شناسه خبر : 13533 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رقابت‌های انتخاباتی چه اثری بر بازار مسکن می‌گذارد؟

اثر نامحسوس

نشانه‌های رونق بازار مسکن از اواخر سال گذشته در بخش معاملات در حالی پدیدار شده که بازار ساخت‌وساز نیز به سمت رشد مثبت سرمایه‌گذاری گام برداشته است. بنابر آخرین گزارش بانک مرکزی وضعیت بازار معاملات مسکن در سال گذشته با رشد ۴ / ۵۵ درصد به نسبت سال پیش از آن همراه بوده است. از طرفی بنابر گزارش‌های جدید بازار ساخت‌و‌ساز مسکونی و سرمایه‌گذاری ساختمانی بخش خصوصی از اواخر سال گذشته در ایستگاه پایانی رکود قرار گرفته و در اوایل فروردین‌ماه سال جاری به‌طور نسبی شرایط مناسب برای ورود به فاز رونق را پیدا کرده است.

سایه فتحی
نشانه‌های رونق بازار مسکن از اواخر سال گذشته در بخش معاملات در حالی پدیدار شده که بازار ساخت‌وساز نیز به سمت رشد مثبت سرمایه‌گذاری گام برداشته است. بنابر آخرین گزارش بانک مرکزی وضعیت بازار معاملات مسکن در سال گذشته با رشد 4 /55 درصد به نسبت سال پیش از آن همراه بوده است. از طرفی بنابر گزارش‌های جدید بازار ساخت‌و‌ساز مسکونی و سرمایه‌گذاری ساختمانی بخش خصوصی از اواخر سال گذشته در ایستگاه پایانی رکود قرار گرفته و در اوایل فروردین‌ماه سال جاری به‌طور نسبی شرایط مناسب برای ورود به فاز رونق را پیدا کرده است.
به همین جهت پیش‌بینی‌ها از رونق بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری همراه با رشد ملایم قیمت‌ها حکایت دارد. احتمال وقوع رونق در بازار مسکن در حالی است که در اواخر ماه دیگر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. در چنین شرایطی آیا بازار مسکن دستخوش تغییرات خواهد شد؟ در دوره قبل شاهد بودیم صعود مداوم قیمت مسکن در اوایل سال 92 از چند روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری در خردادماه متوقف شد و در تابستان، روند افزایشی ماه‌های قبل به ثبت نرخ رشد منفی تبدیل و بازار مسکن وارد فاز رکود شد.
آیا این تجربه بازهم در بازار مسکن طی این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری تکرار خواهد شد؟ در این شرایط به نظر نمی‌رسد بازار مسکن با توجه به ثبات نرخ ارز و کاهش تورم با شوک مواجه شود. اما پس از انتخابات با توجه به پیش‌بینی روند افزایشی متغیرهای کلان اقتصادی اثرگذار بر بخش مسکن (تورم و ارز) فارغ از مسائل سیاسی به‌تدریج شاهد افزایش قیمت مسکن و ورود بازار مسکن به دوره رونق خواهیم بود. با این حال تجربه دوره‌های گذشته انتخابات نشان می‌دهد برخی افراد ترجیح می‌دهند پیش از آغاز رقابت‌های انتخاباتی، اقدام به خرید خانه کنند. آیا استراتژی خرید خانه پیش از تشکیل دولت‌های جدید استراتژی درستی است؟ به‌رغم اینکه انتخابات اثر مستقیم بر بازار مسکن ندارد و نمی‌توان رابطه معناداری میان قیمت مسکن و انتخابات پیدا کرد اما در این دوره به نظر می‌رسد با توجه به شرایط حاکم بر بازار مسکن در حال حاضر قیمت‌ها در بازار مسکن به کف رسیده و پیش‌بینی‌ها بر رشد قیمت مسکن از نیمه دوم سال جاری است و خرید خانه برای تقاضای مصرفی، مقرون به صرفه است. البته پس از انتخابات نیز میزان افزایش قیمت مسکن به عملکرد دولت آتی در حوزه‌های بازار ارز و کنترل نقدینگی و تورم بستگی دارد. اگرچه با توجه به وضعیت فعلی بروز شوک‌های قیمتی در بازار مسکن دور از انتظار به نظر می‌رسد مگر آنکه اتفاق غیر‌قابل پیش‌بینی در حوزه‌های مذکور رخ دهد. با این حال در پرونده پیش رو با توجه به نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به بررسی این موضوع پرداختیم. به دنبال پاسخی برای این پرسش‌ها بودیم که قیمت مسکن با انتخابات چه نسبتی دارد؟ چه افرادی با چه درجه‌ای از ریسک پیش از انتخابات خرید می‌کنند؟ در سال‌های گذشته استراتژی خرید خانه قبل از انتخابات کارآمدتر بوده یا پس از آن؟ بازار مسکن پیش از رقابت‌های انتخاباتی و پس از آن، معمولاً چه سرنوشتی پیدا می‌کند؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها