شناسه خبر : 20601 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کدام کشور دارای کمترین و بیشترین درصد اختلالات روانی است؟

بررسی یک اختلال

گاه اضطراب و گاه کناره‌گیری از جمع، گاه پرخاشگری و گاه تغییر برنامه غذایی آغازگر یک اختلال روانی می‌شود. مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جوامع امروزی از مهم‌ترین دلایل ایجاد اختلالات روانی‌‌اند. در موارد بسیاری بیماری جسمی می‌تواند عامل شروع یک بیماری و اختلال روانی باشد و در موردی دیگر توجه نکردن به بیماری روحی ایجادکننده یک بیماری جسمی می‌شود.

گاه اضطراب و گاه کناره‌گیری از جمع، گاه پرخاشگری و گاه تغییر برنامه غذایی آغازگر یک اختلال روانی می‌شود. مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جوامع امروزی از مهم‌ترین دلایل ایجاد اختلالات روانی‌‌اند. در موارد بسیاری بیماری جسمی می‌تواند عامل شروع یک بیماری و اختلال روانی باشد و در موردی دیگر توجه نکردن به بیماری روحی ایجادکننده یک بیماری جسمی می‌شود. در آماری که اخیراً اداره سلامت وزارت بهداشت از وضعیت افراد دارای اختلالات روانی منتشر کرده، اشاره شده است که حدود یک‌چهارم جمعیت کشور دارای اختلال روانی هستند و این امر برای جامعه جوان کشور آماری نگران‌کننده است. این در حالی است که در آمارهای منتشرشده در کشور آمریکا و بسته به جمعیت این کشور حدود 26 درصد آنها دارای این اختلال هستند و در ایران نیز این میزان به 23 درصد می‌رسد. به گفته بسیاری از روانشناسان در کشور برخی اختلالات روانی در افراد خود را به صورت کناره‌گیری از دیگران و گرایش به انزواطلبی، تغییر وزن اعم از کاهش یا افزایش، پرخاشگری و حالت‌های تهاجمی، استفاده از مواد مخدر، هذیان‌گویی،‌ تمرکز نداشتن در امور روزانه و گریه نشان می‌دهند. بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی 20 درصد کودکان جهان در دنیا دچار اختلالات روانی هستند که اوج این مشکلات در 14سالگی خود را نشان می‌دهد. همچنین سالانه 800 هزار نفر در جهان به این اختلال دچار می‌شوند و خودکشی می‌کنند. براساس گزارش این سازمان یکی از عوامل تشدیدکننده اختلالات روانی در کشورها جنگ است. همچنین در آماری دیگر آمده است که هرچه کشورها به سمت صنعتی شدن پیش روند، درصد شیوع این اختلالات بیشتر می‌شود. در آمارهای سال 2013 که آخرین آمار از وجود این اختلالات در جهان است، آمریکا در رتبه اول قرار گرفته است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی در کشورهای آمریکا، مکزیک، چین، ژاپن، برزیل، کلمبیا، بلغارستان، رومانی و نیوزیلند بیشترین جامعه آماری ابتلا به اختلالات روانی را تشکیل می‌دهند. آمریکا در رتبه اول دارای 2/26 درصد از این افراد است که بیشتر جمعیت دچار اختلال روانی در سنین بالای 18 سال هستند. این در حالی است که در آماری تکان‌دهنده میزان وجود اختلالات روانی در کشورهایی همچون لیبی و افغانستان بسیار چشمگیر بوده است. یکی دیگر از عوامل اصلی ابتلا به اختلالات روانی فقر است. حدود یک درصد جمعیت دنیا 40 درصد ثروت جهانی را در اختیار خود قرار داده‌اند و به همین دلیل اثبات شده امید به زندگی و درآمد ملی کشورها ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند، بنابراین کشورهایی که درآمد ملی آنها پایین بوده، امید به زندگی در آنها کمتر شده است. بر این اساس یکی از مهم‌ترین عواملی که بر اثر اختلالات روانی شیوع یافته است درصد افزایش خودکشی‌هاست. در کشور نیز میزان خودکشی با سطح توسعه انسانی در مناطق مختلف نسبت معکوس دارد؛ به طوری که بالا بودن سطح توسعه انسانی، میزان خودکشی در منطقه را پایین می‌آورد و علاوه بر این بین بی‌عدالتی و مشکلات روانی، اجتماعی و اخلاقی نیز نسبت مستقیمی وجود دارد یعنی هر چه بی‌عدالتی بیشتر باشد، مشکلات روانی، اجتماعی و اخلاقی نیز بیشتر است.

آمریکا پرچمدار اختلالات روانی
آمارهای جهانی نشان می‌دهند کشور آمریکا دارای بیشترین جمعیت مبتلا و کشور هندوستان دارای کمترین آمار مبتلایان به این اختلال است. در گزارش‌های موجود از میزان اختلالات روانی در سطح دنیا، آنچه بسیاری از جوامع را با آن مواجه کرده است، خلاء نیروی انسانی و کمک‌رسان است. در جوامع مختلف پزشکان به افراد توصیه می‌کنند در صورتی که نشانه‌هایی مانند ولخرجی زیاد و هدر دادن فراوان پول، تمایل به مصرف مواد مخدر و سیگار، کم‌خوابی و بی‌خوابی و عدم توانایی در خوابیدن را در خود یا دیگر نزدیکان خود برای مدتی مشاهده کردند، همین‌طور عدم کنترل احساسات مثبت و منفی برای معاینات دقیق‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنند. آمارهای کشور نیز نشان می‌دهد بسیاری از این عوامل بر اثر مشکلات اجتماعی و اقتصادی بوده است. سال گذشته مصطفی معین استاد دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد 55 درصد بیماری‌های سلامت، اجتماعی هستند. به گفته او میزان آسیب‌پذیری جوامع از استرس‌ها، تهدیدهای محیطی و عوامل درونی که انسجام اجتماعی را در معرض خطر قرار می‌دهد، وابسته به شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی حاکم بر جامعه است. بر این اساس آمارهای به دست آمده در سال 2010 میلادی در مورد تعداد افراد دارای اختلال روانی طی آن سال این‌گونه بود که 40 میلیون نفر در سال 2010 دارای اختلالات رفتاری بوده‌اند که افسردگی، اضطراب و سوءاستفاده از مواد مخدر در صدر علل اختلالات روانی بوده است. سال گذشته مصطفی معین به عنوان رئیس کرسی یونسکو نسبت به شرایط نامطلوب کشورهای جهان سوم در این زمینه هشدار داده بود. او درباره موج فزاینده اختلالات روانی تا سال 2050 گفته بود که اختلالات روانی در کشورهای جهان سوم نسبت به کشورهای توسعه‌یافته موج بیشتری دارد و چشم‌انداز سیر صعودی افزایش اختلالات روانی تا این سال به ‌هیچ‌وجه مطلوب نیست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها