شناسه خبر : 40190 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ایران ششمین کشور آلوده غرب آسیا

آیا با تعطیل کردن مدارس با کرونا مقابله می‌شود؟

نیلوفر نیاورانی: رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ایران در رتبه ششم آلودگی هوای غرب آسیاست، ‌ گفت: همچنین ایران در بین ۱۰۶ کشور دنیا رتبه ۲۳ شاخص کیفیت هوا را داشته و تهران در میان سایر پایتخت‌های جهان رتبه نوزدهم غلظت ذرات معلق 5 /2 PM را به خود اختصاص داده است. دکتر عباس شاهسونی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مقایسه وضعیت کیفیت هوای ایران با سایر کشورها با اشاره به اینکه ایران در منطقه غرب آسیا رتبه ششم آلودگی هوا را دارد، گفت: همچنین با توجه به میانگین ذرات معلق در منطقه غرب آسیا، هیچ‌کدام از کشورها نمی‌توانند به رهنمودهای سازمان جهانی برسند. وی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ مجموع تعداد سال‌های عمر از‌دست‌رفته در شهر تهران، ۴۵ هزار سال بوده است، ‌ افزود: از این میان ۲۸ هزار و ۹۰۰ سال تعداد سال‌های عمر مولدهای از‌دست‌رفته بر اساس آلودگی هوا بوده است. در مجموع، تعداد کل مرگ‌های منتسب به ذرات معلق کمتر از 5 /2 میکرون در سال‌های ۹۵ تا ۹۸ روند کاهشی و در سال ۹۹ روند افزایشی داشته است. همچنین ۱۰ درصد مرگ نوزادان زیر یک سال هم منتسب به آلودگی هواست. وی تاکید کرد: مطالعات نشان داده است که در میان همه عوامل خطر، ذرات معلق کمتر از 5 /2 میکرون، در دنیا رتبه ششم و در ایران رتبه پنجم عوامل خطرِ بیشترین درصد موارد مرگ‌و‌میر را به خود اختصاص داده است. از طرفی مقایسه درصد شاخص کیفیت هوا طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ در کشور نشان می‌دهد تعداد روزهایی که شاخص کیفیت هوا در محدوده قابل قبول قرار داشته است، ‌ افزایش و تعداد روزهایی که شاخص کیفیت هوا در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس بود، کاهش یافته است. او در ادامه اظهار کرد: اما این روند در سال ۱۳۹۹ برعکس شده است؛ به طوری که روزهایی که شاخص کیفیت هوا در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس و ناسالم برای همه گروه‌ها بود، افزایش یافته است. رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، گفت: در شهرهای مورد مطالعه ایران طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ تقریباً در 14 /16 درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای خوب پاک (رنگ سبز)، 25 /63 درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای قابل قبول (رنگ زرد)، 87 /15 درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (رنگ نارنجی)، 04 /4 درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای ناسالم (رنگ قرمز)، 32 /0 درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای خیلی ناسالم (رنگ بنفش)، 27 /0 درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای خطرناک (رنگ قهوه‌ای) بوده است.

 

قانونی که در گردو‌غبار هوا خاک خورده است

به مناسبت ۲۹ دی‌ماه روز ملی هوای پاک، بد نیست سری به قانونی که به همین نام شناخته می‌شود بزنیم. قانون هوای پاک که حدوداً چهارسال است تصویب شده، هنوز در بسیاری از مواد آن اجرایی نشده است و موادی که باید به تسهیل تنفس مردم کمک کنند تنها در حد نوشته روی کاغذ باقی مانده‌اند. معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست تهران با اشاره به لزوم اجرای دقیق این قانون می‌گوید: وظایف مربوط به سازمان محیط زیست در اجرای این قانون انجام شده‌اند و حال نوبت به دیگر دستگاه‌ها رسیده است. زهره عبادتی در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به قانون هوای پاک و تکالیف مشخص‌شده در آن خاطرنشان کرد: قانون هوای پاک که مشتمل بر ۳۴ ماده است، دستگاه‌ها و نهادهای زیادی را درگیر می‌کند و تکالیفی برای هریک از آنها مشخص شده است. اجرای این تکالیف بر کاهش آلودگی هوا نقش موثری دارد. بخشی از این تکالیف در چهارسال گذشته که قانون هوای پاک به تصویب رسیده، اجرایی شده و برخی نیز باقی مانده است. وی درباره دسته‌بندی این تکالیف در ادامه اظهار کرد: بخشی که مربوط به تدوین آیین‌نامه‌ها، ضوابط و استانداردها بوده است اجرایی شده و بخشی که مربوط به تکالیف سازمان حفاظت محیط زیست بوده که قبلاً در قانون جلوگیری از آلودگی هوا به آن اشاره شده بود نیز اجرا شده است. معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست تهران افزود: در کل تکالیفی مانند پایش صنایع آلاینده، ابلاغ اخطاریه‌ها و برخوردها -‌که در ماده ۱۲ قانون هوای پاک ذکر شده است‌- جزو مواردی است که اجرا شده است.

 

مدیریت از طریق «تعطیل کردن» هنر نیست

سخنگوی ستاد ملی کرونا و معاون وزیر بهداشت گفت: مقرر شده است، بازگشایی مدارس به صورت حداکثری، یعنی به صورت صددرصد انجام شود، اما اینکه مدارس را چگونه مدیریت کنند و ساعت‌های کلاس‌ها و فاصله‌گذاری‌ها به چه صورت باشد، باید برنامه‌ریزی شود که بر عهده خود آموزش و پرورش و مدیران است. «کمال حیدری» معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ارتباط با مصوبه این ستاد مبنی بر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها و در پاسخ به این سوال که تمهیدات وزارت بهداشت برای کنترل شیوع کرونا در افراد زیر ۱۸ سال چیست به ایلنا گفت: همان پروتکل‌هایی که به وزارت آموزش و پرورش تقدیم کرده‌ایم، مورد تاکید ماست و اعلام کرده‌ایم که شرط ورود به مدارس در بالای دوازده‌ساله‌ها واکسیناسیون و برای همه سنین، رعایت دستورالعمل‌ها مانند زدن ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تهویه مناسب است. او در ادامه گفت: اگر واقعاً این موارد رعایت شود ما نگران نیستیم. هرچند این افراد در سنینی هستند که مدیریت‌شان سخت است. مسوولیت این افراد، بر عهده معلم و با برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش است. صحبتی که در ستاد ملی کرونا صورت گرفته این است که باید به سمتی برویم که فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی‌مان با کمترین آسیب مدیریت شود. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: این هنر نیست که بخواهیم با تعطیل کردن همه‌چیز را مدیریت کنیم. واکسن تامین شده است و زدن ماسک و ایجاد فاصله‌گذاری نیز باید فرهنگ شود تا بتوانیم از آسیب‌های بدتر بعدی جلوگیری کنیم. قطعاً راحت‌ترین کار تعطیلی است. اینها صحبت‌هایی است که در ستاد ملی کرونا صورت گرفت. بنابراین اگر آنچه ابلاغ شده است، اجرا شود ما نگران نیستیم. حیدری افزود: در ارتباط با این موارد آموزش و پرورش باید نظر بدهد. من نظر ستاد را اعلام کرده‌ام که مکلف کرده‌اند بازگشایی‌های حداکثری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی صورت بگیرد که زندگی ایمن را داشته باشیم.

 

پلیس می‌تواند مانع از شماره‌گذاری خودرو غیراستاندارد شود؟

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی به اظهارات مطرح‌شده از سوی یکی از نمایندگان مجلس که خواستار عدم شماره‌گذاری خودروهای غیراستاندارد از سوی پلیس شده بود، واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، دو روز پس از تصادف زنجیره‌ای حدود ۶۰ دستگاه خودرو در محور بهبهان‌-‌رامهرمز که به مرگ پنج تن منجر شد، رئیس پلیس راهور اعلام کرد در این حادثه ایربگ هیچ خودرویی باز نشده است. این اظهارات پلیس واکنش‌های زیادی را دربر داشت و حتی به گفته رئیس پلیس راهور، با تشکر و قدردانی مردم از موضع‌گیری پلیس نیز همراه شد. در این میان اما اسماعیل حسین‌زهی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تهران در اظهاراتی پلیس را به طور غیرمستقیم به عنوان یکی از مقصران این‌گونه حوادث برشمرد و گفت:‌ «نه‌تنها ایربگ بلکه سایر قطعات خودروهای داخلی نیز کارایی لازم را ندارند و سازمان استاندارد و پلیس راهور باید نسبت به برخورد با متخلفان اقدام کنند. پلیس راهور نباید خودروهایی را که از استاندارد لازم برخوردار نیستند، شماره‌گذاری کند. نباید اجازه داد این‌گونه با سرنوشت انسان‌ها بازی شود.» این اظهارات اما واکنش رئیس پلیس راهور را در پی داشت و سردار سیدکمال هادیانفر دراین‌باره گفت: گاهی اوقات ممکن است مردم از قانون و مقررات بی‌اطلاع باشند و موضوعی را مطرح کنند که ما به آنها توضیح می‌دهیم؛ اما اینکه فردی که مسوول و قانونگذار است چنین ادعایی را مطرح کند، آدم را نگران می‌کند. با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توان به این قوانین رسید که آیا پلیس در مورد شماره‌گذاری خودروها مکلف است یا اختیار دارد؟‌ وظایف پلیس در مورد شماره‌گذاری خودروها کاملاً مشخص است. وی با بیان اینکه برابر قانون و مقررات سه دستگاه مسوولیت ایمنی وسایل نقلیه را دارند، گفت:‌ یکی از این دستگاه‌ها سازمان حفاظت محیط زیست است که در حوزه استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ و تست چهارگاز مسوولیت کنترل کیفیت را برعهده دارد و اگر این سازمان این موارد را تایید کند، گواهی آن را صادر می‌کند.

 

زراعت چوب راهی پایدار برای حفظ جنگل‌ها

دبیر مراجع کنوانسیون تنوع زیستی گفت: موسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بر روی زراعت چوب کار می‌کند و برآوردها نشان می‌دهد نتایج خوبی به همراه داشته. با اجرای این طرح می‌توان هم به حفظ جنگل کمک کرد و هم اینکه چوب مورد نیاز کشور تامین شود. ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک است، از این‌رو بخش زیادی از کشور را مناطق خشک فرا گرفته است و فقط حدود هفت درصد مساحت کشور را پوشش جنگلی تشکیل می‌دهد، بنابراین به مراتب ارزش جنگل بیشتر می‌شود به ویژه اینکه شرایط استقرار جنگل‌ها امروزه با دشواری‌های زیادی همراه است. در دهه ۱۳۳۰ مجموع رویشگاه‌های جنگلی ما در هیرکانی 5 /3 میلیون هکتار بود و آن زمان در مجموع ۱۸ میلیون هکتار جنگل داشتیم، اما امروز جنگل‌های هیرکانی به 6 /1 میلیون هکتار کاهش یافته یعنی بیش از نیمی از این جنگل‌ها را از دست دادیم و در مجموع اکنون فقط ۱۲ میلیون هکتار جنگل داریم، یعنی شش میلیون هکتار جنگل را در طول شش دهه اخیر از دست دادیم. همچنین بر اساس اعلام انجمن علمی جنگلبانی کشور، نیمی از جنگل‌های هیرکانی موجود هم جنگل‌های مخروبه‌اند و به‌شدت در آستانه فروپاشی قرار دارند، در زاگرس هم ۳۰ درصد جنگل‌ها در معرض خشکی کامل قرار گرفته‌اند و ۱۵ میلیون بلوط را در مدت دو دهه اخیر از دست دادیم. بر این اساس در ۱۵ سال گذشته روزانه حدود ۶۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع خود را از دست داده‌ایم که از این میزان حدود ۲۷۷ هکتار فقط جنگل بوده است، بنابراین با این وضعیت جنگلی کشور می‌طلبید که فکری به حال این اکوسیستم طبیعی شود که بر این اساس در قالب برنامه ششم توسعه برداشت چوب از جنگل‌ها ممنوع و طرح «تنفس جنگل» از اواخر سال ۱۳۹۵ به اجرا گذاشته شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد پتانسیل مصرف چوب در ایران حدود ۱۳ میلیون متر‌مکعب است بنابراین قطعاً با ممنوعیت برداشت چوب از جنگل مشکلاتی برای صنایع وابسته به چوب و به طور کلی نیاز داخلی کشور به چوب ایجاد می‌شد که برای برون‌رفت از این مشکل طرح زراعت چوب همزمان با آغاز طرح تنفس جنگل کلید خورد و اجرای آن همزمان با طرح تنفس جنگل یعنی اواخر سال ۱۳۹۵ آغاز شد. در قالب برنامه ششم توسعه در طرح توسعه زراعت چوب مقرر شد ۷۵ هزار هکتار زراعت چوب صورت گیرد که تا پایان سال گذشته ۵۰ هزار هکتار عملیات اجرایی برای کشت و توسعه زراعت چوب با گونه‌های سریع‌الرشد مانند صنوبر و اکالیپتوس انجام شد. 

♦♦♦

ایسنا: انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، با بیان اینکه این معاونت با ارائه طرحی درصدد است «مشاوره رایگان خانواده» از ابتدای زندگی زوجین تا چهار سال نخست زندگی مشترک را در اختیار دهک‌های پایین قرار دهد، گفت: طبق آمارها، اغلب طلاق‌ها در چهار سال نخست زندگی مشترک رخ می‌دهد، از این‌رو در نظر داریم مشاوره رایگان خانواده در اختیار دهک‌های پایین تا دهک پنج قرار گیرد.

ایرنا: فتاح احمدی معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری از انتقال ۲۱ زندانی ایرانی از جمهوری آذربایجان به کشور خبر داد.

فارس: مهدی اقبال، معاون امور اسناد سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور، گفت: هر سردفتری که کوچک‌ترین خطایی در معاونت، مشارکت و مبحث شوم زمین‌خواری یا جعل سند رسمی داشته باشد قطعاً مشمول ماده ۴۲ قانون دفاتر اسناد رسمی می‌شود و سلب امتیاز خواهد شد.

ایسنا: دکتر نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران، با اشاره به افزایش ۳۰ تا ۴۰درصدی مراجعات سرپایی در تهران نسبت به سه، چهار هفته گذشته گفت: اومیکرون در تهران هم به سمت غالب شدن می‌رود و طبق الگویی که بررسی کرده‌ایم، نزدیک به ۴۵ تا ۵۰ درصد موارد ابتلا در تهران اومیکرون است.

ایرنا: محمد اسماعیل‌مطلق، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، با بیان اینکه وظیفه این شورا هماهنگی، سیاستگذاری و مبدل‌سازی تکالیف بالادستی است، از تهیه و تدوین سند جامع سلامت استان‌ها خبر داد و گفت: تهیه و تدوین سند جامع سلامت استان‌ها باید به‌عنوان استراتژی مداخلات اثرگذار و اولویت‌بندی‌شده برای دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد توجه قرار گیرد.

فارس: دومین فصل کاوش در تپه رستم سیستان، یکی از محوطه‌های اقماری شهر سوخته، توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان گروه باستان‌شناسی دانشگاه زابل با مجوز پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری آغاز شد.

ایرنا: رئیس دیوان عالی کشور با تاکید بر اینکه دسترسی مردم به ثبت اسناد رسمی باید سهل‌الوصل باشد، گفت: بهترین و معتبرترین مرجع اسناد، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که اعتبار و جایگاه آن به صراحت در قانون تعریف شده و قانون آن را به عنوان یک مرجع رسمی می‌شناسد.

فارس: رئیس قوه قضائیه با هشدار به دستگاه‌هایی که در حریم رودخانه ساخت‌وساز انجام داده‌اند، گفت: از امروز با جدیت بیشتر چنانچه مسوولی چه در دستگاه قضا و چه در قوه مجریه در انجام وظایف و تکالیف خود نسبت به صیانت از بیت‌المال در حوزه زمین کوتاهی و قصور کرد تحت تعقیب قرار گیرد و برای تشخیص وقوع تخلف یا جرم در این رابطه، کارگروهی ایجاد شود.

♦♦♦

ماه سردِ تلخ برای کولبران

اعتماد نوشت: روزهای تلخ و پرحادثه برای کولبران نواحی شمال غرب و غرب کشور است. طبق بررسی‌ها 9 کولبر که از معابر غیررسمی در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه تردد کرده‌اند، به دلیل انفجار مین، شلیک مرزبانی و وقوع کولاک و بهمن در نوار مرزی، دچار حادثه شده‌اند. عثمان محمدی؛ کولبر 40ساله و از اهالی روستای «حشمیر» حین کولبری در مرز «شوشمی» در نوار مرزی «نوسود» پا روی مین ضدنفر گذاشت و از ناحیه پا به‌شدت مجروح و دچار قطع عضو شد. سه روز بعد، به دنبال انفجار مین ضدنفر در همین منطقه مرزی، یک کولبر از اهالی جوانرود، حین کولبری زخمی شد. چند نفر دیگر نیز با بارش برف از دنیا رفته‌اند.

 

از حقوق پایین تا مالیات پلکانی

شرق نوشت: مدتی است که جامعه پزشکی هم به صنف معترض نسبت به حقوق خود اضافه شده است و در یک سال اخیر با اخبار متعددی از نارضایتی رزیدنت‌ها یا پزشکان عمومی روبه‌رو شده‌ایم. این بار، نوبت به متخصصان طرحی ضریب کا در مناطق محروم رسیده تا از دغدغه‌های کاری خود بگویند؛ شغلی که مشخصاً با جان مردم سروکار دارد و همین موضوع هم حساسیتش را دوچندان می‌کند. نمایندگان متخصصان طرحی در مناطق محروم در نشست هم‌اندیشی که برگزار شد به فقدان شرایط مطلوب کاری و همچنین نبود جذابیت به‌منظور ماندگاری پزشکان طرحی در مناطق محروم تاکید کردند، از مطالبات حقوقی خود گفتند و نسبت به استمرار این وضعیت برای حوزه سلامت کشور هشدار دادند.

 

افزایش اومیکرون در ایران

خبرگزاری فارس نوشت: رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه اگر پروتکل‌ها به خوبی رعایت نشود، ممکن است دچار پیک بیماری شویم، گفت: تاکنون ۱۵۳۳ مورد ابتلا به اومیکرون شناسایی شده و این سویه در حال افزایش است. جعفر جندقی اظهار داشت: همه مشاغل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند و حفظ رنگ‌بندی محدود به اطلاع‌رسانی برای موضوعات مردم در مناطق است و این رنگ‌بندی بر اساس همان معیارهای قبلی است. در مدیریت هوشمند پنج فاز داریم. فاز اول مشمول کارکنان دولت و موسسات است. فاز دوم مربوط به تردد درون‌شهری، مترو و تاکسی است. فاز سوم مدیریت هوشمند مربوط به اصناف و صنایع و کارخانه‌هاست.

 

آسیب‌های اجتماعی «وارداتی» است!

ایسنا نوشت: وزیر کشور با بیان اینکه قبول داریم که در کشور، آسیب‌های اجتماعی داریم، اما همان هم «وارداتی» است، گفت: وقتی در آموزش و پرورش قوی ایستادیم، آن‌وقت انسان‌های بصیری تربیت می‌شوند که در مقابل همه موج‌های تهاجم رسانه‌ای و همه سیاه‌نمایی‌هایی که دشمن می‌خواهد القا کند، مقاومت می‌کنند. احمد وحیدی گفت: وقتی رهبری راجع به الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت سخن می‌گویند، مبتنی بر توسعه سرمایه انسانی است که هم مولد توسعه و هم محصول آن است. وی افزود: نیروی انسانی هم ابتدا و هم انتهاست، مسیر توسعه و الگوی پیشرفت از مسیر توسعه نیروی انسانی می‌گذرد و نمی‌توان بدون توجه به این مهم کشور را به اوج رساند.