شناسه خبر : 14833 لینک کوتاه

ترسیم چشم‌انداز همکاری‌های ایران و افغانستان

حمایت برای ثبات

روحانی در دیدار با عبدالله به معضل تولید و قاچاق مواد مخدر برای کشورهای منطقه اشاره کرد و افزود: حل معضل مواد مخدر، نیازمند جدیت و همکاری همه‌جانبه است. در مقابل عبدالله نیز این‌طور پاسخ داد: «عزم و اراده سیاسی جدی برای مبارزه با مواد مخدر وجود دارد.

رئیس اجرایی حکومت افغانستان پس از حضور در ایران دیدارهای مختلفی داشت، اما حاصل این دیدارها در بخش اقتصادی چیست؟ چه چشم‌اندازی را برای آینده همکاری‌های اقتصادی دو کشور می‌توان ترسیم کرد؟ برای پاسخ به این سوال شاید دیدار عبدالله عبدالله با حسن روحانی، رئیس‌جمهور را بتوان مبنای مناسبی قرار داد. جایی که روحانی از تقویت هر چه بیشتر روابط میان تهران‌-‌کابل سخن گفت و بر ضرورت افزایش همکاری‌های مرزی در مسیر تقویت مبادلات اقتصادی دو ملت تاکید کرد. رئیس‌جمهور ایران از سوی دیگر به رئیس اجرایی حکومت افغانستان اطمینان داد از صلح و ثبات در کشور افغانستان حمایت می‌کند و تاکید کرد: امنیت نیاز اصلی افغانستان و منطقه محسوب می‌شود و خواست ایران اسلامی، افغانستانی امن، باثبات و متحد است.
در مقابل عبدالله عبدالله هم با قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: افغانستان در دهه‌های گذشته با مشکلات بسیاری مواجه بوده و ملت افغانستان هر زمانی که نیاز به حمایت داشته‌اند، دولت و ملت ایران را در کنار خود دیده‌اند. اما جدای از منافع سیاسی مناسب بودن روابط این دو کشور، برقراری ارتباط اقتصادی با افغانستان برای ایران چه مزیتی دارد؟ مروری بر کارنامه تجاری ایران در سال گذشته نشان می‌دهد ایران می‌تواند بر صادرات بیش از دو میلیارد‌دلاری به کشور افغانستان حساب باز کند. هرچند که آمار هشت‌ماهه نخست امسال نشان می‌دهد کمی امکان تحقق این میزان کاهش یافته و ایران در این مدت توانسته 4 /1 میلیارد دلار کالا صادر کند و برای صادرات به همان میزان سال گذشته باید شتاب بیشتری به صادرات بدهد.
اما در سوی مقابل میزان واردات ایران از افغانستان به 15 میلیون دلار هم نمی‌رسد. البته این میزان برای سال گذشته بود و در هشت‌ماهه امسال افغانستان توانسته حدود 14 میلیون دلار به ایران صادرات داشته باشد که اگر با همین روند ادامه دهد، می‌تواند میزان صادرات خود در امسال را بیشتر از سال گذشته کند. با این حال تجارت با افغانستان تهدیدهایی را هم می‌تواند در پی داشته باشد.
در همین مورد روحانی در دیدار با عبدالله به معضل تولید و قاچاق مواد مخدر برای کشورهای منطقه اشاره کرد و افزود: حل معضل مواد مخدر، نیازمند جدیت و همکاری همه‌جانبه است. در مقابل عبدالله نیز این‌طور پاسخ داد: «عزم و اراده سیاسی جدی برای مبارزه با مواد مخدر وجود دارد. فضای روابط میان دو کشور بسیار دوستانه و توام با احترام متقابل است و این روحیه برای پیشبرد روابط و همکاری‌های دو کشور و غلبه بر تمام موانع کافی است.» پس از این نیز رئیس اجرایی حکومت افغانستان بر سرعت بخشیدن به تدوین سند جامع همکاری‌های دو کشور و تشکیل کمیسیون مشترک بررسی همکاری در زمینه منابع آب و محیط زیست تاکید کرد تا نشان دهد همکاری‌های این دو کشور پتانسیل‌های مختلفی دارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها