شناسه خبر : 8494 لینک کوتاه

مردان ایرانی رکورد‌دار افزایش قد در قرن گذشته

تغییر لباس المپیک ایران با فشار شبکه‌‌های اجتماعی

حمیده حق‌پرست
نخستین روزهای مردادماه در هفته گذشته در حالی آغاز شد که بسیاری از اخبار غیرسیاسی ایران به گرما و بحران آب اختصاص داشت. از سویی حمیدرضا چیت‌چیان، وزیر نیرو در کنفرانس خبری خود با ارائه برخی آمارهای تکان‌دهنده نسبت به بحران آب هشدار داد، از سوی دیگر شهروندان اخبار و تصاویری از آثار گرمای غیرقابل تحمل در مناطق جنوبی به ویژه مناطق جنوب‌غربی کشور را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. ماجرای ریزگردها در جنوب‌شرق کشور هم داستانی دیگر است، داستانی که نفس شهروندان ایرانی را در این بخش از این کهن‌دیار به شماره انداخته است.
«تابناک» در این زمینه گزارشی به نقل از شبکه خبری «الجزیره» منتشر کرد. در این گزارش با اشاره به افزایش بی‌سابقه دمای هوا در جنوب‌غرب ایران و مناطق همجوار با آن، پیش‌بینی کرد، دمای هوا در این منطقه در هفته جاری به بالاترین حد خود در تاریخ خواهد رسید. نکته نگران‌کننده آنکه بر اساس این گزارش -که به واقعیت بسیار نزدیک است- دمای هوای مناطق جنوب‌غرب ایران در روزهای آتی، احتمالاً بالاترین رکوردهای جهانی را نیز خواهد گرفت. ایران، عراق، کویت و شمال صحرای عربستان چهار کشور و فضاهایی در خاورمیانه هستند که در تابستان سال جاری، بی‌سابقه‌ترین افزایش دمای طول تاریخ خود را تجربه می‌کنند. «الجزیره» در ادامه این گزارش نوشته است، در ابتدای [مردادماه‌] در کویت، دمای هوا 54 درجه سانتیگراد به ثبت رسید، بنابراین می‌توان گفت، این دمای ثبت‌شده بالاترین درجه هوایی است که تاکنون در نیمکره شرقی جهان به ثبت رسیده است.
در سطح جهانی نیز تنها دره مرگ در کالیفرنیا دمای بالاتر یعنی 7 /56 درجه را آن هم در دهم ژوئیه 1913 تجربه کرده است، می‌توان گفت، منطقه مذکور فاصله چندانی با دمای هوا در دره مرگ جهان ندارد. البته ذکر این نکته لازم است که در سال 2012 برخی منابع دمای 58 درجه سانتیگراد را در لیبی به ثبت رساندند که بعداً مشخص شد، این دما استاندارد نبود.
به استناد منابع رسمی، دمای هوای استاندارد در روزهای اخیر و در جنوب غرب ایران در تابستان 53، شوش 52، آبادان، دزفول و حسینیه 50 و اهواز 49 درجه سانتیگراد ثبت شد که دیده می‌شود دمای هوای منطقه بستان ایران به بصره و کویت بسیار نزدیک است و با دمای دره مرگ در کالیفرنیا فاصله چندانی ندارد.
با نگاهی به گزارش«الجزیره» در‌خواهیم یافت که احتمالاً گرمای هوا و کمبود منابع آبی بزرگ‌ترین بحران قلب خاورمیانه به شمار می‌رود، بحرانی حتی بزرگ‌تر از «داعش».

سکونت چند بازنشسته در کاخ سعدآباد
فرماندار شهرستان شمیرانات از اسکان چندین خانوار به صورت غیرقانونی در کاخ ملی سعد‌آباد تهران خبر داد. عزت‌اله خانمحمدی در گفت‌وگو با «فارس» درباره تخلف در کاخ ملی سعدآباد اظهار کرد: تصرفاتی در بخش‌های مختلف این کاخ ملی اتفاق افتاده که پرونده آن در دستگاه قضایی در حال پیگیری است و باید رفع تصرف انجام شود. بیش از 30 سال است افرادی از بعضی ارگان‌ها در بخشی از این کاخ اسکان دارند که اسکان آنها غیرقانونی است. فرآیند قانونی بررسی این تخلف توسط معاون دادستان تهران در حال انجام است. از اوایل انقلاب 12 تا 13 خانوار آنجا ساکن شده‌اند ولی سند آنجا هنوز به نام دولت است و ملک دولتی محسوب می‌شود. در این‌باره، مدیر کل امور موزه‌ها و اموال منقول سازمان میراث فرهنگی، اعلام کرد: در این زمینه پرونده حقوقی قطوری وجود دارد که در حال پیگیری است. یحیی نقی‌زاده در گفت‌وگو با «ایلنا» در ارتباط با اسکان غیرقانونی برخی افراد در کاخ موزه سعدآباد گفت: در بخش شمالی کاخ و قسمت‌های غیرتاریخی برخی افراد از سال‌های پیش مستقر شده‌اند و زندگی می‌کنند. او ادامه داد: در حال حاضر مدت زمانی که به آنها اجازه سکونت داده شده بود، تمام شده است و باید این قسمت‌ها را تخلیه کنند، اما تعدادی از آنها مقاومت می‌کنند. این افراد عموماً نیروهای بازنشسته سازمان میراث فرهنگی و سپاه هستند که به دلیل وظایفی که پیش از این در کاخ موزه داشتند؛ در این بخش‌ها مستقر بوده‌اند و اکنون میراث فرهنگی و سپاه در تلاش هستند که پرونده حقوقی این مساله به نتیجه برسد و افراد زمین‌های متعلق به کاخ موزه را ترک کنند.
هر چند هنوز معلوم نیست مستاجران 30ساله سعدآباد به حکم قانون از این منطقه اخراج خواهند شد یا نه، اما نفس این ماجرا می‌تواند سوژه فیلم‌ها و سریال‌های جالبی شود.

تغییر لباس المپیک ایران به لطف شبکه‌های اجتماعی
سرانجام هفته پیش لباس تیم‌های ملی در المپیک ریو رونمایی شد. لباس‌هایی که حیرت همگان را از بدسلیقگی مدیران ورزش ایران به همراه داشت. از رسانه‌ها گرفته تا ورزشکاران و حتی کاربران همیشه درصحنه وطنی در شبکه‌های اجتماعی همه متفق‌القول به انتقاد از طراحی و رنگ آنها پرداختند. محمد موسوی والیبالیست ایرانی با گذاشتن عکسی روی صفحه اینستاگرامش نوشت: «مدیونید اگه فکر کنید این منما. به ترکیب رنگش کاری ندارم ولی اون دوستی که یک ماه پیش اومد و کلی با دقت اندازه گرفت فکر می‌کنم واحد اندازه‌گیریش اینچ بوده و یکم از یکم بزرگ‌تر شده یا شاید باید به بهداد سلیمی گل زنگ بزنم شاید با کت و شلوار ایشون عوض شده. پ‌ن:‌الان سه‌روزی میشه که یه گروه خبره خیاط دارن روش کار میکنن ان‌شاءالله درست میشه.» سعید معروف کاپیتان تیم ملی والیبال هم درباره این لباس‌ها نوشت: «رویاى المپیک و لباس‌هـایى که بهـتر بود به جاى رونمایى، به عنوان سورپرایز در مراسم افتتاحیه دیده میشد. البته از جنبه‌ مثبتش غافل نشیم که به خاطر سایز بزرگ لباس‌ها المپیک بعدى هم میشه پوشید.» علی کریمی هم که حالا رکورد بیشترین دنبال‌کننده در میان ورزشکاران را در اینستاگرام در اختیار دارد لباس‌های تیم ایران را در کنار لباس‌های کاروان دو کشور دیگر قرار داد و نوشت: «وقتى این طرح لباس کاروان ورزشى ایران رو می‌بینم که میخوان پا به بزرگ‌ترین رقابت‌ها بذارن، اهمیت کار رو کاملاً حس می‌کنم و یاد اون شعر معروف میوفتم نه همین لباس زیباست نشان آدمیت.» در شبکه‌های اجتماعی رنگ لباس کاروان تیم ایران به رنگ پاک‌کن‌های پلیکان تشبیه شده است.
این حجم مخالفت‌ها موجب واکنش مسوولان ورزش کشور نیز شد. «خبرآنلاین» در این‌باره نوشت سرانجام فشارها درباره لباس کاروان المپیک ایران جواب داد و کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش به این نتیجه رسیدند که لباس رسمی ورزشکاران ایران در المپیک را تغییر دهند. طراحی به نام کامران بختیاری دو مدل لباس به کمیته ملی المپیک پیشنهاد داده که مسوولان کمیته ملی المپیک این لباس را به وزیر ورزش پیشنهاد کرده‌اند ‌و با موافقت وزارتخانه، قرار ‌شده ورزشکاران این لباس را در روز افتتاحیه بپوشند.
این طراح قول داده لباس‌ها را به موقع به کاروان برساند و هزینه‌ای هم دریافت نکند. البته به احتمال زیاد تغییراتی کوچک در طراحی این لباس‌ها انجام خواهد شد. از طرفی تیم ملی والیبال هم در برزیل به سر می‌برد که کمیته ملی المپیک مجبور است بر اساس اندازه‌هایی که پیش از این از این ورزشکاران گرفته، لباس آنها را تهیه کند و به برزیل بفرستد. این همان لباسی است که در شبکه‌های اجتماعی برای آن کمپین هم تشکیل شد و افرادی مانند علی کریمی، علی لهراسبی و محسن یگانه هم از آن حمایت کردند.

انتقاد شدید«کیهان» از وزیر بهداشت
«اهانت مدیران اشرافی به ولی‌نعمت‌های خود: قبل از دولت یازدهم مردم کف زمین زایمان می‌کردند» این تیتر نخست، یکشنبه هفته پیش «کیهان» است. آن‌طور که از این تیتر و متن خبر بر‌می‌آید، سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت با توهین به مردم ایران گفته است که قبل از دولت یازدهم، مردم روی زمین زایمان می‌کردند. ستون‌نویس کیهان نیز در «گفت و شنود» با اشاره به این خبر نوشت: «گفت: وزیر بهداشت گفته است تا قبل از دولت یازدهم مردم روی زمین زایمان می‌کردند! گفتم: یعنی همه آنهایی که قبل از خرداد 1392 به دنیا آمده‌اند، مادرانشان آنها را کف زمین زایمان کرده‌اند؟! گفت: با این حساب تمامی اعضای کابینه از جمله خود آقای وزیر بهداشت باید کف‌ زمین به دنیا آمده باشند! گفتم: چه عرض کنم؟! شاید هم اعضای کابینه هنوز به دنیا نیامده‌اند! یا بعد از خرداد 1392 به دنیا آمده‌اند! گفت: مرد حسابی! اگر بعد از خرداد 1392 به دنیا آمده باشند، که الان حداکثر باید چند کودک سه‌ساله یا شیرخواره باشند! گفتم: خب! به همین علت است که حرف‌های کودکانه می‌زنند!» «عصر ایران» در این‌باره نوشت: قطعاً اگر وزیر بهداشت، چنین حرفی را درباره «نحوه زایمان مردم ایران» در «قبل و بعد از دولت یازدهم» گفته باشد، نباید حتی برای لحظه‌ای در سمت وزارت باقی بماند. اما واقعیت چیست؟ آیا وزیر بهداشت واقعاً چنین گفته است یا مدعیان اصولگرایی و ارزشگرایی، بی‌اخلاقی و بی‌تقوایی کرده‌اند؟! واقعیت ماجرا این است که دو سال قبل، وزیر بهداشت در سفر به کرج از یک بیمارستان بازدید می‌کند که بهتر است روایتش را از زبان رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز بخوانید: اولین مرکزی که دکتر هاشمی در این سفر بازدید کردند یکی از بیمارستان‌های کرج بود که وضعیت اسفباری در آنجا حاکم بود و یک خانه قدیمی تبدیل شده بود به جایی که اسمش را بیمارستان گذاشته بودند. در این مرکز سالانه پنج هزار زایمان انجام می‌شد؛ این بیمارستان دارای ۱۰ تخت بود که دو تخت آن مربوط به زایمان بود و به دلیل نبود امکانات، بیماران در جایی که همراهان می‌ایستادند، زایمان می‌کردند و اگر قرار بود بیماری به سزارین احتیاج پیدا کند باید همراهان بیمار برانکارد می‌آوردند و بیمار را به دلیل نبود آسانسور از پله‌ها به اتاق عمل می‌بردند. فکر نمی‌کنم در هیچ کجای دنیا چنین اتاق زایمانی وجود داشته باشد، گفت: خیلی از بیماران به دلیل عدم امکانات مجبور می‌شدند در شرایط غیر‌بهداشتی و حتی کف زمین زایمان کنند و طبیعی است در مرکز کوچکی که سالانه پنج هزار زایمان اتفاق بیفتد چنین شرایطی حاکم باشد. آن روز وزیر بهداشت با دیدن وضعیت نابسامان آن مرکز که تنها با دو تخت زایمان، سالانه پنج هزار نوزاد در آن به دنیا می‌آمدند متاثر می‌شود و دستور ویژه‌ای برای حل مشکل می‌دهد. اینک بعد از کمتر از دو سال، به تعداد لازم تخت بیمارستانی، از جمله اتاق و تخت ویژه زایمان راه‌اندازی شده است. حال دو سال بعد از آن ماجرا، وزیر بهداشت دوباره به کرج رفته و در وصف حال آن بیمارستان گفته است که قبلاً در اینجا به دلیل کمبود امکانات، بسیاری از مراجعان در کف اتاق‌های بیمارستان و نه روی تخت‌های خاص، زایمان می‌کردند -که واقعاً هم این‌گونه بود- ولی با راه‌اندازی تجهیزات و تخت‌های جدید، این مشکل حل شده است.

مردان ایرانی رکورد‌دار افزایش قد در قرن گذشته
بر اساس تحقیقی که به سرپرستی مجید عزتی استاد امپریال‌کالج‌ لندن انجام و در نشریه‌ ‌لایف منتشر شده، مردان ایرانی بین سال‌های ۱۹۱۴ تا ۲۰۱۴ به طور متوسط 5 /16 سانتیمتر افزایش قد داشته‌اند که بیشترین افزایش قد مردان در دنیا محسوب می‌شود و رتبه جهانی این کشور را از ۱۸۱ به ۶۷ ارتقا داده است. به گزارش «سلامانه» زنان کره‌جنوبی با 2 /20 سانتیمتر بیشترین افزایش قد را در دنیا در این صد سال داشته‌اند. در همین مدت، زنان ایرانی نیز از رتبه ۱۵۹ به رتبه ۸۸ صعود کرده‌اند. بر اساس این تحقیق مردان هلندی (با میانگین 5 /182 سانتیمتر) و زنان کشور اروپایی لتونی (با میانگین ۱۷۰ سانتیمتر) بلندقدترین مردان و زنان دنیا در حال حاضر هستند. این تحقیق، بزرگ‌ترین پژوهش جهانی است که در زمینه قد انسان‌ها انجام شده است. در جریان آن، 800 دانشمند با همکاری سازمان بهداشت جهانی، اطلاعاتی را از منابع مختلف، اعم از اطلاعات سربازگیری، تحقیقات ملی در مورد تغذیه و سلامت و مطالعات جمعیت‌شناسی در سراسر دنیا گردآوری کرده و از این اطلاعات برای مقایسه روند تغییر قد افراد ۱۸ ساله در سال ۱۹۱۴ (یعنی متولد ۱۸۹۶) و سال ۲۰۱۴ (یعنی متولد ۱۹۹۶) استفاده کردند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها