شناسه خبر : 19047 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

گام‌های زرتشت به چین رسیده بود
نوشت: استفاده زیاد از آتش کنترل‌شده، وجود ردیف‌های سنگی بر محور حرکت خورشید و تدفین ثانوی مردگان نشانه‌هایی از وجود زرتشتی‌گری در سایت باستانی جیرزانکال فلات پامیر در چین است. این سخنان را تانگ جی هوآ، محقق و پژوهشگر چینی در نشست گورستان جیرزانکال در فلات پامیر مطرح کرد که در پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد. به‌گفته او، این نشانه‌ها احتمال زرتشتی‌گری در فلات پامیر چین را تایید کرده است. بااین‌حال، تاکنون در محوطه باستانی جیرزانکال ویژگی شاخص یا ساختار خاصی مانند بنای مذهبی پیدا نشده است که بتوان با قطعیت این احتمال را تایید کرد و لازم است تحقیقات بیشتری برای تایید یا رد این فرضیه انجام شود.
جدال بر سر تصاحب سعدآباد و نیاوران
نوشت: بنیاد مستضعفان خیز بلندی برای تصاحب دو کاخ‌موزه مهم تهران یعنی سعدآباد و نیاوران که هم‌اکنون مدیریت آن در اختیار سازمان میراث فرهنگی است، برداشته. این بنیاد به دادگاه شکایت برده و دادگاه بدوی هم به نفع بنیاد مستضعفان و مالکیت آن بر این دو کاخ رای داده است. این رای با واکنش معاون میراث فرهنگی سازمان مواجه شده است. محمدحسن طالبیان می‌گوید: مالکیت سازمان میراث فرهنگی بر کاخ‌موزه‌های سعدآباد و نیاوران قانونی است...کاخ‌موزه‌های سعدآباد و نیاوران در دوران پهلوی به وزارت دربار تعلق داشته و با هزینه بیت‌المال احداث شده است؛ بنابراین جزو اموال خاندان پهلوی به‌حساب نمی‌آید و به استناد فرمان حضرت امام خمینی (ره) مورخ ۱۳ /۱۲ /۱۳۵۷ مالکیت این دو کاخ برعهده دولت است.
«در خانه ما رونق اگر نیست صفا هست»
با اعلام خبر درگذشت یک طنزپرداز پیشکسوت نوشت: محمد خرمشاهی در سال 1291 به دنیا آمد. وی از 12‌سالگی وارد شعر و شاعری شد و با بیش از 90 اسم مستعار در 90 روزنامه و مجله قلم زد. خرمشاهی از مشهورترین طنزپردازان معاصر است که سابقه همکاری با نشریاتی چون «توفیق» و «گل آقا» را دارد. برخی از شعرهای خرمشاهی در طول 90 سال شاعری، چنان بین مردم جا افتاده است که به حالت ضرب‌المثل درآمده است، مانند «در خانه ما رونق اگر نیست صفا هست» یا «چوب خدا صدا ندارد». خرمشاهی در طول قریب یک قرن فعالیت ادبی و سرودن شعر در حوزه طنز، با افرادی چون «ابوالقاسم حالت»، «عمران صلاحی»، «کیومرث صابری فومنی» و... همنشین بوده است.
تخریب بر فراز کوه صفه
به نقل از یک فعال میراث فرهنگی نوشت: «قلعه شاه‌دژ، از بزرگ‌ترین قلعه‌های کوهستانی کشور که وسعت و پراکندگی آن به چندین هکتار و قدمت آن به پیش از دوره ساسانیان می‌رسد، بر فراز کوه صفه قرار دارد. این قلعه در سال 1384 ثبت ملی شده است. ساخت‌وساز در دامنه کوه صفه غیرقانونی است اما در دو دهه اخیر ساخت‌وسازهای بسیاری در آنجا انجام شده است. این ساخت‌وسازها در قالب مجتمع‌های تفریحی، رستوران و تله‌کابین بوده است. تله‌کابین، بیشترین آسیب را به کوه صفه و قلعه‌شاه‌دژ وارد کرده است. پس از احداث تله‌کابین یکسری بناها همانند سالن همایش، آمفی‌تئاتر و رستوران در کنار ایستگاه‌های تله‌کابین ساخته شدند که آسیب‌های جدی به کوه و دژ وارد کردند.»



دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها