شناسه خبر : 14975 لینک کوتاه

علیرضا جهانگیریان از آمادگی شرکت‌های حمل‌ونقل اروپایی برای همکاری با ایران می‌گوید

تسهیل ورود هواپیما در گرو سیاست خارجی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سفرش به همراه وزیر راه و شهرسازی به پاریس می‌گوید با توجه به شرایط حساس کنونی و نقشی که فرانسه در گروه ۱ + ۵ دارد و همچنین نقشی که این کشور در حوزه حمل و نقل و تکنولوژی‌های مربوط به آن، هم در بحثهوایی، هم ریلی و هم جاده‌ای دارد و قراردادهای وسیعی که کشور ما با شرکت‌های فرانسوی دارد لازم و مناسب بود تا نظرات دو طرف به صورت مستقیم مطرح شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سفرش به همراه وزیر راه و شهرسازی به پاریس می‌گوید با توجه به شرایط حساس کنونی و نقشی که فرانسه در گروه 1+5 دارد و همچنین نقشی که این کشور در حوزه حمل و نقل و تکنولوژی‌های مربوط به آن، هم در بحث هوایی، هم ریلی و هم جاده‌ای دارد و قراردادهای وسیعی که کشور ما با شرکت‌های فرانسوی دارد لازم و مناسب بود تا نظرات دو طرف به صورت مستقیم مطرح شود و اگر احیاناً سوءبرداشت‌ها یا اینکه تقاضاهای متقابلی وجود دارد در بحث‌های دو طرف مطرح شود و اهداف و سیاست‌های کلی نظام بتواند در مسیر خود بهتر حرکت کند. او می‌گوید برخی شرکت‌های تولید‌کننده هواپیما آمادگی همکاری با ایران را دارند. به گفته علیرضا جهانگیریان، در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به پاریس با برخی شرکت‌های حمل و نقل هوایی گفت‌وگوهایی صورت گرفته است که در جریان آن مشخص شد برخی از آنها علاقه و آمادگی زیادی برای همکاری با ایران دارند. حتی با توجه به جایگاهی که ایران در منطقه دارد این همکاری‌ها می‌توانند ارتقا یابند. در ادامه گفت‌وگوی تجارت فردا با علیرضا جهانگیریان، ‌‌معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تاثیر ورود هواپیمای جدید به کشور آمده است.
هفته گذشته به همراه وزیر راه و شهرسازی به نمایشگاه حمل و نقل فرانسه دعوت شدید که در حین این سفر از برخی مراکز حمل و نقلی از جمله یکی از فرودگاه‌های این کشور دیدن کردید. در جریان این سفر وزیر راه و شهرسازی از بهبود روابط ایران و فرانسه خبر داد و حتی از بازدید با رئیس گروه اجرای ایرباس هم خبر داد. آقای آخوندی حتی از سفارش 400 هواپیما در آینده نزدیک خبر داد. به نظر شما مهم‌ترین دستاورد این سفر چه بود و اینکه تا چه اندازه به تحقق برنامه‌های این سفر امیدوار هستید؟
بله، سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به پاریس و بازدید از نمایشگاه حمل و نقل این کشور، ظاهراً اولین دعوتی بود که وزیر حمل و نقل فرانسه پس از انقلاب از یک وزیر حمل و نقل داشته است. بالطبع با توجه به شرایط حساس کنونی و نقشی که فرانسه در گروه 1+5 دارد و همچنین نقشی که این کشور در حوزه حمل و نقل و تکنولوژی‌های مربوط به آن، هم در بحث هوایی، هم ریلی و هم جاده‌ای دارد و همچنین قراردادهای وسیعی که کشور ما با شرکت‌های فرانسوی دارد لازم و مناسب بود تا نظرات دو طرف به صورت مستقیم مطرح شود و اگر احیاناً سوءبرداشت‌ها یا اینکه تقاضاهای متقابلی وجود دارد در بحث‌های دو طرف مطرح شود و اهداف و سیاست‌های کلی نظام بتواند در مسیر خود بهتر حرکت کند.
بنابراین این دعوت که هم از سوی وزارت حمل و نقل و رئیس سازمان هوایی‌شان ارسال شده بود بعد از هماهنگی‌ها تایید شد و در این سفر مذاکرات وسیعی با مسوولان سیاسی و مدیران صنایع فرانسوی در حوزه هوایی و ریلی و فرودگاهی صورت گرفت. در جریان این دیدارها یک دید واقعی از شرایط موجود کشور برای مقامات فرانسوی تشریح شد و برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه حمل و نقل به ویژه حمل و نقل هوایی تشریح و همچنین روابط گذشته‌ای که با شرکت‌های فرانسه داشتیم مرور شد. به این صورت که این همکاری‌ها می‌تواند در افق جدید ادامه داشته باشد و حتی با توجه به جایگاهی که ایران در منطقه دارد ارتقا یابد.
حالا عنوان جایگاه باثبات و همچنین ایجاد‌کننده ثبات که ایران دارد، از یک طرف و حوزه جغرافیایی و جوی که در منطقه دارد، ایجاب می‌کند توجه بیشتری از سوی فرانسه را به خود جلب کند. از این‌رو مذاکرات متنوعی با روسای اصلی شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل فرانسه صورت گرفت. البته برخی از این شرکت‌ها در حال حاضر در حال همکاری با طرف‌های ایرانی‌شان هستند. برخی فعالیت کمتر و برخی فعالیت بیشتری دارند.

به نظر شما در این مذاکرات و گفت‌وگوها آیا شرکت‌های خارجی تمایلی به همکاری با ایران و ورود به صنعت حمل و نقل هوایی ایران نشان دادند؟
در جریان این ملاقات، این‌گونه برآورد شد که این شرکت‌ها آمادگی و علاقه به همکاری با ایران دارند و اکنون همه در حال بررسی هستند تا سطح تعاملات خود را ارتقا دهند. برخی از آنها بسیار علاقه‌مند بودند تا نیازهای ایران را با جزییات بیشتری در اختیار داشته باشند که در این خصوص توضیحاتی از سوی ایران برای آنها ارائه شد.

فکر می‌کنید زمینه خرید هواپیما از شرکت‌های اروپایی فراهم شده است؟
به نظر من قبل از اینکه کشور در بحث‌هایی همچون خرید هواپیما وارد شود باید زمینه‌های اولیه‌ای را در سطوح بالا بین دو طرف به وجود آورد. در این جلسات نیز یکی از اهداف همین بود. از زمینه‌های لازم این بود که اجرای آنها در قبال تفاهمات سیاسی باشد. بدین گونه که بخش حمل و نقل ایران هم بتواند توسعه یابد که در این جلسات این مباحث مطرح شد و نقش خوبی هم در جریان مذاکرات داشت. البته لازم به ذکر است که سفیر جمهوری اسلامی ایران هم در همه ملاقات‌ها حضور داشت و در مواردی که باید سیاست‌های خارجی ایران منظور می‌شد توضیحاتی ارائه کرد.

اثرات ورود هواپیما به ناوگان هوایی کشور در این جلسات چگونه ارزیابی شد؟
در زمینه خرید هواپیمای جدید با شرکت‌های مختلف صحبت‌هایی صورت گرفت، حتی در مواردی مقدماتی مرور شد. لازم است اقدامات دیگری در حوزه سیاست خارجی انجام شود تا این مسیر هموارتر شود.

به نظر شما در جریان این مذاکرات چه تعداد هواپیما خریداری می‌شود؟
قطعاً روی تعداد مشخصی با آنها صحبت نشده و ما نیازهای خود را مطرح کردیم ولی شرکت‌های فرانسوی این آمادگی را دارند که نیازهای ایران را برآورده کنند.

وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با برخی رسانه‌های فرانسه اعلام کردند در سال‌های آینده سفارش ورود 400 هواپیما داده می‌شود. شما چه اندازه به خرید و سفارش هواپیما امیدوار و خوش‌بین هستید؟
باید گفت که کشور در یک بازه زمانی 10 ساله نیاز به 400 فروند هواپیما دارد به‌گونه‌ای که پیشتر هم اعلام کردم در حال حاضر ناوگان هوایی کشور به 40 هزار صندلی هواپیما نیاز دارد.
در این باره نیز با شرکت‌های دیگری هم که هواپیماهای کوچک‌تری تولید می‌کنند مذاکراتی صورت گرفته است، شرکت‌های کوچکی که تولید آنها نیز نیاز کشور ماست که البته آن شرکت‌ها نیز به لحاظ ابعاد کوچک‌تری که دارند اندکی بازتر و بهتر برخورد کردند و مقرر شد که شرکت‌های هواپیمایی ایران این مذاکرات را مدتی بعد به سرانجام برسانند.
بنابراین باید در مورد نیاز کشور و همکاری با این شرکت‌ها بررسی‌هایی انجام شود و این شرکت‌ها در صورت تمایل به همکاری با ایران، نمایندگانشان را به ایران بفرستند.

آیا این شرکت‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند؟
اینکه همکاری آنها با ایران قطعی است را می‌دانیم اما اینکه همین فردا آمادگی بستن قرارداد را داشته باشند، خیر. اما می‌دانیم که آماده همکاری با ایران هستند.

یکی از موضوعاتی که بارها اشاره کردید کیفیت پروازها و کاهش مشکلات پروازی بود. به نظر شما ورود تعداد قابل توجهی هواپیما به ناوگان هوایی کشور و همچنین نوسازی و جوان شدن ناوگان هوایی می‌تواند به کاهش مشکلات پروازی و افزایش کیفیت پروازها کمک کند؟
قاعدتاً نوسازی ناوگان به منظم شدن پروازها کمک می‌کند چرا که یکی از عواملی که باعث تاخیرهای پروازی می‌شود عوامل ناشی از اشکالات فنی است. این اشکالات فنی وقتی در کشور ما ایجاد می‌شود به دلیل مسائل تحریم‌هاست و برطرف کردن آن اگر مستلزم تغییر قطعه یا انجام تست باشد، به سختی صورت می‌گیرد اما در دیگر کشورها با سرعت صورت می‌گیرد و مشکل برطرف می‌شود. در شرایط فعلی کشورمان تعمیر قطعه وجود ندارد. بنابراین ممکن است برخی اشکالات کوچک منجر به تاخیرهای طولانی‌مدت شود و این امر به دیگر پروازها نیز منتقل شود. در نتیجه قطعاً نوسازی ناوگان به اینکه بخش قابل ملاحظه‌ای از تاخیرها را کاهش دهد، کمک‌کننده خواهد بود. در حال حاضر متوسط تاخیر پروازها در سال 93 حدود 30 درصد بود به این صورت که 30 درصد پروازها دارای تاخیری بیش از 30 دقیقه بود. چرا که تاخیر کمتر از 30 دقیقه جزو پروازهای تاخیری به حساب نمی‌آید. به طور مثال در مقایسه با میانگین تاخیر پروازها در آمریکا این‌گونه است که در سال 2014 حدود 23 درصد پروازهایشان تاخیر داشته است یعنی تفاوت تاخیرهای ایران با کشورهای پیشرفته‌ای همچون آمریکا فاحش نیست. این نشان می‌دهد که در کشور ما هم سازمان هواپیمایی بیشترین تلاش خود را انجام می‌دهد برای اینکه پروازها به صورت منظم برقرار شود.

مهم‌ترین دلیل تاخیرها چیست؟ آیا همه تقصیرها بر گردن نبود قطعات است یا مشکلات دیگر؟
دلایل تاخیرها متفاوت است. برخی تاخیرها ناشی از شرایط آب و هوایی است که خارج از کنترل سازمان است و برخی دیگر نیز ناشی از مشکلات سوء مدیریتی است که این‌گونه تاخیرها از سوی سازمان به صورت جدی پیگیری می‌شود. بنابراین انتظار است که شرکت‌های هواپیمایی هم این نوع تاخیرات ناشی از ضعف مدیریتی را به حداقل کاهش دهند.

پیش‌بینی شما از اینکه اگر هواپیمای جدید در نتیجه این مذاکرات به ایران وارد شود و ناوگان هوایی با شرایط بهتری همچون هواپیماهای جدید همراه شود، چیست؟ به نظر شما زمان تاخیر پروازها تا چند درصد کاهش خواهد داشت؟
پیش‌بینی این است که امیدواریم بتوانیم به مدت زمان تاخیر پروازی تا 25 درصد برسیم که پروازهای کشور ما نیز میانگین 20 تا 25 درصد و طبق نرمال بین‌المللی تاخیر داشته باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها