شناسه خبر : 13051 لینک کوتاه

مدیرعامل منطقه آزاد کیش: تهرانی‌ها برگردند

برندها را به کیش بازمی‌گردانیم

می‌گوید در ۳۰ سال گذشته وزیران و مدیران دولتی شب می‌خوابیدند و صبح برای تخصیص منابع تصمیم می‌گرفتند اما مدیران دولت یازدهم با کمترین منابع باید پاسخگوی بیشترین تقاضاها باشند.

می‌گوید در 30 سال گذشته وزیران و مدیران دولتی شب می‌خوابیدند و صبح برای تخصیص منابع تصمیم می‌گرفتند اما مدیران دولت یازدهم با کمترین منابع باید پاسخگوی بیشترین تقاضاها باشند. این را پس از خاموش کردن رکوردر می‌گوید تا بفهماند حجم مشکلاتش چقدر زیاد است. در طول گفت‌وگو چند بار مجبور می‌شود با صراحت صحبت کند اما بلافاصله می‌گوید بهتر است اینها منتشر نشود. وارث سازمانی است که مشکلات فراوانی پیش رو دارد. توانش را گذاشته تا مشکلاتی نظیر کمبود آب و برق و دفع زباله را زودتر حل کند اما از آن سو با انبوهی از مشکلات خرد و کلان دیگر مواجه است. علی‌اصغر مونسان باید اوضاع جزیره را به سامان برساند، گردشگران را آشتی دهد، برندها را باز‌گرداند و فکری به حال زیر‌ساخت‌های جزیره کند. آیا او می‌تواند؟



جزیره کیش نسبت به آخرین باری که به آن سفر کردم، زیاد تغییر کرده است. اتفاقاً آخرین سفر من مربوط به سال 1384 است که ابتدای دولت آقای احمدی‌نژاد بود و امسال هم اولین سال دولت آقای روحانی است. به نظر می‌رسد کیش در این مدت خیلی تغییر کرده است و البته این تغییرات به گونه‌ای نبوده که احساس کنیم به سود توسعه کیش بوده است. در سال‌های گذشته، برندها با کیش خداحافظی کرده‌اند. از میان 140 تولید‌کننده در جزیره، امروز تنها چهار یا پنج تولید‌کننده باقی مانده‌اند. با وجود مساحت کم جزیره، در سال‌های گذشته بخش عمده آن به فروش رفته. اگر زمین‌فروشی متوقف شود، درآمدهای سازمان مناطق آزاد کیش کفاف اداره جزیره را نمی‌دهد. درآمد چهار میلیارد و 700 میلیون‌تومانی کیش قطعاً کفاف اداره جزیره را نمی‌دهد. طبقه متوسط با کیش قهر کرده و برخوردهای نامناسبی که گاهی در فرودگاه یا مراکز خرید با گردشگران می‌شود، منجر به نارضایتی آنها شده است. فکر می‌کنم مشکلات پیش روی شما پرتعداد و عمیق است و من هنوز می‌توانم مثال‌های دیگری هم بیاورم...
البته جزیره کیش با مسائل زیادی مواجه است اما من اجازه می‌خواهم در ابتدای گفت وگو و به دور از مسائل سیاسی و در دایره انصاف در این مورد بحث کنیم. سیاه‌نمایی یا بزرگ‌نمایی مشکلات جزیره به سود هیچ کس نیست و امیدوارم شما هم این نکته را مد نظر داشته باشید.

آیا شما می‌خواهید صورت مساله را پاک کنید؟ به هر حال مسائل زیادی وجود دارد که اگر چه مربوط به گذشته است اما امروز شما مسوول حل و فصل آن هستید.
اینکه کیش دچار مشکلاتی است و به هر صورت بخش‌هایی از آن دچار رکود شده و بخش‌هایی از آن هم دچار فراموشی شده است را قبول دارم. اما به صلاح جزیره نمی‌دانم که مطالب را با جنجال و سیاه‌نمایی مطرح کنیم. همان طور که اشاره کردید مهم‌ترین نگرانی این است که در حوزه تجارت، کیش دچار رکود شده و در حوزه زیرساخت هم مشکلات جدی داریم. در حوزه گردشگری هم رونقی که مطلوب جزیره است، وجود ندارد. این را هم قبول دارم. اما امیدواریم با تدابیری که دولت مد نظر دارد، اقداماتی که در جزیره دنبال می‌کنیم و برنامه‌ریزی‌هایی که در دستور کار است، بتوانیم، این رونق را در همه بخش‌ها به جزیره باز‌گردانیم. گردشگری را احیا کنیم و دوباره کسب‌وکار را در کیش رونق دهیم. موضوع تجارت جزو مسائل مهم و قابل پیگیری ماست. البته پیچیدگی‌های بسیار زیادی هم دارد. مهم‌تر از همه اینها، حل و فصل مشکلات مربوط به آب و برق در جزیره است که در ماه‌های گذشته انرژی زیادی از ما گرفته است. البته امروز می‌توانم بگویم نگرانی‌ها تا حدودی مرتفع شده و احتمالاً در آینده مشکلی نخواهیم داشت.

اجازه بدهید کلی صحبت نکنیم. شاید بهتر باشد به صورت مصداقی پاسخ بدهید. به عنوان مثال شما قبول دارید که در حال حاضر تنها چهار یا پنج شرکت تولیدی در جزیره فعال است؟
این نکته درست است. حالا شاید این آمار دقیق نباشد اما قبول دارم که در حوزه تولید مشکلات خیلی جدی وجود دارد و بسیاری از شرکت‌هایی که پیش از این، در سطح گسترده، کالا و خدمات تولید می‌کردند امروز تعطیل شده‌اند یا دست‌کم با پایین‌ترین ظرفیت فعالیت می‌کنند. اما اگر بخواهم به دور از تعارف صحبت کنم، در همین فاصله کوتاه این امیدواری برای بسیاری از شرکت‌ها ایجاد شده که دوباره خطوط تولید را فعال کنند. در چند ماه گذشته با خیلی از تولید‌کنندگان نشست داشته‌ایم و ما هم با جدیت، به دنبال حل و فصل مسائل آنها هستیم. می‌خواهم بگویم تمام‌قد و با تمام امکانات در کنار تولید‌کنندگان هستیم و دوست داریم بدانند که پیگیری مسائل آنها برای ما اهمیت دارد. در این زمینه حداقل وعده‌ای که می‌توانم مطرح کنم این است که تولید‌کنندگان، دیگر دغدغه قوانین و مقررات و اجازه و مجوز از ما نداشته باشند و بهتر است توان خود را صرف حل و فصل مسائل دیگر کنند. من قول می‌دهم در این زمینه و تا حد امکان، دغدغه آنها را مرتفع کنم. امروز که دارم با شما صحبت می‌کنم، واحدهای تولیدی متعددی برای شروع مجدد یا فعالیت‌های تازه، با ما مذاکره کرده‌اند. البته نمی‌خواهم اسم ببرم اما این نوید را می‌دهم که تولید‌کنندگان بزرگ، دوباره به جزیره بازگردند. مثلاً چند روز پیش یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تولید خودرو برای شروع فعالیت، مذاکراتی انجام داده که در تلاش هستیم شرایط لازم را برای فعالیتش فراهم کنیم. از آن طرف، چشم امید به موفقیت‌های دیپلماتیک بسته‌ایم که می‌تواند به رونق تجارت کشور و به خصوص رونق تجارت در کیش کمک کند. درخواست‌های دیگری هم داشته‌ایم. مثلاً در حوزه دارو و تجهیزات نفت درخواست‌های قابل توجهی داشته‌ایم.

با معضلات به وجود آمده در سال‌های گذشته، آیا سازمان منطقه آزاد کیش آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاران را دارد؟ اصلاً فکر می‌کنید سرمایه‌گذاران دوباره به کیش باز خواهند گشت؟
باید خوش‌بینانه به مسائل نگاه کرد. ما تلاش می‌کنیم میزبان خوبی برای سرمایه‌گذاران باشیم. مثلاً یکی از نکات مورد تاکید این است که همه فرآیندهای سرمایه‌گذاری را آسان کنیم. اکنون اگر سرمایه‌گذاری برای فعالیت در کیش اعلام آمادگی کند، کارشناس مسوول در حوزه سرمایه‌گذاری در کنارش می‌ایستد و تمام مراحل فعالیت‌هایش را پیش می‌برد. یعنی اگر سرمایه‌گذار نیاز به تاییدیه‌های متعددی در حوزه‌های مختلف دارد، کارشناس تعیین‌شده از سوی منطقه آزاد کیش وظیفه دارد امور را پیگیری کند تا به نتیجه مطلوب برسد. دیگر لازم نیست سرمایه‌گذار از پله‌ها بالا و پایین برود و زمانش را صرف بوروکراسی اداری کند. البته کاهش بوروکراسی هم در دستور کار است، اما در این زمینه دقت می‌کنیم که سرمایه‌گذار، اهلیت سرمایه‌گذاری داشته باشد. یکی از مشکلاتی که به خصوص در حوزه ساخت‌و‌ساز در جزیره به وجود آمده، این است که برخی سرمایه‌گذاران، در میانه‌های راه، پروژه‌هایشان را متوقف کرده‌اند. امروز ده‌ها پروژه در سطح کیش وجود دارد که نیمه‌کاره رها شده و چهره خوبی به جزیره نمی‌دهد.

البته در مورد برخی پروژه‌ها مثل پروژه گل شرق، شاید مقابل سرمایه‌گذاران سنگ‌اندازی شده است.
البته پروژه گل شرق مشکلات جدی در قراردادش داشته است. دستگاه نظارتی، ایرادهایی را وارد کرده و به دلایلی که ما از آن بی‌اطلاع هستیم، خریدار به تعهداتش در مورد آورده اولیه پول، عمل نکرده است. البته ما هم در این مدت نشست‌های زیادی برگزار کرده‌ایم تا موضوع را حل‌و‌فصل کنیم. همین چند روز پیش جلساتی را با حضور دستگاه نظارتی داشتیم و امیدواریم بتوانیم این پروژه را به سامان برسانیم و موضوع را جمع کنیم. اراضی زیادی از کیش درگیر این پروژه است که به نظرم بهتر است هرچه زودتر تعیین تکلیف شود. به هر حال بخشی از توان ما باید صرف حل و فصل مشکلات گذشته شود.

در این صورت سوال این است که چرا این قدر بی‌ضابطه مجوز داده شده و چرا این قدر زمین فروخته شده است؟ کیش خیلی شلوغ شده و جایی هم خواندم که ظرف یک سال گذشته جمعیت کیش تقریباً دو برابر شده است. درست می‌گویم؟
چنین آماری را نمی‌توانم تایید کنم. البته جمعیت کیش افزایش یافته اما آمار شما را نمی‌توانم تایید کنم.

این را تایید می‌کنید که اگر زمین‌فروشی ادامه پیدا کند، به زودی زمینی برای فروش باقی نخواهد ماند و اگر زمین‌فروشی متوقف شود، به زودی در بودجه سالانه کشور برای جزیره کیش هم باید ردیف بودجه در نظر گرفته شود؟
من تایید می‌کنم که در فروش زمین افراط صورت گرفته، همین طور تایید می‌کنم که از نظر درآمدی وضع خوبی نداریم. واقعیت این است که در حوزه زمین و ساخت‌و‌ساز اتفاقات خوبی نیفتاده است. البته در تمام سال‌های گذشته، سازمان منطقه آزاد کیش، با فروش زمین، ادامه حیات داده است. ما این را اتفاق خوبی نمی‌بینیم که سرمایه بفروشیم و خرج هزینه‌های جاری کنیم. بنابراین داریم روی درآمدهای پایدار کار می‌کنیم. اگر چه قرار نیست که زمین را نگه‌داریم. زمین قرار است آباد شود. اگرنه انبار کردن زمین هم سیاست درستی نیست و باعث افزایش قیمت زمین می‌شود. اما سیاست ما این است که از سفته‌بازی و خرید و فروش مکرر زمین و ملک در جزیره جلوگیری کنیم و اطمینان می‌دهیم از هرگونه سیاستی که سفته‌بازی و زمین‌بازی را تشدید کند، جلوگیری می‌کنیم. اصلاً مورد قبول ما نیست که زمین به قیمت پایین واگذار کنیم و بعد در بازار آزاد، چندین برابر بالاتر از آن دست به دست شود، این اتفاق خوبی نیست؛ و قبول هم نداریم. بنابراین آهسته‌آهسته به سمت واقعی کردن قیمت زمین پیش می‌رویم. سیاست ما این است که قیمت زمین را به قیمت واقعی و قیمت بازار نزدیک کنیم تا از بورس بازی جلوگیری شود. بنابراین فکر کردیم که چگونه می‌شود راه را بر سفته‌بازی بست و به این نتیجه رسیدیم که به صورت مشارکتی وارد شویم. یعنی، به جای اینکه خام‌فروشی کنیم، محصول بفروشیم. بورس‌بازی‌ها عمدتاً روی ساخت‌و‌سازهای مسکونی و تجاری رخ می‌دهد. یعنی ما در حوزه گردشگری، به دنبال این هستیم که با متقاضیان همکاری کنیم. ما به سرمایه‌گذاران این حوزه کمک می‌کنیم، واگذاری هم انجام خواهیم داد. در حوزه صنعت هم همین طور.

اما خیلی از هتل‌ها با ظرفیت خالی کار می‌کنند.
نه، اتفاقاً سطح درصد اشغال هتل‌هایمان بد نیست و خوب است. آنچه شما می‌گویید، پروژه‌های نیمه‌کاره است که یک نفر آمده و ادعای ساخت هتل کرده اما به هر دلیلی روی 20 درصد پروژه گیر کرده است و سال‌هاست که اسکلت زنگ‌زده‌اش را داریم می‌بینیم. صحنه‌های زشتی را هم برای ما ایجاد کرده است. بنابراین باید دقت کنیم، سرمایه‌گذار، سرمایه‌گذار واقعی باشد. در حوزه گردشگری و صنعت، برای واگذاری مشکل نداریم.

مشارکت دولت ممکن است مشکلات تازه‌ای داشته باشد ...
در حوزه مسکونی و تجاری، شریک می‌شویم. یعنی زمین می‌شود، آورده ما، سازنده هم سرمایه‌گذاری می‌کند برای ساخت. در انتها هر دو نفر محصول مربوط به خودمان را برداشت می‌کنیم. بنابراین سازمان منطقه آزاد در ارزش افزوده، شریک می‌شود.

به نوعی کاسب بودن سازمان را تشدید نمی‌کنید؟
نه، کاسب بودن نیست. کاسب بودن سازمان، سیاست خوبی نیست. در حال حاضر تلاش می‌کنیم طرح جامع توسعه جزیره را پایش کنیم. بر این اساس آنچه در آینده قرار است دنبال کنیم، بر اساس طرح جامع خواهد بود. هدف این است که توسعه در کیش همه‌جانبه باشد. در حال حاضر در حوزه ساخت واحدهای مسکونی به شدت جلو افتاده‌ایم. چون سوددهی این حوزه به دلیل ارزان بودن زمین مسکونی برای بخش خصوصی بالا بوده است. اما در حوزه زیرساخت و گردشگری و تفریحی، عقب هستیم. برنامه جامع به ما می‌گوید اولویت توسعه در جزیره کدام حوزه باشد. البته نمی‌خواهم بگویم در حوزه ساخت‌وساز درها را بسته‌ایم اما در آینده اولویت ما تامین زمین برای حوزه گردشگری و تفریحی است. همچنین برای تامین زمین مورد نیاز بخش تولید هم اولویت داریم. می‌خواهیم اولویت را به صنایعی بدهیم که باعث آلودگی و آسیب به جزیره نشوند. اما در حوزه مسکونی هم نمی‌خواهیم درها را ببندیم. متوجه هستیم که بستن درها ممکن است منجر به بورس‌بازی بیشتر شود. اما در این زمینه ناچاریم چند محدودیت در نظر بگیریم. در آینده به هیچ عنوان اراضی ساحلی را برای ساخت‌و‌ساز مسکونی واگذار نخواهیم کرد. اراضی ساحلی برای عموم مردم است. اگر قرار است فضایی ساخته شود، باید فضای عمومی باشد. اراضی ساحلی را می‌توانیم برای ساخت هتل و اماکن عمومی در نظر بگیریم. واحدهای مسکونی هم اگر قرار است ساخته شود، باید بر اساس طرح جامع باشد تا شاهد توسعه نامتوازن نباشیم. در گذشته بسیاری از پروژه‌ها تغییر کاربری داده‌اند. یعنی زمین برای ساخت هتل و اماکن گردشگری واگذار شده اما بعدها تغییر کاربری داده شده است. این اتفاق اصلاً خوب نیست و در آینده چنین اجازه‌ای نخواهیم داد.

یکی از اتفاقات نامناسبی که فکر می‌کنم در کیش رخ داده، این است که هیچ کس هیچ مزیتی برای سرمایه‌گذاری در کیش نمی‌بیند. حتی در گمرک کیش سرمایه‌گذاری مناسبی صورت نگرفته و زیرساخت بندرگاه کیش مناسب اهداف این جزیره نیست. شنیده‌ام که به دلیل زیر‌ساخت‌های نامناسب بندرگاه کیش، کشتی‌ها حاضر نمی‌شوند برای تخلیه بار به کیش بروند. یک بار هم یکی از کشتی‌ها به دلیل تخلیه غیر‌استاندارد بار و نبودن جرثقیل مناسب، چپ کرده و خسارت زیادی دیده است. چرا این قدر به زیرساخت‌ها بی‌توجهی شده است؟
برای من جالب است که اطلاعات قابل توجهی دارید. بله، چند روز است که در مورد موضوعی که شما اشاره می‌کنید، نشست‌های متعددی برگزار کرده‌ایم. برنامه ما این است که بندرگاه کیش توسعه پیدا کند. در کیش اسکله 12 هزار تنی داریم که باید 10 متر عمق داشته باشد اما عمق آن پنج متر است. در همین فاصله کوتاه، ماشین‌های لایروبی در حال کار هستند تا عمق اسکله به 10 متر افزایش پیدا کند. گام بعدی خرید و نصب جرثقیل استاندارد تخلیه بار است تا کشتی‌ها رغبت پیدا کنند که برای تخلیه بار به جزیره کیش بیایند. ظرف دو روز گذشته به معاونت سرمایه‌گذاری و شرکت سرمایه‌گذاری کیش دستور اکید داده‌ام که پیمانکار، تجهیزات خوب وارد کند و اتمام حجت کرده‌ام که اسکله باید شرایط استانداردی داشته باشد.

آقای مهندس برداشت من این است که تهرانی‌ها با کیش قهر کرده‌اند. میزان پروازهای تهران به کیش کاهش یافته اما تعداد گردشگران کرمانی و شیرازی خیلی زیاد شده است. به نوعی می‌توان گفت کیش به مقصد گردشگری شهرهای جنوبی تبدیل شده و تهرانی‌ها مثل گذشته به این جزیره سفر نمی‌کنند. از آن طرف شاهد حضور یک‌شبه توریست‌های تایلندی هستیم که به توریست‌های یک‌دلاری معروفند و برای تمدید ویزای اقامت در دوبی، یک شب به کیش می‌آیند و هیچ خرجی هم نمی‌کنند.
بله، توریست‌های چند‌دلاری اصلاً به حساب نمی‌آیند.

به نظرمی رسد جزیره بیخودی شلوغ است. در حالی که کیفیت برنامه‌های تفریحی به شدت پایین آمده است.
تا حدودی این مسائل را قبول دارم. در حال حاضر هم چند پروژه بزرگ گردشگری را دنبال می‌کنیم. یکی از دغدغه‌های ما این است که مدت اقامت گردشگران را افزایش دهیم. در حال حاضر مدت زمان بیشتر تورهای کیش سه روز است و گردشگران می‌توانند در سه روز از کیش دیدن کنند. ما به دنبال اجرای چند پروژه بزرگ هستیم تا این اقامت را بیشتر کنیم. کیفیت برنامه‌ها هم حتماً افزایش می‌یابد. شرکت کیش‌ایر هم توسعه برنامه‌ها را در دستور کار دارد. به کیش‌ایر گفته‌ایم که در حوزه خلیج فارس و به خصوص آسیای ‌میانه کار کند. آسیای میانه در نقطه مقابل آب و هوایی با ایران قرار دارد. یعنی در حالی که این منطقه سرد است، کیش آب و هوای بهاری دارد. قبول دارم که در عرصه اطلاع‌رسانی هم خوب عمل نکرده‌ایم. باید بتوانیم کیش را خوب معرفی کنیم و خطوط پروازی خارجی را زیاد کنیم. خوشبختانه کیش‌ایر دو خط پروازی خارجی را قطعی کرده است. فکر می‌کنم در ماه‌های آینده این خطوط راه بیفتد و به مرور بتوانیم آن را افزایش دهیم. در مورد توریست‌های زیارتی هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم و قصد داریم آنها را ترغیب کنیم که در راه سفر به مشهد، مدتی هم در کیش اقامت کنند. به شما اطمینان می‌دهم که کیش دوباره رونق می‌گیرد. رونقی به مراتب بیشتر از گذشته.

به نظر می‌رسد شرق جزیره از غرب آن رشد بیشتری داشته است. آیا برای توسعه در غرب جزیره هم برنامه‌ریزی کرده‌اید؟
سوال خوبی است. در حوزه غرب جزیره همان طور که اشاره کردید، کارهای کمی صورت گرفته است. باید تلاش کنیم که غرب و جنوب جزیره توسعه پیدا کند. برای توسعه این مناطق از کشتی یونانی تا کلبه هور، برنامه مفصل تفریحی و گردشگری در دستور کار داریم که سه کیلومتر مسیر را شامل می‌شود. عملیات اجرایی آن را شروع کرده‌ایم. پیش از این در مسیر کلبه هور که یکی از نقاط دیدنی کیش است، آدم احساس امنیت نمی‌کرد و امکانات خاصی وجود نداشت. امروز فضای سبز و نورپردازی آن تمام شده است. این مسیر قرار است به کشتی یونانی برسد که یکی از ایستگاه‌های گردشگری جزیره در آینده خواهد بود. در همین مسیر هم یک پروژه بزرگ در حوزه فرهنگ در دست کار داریم که چند سالن تئاتر و چند سالن موسیقی و فضاهای مختلف فرهنگی در آن طراحی شده است. سالن همایش‌های بزرگی هم دارد. پروژه‌هایی هم در جنوب کیش در دست پیگیری داریم که پروژه بزرگی در حوزه بازی‌های آبی، یکی از مصداق‌های آن است. نشست‌های متعددی با سرمایه‌گذار آن داشته‌ایم. از آنها قول گرفته‌ایم که تا پایان سال، تست‌های اولیه آن را انجام دهند و تابستان سال آینده به صورت کامل راه‌اندازی شود. این مجموعه، بزرگ‌ترین مجموعه بازی آبی در کشور است. مشکلاتی برای ادامه راه این پروژه وجود داشت که قرار شد کمک کنیم.

البته آقای مهندس برداشت من این است که چند موضوع باعث قهر تهرانی‌ها با کیش شده است. مهم‌ترین دلیل شاید پیام‌های غیر‌مستقیم برخی دستگاه‌ها به گردشگران باشد. برخوردهای گاه و بیگاه گشت ارشاد در جزیره، شاید موید این نکته است که کیش دیگر محل تخلیه انرژی طبقه متوسط نیست. پیشترها گفته می‌شد کیش محل تخلیه انرژی طبقه متوسط جامعه است اما رفته‌رفته مردم متوجه شدند برای تفریح بهتر است به آنتالیا و تایلند و دوبی بروند. همچنین قرار بود کیش بازار مطمئنی برای خرید برندهای معروف باشد اما امروز کیش مرکز برندهای تقلبی شده است. امروز کیش به بازار فیک معروف شده و دیگر از برندهای معروف خبری نیست.
بدون تفسیرهای سیاسی و جامعه‌شناختی خاصی که شما دارید، این مساله را تایید می‌کنم. یکی از دغدغه‌های ما رفع همین مسائل است. اجازه بدهید اول در مورد کالاهای فیک توضیح بدهم. قرار نبود کیش فرودگاه نقدینگی و به تبع آن، زمین ‌بازی سفته‌بازان باشد اما متاسفانه این اتفاق رخ داد و این جزیره کوچک به محل جولان سفته‌بازان تبدیل شد. به تبع آن قیمت زمین، ملک تجاری و ملک مسکونی در جزیره افزایش پیدا کرد. در حال حاضر قیمت خرید یا اجاره املاک تجاری به شدت بالا رفته و این موضوع باعث افزایش هزینه فروشندگان کالا شده است. از آن طرف قدرت خرید مردم هم پایین آمده و تمایل به خرید کالاهای با‌کیفیت اما گران کاهش یافته است. به این ترتیب سیاستگذاری و انتخاب‌ها به این سمت پیش رفته که بازارها از برندها فاصله بگیرند. شما درست می‌گویید. در حال حاضر بازار کیش مملو از کالاهای بی‌کیفیت چینی است و برندها از بازار خارج شده‌اند اما اعتقاد ما این است که بازار کیش باید در رتبه بالاتری از بازارهای دیگر شهرها قرار گیرد. قرار نیست کیش به بازار کالاهای چینی تبدیل شود و ما برنامه داریم که برندها را به بازار برگردانیم. به دو دلیل فکر می‌کنم در آینده نزدیک شاهد بازگشت برندها باشیم. یکی اینکه فضای دیپلماسی کشور به سمت مصالحه پیش می‌رود و این خبر خوبی برای برندهای معروف است که دوباره به بازار ایران بازگردند و دیگر اینکه ما نشست‌های متعددی با بازاریان داشته‌ایم تا آنها را متقاعد به بالا بردن کیفیت کالاهای قابل عرضه کنیم. از آن طرف، با سرمایه‌گذاران مراکز جدید شرط کرده‌ایم که به دنبال عرضه کالاهای با‌کیفیت باشند. در همین زمینه چند بازار جدید در حال راه‌اندازی است که محل قابل اطمینانی برای عرضه کالاهای با‌کیفیت خواهد بود. بازگشت کیفیت به بازارهای کیش زمان‌بر است اما اطمینان داشته باشید که این سیاست را پیگیری خواهیم کرد. سیاست ما این است که گردشگران را با بازار کیش آشتی دهیم. به خصوص تهرانی‌ها که در زمره گردشگران خوب هستند و از همین جا اعلام می‌کنم منتظریم به کیش برگردند.

در مورد برخوردهای گشت ارشاد چطور؟
در حال مذاکره هستیم و امیدواریم بتوانیم نگاه یکسانی را به همه نهادهای مستقر در جزیره تزریق کنیم. من معتقدم اگر بتوانیم کاری کنیم که تورهای گردشگری آنتالیا و دوبی دچار کسادی شوند و در عوض، مردم، کیش‌، قشم و شهرهای گردشگری کشور را به عنوان مقصد تفریحات خود انتخاب کنند، بزرگ‌ترین خدمت را کرده‌ایم. هر کسی هر فعالیتی کند که منجر به نرفتن یک ایرانی به آنتالیا و دوبی بشود به نظرم به نظام خدمت کرده است. باید در نظر داشت که جوانان ما در آنتالیا، دوبی و تایلند در معرض آسیب‌های اجتماعی زیادی قرار دارند اما در کیش، آسیب‌های اجتماعی در حداقل ممکن قرار دارد. نهادهای مختلف حاضر در کیش قول همکاری داده‌اند و قرار شده کمک کنند تا این فضا تلطیف شود. هم خطوط قرمز را رعایت کرده باشیم و هم اینکه سختگیری مضاعف نداشته باشیم. آنچه ما انتظار داریم این است که مسائل در چارچوب قانون دنبال شود و هم مردم پایبند قانون باشند و هم نهادهای مسوول.

اشاره کردید که کیش در پایین‌ترین سطح آسیب‌های اجتماعی قرار دارد اما متاسفانه باید بگویم این اظهارنظر شما خیلی خوش‌بینانه است. من به آماری دست پیدا کرده‌ام که گفته شما را نقض می‌کند. ستاد مبارزه با مواد مخدر کیش اعلام کرده 12 درصد از جمعیت جزیره معتاد هستند. شما این آمار را قبول دارید؟
معضل مواد مخدر در کیش هم وجود دارد. این را قبول داریم. اما آمار 12درصدی را نه. آمار مورد اشاره شما را من هم شنیده‌ام اما تایید نمی‌کنم. فکر می‌کنم بیشتر شبیه گمانه‌زنی است تا آمار مستند. به همین دلیل از مسوولان خواسته‌ایم آمارهای خود را مستند و با استدلال ارائه کنند. قرار شد در نشست آتی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریز آمارها را ارائه کنند. گذشته از آن، در‌صدد هستیم که هزینه ورود مواد مخدر به جزیره را افزایش دهیم و فکر می‌کنم با همکاری نیروی انتظامی و اداره اطلاعات کیش، بتوانیم هزینه‌های ورود به کیش را برای مواد مخدر به شدت بالا ببریم. در بخش احیا و درمان هم قرار شده است هم اداره بهداشت و درمان و هم بهزیستی، مراکزی را برای ترک اعتیاد راه‌اندازی کنند. البته این تمهیدات مخصوص مردم ساکن کیش است.

اجازه بدهید به موضوع دیگری اشاره کنم. فکر می‌کنم یکی از معضلات فعلی کیش ساماندهی کارگران است. کارگران روزها مشغول کار هستند و شب‌ها به مراکز خرید و کنار ساحل می‌آیند. حضور دسته‌جمعی کارگران در مراکز مختلف گاهی ممکن است مشکلات خاصی ایجاد کند. من نمی‌دانم پیش از این وضعیت کارگران چگونه بوده اما در سفر اخیر متوجه شدم که کارگران مثل گذشته تحت نظارت پیمانکاران نیستند.
این نکته درست است و ما هم در حال تلاش هستیم تا این مشکل را ساماندهی کنیم. بخشی از مشکلات و معضلات اجتماعی فعلی کیش به مسائل حوزه کارگری بر‌می‌گردد. اخیراً به پیمانکاران تاکید کرده‌ایم که برای اقامت کارگران کمپ‌های مناسب ایجاد کنند. ورود و خروج کارگران از کمپ‌ها باید تحت ضوابط خاصی صورت گیرد. البته کارگران خارجی زیادی در کیش شاغل هستند که این افراد هم مشکلات زیادی ایجاد کرده‌اند. با احترام ویژه به قشر کارگر، متاسفانه بخش زیادی از مشکلاتی که در کیش وجود دارد، ناشی از بی‌نظمی در رفت و آمدهای این افراد است. خیلی از معضلاتی که امروز در کیش شاهد هستیم، ناشی از رفتار کارگرانی است که بدون ساماندهی خاصی در جزیره رفت و آمد می‌کنند. در دوبی، هرگونه رفت و آمد کارگران زیر نظر قرار دارد و این‌گونه نیست که مردم مقابل مراکز خرید، افرادی سیگار به دست را ببینند که نشسته‌اند و به تردد آدم‌ها نگاه می‌کنند. ما این مسائل را در نشست‌های مشترک با نیروی انتظامی مرور کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که ورود و خروج کارگران باید به صورت رسمی ثبت شود. از این به بعد دفاتری ایجاد خواهد شد که آمار مربوط به کارگران را ثبت و ضبط کند. البته این کار می‌تواند با ثبت مشخصات کارگران خارجی آغاز شود اما در آینده ممکن است شامل همه کارگران کیش شود. در نشست‌هایی که داشته‌ایم، مقرر شده است که اگر کارگری خلاف و خطایی انجام داد، دیگر اجازه فعالیت در جزیره نداشته باشد. این سیاست را از نیمه همین ماه آغاز می‌کنیم و بدون ملاحظه، هر کارگری که دچار تخلف شود، باید از جزیره برود.

آقای مهندس چرا کاخ الیت رها شده؟ در حال حاضر همه شیشه‌های کاخ شکسته و درهای آن باز است. اگر قرار بود کاخ‌های پهلوی رها شوند، امروز باید کاخ سعد‌آباد و کاخ نیاوران هم به همین شکل رها می‌شد اما این کاخ‌ها جنبه تاریخی دارند و می‌شود از آن به عنوان یک فرصت گردشگری استفاده کرد.
بله، رها شده است. الان هم در اختیار سازمان منطقه آزاد نیست. واگذار شده است.

در اختیار کیست؟
نمی‌دانم کجاست. اما در اختیار سازمان هم نیست.

شما هیچ اختیاری در مورد این کاخ ندارید؟
خیر، واگذار شده است.

اجازه بدهید به یکی از تلخ‌ترین اتفاقات کیش در سال‌های گذشته اشاره کنم. مردم کیش از اینکه یک‌شبه باغ‌وحش جزیره تعطیل شده و حیوان‌ها از بین رفته‌اند و حدود دو هزار درخت قطع شده است، خیلی دلخورند. احتمالاً مسائل زیادی وجود دارد و مردم زیاد در مورد واگذاری زمین باغ‌وحش به فردی خاص اظهارنظر می‌کنند. اینکه چه اتفاقی در باغ‌وحش افتاده را شما به خوبی می‌دانید و سوال من این است که اگر در گذشته، زد و بندهایی وجود داشته و مثلاً فردی به کارکنان دولت آپارتمان‌هایی در کنار ساحل هدیه داده تا امتیازهای خاصی بگیرد، شما چه برخوردی خواهید داشت؟
اگر اتفاق بدی افتاده باشد، یعنی اقدامات غیرقانونی صورت گرفته باشد، حتماً پیگیری می‌کنیم؛ البته اقداماتی هم صورت داده‌ایم. ما ظرف سه ماه اخیر، نزدیک به 150 هزار متر زمین را باز‌گردانده‌ایم. در مورد بخشی از مسائل هم اطلاع موثق نداریم اگرنه پیگیری می‌کنیم. حتماً دستگاه‌های نظارتی دیگری هم هستند که رسیدگی می‌کنند. چند دستگاه نظارتی هم وارد شده‌اند و بررسی‌هایشان را انجام داده‌اند. حالا اینکه درست یا نادرست بوده است را حتماً تشخیص خواهند داد. اما آنچه ما در آینده انجام خواهیم داد، این است که بر مدار قانون و بر مدار طرح جامع حرکت کنیم. اطمینان داشته باشید که چیزی جز طرح جامع راهبرد ما نخواهد بود. تصمیم خلق‌الساعه نخواهیم گرفت و بیهوده مردم را در تنگنا قرار نخواهیم داد. قطعاً برای ما اولویت، رونق گردشگری، تولید و تجارت در جزیره است. در عین حال دستور اکید داریم که تمام امور سازمان منطقه آزاد کیش را شفاف و صادقانه به مردم منتقل کنیم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها