شناسه خبر : 20304 لینک کوتاه

۸۰ درصد کاربران ایرانی تلگرام زیر ۱۸ساله‌اند

دیکته آلودگی به مدارس

موج اول آنفلوآنزا تا سه هفته دیگر تمام می‌شود. این خبری بود که «شهروند» در گزارش خود به آن اشاره کرده بود. این روزنامه در ادامه نوشت: همین موج اول، در ۸۸ روز گذشته، ۱۱۰۰ نفر را روانه بیمارستان کرده و جان ۶۰ نفر دیگر را هم گرفته است.

حمیده حق‌پرست
روزهای پایانی پاییز امسال برای بسیاری از شهروندان ایرانی بیش از اینکه خاطرات شیرین زمستان‌های کودکی را زنده کند، یادآور آلودگی هوا در یک دهه اخیر و تعطیلات ناگزیری بود که برای در امان ماندن شهروندان از بلایای این آلودگی بر بسیاری از مراکز آموزشی، اقتصادی و...تحمیل می‌شد. آلودگی هوا مورد توجه اکثر قریب به اتفاق مطبوعات کشور در هفته پیش قرار گرفت. «شرق» در مطلبی در این‌باره با عنوان «دیکته آلودگی به مدارس تهران» نوشت:«... آلودگی بار دیگر خود را به مدارس تهران دیکته کرد، وضعیت کیفیت هوای تهران به قدری بحرانی شد که کمیته اضطرار آلودگی هوای پایتخت، تصمیم به تعطیلی همه مدارس تهران گرفت... این تعطیلی سه روز ادامه یافت... مشکل فعلی شهر تهران که بیش از هر علت دیگری این شهر را تحت تاثیر قرار داده، ذرات معلق زیر 5 /2 میکرون است که متاسفانه به دست انسان نیز تولید می‌شوند. آلودگی ذرات به دنبال ورود ریزگردها از خارج تهران، همچنین خارج از کشور ایجاد می‌شوند، اما در حال‌ حاضر آنچه بیش از سایر علل، تهران را متاثر کرده است، همین ذرات زیر 5 /2 میکرون هستند که توسط عوامل انسانی ایجاد می‌شوند.» «ایران» نیز در یادداشتی با عنوان «آلودگی ذرات معلق در تهران» نوشت: «...با وجود اقدامات صورت‌گرفته، با توجه به اینکه آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 5 /2 میکرون به‌واسطه واکنش‌های بین ترکیبات سولفات، نیترات و هیدروکربن‌ها (ناشی از احتراق) در اتمسفر تولید می‌شود و ماهیت آن در شرایط کنونی با گرد و غبار کاملاً متفاوت است باید اقدامات سریع و میان‌مدت بسیار موثری برای کاهش انتشار آلودگی ناشی از احتراق خودروها صورت پذیرد که اقدامات سریع عبارتند از: جلوگیری از تردد هرگونه خودرو دودزا به خصوص خودروهای دیزلی و جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌ها که نسبت به خودروها آلودگی بیشتری ایجاد می‌کنند. اقدامات میان‌مدت هم عبارتند از: جلوگیری از تردد هرگونه خودرو و موتورسیکلت کاربراتوری در شهر تهران، ارتقای برنامه معاینه فنی به‌منظور چک کردن صحت عملکرد مبدل کاتالیزوری (فعلاً این کار انجام نمی‌شود) و الزامی شدن نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی...» باید دید این پیشنهادها چه زمانی امکان اجرا خواهند یافت.
در حالی که شهروندان از تنفس هوای معمولی دچار زحمت هستند، یک خانم بازیگر در اینستاگرام خود با انتشار عکسی از شکستن یک رکورد جدید از سوی خود خبر داد و نوشت: «در آخرین فیلمی که بازی کرده‌ام 650 نخ سیگار کشیده‌ام.» بیتا بادران که در «آژانس شیشه‌ای» و «دلشکسته» به ایفای نقش پرداخته است، توضیح نداد که به خاطر این رکوردشکنی انتظار دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فجر را دارد یا نه!
هفته پیش با شب یلدا نیز مقارن بود. روزنامه‌ها هم در آستانه این روز مطالب زیادی به این امر اختصاص دادند. به مناسبت این شب چند کمپین هم راه‌اندازی شده‌ بود، از کمپین نه به هندوانه گرفته تا مرخصی پنج‌ساعته از فضای مجازی. کمپین‌هایی که بیشتر به شوخی‌های دورهمی می‌مانست تا فعالیت جدی اجتماعی.

آخرین گزارش از موج اول آنفلوآنزا
موج اول آنفلوآنزا تا سه هفته دیگر تمام می‌شود. این خبری بود که «شهروند» در گزارش خود به آن اشاره کرده بود. این روزنامه در ادامه نوشت: همین موج اول، در ۸۸ روز گذشته، 1100 نفر را روانه بیمارستان کرده و جان ۶۰ نفر دیگر را هم گرفته است. حالا بر اساس آنچه وزارت بهداشت اعلام کرده، تا سه هفته دیگر، موج اول خارج می‌شود و به احتمال زیاد موج دوم جای آن را می‌گیرد، موجی که گفته می‌شود، این بیماری با ویروس آنفلوآنزای B یا آنفلوآنزای N2H3 خودش را نشان می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد موج سومی از آنفلوآنزا در راه است. محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت آخرین گزارش از وضع شیوع این بیماری در کشور را داد و گفت:
«...ویروس آنفلوآنزا ویروسی است که با سرد شدن هوا فعال می‌شود، امسال که سرمای زمستانی زودتر شروع شد، شاهد شروع زودهنگام موج آنفلوآنزا از شرق کشور بودیم اما این موج در شرق کشور فروکش کرده و اکنون به مرکز و غرب کشور رسیده است.»
به گفته او، موج اول آنفلوآنزا در شهرهای کوچک بیش از یک هفته طول نمی‌کشد و در شهرهای بزرگ نیز پس از دو تا سه هفته فروکش می‌کند بنابراین انتظار می‌رود، حداکثر تا سه یا چهار هفته آینده موج اول آنفلوآنزا در کشور فروکش کند. او ادامه داد: «ویروس شایع در موج اول آنفلوآنزا ویروس N1H1 فصلی است که نمونه آن را به آزمایشگاه مرکزی سازمان بهداشت جهانی در ژنو هم فرستادیم و تایید شد که ویروس جدیدی نیست و نوعی از آنفلوآنزای فصلی است.»
او به جزییات دیگری از این بیماری اشاره کرد و گفت: «با ورود ویروس آنفلوآنزا به‌طور طبیعی حدود یک درصد جمعیت دچار تب، ذات‌الریه (پنومونی) و بیماری‌های تنفسی شدید می‌شوند که از این تعداد در برخی کشورها تا هفت درصد به علت شدت بیماری جان خود را از دست می‌دهند.» نبوی می‌گوید: «آمار کشور ۸۰‌میلیونی ایران نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به ذات‌الریه بسیار کمتر از یک درصد جمعیت است و میزان مرگ ناشی از این بیماری در موارد شدید نیز حداکثر حدود 5 /4 درصد است که در حد طبیعی است.»

80 درصد کاربران ایرانی تلگرام زیر 18 ساله‌اند
۱۴میلیون نفر در کشور عضو شبکه تلگرام هستند که ۸۲ درصد این کاربران زیر ۱۸ سال دارند. اینها را سخنگوی سازمان ثبت احوال اعلام کرد و گفت: «در حال حاضر ضریب نفوذ استفاده از تلفن همراه در کشور به ۱۱۵ درصد رسیده است.» اینها تنها بخشی از آمارهایی بود که محمدابراهیم طریقت در نشست خبری روز گذشته اعلام کرد. به گزارش «شهروند» او در همین نشست، گزارشی از آمار طلاق و ازدواج ارائه کرد که حکایت از کاهش 4 /3‌درصدی ازدواج و افزایش 2 /4 درصدی طلاق در ۹ ماه گذشته داشت: «در این مدت ۵۲۰‌ هزار و ۲۴۰ ازدواج به ثبت رسید که ۴۲۷‌ هزار و ۴۱۷ مورد شهری و ۹۲‌ هزار و ۸۲۳ مورد روستایی بوده است که به‌طور میانگین 4 /3 درصد کاهش را نشان می‌دهد.» آمار طلاق هم مورد اشاره این مسوول بود: «همچنین در این مدت ۱۲۲ هزار و ۳۴۰ طلاق به ثبت رسیده که ۱۰۹ هزار و ۸۰۲ مورد در مراکز شهری و ۱۲ هزار و ۵۳۸ مورد نیز در مناطق روستایی بوده که نشان می‌دهد نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 /4 درصد افزایش داشته است.»
طریقت با بیان اینکه در هر ساعت ۱۸ طلاق و روزانه ۴۴۳ طلاق به ثبت رسیده است، گفت: «بیشترین طلاق ثبت‌شده در ۹‌ماهه امسال مربوط به مردان ۲۵ تا ۲۹‌ سال و همچنین زنان ۲۵ تا ۲۹ سال بوده است و بیشترین ازدواج‌ها نیز مربوط به مردان ۲۵ تا ۲۹ سال و زنان ۲۰ تا ۲۴ سال به ثبت رسیده است.» به گفته او ۱۴ درصد طلاق‌ها در یک سال اول زندگی و ۴۹ درصد نیز در پنج سال اول زندگی ثبت شده است: «آمارها نشان می‌دهد که طلاق در مردان با تحصیلات پایین‌تر از دیپلم بیشتر از مردان تحصیل‌کرده است.» بخش دیگری از گزارش سخنگوی سازمان ثبت احوال به آمار موالید و فوت اختصاص داشت: «در ۹ ماه امسال، یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۳۶۷ مورد ولادت به ثبت رسیده که ۶۱۱‌ هزار و ۱۴۴ پسر و ۵۷۸‌ هزار و ۳۲۳ نفر نیز دختر بوده‌اند و در هر ساعت ۱۸۰ ولادت به ثبت رسیده است.» به گفته او آمار ولادت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 5 /4 درصد رشد داشته است. طریقت به آمار وفات هم اشاره کرد: «در ۹‌ماهه امسال ۲۷۷‌ هزار و ۹۱۴ مورد وفات به ثبت رسیده که ۱۵۶ هزار و ۱۷۷ مورد مردان و ۱۲۱ هزار و ۷۳۷ مورد فوت مربوط به زنان بوده است و در هر ساعت ۴۲ واقعه وفات به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد کاهش داشته؛ اما این کاهش واقعی نیست.»
طریقت در ادامه به هرم سنی جمعیت اشاره کرد: «4 /23 درصد (5 /17 میلیون نفر) افراد زیر ۱۵ سال، 5 /31 درصد (7 /23 میلیون نفر) جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال، 3 /39 درصد (5 /29 میلیون نفر) میانسالان ۳۰ تا ۶۴ سال و همچنین 7 /5 درصد (2 /4 میلیون نفر) سالمندان ۶۵‌ سال و بیشتر را تشکیل می‌دهند.» به گفته او، در حال حاضر 2700 کارت هوشمند ملی برای مجریان و اعضای نظارت در انتخابات صادر شده که آنها می‌توانند از امضای دیجیتال استفاده کنند و هیچ‌کس نمی‌تواند امضایش را در اختیار فرد دیگری قرار دهد. او به تغییر نام‌ها هم اشاره‌ای کرد: «در این مدت همچنین، ۲۶ هزار و ۶۷۰ تغییر نام و ۴۷ هزار و ۹۰۵ تغییر نام خانوادگی ثبت شده که بیشترین فراوانی نام‌ها مربوط به اسامی امیرعلی، امیرحسین و محمد برای پسران و فاطمه، زهرا و نازنین زهرا برای دختران بوده که در مقایسه با سال قبل تغییر نداشته است؛ اما دو اسم حلما و آیلین در رتبه ۹ و ۱۰ اسامی دختران قرار گرفته که نسبت به گذشته جدید است.»

مرگ در ۱۰۰ متری بیمارستان
مرگ یک شهروند در خیابان فاطمی پایتخت در هفته پیش انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت. «اعتماد» در این‌باره نوشت: «...یک روز گذشته اما هنوز رد خون لخته‌شده یک زن، کف خیابان فاطمی تهران مانده. این خون متعلق به زنی ۴۵‌ساله است که ظهر شنبه در تصادف شدید با دو دستگاه خودرو سواری جان خود را از دست داد. در ۵۰ قدمی محل حادثه، ساختمان بیمارستان سجاد نظاره‌گر این حادثه بوده است که به گفته اهالی خیابان و میدان فاطمی، کارکنان آن از خدمت‌رسانی فوری به مصدوم «امتناع» کرده‌اند: «چند بار رفتیم به پرستارهای بیمارستان خبر دادیم اما آنها گفتند وظیفه ما نیست، آنها با نیم ساعت تاخیر آمدند که دیگر فایده‌ای نداشت»، موضوعی که البته از سوی مسوولان بیمارستان رد می‌شود...سالار، روایتگر جوان حادثه به مراجعه چندباره به بیمارستان سجاد و درخواست کمک از آنها اشاره کرد و ادامه داد: «بیمارستان سجاد فقط ۱۰۰ متر با محل تصادف فاصله دارد، ۱۰۰ نفر رفتیم آنجا، گفتیم آقا بیایید این بنده خدا را نجات دهید اما آنها می‌گفتند وظیفه ما نیست. آخر سر هم با نیم ساعت، ۴۰ دقیقه تاخیر آمدند که دیگر فایده‌ای نداشت. امروز -یکشنبه- هم از صدا و سیما آمدند و نزدیک محل حادثه با رئیس بیمارستان مصاحبه کردند. او می‌گفت پنج‌دقیقه‌ای خودشان را رساند اما دروغ می‌گوید.
آنقدر دیر آمدند که آن زن بیچاره فوت کرد.» منصور آذریان، رئیس بیمارستان سجاد می‌گوید که بلافاصله پس از اطلاع از تصادف، دستور رسیدگی به آن را به پرستاران داده است. او به «اعتماد» گفت: «ساعت ۱۴:۴۴ شنبه، پیرمردی به بیمارستان مراجعه کرد و خبر تصادف را داد. من پس از اطلاع از موضوع، بلافاصله به کادر دستور دادم تا خود را به محل برسانند. یک پرستار و دو نفر دیگر از کارکنان به محل رفتند و پس از ۱۵ دقیقه، مصدوم را که وضعیت بسیار وخیمی داشت، به بیمارستان منتقل کردند.» آذریان از فوت مصدوم در ساعت ۱۸:۴۵ خبر داد و گفت: «سطح هوشیاری مصدوم بسیار پایین بود و هیچ واکنش مغزی نداشت. او ساعت ۱۷:۳۰ برای چندمین بار ایست قلبی کرد و پس از ۷۵ دقیقه عملیات احیا، جان خود را از دست داد.» رئیس بیمارستان سجاد معتقد است هیچ قصوری از سوی بیمارستان در رسیدگی به حادثه اتفاق نیفتاده: «رسیدگی به مصدومان تصادف جزو وظایف اورژانس ۱۱۵ است با این حال ما به وظیفه اخلاقی و انسانی خود عمل کردیم و به سرعت رسیدگی کردیم.» ان‌شاءالله که قصوری در این‌باره صورت نگرفته باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها