجه به افزایش هزینه‌های تولید و کمبود کود ادامه دارد، در سال‌های گذشته به شدت کاهش یافته است و کشاورزانی که پیش از این به کاشت نیشکر اشتغال داشتند، حالا زمین خود را به کاشت محصولاتی اختصاص داده‌اند که کنترل قیمت بر آنها اعمال نشده و در نتیجه درآمدزایی بیشتری دارند. همین موضوع باعث شده بخش عمده شکر مورد نیاز ونزوئلا، از محل واردات تامین شود. رویترز در روز 23 ماه می، خبر از توقف خط تولید کوکاکولا در ونزوئلا داد. هنوز معلوم نیست چه تعداد از کارکنان این شرکت به دلیل توقف زیان خواهند دید. کوکاکولا همچنین اعلام کرد عرضه‌کنندگان محلی شکر اظهار امیدواری کرده‌اند اوضاع به زودی به حال عادی بازگردد، اما هیچ زمانبندی خاصی را ارائه نکرده‌اند. شرکت کوکاکولا، حالا تنها به عرضه بسته‌بندی و سایر نوشیدنی‌های بدون شکر اشتغال دارد.
البته در واقع، نوشیدنی‌های دارای شکر، موضوع مهمی در این بین نیست، بلکه وضعیت پیش‌آمده برای کوکاکولا نشانه‌ای از اوضاع نامناسب و به عبارت بهتر بحرانی است که اقتصاد ونزوئلا با آن دست به گریبان است. منبع اصلی تولید الکتریسیته در این کشور سد ال گوری است. سدی که این روزها کمترین حد آب ممکن را در پشت خود ذخیره کرده است. دولت، خشکسالی را مسبب این وضعیت می‌داند اما کارشناسان خارجی، مدیریت نامناسب و اشتباه را دلیل اصلی قلمداد می‌کنند. برای مدیریت بحران برق، به جز پایتخت، در بقیه شهرهای ونزوئلا روزانه چهار ساعت خاموشی برنامه‌ریزی‌شده اعمال می‌شود. ساعات کاری و تعداد روزهای کار در هفته برای کارمندان دولت کاهش یافته و ساعت‌ها هم نیم ساعت به جلو کشیده شده‌اند تا در ساعات کاری امکان استفاده طولانی‌تر از نور روز فراهم باشد. ونزوئلا اگرچه بزرگ‌ترین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد، اما رکوددار پرمشکل‌ترین اقتصاد جهان نیز هست‌. رشد منفی اقتصاد این کشور در سال گذشته به 7 /5 درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود تورم سال جاری میلادی نیز به 500 درصد برسد، وضعیتی که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند حداقل تا سال 2019 ادامه داشته باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها