شناسه خبر : 14268 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرخش مواضع ۳ + ۳ اعتباری برای مذاکرات ایجاد نمی‌کند

جمهوری اسلامی ایران در مذاکره با گروه ۱ + ۵ در روزهای ۲۴-۲۳ مهرماه جاری طرح پیشنهادی خود را جهت رفع اختلافات و هرگونه ابهام از فعالیت‌ها و اقدامات هسته‌ای خود مطرح کرد.

مرضیه افخم/سخنگوی وزارت خارجه
جمهوری اسلامی ایران در مذاکره با گروه 1+5 در روزهای 24-23 مهرماه جاری طرح پیشنهادی خود را جهت رفع اختلافات و هرگونه ابهام از فعالیت‌ها و اقدامات هسته‌ای خود مطرح کرد. در آن دور از مذاکرات کلیات طرح پذیرفته شد و در دور بعدی مذاکرات نیز که در روزهای 18-16 آبان ماه در ژنو برگزار شد، در مورد محتوا و جزییات آن گفت‌وگو و مذاکره شد. قرار بود، بر اساس توافق طرفین مذاکره‌کننده، جزییات طرح تا به نتیجه رسیدن مذاکرات علنی نشود. طرح جمهوری اسلامی ایران که در سه مرحله تدوین و ارائه شده است بر اساس شناسایی حقوق مسلم جمهوری اسلامی ایران، شفاف‌سازی شد و پایه و اساس آن بر موضوع لغو تحریم‌هاست. همان‌طور که می‌دانید برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بر اساس موافقتنامه‌ها و معاهدات بین‌المللی به ویژه معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و بر اساس موافقتنامه پادمان تحت نظارت و بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنظیم شده است و بر اساس گزارش‌های مدیر کل آژانس بین‌المللی تاکنون انحرافی در فعالیت هسته‌ای ایران دیده نشده است. فعالیت‌ها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه انرژی هسته‌ای کاملاً صلح‌آمیز و به منظور تولید برق، مصارف صنعتی، پزشکی و کشاورزی در دست انجام است. ایران عضو کلیه معاهدات منع سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های هسته‌ای، بیولوژیک و شیمیایی است و قابل تاکید و اعلام مجدد است که سلاح هسته‌ای جایگاهی در دکترین دفاعی ایران ندارد و بر اساس فتوای مقام معظم رهبری استفاده از سلاح‌های هسته‌ای حرام است. بر همین اساس و با توجه به ماهیت صلح‌آمیز و قانونی برنامه هسته‌ای ایران معتقدم رسیدن به یک تفاهم در مذاکرات ایران و گروه 1+5 از نظر اصولی کار دشواری نخواهد بود. جمهوری اسلامی ایران بر اساس طرح پیشنهادی خود در تلاش است تا ضمن تحقق حقوق مسلم و قانونی‌اش، بر اساس معاهدات و موافقتنامه‌های بین‌المللی به رفع ابهامات و نگرانی‌های منطقی گروه 1+5 بپردازد. شایان ذکر است مذاکرات اخیر که در روزهای 16، 17 و 18 آبان‌ماه برگزار شد برای دستیابی به مواضعی که به آنها اشاره شد انجام شد و نسبت به دور پیش از آن فشرده‌تر بود. باید گفت این دور از مذاکرات جدی‌تر از دوره پیش بود و پیشرفت نسبتاً خوبی داشت. البته در کنار برخی توافقات، اختلافات کماکان وجود دارد که باید طرف غربی در این مسیر اعتماد مردم ایران را جلب کند. در ژنو وزیر امور خارجه کشورمان بسیار صریح و روشن بر عدم پذیرش طرح‌های تکمیلی تاکید و لزوم احترام متقابل و مواضع برابر را اعلام کردند.
آقای ظریف پیش از مذاکرات پیش رو که 29 آبان در ژنو برگزار خواهد شد با تاکید بر مواضع برابر بر جدیت در پیگیری سیاست اصولی ایران تاکید داشتند. بر همین اساس ما نیز با دیدگاهی واقع‌بینانه به ادامه مذاکرات آن را امری دشوار، زمان‌بر و پیچیده و در عین حال حرکتی رو به جلو می‌دانیم و ضرورت دارد مردم عزیزمان هم با حوصله این روند را دنبال کنند. البته در همین راستا اخباری نیز در خصوص مواضع متفاوت 3+3 و چرخش مواضع یکی از اعضا منتشر شد که همان‌طور که پیش از این نیز اعلام شده است این نگرش و چرخش نه برای مذاکرات اعتبار ایجاد می‌کند و نه برای خود آنها.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها