شناسه خبر : 10559 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اقتصاد آمریکا را نادیده نگیرید

سه دلیل برای پیش‌بینی‌های کاهشی

طلا در ماه‌های اول سال ۲۰۱۴ روزهای خوبی داشت تا قیمت‌های شمش طلا تا میانه‌های ماه مارس نسبت به روز نخست سال ۱۳ درصد رشد را تجربه کرده باشد.

جف ریوز/ستون‌نویس مارکت واچ

طلا در ماه‌های اول سال 2014 روزهای خوبی داشت تا قیمت‌های شمش طلا تا میانه‌های ماه مارس نسبت به روز نخست سال 13 درصد رشد را تجربه کرده باشد. اما از بهار و به خصوص از ماه جولای، قیمت‌های طلا رو به افت گذاشتند. طلا در هفته منتهی به 19 سپتامبر رکوردزنی معکوسی کرد که قیمت فلز زرد را به سطحی بی‌سابقه از کریسمس 2013 رساند.
در کنار طلا دیگر فلزهای گرانبها نیز تحت فشار قرار گرفته‌اند. پس آیا سرمایه‌گذاران باید این کاهش سطح قیمتی را فرصتی برای خرید فلزهای گرانبها در نظر بگیرند؟ یا طلا فعلاً برای مدتی ضعیف خواهد ماند؟ متاسفم که عشاق طلا را ناامید می‌کنم، اما به نظر من مورد دوم صحیح است.
همیشه درباره روند طلا بحث وجود دارد، اما به نظر من احیای اقتصاد آمریکا به وارد آوردن فشار روی این فلز گرانبها ادامه خواهد داد. کسانی ممکن است بخواهند به احیای ضعیف اقتصاد آمریکا و احتمال تضعیف دلار اشاره کنند. آنها می‌توانند نظرات خود را بگویند و به من بخندند. اما کسانی که جویای حقیقت هستند باید به خاطر داشته باشند که چنین استدلال‌هایی چقدر در سال‌های گذشته نادرست از آب در آمده‌اند. باید به یاد داشت که تحلیل‌هایی که احیای اقتصاد آمریکا را زیر سوال می‌برند داده‌های اقتصادی اخیر از ایالات‌متحده را نادیده گرفته‌اند.
بازار سهام، اقتصاد ایالات‌متحده و دلار همه در حال ثبت عملکردهایی خوب از خود هستند. اگر بخواهیم بر اساس داده‌های اخیر قضاوت کنیم، باید بگوییم که تمام این سه عامل حتی در حال بهبود هم هستند. من برای تحلیل خود از روند طلا دلایلی دارم.
اول اینکه دلار در حال حاضر قوی است. فدرال رزرو اعلام کرده در ماه اکتبر به برنامه خرید اوراق قرضه پایان خواهد داد. نرخ سود هم احتمالاً در سال 2015 با افزایش روبه‌رو خواهد شد. افزایش نرخ‌های سود خود به کاهش ارزش طلا کمک خواهد کرد. می‌دانم که عشاق طلا آرزوی مرگ دلار را دارند، اما نمی‌توان این ارز را که در بهترین وضعیت خود در 14 ماه گذشته است، نادیده گرفت.
احساس بازار دلیل دومی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. می‌توانید هر چه می‌خواهید فریاد بزنید که فدرال رزرو کاپیتالیسم را از بین برده یا بگویید که تقویت دلار در مقابل دیگر ارزها به معنای دادن رای اعتماد به دلار نیست. اما حال اگر قدرت نسبی اسکناس سبز را نادیده بگیرید، نمی‌توانید قدرت اقتصاد آمریکا را پشت گوش بیندازید. نرخ بیکاری 1/6‌درصدی و پیش‌بینی افزایش رشد اقتصادی نشانه‌های خوبی برای اقتصاد آمریکا هستند. ده‌ها داده دیگر نیز وجود دارد که این احیای اقتصادی را تایید می‌کنند. احساس بازار هم همین است. پس چرا سرمایه‌گذاران باید به سوی سرمایه‌گذاری‌هایی بروند که پرخطر است؟ چرا باید در طلا سرمایه‌گذاری کرد؟ احساس بازار از خرید طلا به عنوان سرمایه امن حمایت نمی‌کند.
سومین دلیل افت تقاضای جهانی است. اگر ورای مرزهای ایالات‌متحده را بنگریم می‌بینیم که جای خالی تقاضا کاملاً حس می‌شود. چین که سال گذشته جای هند را به عنوان بزرگ‌ترین خریدار طلا گرفته، اخیراً شاهد افت تقاضای طلا بوده است. هند که حدود یک ماه پیش با افزایش تقاضا به دلیل جشن‌ها و مراسم آیینی مواجه بود هم تقاضای قابل توجهی ندارد. روزنامه وال استریت ژورنال به درستی اشاره می‌کند که به‌رغم وجود بحران‌های مختلف ژئوپولتیک، خرید طلا به عنوان سرمایه امن محدود مانده است.
شورای جهانی طلا اعلام کرده تقاضای جهانی طلا در سه ماه دوم سال جاری 16 درصد کاهش پیدا کرده است. بر اساس اعلام این شورا تقاضا برای شمش و سکه در این مدت با سقوطی 56‌درصدی روبه‌رو بوده است. اگر فکر می‌کنید که سال نو چینی باعث افزایش خرید طلا از سوی چینی‌ها و در نتیجه افزایش قیمت طلا می‌شود، طلا بخرید. اما با توجه به فشارهای موجود و ماهیت روند کاهشی اخیر، محتمل نیست که خرید طلا در جهان به زودی با افزایش قابل توجه روبه‌رو باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها