شناسه خبر : 10179 لینک کوتاه

جنبه‌های اقتصادی فاجعه نیس

مزد ترس

حادثه تروریستی اخیر در نیس فرانسه، بیشتر از هر اقدام تروریستی دیگری که در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم، ‌ترس را در دل شهروندان عادی ایجاد کرده است.

حادثه تروریستی اخیر در نیس فرانسه، بیشتر از هر اقدام تروریستی دیگری که در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم، ‌ترس را در دل شهروندان عادی ایجاد کرده است. شاید علت آن ملموس بودن وضعیت است، همه ما حداقل یک بار رانندگی کرده‌ایم و می‌دانیم عبور از روی مردم و ادامه دادن به مسیر، تا چه حد عجیب و ترسناک است. اما این ترس عمومی، برای گروهی از شرکت‌ها، سود مالی قابل توجهی را به ارمغان آورده است. لاکهید مارتین، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انواع سلاح در جهان، از افزایش سود خود خبر داده است. این شرکت همچنین پیش‌بینی خود در مورد سود تا پایان سال را هم افزایش داده است و علت اصلی آن را افزایش هزینه نظامی دولت‌ها اعلام کرده است.
سهام این شرکت اسلحه‌سازی آمریکایی‌، در روزهای بعد از حادثه نیس دو درصد دیگر هم رشد کرد تا به رکورد جدیدی برسد. با احتساب این رشد اخیر سهام شرکت لاکهید مارتین تنها در سال جاری میلادی حدود 20 درصد افزایش قیمت داشته است. این وضعیت درباره بقیه شرکت‌های اسلحه‌سازی هم صادق است و عمده آنها بالاترین قیمت سهام در طول دوران فعالیت خود را تجربه می‌کنند. شاید این دسته از شرکت‌ها، تنها فعالان دنیای اقتصاد باشند که نگران انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده هم نیستند، رئیس‌جمهور بعدی چه کلینتون باشد و چه ترامپ، چشم‌انداز برای اسلحه‌سازان بسیار روشن و آفتابی است.
علاوه بر این لاکهید و شرکت‌های مشابه آن مشتریان مهم و ثروتمندی در خلیج فارس و خاورمیانه دارند که حتی کاهش قیمت نفت هم نتوانسته از تمایل آنها برای خریدهای نظامی بکاهد. این شرکت به تازگی قراردادی 475 میلیون‌دلاری برای فروش موشک‌های هالیفر با امارات منعقد کرده که شامل کمک‌های لازم و آموزش هم می‌شود. همچنین قراردادی 260 میلیون‌دلاری نیز میان لاکهید و عمان برای پشتیبانی و تهیه لوازم و قطعات هواپیماهای F-16 منعقد کرده است. به نظر می‌رسد حملات تروریستی به طور عام و حضور داعش در خاورمیانه به طور خاص، حداقل به سود بخشی از دنیای کسب و کار بوده است.
علاوه بر این هر کس رئیس‌جمهور ایالات متحده شود، بازار برای شرکت‌های اسلحه‌سازی‌، پر‌رونق باقی خواهد ماند. در صورت زمامداری ترامپ که مطمئناً تقاضای دولت از توان تولید آنها پیشی خواهد گرفت‌. کلینتون هم اگرچه همانند همتای فعلی خود علاقه‌ای به استفاده از گزینه‌های نظامی ندارد، اما دید بسیار مثبتی درباره توان نظامی ایالات متحده داشته و اعتقاد دارد این توان باید تقویت شده و به‌روز باقی بماند. طبق آمار رسمی منتشر‌شده توسط خود شرکت، لاکهید مارتین در سه‌ماهه چهارم سال 2015 حدود 9 /12 میلیارد دلار فروش خالص داشته است و در مجموع سال 2015، این رقم به 1 /46 میلیارد دلار بالغ شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید