شناسه خبر : 5470 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

معرفی جدیدترین کتاب‌های انتشارات شیکاگو

کتابخانه شیکاگو

از پایان قرن نوزدهم تا آغاز رکود بزرگ، وال‌استریت دوران چشمگیر، بی‌سابقه و حتی خون‌باری از گسترش در حوزه کارائیب را آغاز کرد. پیشتازان نهادهایی مثل سیتی‌بانک و جی‌پی مورگان، به دنبال بیرون راندن رقبای اروپایی خود بودند تا بتوانند بانکداری، تجارت و امور مالی این منطقه را در کنترل خود بگیرند.

1- بانکداران و امپراتوری: وال‌استریت چگونه کشورهای کارائیب را استعمار می‌کرد؟
نویسنده: پیتر جیمز هادسون
از پایان قرن نوزدهم تا آغاز رکود بزرگ، وال‌استریت دوران چشمگیر، بی‌سابقه و حتی خون‌باری از گسترش در حوزه کارائیب را آغاز کرد. پیشتازان نهادهایی مثل سیتی‌بانک و جی‌پی مورگان، به دنبال بیرون راندن رقبای اروپایی خود بودند تا بتوانند بانکداری، تجارت و امور مالی این منطقه را در کنترل خود بگیرند. در این فرآیند آنها نه‌تنها حاکمیت محلی را زیر پا گذاشتند، مقررات بانکی داخلی را نقض کردند و از امپریالیسم آمریکا حمایت کردند، بلکه الگوی رفتار نادرست بانکداری را -که امروزه نیز ادامه دارد- نشان دادند. پیتر جیمز هادسون داستان برانگیزاننده این دوره را تعریف می‌کند و از نزدیک نگاهی به نهادها و افرادی می‌اندازد که این دوره از سرمایه‌داری آمریکایی را در منطقه هند غربی رقم زدند. رفتار بانک‌ها چه در نمایش‌های خنیاگرانه وال‌استریت و چه در اعمال مشکوکش در سرتاسر منطقه کارائیب، عمیقاً متاثر از نگاه و تعصب‌های نژادی بانکداران بود. هادسون با الهام از گستره بزرگی از منابع، نشان می‌دهد که پروژه‌ها و رویه‌های آزمایشگرانه بانک‌ها در کارائیب، اغلب به شکست فضاحت‌باری می‌انجامید. کتاب بانکداران و امپراتوری کتابی تعیین‌کننده است که خوانندگان را به بازاندیشی درباره رابطه بین سرمایه‌داری و نژاد وا‌می‌دارد. این کتاب در سال 2017 به بازار روانه می‌شود. پیتر جیمز هادسون استادیار مطالعات آفریقایی‌-‌آمریکایی است که حوزه تخصصی‌اش نقاط تلاقی تاریخ ایالات متحده، آوارگان آفریقایی و مطالعات فرهنگ کارائیب با تمرکزی بر تاریخ‌های درهم‌تنیده سلطه‌طلبی سفیدپوستان، سرمایه‌داری و امپراتوری است.

2- بهای پرستیژ: اسراف آشکار در روابط بین‌الملل
نویسنده: لیلاک گیلادی
اگر جنگ‌ها برای هر دو طرف هزینه‌زا و خطرآفرین هستند، اصلاً چرا رخ می‌دهند؟ چرا در رقابت‌های تسلیحاتی شرکت می‌کنیم وقتی روشن است که افزایش هزینه‌های نظامی فقط و فقط واکنشی مشابه را در طرف دیگر به وجود می‌آورد، و هر دو کشور ناامن‌تر و کم‌ثروت‌تر می‌شوند؟ به ادعای لیلاک گیلادی، همان‌طور که مردم چیزهای گران می‌خرند زیرا آن چیزها گران هستند، زیرا امکان بالا بردن پایگاه اجتماعی و پرستیژ را می‌دهند، کشورها نیز چنین می‌کنند. گیلادی در کتاب بهای پرستیژ نشان می‌دهد که چگونه بسیاری از هزینه‌های دولتی به ظاهر اسراف‌آمیز که با قوانین تقاضا در تضاد به نظر می‌رسند، دقیقاً از الگوی چیزهایی پیروی می‌کنند که کالاهای وبلنی یا کالاهای پایگاهی گفته می‌شود، یعنی کالاهایی که با افزایش قیمت تقاضایشان بالا می‌رود، حتی هنگامی که جایگزین‌های ارزان‌تری نیز وجود دارد. از برنامه‌های فضانوردی زرق‌ و برق‌دار تا نظام‌های تسلیحاتی پرهزینه‌ای که یک کشور به آنها نیازی ندارد، این هزینه‌های اسراف‌آمیز با هدف القای حس ترس در ناظران از طریق زیاده‌روی‌های اسراف‌آمیز صورت می‌گیرند. نکته مهم این است که دست‌کم گرفتن زیاده‌روی و اسراف نتایج سیاسی جدی‌ای در پی دارد. در جهانی که همواره دستخوش تغییر است و سطوح بالایی از عدم قطعیت نسبت به توزیع قدرت وجود دارد، کتاب گیلادی راهی ارزشمند برای پیش‌بینی این نکته به دست می‌دهد که کدام کشورها بیش از همه نسبت به پایگاهشان حساس‌اند و بنابراین سیاست‌های هزینه‌زا و اسراف‌کارانه پیش می‌گیرند. لیلاک گیلادی استادیار دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه تورنتو است. بهای پرستیژ در سال 2017 روانه بازار می‌شود.

3- جهانی که نظریه‌پردازان بازی ساخته‌اند
نویسنده: پل اریکسون
در دهه‌های اخیر نظریه بازی‌ها یا ریاضیات تصمیم‌گیری عقلانی از سوی افرادی که کنش متقابل دارند، جایگاهی مرکزی در فهم ما از بازارهای سرمایه‌داری، تطور رفتار اجتماعی در حیوانات، و حتی اخلاقیات نوع‌دوستی و انصاف در میان انسان‌ها داشته است. با این حال، با حضور همه‌جانبه نظریه بازی‌ها بدفهمی‌های بسیاری به وجود آمده است. منتقدان علوم اجتماعی معاصر نظریه بازی‌ها را همچون بخشی از یک گرایش ناخوشایند به حاشیه‌ای کردنِ سبک‌های تاریخی و تفسیری پژوهش می‌دانند، و بسیاری نیز هواخواهان آن را به عرضه نگاهی کم‌مایه و از نظر تجربی مشکوک به انتخاب انسانی متهم می‌کنند. جهانی که نظریه‌پردازان بازی ساخته‌اند می‌کوشد ظهور و عروج نظریه بازی‌ها را با تمرکز دوره بدفهمیده‌شده بین انتشار کتاب جان فون نویمان و اسکار مورگنشترن در سال 1944 با عنوان «نظریه بازی‌ها و رفتار اقتصادی» و احیای این نظریه در علم اقتصاد در دهه 1980 توضیح دهد. پل اریکسون با الهام از گستره متنوعی از آرشیوهای نهادی، نامه‌نگاری‌ها و نوشته‌های شخصی و مصاحبه‌ها، نشان می‌دهد که چگونه نظریه بازی‌ها به عالمان اجتماعی، زیست‌شناسان، استراتژیست‌های نظامی و دیگران یک زبان مشترک و انعطاف‌پذیر داد تا تفکر و بحث وسیع درباره برخی از کلیدی‌ترین مسائل روز را تسهیل کند. فصل‌های این کتاب به ترتیب عبارتند از: «پدیده نظریه بازی»، «افعال آفرینش ریاضی»، «از ارزش نظامی به برنامه‌ریزی ریاضی»، «نظریه بازی‌ها و اجرای آن در علوم انسانی پس از جنگ جهانی دوم»، «مغز و بمب»، «نظریه بازی‌ها بدون عقلانیت» و «رویاهای یک نظریه نهایی». پل اریکسون استادیار تاریخ و جامعه‌شناسی علم در دانشگاه وسلین آمریکاست.

4- دموکراسی و سیاست تجاری در کشورهای درحال توسعه
نویسنده: بومبا موخرجی
از دهه 1970، دو جریان عمده در میان کشورهای درحال توسعه ظهور کرده‌اند: رشد دموکراسی‌های جدید و حرکت به سوی تجارت آزاد. برای برخی تلاقی این دو رویداد حاکی از آن است که یک اقتصاد بازار آزاد مکمل یک دموکراسی نوظهور است. برخی دیگر استدلال می‌کنند که این دو رویداد ذاتاً ناسازگارند و در معرض اقتصاد جهانی قرارگرفتن این دموکراسی‌های نوظهور را به خطر می‌اندازد. بومبا موخرجی در دموکراسی و سیاست تجاری در کشورهای در حال توسعه استدلال می‌کند که واقعیت این که چگونه دموکراسی و سیاست تجاری در کشورهای در حال توسعه ظهور می‌کنند متنوع‌تر از هر دو این روایت‌هاست. موخرجی نخستین چارچوب فراملی جامع را برای تشخیص شرایط اقتصادی خاصی که بر سیاست خارجی در کشورهای در حال توسعه تاثیر می‌گذارد ارائه می‌کند. او با ترسیم علل تنوع در سیاست خارجی چهار کشور در حال توسعه تا به تازگی توسعه‌یافته -برزیل، هند، اندونزی و آفریقای جنوبی- استدلال می‌کند که تعاملات سیاسی دستخوش تغییر در میان احزاب، رهبران حزبی و بازار کار اغلب کلید سیاست‌های تجاری ناشی از این تعاملات هستند. برای نمونه، اگر کارگران در موضع بهره‌مندی از گشودگی به روی تجارت باشند، رهبران حزبی از اصلاح اتحادیه‌ها با کاهش تعرفه‌ها و دیگر موانع تجاری حمایت می‌کنند. در دوره بحث درباره ثبات دموکراسی‌های جدید، دموکراسی و سیاست تجاری در کشورهای در حال توسعه بینش ارزشمندی به شرایط لازم برای بقای دموکراسی‌ها در کشورهای در حال توسعه در شرایط جهانی‌شدن عرضه می‌کند. بومبا موخرجی دانشیار علوم سیاسی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیاست.

5- سیاست اخلاقی: لیبرال‌ها و محافظه‌کارها چگونه می‌اندیشند؟ (ویراست سوم
)
نویسنده: جرج لاکوف
هنگامی که سیاست اخلاقی برای اولین بار، دو دهه پیش منتشر شد، از منظر روانشناسی سیاسی شناختی به بازاندیشی در نحوه تفکر آمریکایی‌ها درباره سیاست پرداخت. متن کلاسیک جرج لاکوف برداشت‌های متفاوت اما منسجم چپ و راست از اخلاقیات را نشان می‌دهد. جهان‌بینی‌های اخلاقی، مثل عمیق‌ترین شیوه‌های فهم جهان، ناخودآگاه هستند. مغز ما به هنگام برخورد با واقعیت‌هایی که با جهان‌بینی اخلاقی‌مان جور در نمی‌آید، خودبه‌خود و ناخودآگاه این واقعیت‌ها را رد می‌کند. و گشودگی و آگاهی نسبت به این واقعیت به ما کمک می‌کند با شمار وسیع واقعیت‌های روزمره‌مان برخورد انتقادی داشته باشیم. لاکوف در این ویراست جدید پیشگفتار و پسگفتار تازه‌ای افزوده و مشاهداتش را به تضادهای ایدئولوژیک عمده از زمان انتشار کتاب به بعد بسط داده است. لاکوف نشان می‌دهد که در طول این دوره، تنش‌های میان لیبرال‌ها و محافظه‌کارها تشدید شده است. این کار لاکوف بر تز شناختی او مبتنی است که زندگی افراد تحت نفوذ استعاره‌های مرکزی‌ای است که برای تبیین پدیده‌های پیچیده به کار می‌بندند. نشریه سان فرانسیسکو کرونیکل درباره این کتاب می‌نویسد: «سیاست اخلاقی ترکیب نامعمول از پژوهشگری سنجشگرانه، روزنامه‌نگاری ژرف‌کاو و هشدارهای برانگیزاننده است.»
نشریه کریستین ساینس مانیتور می‌نویسد: «لاکوف، این زبان‌شناس شناختی، می‌فهمد که شما «چگونه» می‌فهمید. در سیاست اخلاقی او این فهم ظاهراً محرمانه را بر قلب سیاست آمریکا به کار می‌بندد. حتی آنهایی که با او مخالفند عمیقاً از رویارویی با ایده‌های به‌چالش‌کشنده‌اش بهره می‌برند.» جرج لاکوف استاد ممتاز علوم شناختی و زبان‌شناسی شناختی در دانشگاه برکلی کالیفرنیاست.

6- بشردوستی در جوامع دموکراتیک: تاریخ، نهادها، ارزش‌ها
ویراستاران: راب رایش، کیارا کوردلی و لوسی برنهولتس
در سال 2013، فقط در ایالات متحده، حدود 330 میلیارد دلار، از اعانه‌های بزرگ از سوی ثروتمندان گرفته تا بخشش‌های کوچک غیررسمی، کمک مالی صورت گرفت. ما عادت داریم بشردوستی را یکسره مثبت تلقی کنیم، اما آن‌طور که نویسندگان این کتاب نشان می‌دهند، بشردوستی یک نوع اعمال قدرت نیز هست و مثل همه شکل‌های قدرت، به ویژه در جوامع دموکراتیک، نیازمند موشکافی است. با این حال، کمتر به این پدیده توجه جدی شده است. این کتاب شکاف موجود را پر می‌کند و فلاسفه، جامعه‌شناسان، عالمان سیاسی، مورخان و پژوهشگران حقوقی را گرد هم می‌آورد تا به پرسش‌های اساسی درباره نقش بشردوستی در جوامع دموکراتیک پاسخ دهند. نویسندگان کتاب می‌کوشند بین رویکردهای هنجاری و تجربی توازن برقرار کنند، و به نقشی که بشردوستی در جوامع دموکراتیک بازی می‌کند و باید بازی کند می‌پردازند. آنها به پرسش‌های متعددی می‌پردازند: بشردوستی چه زمانی برای دموکراسی خوب است چه زمانی بد؟ قدرت بشردوستانه چگونه با انتظارات شهروندی برابر و صدای سیاسی دموکراتیک تعامل برقرار می‌کند و باید بکند؟ چه چیزی اعمال قدرت بشردوستانه را مشروع می‌کند؟ دموکراسی چه شکل‌هایی از فعالیت خصوصی در راستای منافع عمومی را باید ترویج و چه شکل‌هایی را باید منع کند؟ نویسندگان با واکاوی این پرسش و بسیاری از موضوعات دیگر، ارزیابی حیاتی‌ای از بشردوستی عرضه می‌کنند. راب رایش مدیر مرکز مطالعات اخلاق در جامعه و استاد علوم سیاسی استنفورد است. کیارا کوردلی استادیار علوم سیاسی در دانشگاه شیکاگو است. لوسی برنهولتس پژوهشگر ارشد در مرکز بشردوستی و جامعه مدنی و از مدیران آزمایشگاه جامعه مدنی دیجیتال در دانشگاه استنفورد است.

7- سفیران کوله‌پشتی بر دوش: چگونه سفرهای جوانان اروپا را متحد کرد؟
نویسنده: ریچارد ایوان جابز
حتی امروزه در دوره سفرهای ارزان و ارتباطات مداوم، تصویر جوانان با کوله‌پشتی در سرتاسر اروپا، همچنان یک تصویر اغواگر و رمانتیک است. ریچارد ایوان جابز در سفیران کوله‌پشتی بر دوش داستان دوران اوج مسافرت با کوله‌پشتی در اروپا حدود یک دهه پس از جنگ جهانی دوم را تعریف می‌کند، و نشان می‌دهد که این جوانان آزاد و بی‌قید کاری بیش از سیر و سفر برای دل خودشان می‌کردند. آنها با هر قدمی که برمی‌داشتند، با هر مرزی که از آن می‌گذشتند، با هر دوستی، بی‌‌صدا و آرام کل کشورهای قاره را به هم می‌دوختند. از دیوار برلین تا سواحل اسپانیا، از پله‌های اسپانیایی در رم تا مغازه پودینگ در استانبول، جابز قصه‌های افراد کوله‌پشتی‌به‌دوشی را می‌گوید که میل شخصی‌شان به آزادی نقل مکان مردمان و مکان‌های اروپا را به پیوند نزدیک و نزدیک‌تری کشاند.
هرچه جوان‌های بیشتر و بیشتری به گوشه و کنار قاره پا می‌گذاشتند، و یک فرهنگ جوانی بین‌المللی ظهور می‌کرد، نتیجه، شکل‌گیری یک اروپا بود که حتی در میانه تنش‌های جنگ سرد، مردمان خود را پیوسته‌تر و زندگی‌هایشان را درهم‌تنیده‌تر می‌یافت. سفیران کوله‌پشتی بر دوش با الهام از کارهای آرشیوی در هشت کشور و پنج زبان و با طرح تفسیری درخشان از معنای این دوره برای دغدغه‌های معاصرمان درباره مرزها و مهاجرت، حرکت و جنبشی را بازآفرینی می‌کند که به مراتب از آنچه راه‌روندگان آن تصور می‌کردند مهم‌تر و تاثیرگذارتر بود. ریچارد ایوان جابز استاد تاریخ دانشگاه پاسیفیک در آرگون است.

8- ریش‌ها و آدم‌ها: افشای تاریخ موی صورت
نویسنده: کریستوفر اولدستون مور
ریش‌ها امروز همه جا هستند. نگاهی به اطراف بیندازید: از شهرنشین‌های پیرو مد روز تا دوره‌گردهای روستایی، همه جا می‌توان سراغ از ریش گرفت. نیویورک تایمز ریشه این تب ریش را تا سال 2005 و جریان هیپی‌های Big Apple پی می‌گیرد. برخی افراد مثل نیکی دانیلز وبلاگ‌نویس تب ریش را بازگشت نمادهای سلطه مردانه در قالبی جدید می‌دانند.
کتاب ریش‌ها و آدم‌ها این ادعا را طرح می‌کند که ظهور مد ریش یا به عبارتی رنسانس و نوزایی ریش در جهان، بخشی از چرخه‌ای به بلندای یک قرن است که در آن مدل‌های موی صورت در واکنش به ایده‌آل‌های دستخوش تغییر از مردانگی، متنوع شده‌اند. کریستوفر اولدستون مور تبیین می‌کند که صورت تراشیده و صاف در طول تاریخ غرب، سبک مفروض چهره بوده است. به گفته اولدستون مور، امروز صورت تراشیده نشانگر مردی بافضیلت و اجتماعی است، در حالی که ریش نشان‌دهنده مردی متکی به خود و نامتعارف است.
بنابراین، تاریخ است که معانی موی صورت را تعیین، و انتخاب مردها در چگونگی عرضه خودشان به جهان را تشویق و محدود می‌کند. این تاریخ‌نگاری جذاب و درخشان از موی صورت، هنجارهای مرسوم درباره اصلاح صورت مردان را به چالش می‌کشد. چاپ اول این کتاب در دسامبر 2015 منتشر شد.
کریستوفر اولدستون مور مدرس ارشد تاریخ دانشگاه رایت ایالت اوهایو است. علاقه پژوهشی اصلی او جنسیت و مردانگی است. او دکترای تاریخ خود را در سال 1992 از دانشگاه شیکاگو دریافت کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها