شناسه خبر : 19320 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ساکتین دوران قدیم، مدعیان امروز

گلایه ملک عبدالله

از دیگر اخبار مهم هفته می‌توان به برگزاری رزمایش ضدداعش نیروی زمینی ارتش در اطراف پایتخت اشاره کرد. جدال لفظی رجب‌طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه و ایران در زمینه انتشار برخی اخبار درباره ترکیه نیز از دیگر اخبار مهم هفته پیش بود.

روز آغازین هفته پیش، رسانه‌های ایران تحت تاثیر راهپیمایی بزرگ اربعین در عراق بخش عمده تصاویر صفحه یک خود را به این رویداد اختصاص دادند. رویدادی با شرکت میلیون‌ها زائر شیعه که به عشق تجدید میثاق با پیشوای سوم شیعیان از شهرهای مختلف عراق به سوی حرم ایشان روانه شده بودند. رویدادی که با وجود تهدیدات تروریست‌های داعش با مدیریت کارآمد دولت عراق و همکاری‌های مستشاری ایران بدون کمترین حادثه‌ای به پایان رسید. از دیگر رویدادهای این هفته می‌توان به روز دانشجو اشاره کرد. «تابناک» در این‌باره نوشت: شانزده آذر 94 یکی از پرشورترین روزهای سیاسی دانشگاه‌های ایران -حداقل در پنج سال اخیر- بود. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری امسال دانشگاه صنعتی شریف در خیابان آزادی را مقصد خود انتخاب کرده بود. سخنرانی روحانی البته با حاشیه‌های فراوانی همراه بود؛ از شعارهای مختلفی که در سالن سر داده شد تا اعتراض‌ها و چسب‌های بنفشی که مخالفان به دهان‌شان زدند. برخی دانشجویان با سر دادن شعارهایی مطالبات خود در خصوص پرونده حصر را بیان کردند و برخی دیگر با در دست داشتن پلاکاردهایی، خواهان محاکمه سران اعتراض‌های 88 بودند.
نکته جالب سخنرانی روحانی در شریف اما غیبت محمدرضا عارف و سعید جلیلی بود. ...علاوه بر دانشگاه شریف، دانشگاه‌های دیگری هم در سراسر کشور، شاهد برگزاری سخنرانی‌های سیاسی بودند. حسن عباسی، رئیس مرکز دکترینال استراتژیک در دانشکده حقوق دانشگاه تهران، دکتر علی شریعتی را مخاطب خود قرار داد و به او از عملکرد 38 سال گذشته گزارش داد؛ گزارشی که طبق معمول همیشه با ادعاهای عجیبی همراه بود. او در بخشی از سخنان خود گفت: «باید به شریعتی بگویم که از تو بریدند و با چادر از این مملکت گریختند و امام زمانی که در بیمارستان بود، نوار قلبش به دست CIA می‌رسید.» کمی آن‌سوتر و در دانشکده ادبیات هم فائزه هاشمی، نماینده پیشین مجلس، «فتنه‌گر» را کسی توصیف کرد که مقابل اراده مردم می‌ایستد و گفت: قانون اساسی این ظرفیت را برای فعالیت همه قشرها در کشور ما مهیا کرده و در این قانون، خودی و غیرخودی جایی ندارد.
کسانی که جلوی مردم ایستادند فتنه‌گر هستند. دشمن واقعی ما عدم چرخش نخبگان در مدیریت است. باید به این مشکلات فائق آییم و اجازه دهیم همه بر اساس لیاقت و شایستگی‌شان انتخاب شوند و احزاب نیز طبق قانون فعالیت کنند. تمام مشکلات ما قابل حل است. علی مطهری در دانشگاه شهید بهشتی از آسیب‌های امروز انقلاب اسلامی گفت و برداشت غلط از اصل ولایت‌فقیه را یکی از موارد آسیب‌زای امروزمان خواند و گفت: عده‌ای که کاسه داغ‌تر از آش هستند با هرگونه ابراز نظر مخالف با رهبری یا انتقاد از ایشان مخالفت می‌کنند، در حالی که خود رهبری به صراحت گفته‌اند که از من انتقاد کنید. وی آسیب دوم در مسیر انقلاب را برداشت غلط از حفظ نظام دانست. مطهری در بخش دیگر سخنانش به موضوع حصر پرداخت و گفت: در مجلس که در این‌باره فقط من صحبت می‌کنم اما به نظرم لازم است سایر قشرها و صنوف هم مواضع اعتراض خود را مطرح کنند؛ به خصوص مراجع تقلید که در این زمینه می‌توانند تأثیرگذار باشند.
«کیهان» هم در گزارشی با عنوان «بزک‌کنندگان آمریکا دانشگاه را با آرایشگاه اشتباه گرفته‌اند!» به مناسبت روز دانشجو نوشت: «مدعیان اصلاحات که جنبش دانشجویی را حرف مفت می‌دانند و به سواری رایگان گرفتن از موج‌های دانشجویی شهره‌اند، در مراسم‌های روز دانشجو باز هم مهمان برخی دانشگاه‌ها شدند تا از این فرصت برای بزک آمریکا و پادوهای داخلی آن استفاده کنند. در حالی که انتظار معقول و بجا آن است که متولیان دانشگاه و دست‌اندرکاران روز دانشجو، 16 آذر را به روز افشای جنایات استکبار و بیداری دانشجو به عنوان پرچمدار ظلم‌ستیزی و عدالت‌طلبی تبدیل کنند، امسال نیز برخی از دانشگاه‌های کشور شاهد حضور و سخنرانی افراد و جریاناتی بود که نه‌تنها در این مسیر گام برنمی‌دارند بلکه نعل وارونه زده و با تبدیل دانشگاه به آرایشگاه، اقدام به بزک آمریکا کردند. در تهران ابراهیم اصغرزاده به دانشگاه تربیت‌مدرس رفت تا یک بار دیگر از گذشته انقلابی خود اعلام پشیمانی و برائت کند. وی که پیش از این از آمریکا به دلیل تسخیر لانه جاسوسی عذرخواهی کرده و از این حرکت اعلام پشیمانی کرده بود، در دانشگاه تربیت مدرس به بهانه حادثه اسیدپاشی در اصفهان و یک درگیری در زندان رجایی شهر، از اینکه انقلاب اسلامی سال 57 به رهبری روحانیت رخ داده است اعلام پشیمانی کرد! در دانشگاه علامه طباطبایی نیز علیرضا محجوب از یکی از سران فتنه حمایت کرد و مدعی شد آرمان وی قانون بوده و مشکلات کشور ناشی از بی‌توجهی به این آرمان است.
محجوب اشاره نکرد این چه آرمانی است که حماسه بیش از 40 میلیونی انتخابات 88 را متهم به تقلب می‌کند، در جمع‌های پشت پرده می‌گوید تقلبی رخ نداده و جرات ندارد همین اعتراف را عمومی کند؟! همچنین مصطفی معین که به اراک رفته بود در دانشگاه این شهر به ایراد سخنرانی پرداخت. مسوولان دانشگاه با اختلال در تلفن‌های همراه و کنترل شدید ورود و خروج دانشجویان به سالن مراسم، جوی شدیداً امنیتی ایجاد کردند. معین در سخنانی در خصوص حصر سران فتنه مدعی شد آنان زحمت‌کش و به فکر مردم هستند و بعد از انتخابات باید به اسم آشتی ملت و دولت، حصر برداشته شده و به وحدت برسیم!»
از دیگر اخبار مهم هفته می‌توان به برگزاری رزمایش ضدداعش نیروی زمینی ارتش در اطراف پایتخت اشاره کرد. جدال لفظی رجب‌طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه و ایران در زمینه انتشار برخی اخبار درباره ترکیه نیز از دیگر اخبار مهم هفته پیش بود. در بحث هسته‌ای نیز پس از گزارش مثبت یوکیو آمانو دبیرکل آژانس در زمینه PMd همه طرف‌های مذاکره در انتظار اقدام شورای حکام در زمینه لغو مجازات‌ها علیه ایران هستند.
«جمهوری اسلامی» در این زمینه در یادداشتی تصریح کرد: «گزارش آمانو آب پاکی را روی دست سه طایفه ریخت. نخست رژیم صهیونیستی و عربستان و دوم، مخالفان آمریکایی برجام. طایفه سوم، مخالفان داخلی ایران بودند که از مجلس و رسانه‌های وابسته به خود از جمله رسانه ملی حداکثر استفاده را برای کارشکنی در مقابل برجام به عمل آوردند ولی آنها نیز شکست خوردند.»
در حوزه رسانه نیز می‌توان به نامه سیدمحمود دعایی مدیرمسوول اطلاعات به حسن روحانی رئیس‌جمهوری، اشاره کرد. نامه‌ای که در آن از ممنوعیت پوشش اخبار رئیس‌جمهور اسبق انتقاد شده است.

ساکتین دوران قدیم، مدعیان امروز
برخلاف رسم دولت یازدهم، لایحه بودجه در میانه آذرماه به مجلس ارائه نشد. «قانون» در گزارشی با عنوان «انتقاد از بودجه‌ای که هنوز ارائه نشده!» به این مساله پرداخت و نوشت: «یادش بخیر! دکتر محمود احمدی‌نژاد بودجه آذر را در اردیبهشت سال بعد به مجلس ارائه می‌کرد اما از همین مجلس و رسانه‌های همسو با او صدایی برنمی‌خاست. همان ساکتین حال زبان به گله و شکایت گشوده‌اند...آنها مدعی‌اند، تاکید رئیس‌جمهور بر همزمانی تدوین لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۵ کل کشور سبب تاخیر در ارائه این دو لایحه به مجلس شورای اسلامی شد این در حالی است که در دو سال گذشته این دولت بدون هیچ تاخیری و زودتر از موقع مقرر لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرده است. این جریان که به خوبی در خاطر دارند احمدی‌نژاد لایحه بودجه یک سال را در سالی دیگر به مجلس می‌برد، مدعی‌اند دولت طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس موظف است تا 15 آذرماه هر سال لایحه بودجه کشور را به مجلس ارائه دهد.»

سومین کارت زرد مجلس به نعمت‌زاده
هفته پیش با سوال دیگر یکی از نمایندگان منتقد دولت در مجلس، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به جمع سه کارته‌های دولت اضافه شد. به گزارش «فارس»، نمایندگان مجلس در نشست علنی دوشنبه خود، سوال ملی حمید رسایی نماینده تهران از وزیر صنعت، معدن و تجارت را مورد بحث و بررسی قرار دادند. پس از توضیحات وزیر صنعت، رسایی اعلام کرد از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است و نمایندگان با 73 رای موافق، 106 رای مخالف و 10 رای ممتنع از 203 نماینده حاضر در صحن علنی، از پاسخ‌های وزیر صنعت قانع نشدند و بدین ترتیب وی سومین کارت زرد خود را از پارلمان دریافت کرد. نمایندگان مجلس پیش از این به علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش (دو کارت زرد)، علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی (دو کارت زرد)، رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم (یک کارت زرد)، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی (سه کارت زرد)، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (دو کارت زرد)، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور (یک کارت زرد) و محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت (دو کارت زرد)، محمود گودرزی (یک کارت زرد) و محمود واعظی وزیر ارتباطات (یک کارت زرد) داده بودند. خبرهایی نیز در راهروهای پارلمان به گوش می‌رسد که احتمالاً طرح استیضاح مجدد وزیر آموزش و پرورش به زودی به هیات رئیسه ارسال می‌شود.

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تشکیل شد
معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری جزییاتی از دیدار هفته پیش حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و برخی اعضای دولت با مقام معظم رهبری را تشریح کرد. به گزارش «مهر» مجید انصاری در حاشیه چهارمین اجلاسیه دوره ششم اتاق اصناف ایران در جمع خبرنگاران گفت: با تاکید مقام معظم رهبری، ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تغییر نام داد و شب گذشته نیز مقام معظم رهبری تاکید مجددی بر اجرای این سیاست‌ها و مردمی کردن اقتصاد فرموده‌اند. از این پس بنا شده در قالب اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، دولت صرفاً سیاستگذار، حامی و ناظر در اقتصاد باشد و امور و میدان واقعی به بخش خصوصی داده شود... دولت یازدهم مصمم است تا تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را بردارد و شتابان به سمت توسعه متوازن اقتصادی حرکت کند.

روحانی در میان هشت نامزد نهایی چهره سال تایم
نشریه تایم که هرساله مرد سال جهان را انتخاب می‌کند امسال حسن روحانی را در میان هشت کاندیدای نهایی کسب این عنوان قرار داده بود. در میان هشت کاندیدای نهایی 2015 این نشریه علاوه بر نام حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان نام‌های دیگری چون ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه و پرحاشیه انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا نیز حضور داشتند. در توضیح علت حضور حسن روحانی در میان نامزدهای نهایی آمده است: رئیس‌جمهوری که سعی کرد با دستیابی به توافق هسته‌ای با غرب، اقتصاد کشورش را که به واسطه تحریم‌های آمریکا و غرب فلج شده بود، نجات دهد. با همه این احوال، این آنگلا مرکل بود که توانست عنوان چهره برتر تایم را به دست آورد.

گلایه ملک عبدالله
علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با ماهنامه «دیپلمات» جزییاتی از دیپلماسی ایران در دولت گذشته را افشا کرد. او گفت: «...در اجلاس اضطراری سازمان کنفرانس اسلامی در ریاض به‌گونه‌ای از آقای احمدی‌نژاد استقبال شد که برخی گمان می‌کردند این اجلاس دو میزبان دارد؛ یکی ملک عبدالله و دیگری دکتر محمود احمدی‌نژاد. شبی پیش از شام، ملک عبدالله، به عصایش تکیه داده بود و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آقای احمدی‌نژاد در این حالت صحبت کرد. گمان کردیم راجع به لبنان، بحرین، سوریه و... صحبت خواهد کرد، در حالی که در حد یک کلمه هم به هیچ‌کدام از این کشورها اشاره نکرد. تعجب کردیم. تمام این 15، 20 دقیقه می‌گفت چرا این‌قدر در رسانه‌هایتان به من بی‌حرمتی می‌کنید. مثلاً می‌گفت: عکس و فیلم من را در حال خوردن مشروب نشان می‌دهید؛ آیا من مشروب می‌خورم؟»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها