شناسه خبر : 12827 لینک کوتاه

معرفی سامانه ارزیابی عملکرد بانکی منطبق بر متدولوژی CAMELS

ارزیابی بانکی

شرکت پردازش اطلاعات مالی و مشاور سرمایه‌گذاری نوآوران امین با سابقه حضور یک دهه در بازار سرمایه و با مشارکت گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد، پس از سال‌ها گزارشگری تخصصی، تولید سامانه‌های بنیادی و تکنیکال و با در دست داشتن غنی‌ترین سامانه اطلاعات مالی - ‌معاملاتی بازار سرمایه، اقدام به طراحی و اجرای سامانه ارزیابی عملکرد صنایع کرده است که در گام اول موفق به عرضه این سیستم به مدیران بانکی کشور شده است.

ارزیابی بانکی
شرکت پردازش اطلاعات مالی و مشاور سرمایه‌گذاری نوآوران امین با سابقه حضور یک دهه در بازار سرمایه و با مشارکت گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد، پس از سال‌ها گزارشگری تخصصی، تولید سامانه‌های بنیادی و تکنیکال و با در دست داشتن غنی‌ترین سامانه اطلاعات مالی-‌معاملاتی بازار سرمایه، اقدام به طراحی و اجرای سامانه ارزیابی عملکرد صنایع کرده است که در گام اول موفق به عرضه این سیستم به مدیران بانکی کشور شده است. سامانه ارزیابی عملکرد بانکی منطبق بر متدولوژی CAMELS با تکیه بر دانش و سال‌ها تجربه مدیران بانکی کشور و کارشناسان نوآوران امین، بر اساس متدولوژی CAMELS در بستر وب تولید شده و آماده ارائه انواع گزارش‌های تحلیلی در سطوح مختلف با کاربری آسان و در کمترین زمان است.
این سامانه شامل بخش‌های زیر است:

1- بانک در یک نگاه
2- بررسی شاخص‌های CAMELS
3- نگاهی اجمالی به صورت‌های مالی
4- بررسی گزارش‌های پیش‌بینی سود هر سهم
5- بررسی اقلام صورت‌های مالی مورد استفاده در نسبت‌های CAMELS.

در ادامه هر یک از این بخش‌ها شرح داده خواهند شد.

بانک در یک نگاه
این بخش از سامانه، گزارشی از وضعیت بانک در یک نگاه کلی دارد، بانک از سه منظر دید کلی، صورت‌های مالی و نسبت‌های کملز مورد بررسی قرار می‌گیرد که در ادامه به توضیح هر بخش به صورت مجزا پرداخته شده است.
دید کلی
در این بخش بانک در هشت جدول از نظر سپرده‌ها، تسهیلات، حقوق صاحبان سهام، آخرین وضعیت عملکرد بانک، آخرین وضعیت نقدینگی، آخرین تصمیمات مجامع، اعضای هیات مدیره و تعداد شعب و پرسنل بررسی شده است.
صورت‌های مالی
این بخش شامل صورت‌های مالی بانک مورد نظر مانند ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجه نقد است که در جدول‌هایی قابل مشاهده هستند. در این جدول‌ها قلم‌های صورت‌های مالی برای دو سال اخیر به همراه تغییرات آنها نسبت به سال آخر آورده شده‌اند.
نسبت‌های کملز
در این قسمت مقدار نسبت‌های کملز در دو سال اخیر به همراه تغییرات نسبت به سال قبل در شش قسمت شامل کفایت سرمایه، کیفیت دارایی، کیفیت مدیریت، سودآوری، نقدینگی و ریسک آورده شده است.

بررسی شاخص‌های CAMELS
در این بخش از سامانه بانک مورد نظر از همه ابعاد مورد بررسی قرار گرفته است. این بخش شامل پنج نوع مقایسه به شرح زیر است:
روند تغییرات نسبت انتخابی با سایر نسبت‌های مرتبط در بانک مورد نظر
بررسی نسبت انتخابی در بانک مورد نظر و مقایسه آن با متوسط صنعت و یک بانک انتخابی
بررسی وضعیت بانک در مقایسه با سایر بانک‌ها در سال انتخابی
مقایسه بانک مورد نظر با سه بانک برتر از لحاظ نسبت انتخابی
مقایسه بانک مورد نظر با چهار بانک هم‌سایز

لازم به ذکر است که شاخص‌های مالی در شش طبقه زیر ارائه شده‌اند که هر لایه به فراخور ماهیت طبقه‌بندی شده است.

کفایت سرمایه (‌Capital adequacy)
کیفیت دارایی (‌Asset quality)
کیفیت مدیریت (‌Management quality)
سودآوری (‌Earnings)
نقدینگی (‌Liquidity)
ریسک Sensitivity to market risk

امکانات
در هر نمودار با کلیک روی دکمه جزئیات، اقلام تشکیل‌دهنده‌ آن نسبت به‌طور هوشمند در قالب اقلام تفصیلی صورت‌های مالی به کاربر نمایش داده می‌شود. کاربر با کلیک روی این دکمه به صفحه‌ بررسی اقلام صورت‌های مالی هدایت می‌شود و اقلام متناسب با نمودار اصلی در این صفحه به طور هوشمند برای وی انتخاب می‌شود.

در هر نمودار امکان ارسال اطلاعات به اکسل وجود دارد.
قابلیت پرینت گرفتن در هر نمودار وجود دارد.
نمودارها به فراخور نوع مقایسه، قابل تغییر به انواع مختلفی از نمودار هستند.
در تمامی صفحات ارزیابی، راهنمای هر نسبت در پایین صفحه فعال است که نحوه‌ محاسبه و اطلاعات کلی راجع به آن نسبت را نشان می‌دهد.

نگاهی اجمالی به صورت‌های مالی
در این بخش از سامانه سه صورت مالی شامل ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجه نقد مورد بررسی قرار می‌گیرند.
ترازنامه
در این بخش اقلام ترازنامه از دو بعد متفاوت مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
در بعد اول با توجه به اهمیت بالای تسهیلات و سپرده‌ها، تقسیم‌بندی دارایی‌ها در سه طبقه شامل: تسهیلات اعطایی، سایر دارایی‌های درآمد‌زا و سایر دارایی‌ها؛ تقسیم‌بندی بدهی در دو طبقه مجموع سپرده‌های جذب‌شده و سایر بدهی‌ها و تقسیم‌بندی حقوق صاحبان سهام در دو طبقه سرمایه و سایر اقلام حقوق صاحبان سهام انجام گرفته است.
در بعد دوم با توجه به اهمیت مراودات بانک‌ها طبقه‌بندی دارایی‌ها و بدهی‌ها شامل: مراودات با بانک مرکزی، مراودات با سایر بانک‌ها، مراودات با دولت، اعتبارات اسنادی و بروات ارزی و مراودات با سایرین صورت گرفته است. در این بخش پنج حالت مقایسه‌ای در صفحات قبل ارائه شده است.
صورت سود وزیان
در این قسمت صورت سود و زیان در پنج تقسیم‌بندی مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا جمع درآمدهای مشاع و سهم سود سپرده‌گذاران، سپس سهم بانک از درآمدهای مشاع، نتیجه مبادلات ارزی و سایر درآمدهای غیرمشاع، سپس جمع درآمدها، هزینه‌های اداری و عمومی، هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول و سایر هزینه‌ها، سپس سود (زیان) قبل از مالیات و مالیات و در نهایت سود (زیان) خالص. لازم به ذکر است که نمودارها دقیقاً مانند نمودارهای توضیح داده شده در قسمت قبل است.
صورت جریان وجه نقد
در این قسمت هر پنج طبقه صورت جریان وجه نقد شامل فعالیت‌های عملیاتی، بازده سرمایه‌گذاری‌ها و سود پرداختی بابت تامین مالی، مالیات بر درآمد، فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های تامین مالی نمایش داده شده‌اند.
بررسی گزارش‌های پیش‌بینی سود هر سهم
در این بخش از سامانه عملکرد واقعی و پیش‌بینی بانک‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

بررسی اقلام صورت‌های مالی
در این بخش از سامانه به فراخور نوع نمودار انتخابی کاربر، اقلام تشکیل‌دهنده‌ نسبت‌های CAMELS را نشان می‌دهد. بر همین اساس سه نوع تحلیل در این بخش ارائه شده است که عبارتند از:

روند اقلام صورت‌های مالی بانک
مقایسه اقلام بانک در سطح یک سال
مقایسه اقلام در سطح سال- بانک

روند اقلام صورت‌های مالی بانک
زمانی نمایش داده می‌شود که کاربر در صفحات نسبت‌ها روی دکمه جزئیات نمودار اول (روند تغییرات نسبت انتخابی با سایر نسبت‌های مرتبط در بانک مورد نظر) کلیک کند. همچنین در این صفحه به کاربر اجازه داده می‌شود که اقلام دیگر سه صورت مالی را با یکدیگر مقایسه کند. لازم به ذکر است در صورتی که اقلام انتخابی هم‌مقیاس نبوده و از نظر مقداری تفاوت زیادی با هم داشته باشند، پیغام خطا «اقلام انتخابی هم‌مقیاس نیستند» نمایش داده می‌شود.
مقایسه اقلام بانک در سطح یک سال
زمانی نمایش داده می‌شود که کاربر در صفحات نسبت‌ها روی دکمه جزئیات نمودار سوم (وضعیت بانک در مقایسه با سایر بانک‌ها) کلیک کند. همچنین در این صفحه به کاربر اجازه داده می‌شود که اقلام مربوط به دو طبقه از صورت‌های مالی را با یکدیگر مقایسه کند. طبقه‌بندی صورت‌گرفته به شرح زیر است:
دارایی، بدهی و حقوق صاحبان سهام، سود و زیان، وجه نقد و محاسباتی.
در صورتی که اقلام انتخابی در بیش از دو طبقه باشند، پیغام خطا «‌اقلام انتخابی در بیش از دو طبقه هستند‌» نمایش داده می‌شود.
مقایسه اقلام در سطح سال- بانک
در این صفحه به کاربر اجازه داده می‌شود که اقلام مربوط به یک طبقه از صورت‌های مالی را در طول زمان با یکدیگر مقایسه کند. طبقه‌بندی صورت گرفته به شرح زیر است:
دارایی، بدهی و حقوق صاحبان سهام، سود و زیان، وجه نقد و محاسباتی.
در صورتی که اقلام انتخابی در بیش از یک طبقه باشند، پیغام خطا «‌اقلام انتخابی در یک طبقه نیستند‌» نمایش داده می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها